Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
-Og så var der jo renoveringen af min KS 750 motor og gearkasse i julen 2014.
Her er billederne af projektet, som egentlig startede meget uskyldigt med en ny knastaksel, men endte med nyslebet krumtap, nyfremstillede plejllejer og en ny aksel i gearkassen (plus det løse, naturligvis...).
Ok - lad os komme i gang:
Billederne er skudt over nogle dage, men afslutningen var perfekt med sne, drifting osv.
Ja, det ville have været godt med en video, men naboerne (også mine svigerforældres!) så noget skeptiske ud, så jeg tror ikke at de fik taget en video af mig
Efter at Juhl-drengen har haft fingrene i mit plæneklippperskjold, skulle apparatet jo samles igen.
Efter 14 års brug var der lidt tæringer på undersiden, men en hurtig blæsning og lakering skulle gerne udsætte behovet for en ny plæneklipper lidt tid endnu.
Juhl og jeg snakkede lidt frem og tilbage om farven, så det endte med kromlak :
Plæneklipperporno!
/Steen
Det er ren porno! sådan en tør jeg gerne vædde med hverken naboen eller nogen anden i byen har
Vil da lige kvitere med billeder af et af de Sting stel jeg udover plæner klipper skjoldet også fik til opgave at lakere, nok det sværeste jeg nogensinde har pulver lakeret sammen med det sæt røde 3e9 tank stafferinger jeg fik min grafiker til at reproducere (dem til sideskjolde er på vej)
You can't buy HAPPINESS But you can buy HORSE
POWER And that's kind off THE SAME THING
.en slags insekter som lever i raps marker(er tidl landmand) de glimter i grøn gul metallic..og skal helst have en gang bekæmpels midler..da de ødelægger hjerte skuddet i planterne..så de ikke busker sig til de frøbærende skud..og så er hele landmand ideen med at tjæne penge jo væk
og kun hektar tilskuddet tilbage at leve af..det var vist off topic...
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
dt 125...har udboret cylenderen med 1,5 mm...skiftet krumtappen fra en 175(de er ens slaglængde)..og renset poleret malet diverse...
nu er der så igen et tændings problem..den skyder,,og vil ikke tage rpm...men lyder fint i cylenderen..så et problem mindre
har udboret reserve cylenderen med 2,0 milimeter..så det er klar til stempel..de går til 2,5 i overstørelse..så der er mange muligheder
Vedhæftede filer
dt 125 cyll renovering 002-250.jpg (71.86 KiB) Vist 16159 gange
dt 125 cyll renovering 004-250.jpg (75.96 KiB) Vist 16159 gange
dt 125 cyll renovering 003-250.jpg (70.87 KiB) Vist 16159 gange
Senest rettet af strynboen søn 18. jan 2015 15:18, rettet i alt 1 gang.
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
har reppet et anker til kantsliber..det var knækket enden af akslen,,,så har udboret..med 8 mm bor 30 milimeter ind i ankeret,,limet en ø 8.-ø12skrub,, diameter dummy akselstump ind i ,,og monteret det hele i brille,i drejebænken..så brillen køre i lejepasningen..og så neddrejet til 10,00 på den 12 mm aksel stump..og boret pinol hul...så køre alt 100%..når man sletdrejer i brillen..hat så fræst notgang,,og skåret 10 mm gevind..
Vedhæftede filer
kantsliber 001-250.jpg (68.7 KiB) Vist 16166 gange
kantsliber 002-250.jpg (68.5 KiB) Vist 16166 gange
kantsliber 003-250.jpg (69.07 KiB) Vist 16166 gange
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Jeg er blevet færdig med Ciao motoren, den er bare dejlig. Startede i første huk og trækker kanon. Nu mangler jeg bare at få min udstødning (fik en forkert leveret) og flere remskiver så jeg kan udnytte kræfterne til lidt mere topfart.
har skiftet bagskærm på honda 400 four...havde en renoveret liggende..hvor rusten var skåret ud..og lappet ny plade i...den har ligget på loftet i nogle år...så tectylen var tør...
den gamle skærm var godt rusten ..heldivis er resten af hondaen i god stand..den har altid stået inde..men har ikke fået skyllet salten af ..forskærmen er mærkelig nok fin nok
har startet en ny tråd..under" andre små knallerter og mc"...hvor detaljerne kommer
Vedhæftede filer
honda 400 rep af bagskærm lygte .montage af nymalet skærm-250.jpg (74.01 KiB) Vist 16054 gange
honda 400 rep af bagskærm lygte -250 rusten skærm.jpg (75.54 KiB) Vist 16054 gange
honda 400 rep af bagskærm lygtenye ledninger i skærm-250.jpg (65.96 KiB) Vist 16054 gange
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Har påbegyndt renoveringen af de Yamaha Sting motorer, som lå i værkstedet.
Jeg tænker at det er mest effektivt at gøre det på samlebånd, så jeg pillede lige alle fem fra hinanden, så de kunne inspiceres. De to havde aldrig været åbnet, men der er lidt skavanker på dem alle, så jeg ender nok med tre komplette motorer, når jeg er færdig.
Nu venter vi på at vandslangen tør op, så den ældste knægt kan komme ud og vaske blokke osv. med højtryksrenseren. Så glasblæser vi bagefter
har spolet en fødespole op..den målte 140 ohm..men burde måle 180-280,,,,så skar den op..og fandt en masse sorte smeltede tråde..
så færdig spole...en svaghed på yamaha dt..og en del kina maskiner...ser ofte sorte/mørkfarvede fødespoler i dem..
glasblæste metal delene..og loddede en grund ledning på..isolerede og spolede ny tråd på...tråden knækkede og målingen sagde 240 ohm...så den var heldivis ok...så loddede en udgang på ,og limede ledningen,,,så den ikke kan trækkes ud(har før kommet til at trække enden ud)...bendlede pænt..og lakerede..og har en ny spole i gammelt hus..
tråden er 0,21..ved ikke lige om det er kvadrat eller diameter...men er pokkers tyndt
(edit..det er diameter..vi brænder lak af,,og måler med mikromerer)
Vedhæftede filer
fødespole dt lc-125 001-250.jpg (68.7 KiB) Vist 15797 gange
fødespole dt lc-125 004-250.jpg (75.74 KiB) Vist 15797 gange
Nydeligt arbejde Lars!
Har selv prøvet samme stunt med en impulsspole til Passola - det tog det meste af en dag, men dejligt når det så bare virker bagefter.
Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
der har i denne måned været hele 3 dagture som jeg skulle med på, men opdagede at jeg ikke kunne nøjes med at pudse yamahaen...
jeg har af 2 gamle `76 forgaffeler lavet en frisk med nye tætninger og de bedste stumper fra de 2, den er blevet rigtig fin og god...
jeg købte så en gammel `76 kaliber og hovedcylinder som jeg har renoveret med nye dele - nu ser yamahaen mere rigtig ud...
jeg har også skiftet til diodelys i blink og baglygte, derfor var jeg nød til at lave en spændingsbegrænser og et elektronisk blinkrelæ...
den havde det med at kaste lidt olie fra forkædehjulet så ville egenligt bare skifte en simmering, men til min store overraskelse opdagede jeg at der var slør i trækakslen, ikke i selve lejet, men i bøsningen i den anden ende... hmmm igår splittede jeg så motoren og opdagede at bøsningen helt manglede ! hvorvidt den aldrig har været der, eller om den er blevet slidt så tynd at den tilsidst er forsvundet ved jeg ikke, men nu skal det alså laves... jeg har aldrig renoveret denne motor fordi jeg syntes den føltes og lød godt da jeg køble den i 2009 - jeg syntes dog det er et fint eksempel på at en yamaha kan køre og lyde fint selv om der faktisk er noget galt - havde jeg ikke tilfældigvis opdaget sløret ville jeg ikke tro der var noget galt, den skiftede jo fint gear uden mislyde, dog forklarer sløret nok besværet med at holde olien inde i motoren, det er jo klart at simmeringen "vrikkes" stor når akslen ikke centrerer ordenligt... heldigvis har pasningen til akselbøsningen ikke taget skade, så nu er det bare at samle hele motoren igen, selvfølgelig med de nødvendige sliddele - fik igår en ordenlig pakke fra benny, så mon ikke det går
det hele ligger splittet ad på køkkengulvet, så jeg må hellere samle den idag, ellers spreder kattene bare stumperne ind under sofaen så jeg ikke kan finde noget som helst
hilsen olieklud
Vedhæftede filer
her er en `76er forgaffel undervejs
IMAG0482 [640x480].jpg (93.78 KiB) Vist 15049 gange
det er denne type triac jeg har benyttet til spændingsbegrænser, den er simpelt lavet med faste værdier, 2 zenerdioder og 2 modstande som spændingsdeler
IMAG0488 [640x480].jpg (58.8 KiB) Vist 15049 gange
dette er et elektronisk blinkrelæ, det har samme freqvens uanset belastning... det bygger på en 555 timerkreds opsat som flipflop, derefter en 547 npn som fasevender og driver til effekttransistoren som er en 2N6109 pnp, og så øvrige modstande til impedanstilpasning, samt en enkelt 1 uf kondensator - desuden har jeg monteret en enkelt lysdiode så man kan se funktionen af udgangstrin
IMAG0489 [640x480].jpg (82.98 KiB) Vist 15049 gange
både blinkrelæ og spændingsbegrænser er støbt i epoxy
IMAG0491 [640x480].jpg (90.12 KiB) Vist 15049 gange
IMAG0493 [640x480].jpg (94.73 KiB) Vist 15049 gange
her kan man se lysdioden blinke når relæet tilsluttes strøm
IMAG0494 [640x480].jpg (88.39 KiB) Vist 15049 gange
her sidder spændingsbegrænseren
IMAG0495 [640x480].jpg (69.48 KiB) Vist 15049 gange
egenligt ville jeg bare skifte til 13 tands, men endte med at splitte hele motoren
IMAG0505 [640x480].jpg (78.26 KiB) Vist 15049 gange