jeg har købt mig en Yamaha fs1 2 gear, og den køre sådan set godt, men kan ikke få den til og køre 100 % perfekt.
alt er originalt i motoren dog desværre ikke min karburator, (den tidligere ejer købte en fra 'Thansen')
også er mit sprøgesmål, om jeg skal blive ved med og forsøge med og indstille den? eller om jeg skal se om jeg kan finde en brugt orginal?
hvad er folks erfaring med de to?
det skal lige siges at jeg har brugt en del tid i 'rode' i knallerter.
- Jannick
Erfaring med Thansen karburator.
Erfaring med Thansen karburator.
Ejer lige PT af en Yamaha FS1 2 gear, og en Tomos GT-2
og de knallerter jeg har haft førhen.
Puch maxi P1
Gilera RCR
Puch maxi k
Regal Reptor
Suzuki DM50
og de knallerter jeg har haft førhen.
Puch maxi P1
Gilera RCR
Puch maxi k
Regal Reptor
Suzuki DM50
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2146
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: Erfaring med Thansen karburator.
Hej Jannick, jeg kan nævne mine erfaringer med 17,5 mm Mokini (kopi'en) for ca. 10 år siden, men den kan evt. være forbedret siden. Der var 3 svage ting i den:
Spjældfjederen var for slap og det medførte at kabelwiren tit gik ud af "sædet" under spjældet.
Nylonbøsningen kunne ikke tåle enten varmen eller benzinen, så den blev deform og dannede er prop, som virkede som en plombe.
Dysestørrelsen kunne variere en del og var med andet gevind end den originale Mikuni.
Men da disse ting blev rettet, kørte den supergodt.
Spjældfjederen var for slap og det medførte at kabelwiren tit gik ud af "sædet" under spjældet.
Nylonbøsningen kunne ikke tåle enten varmen eller benzinen, så den blev deform og dannede er prop, som virkede som en plombe.
Dysestørrelsen kunne variere en del og var med andet gevind end den originale Mikuni.
Men da disse ting blev rettet, kørte den supergodt.
Senest rettet af Poul-Erik A. lør 5. dec 2015 19:19, rettet i alt 1 gang.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
- FS1originalen
- Knallert Mester
- Indlæg: 4252
- Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
- Kontakt:
Re: Erfaring med Thansen karburator.
Hej Jannick,
Nu skriver du ikke om det er 10 eller 16mm karburatoren i lovlig eller tunet opsætning.
16 mm'en kan som regel vækkes til live med justering og afgratning af svømmer og ribberne i svømmerhuset så delene kan bevæge sig frit.
10 mm er værre for ud over svømmerproblemet så leveres den med samme nål og gasspjæld som 16 mm hvilket er temmelig forkert. Om strålerøret er brugbart kan jeg ikke huske, men der er ihvertfald noget med gevindet der gør at du ikke kan bruge originale dyser...
Mit bedste råd er at du finder en original 10mm og sikrer dig at gasspjældet hedder 2,5 (det er højden på den skrå kant) nålen hedder 3F3 og strålerøret hedder E4.
Erik
Nu skriver du ikke om det er 10 eller 16mm karburatoren i lovlig eller tunet opsætning.
16 mm'en kan som regel vækkes til live med justering og afgratning af svømmer og ribberne i svømmerhuset så delene kan bevæge sig frit.
10 mm er værre for ud over svømmerproblemet så leveres den med samme nål og gasspjæld som 16 mm hvilket er temmelig forkert. Om strålerøret er brugbart kan jeg ikke huske, men der er ihvertfald noget med gevindet der gør at du ikke kan bruge originale dyser...
Mit bedste råd er at du finder en original 10mm og sikrer dig at gasspjældet hedder 2,5 (det er højden på den skrå kant) nålen hedder 3F3 og strålerøret hedder E4.
Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Re: Erfaring med Thansen karburator.
hej igen.
i må undskylde jeg ikke fik skrevet opsætningen.
den er 100 % standard med originalt cyllinder, og en 10 mm 'thansen' karburator,
men i begge skal have tak for svaret, tror jeg vil gå på udkig efter en originalt karburator.
jeg har også et problem med at den står fint i tomgang, men så snart den får lidt gas når jeg skal til og køre, så dør den.
så min tanke er at den står lige så stille og drukner, har i også haft de problemer ?
i må undskylde jeg ikke fik skrevet opsætningen.
den er 100 % standard med originalt cyllinder, og en 10 mm 'thansen' karburator,
men i begge skal have tak for svaret, tror jeg vil gå på udkig efter en originalt karburator.
jeg har også et problem med at den står fint i tomgang, men så snart den får lidt gas når jeg skal til og køre, så dør den.
så min tanke er at den står lige så stille og drukner, har i også haft de problemer ?
Ejer lige PT af en Yamaha FS1 2 gear, og en Tomos GT-2
og de knallerter jeg har haft førhen.
Puch maxi P1
Gilera RCR
Puch maxi k
Regal Reptor
Suzuki DM50
og de knallerter jeg har haft førhen.
Puch maxi P1
Gilera RCR
Puch maxi k
Regal Reptor
Suzuki DM50
Re: Erfaring med Thansen karburator.
Har sådan en 2G ikke en masse ændringer på indmaden? Mener ikke 2 og 4G kører med samme karburator justering, den har bla en del mindre dyse.
Re: Erfaring med Thansen karburator.
ikke hvad jeg ved af, jeg læste et sted, at de er helt de samme i motor'en ud over manglen på de to sidste gear.
men hvis nogen har noget mere viden omkring det, må de gerne skrive.
- Jannick
men hvis nogen har noget mere viden omkring det, må de gerne skrive.
- Jannick
Ejer lige PT af en Yamaha FS1 2 gear, og en Tomos GT-2
og de knallerter jeg har haft førhen.
Puch maxi P1
Gilera RCR
Puch maxi k
Regal Reptor
Suzuki DM50
og de knallerter jeg har haft førhen.
Puch maxi P1
Gilera RCR
Puch maxi k
Regal Reptor
Suzuki DM50
Re: Erfaring med Thansen karburator.
De er helt forskellige. Udefra ser de ens ud, men alt indeni er anderledes.
Er stemplet 3EE.
Er stemplet 3EE.
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.