Puch Monza, overskuds dele maskinen.
Re: Puch Monza, overskuds dele maskinen.
For lige at vende tilbage til det gamle spørgsmål, jeg kan ingen bøsning se i mine slidte udvendige gaffelrør. Det ligner jern mod jern.
Jeg har fået skruet ganske lidt på motoren i dag, har renset og samlet kickstarter skjoldet og filet lidt i stempel booster hullerne. Har tre topstykker liggende, de skal lige nærstuderes så jeg finder den med det bedste squishbånd og kompression.
Jeg har fået skruet ganske lidt på motoren i dag, har renset og samlet kickstarter skjoldet og filet lidt i stempel booster hullerne. Har tre topstykker liggende, de skal lige nærstuderes så jeg finder den med det bedste squishbånd og kompression.
- Vedhæftede filer
-
- 2018-04-11 12.05.49.jpg (416.33 KiB) Vist 13228 gange
-
- 2018-04-11 15.19.58.jpg (377.12 KiB) Vist 13228 gange
-
- 2018-04-11 18.58.25.jpg (481.69 KiB) Vist 13228 gange
Re: Puch Monza, overskuds dele maskinen.
Så fik jeg fundet det topstykke jeg vil bruge, et PSR som giver et kompressionsforhold på 11,7:1. Testede kun to, den ene kunne jeg udelukke bare ved at kigge på den. Det andet er et højtkomprimeret 38 mm, alt for høj komprimeret! 23,8:1 på 70 ccm. På 50 ccm er det stadig omkring 17:1, pænt meget
Udstødnings varighed på ok milde 167 grader, fin touring maskine med lidt sjov.
Monza studs fræst til at passe på Maxi cylinderen, den kan kun lige lukke tæt.
Kokusan 12V CDI tænding
Genbrugt et pedalskjold fra en håndgears model, tænker X50-2. Den ville jeg nok aldrig få brug for, så den fik et hul til gearskifteren, perfekt i maskinens ånd.
Så må jeg hellere komme videre med stellet
Udstødnings varighed på ok milde 167 grader, fin touring maskine med lidt sjov.
Monza studs fræst til at passe på Maxi cylinderen, den kan kun lige lukke tæt.
Kokusan 12V CDI tænding
Genbrugt et pedalskjold fra en håndgears model, tænker X50-2. Den ville jeg nok aldrig få brug for, så den fik et hul til gearskifteren, perfekt i maskinens ånd.
Så må jeg hellere komme videre med stellet
-
- Helt ny i flokken
- Indlæg: 7
- Tilmeldt: man 9. maj 2016 19:50
- Kontakt:
Re: Puch Monza, overskuds dele maskinen.
Spændende.. “hightechpuch”
Re: Puch Monza, overskuds dele maskinen.
Fin gradmåler du har der
Michael Jensen
MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
Re: Puch Monza, overskuds dele maskinen.
jeg købte en i Aldi til vistnok 50 kr...den skal dog modificeres lidt..da den er en standart type
strynboen på test profil
Re: Puch Monza, overskuds dele maskinen.
Jeg har en std. selv, hvordan fik du den skilt ad så der kan komme en ½" eller lignende til en topnøgle på bagsiden ??
Michael Jensen
MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
Re: Puch Monza, overskuds dele maskinen.
Den har jeg også, meget rar når man bygger på huset i stedet for
Denne har en tysker modificeret, rigtig nok med adapter til topnøgle bagpå. Firmaet hedder DN Performance, hvis jeg husker ret.
Denne har en tysker modificeret, rigtig nok med adapter til topnøgle bagpå. Firmaet hedder DN Performance, hvis jeg husker ret.
Re: Puch Monza, overskuds dele maskinen.
hvis i vil have moddet en normal..kan jeg fræse den rille..den er vel bare 8,2 mm.i min russiske "stranko" fræser..det er vel ikke nøvendigt med de side udskæringer
.er topnøglen loddet på underparten?..eller har han fræst en adapter
.er topnøglen loddet på underparten?..eller har han fræst en adapter
strynboen på test profil
Re: Puch Monza, overskuds dele maskinen.
Topnøglen sidder godt fast, jeg kan ikke se det udefra.
Re: Puch Monza, overskuds dele maskinen.
Kan du pille det sorte runde dæksel af på oversiden og se om topnøglen er boltet fast igennem dette hul ??
Michael Jensen
MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
Re: Puch Monza, overskuds dele maskinen.
Jeg har ikke turde at hive for meget i den, den var ret dyr!
Har været forbi min smed med et par stumper, manglede lidt svejsehjælp på udstødning, stel, bagsvinger og gaffelben.
Bagsvingeren var så medtaget at den fik ny lak sammen med fodhviler og en bremsestang, som jeg ellers prøver at undgå på denne maskine. Rusten havde godt fat, og da disse dele bærer en del belastning synes jeg de skulle have en god rustbeskyttelse.
Så kan jeg begyndte at samle knallerten, så snart jeg får tilladelse til at gå i templet
Har været forbi min smed med et par stumper, manglede lidt svejsehjælp på udstødning, stel, bagsvinger og gaffelben.
Bagsvingeren var så medtaget at den fik ny lak sammen med fodhviler og en bremsestang, som jeg ellers prøver at undgå på denne maskine. Rusten havde godt fat, og da disse dele bærer en del belastning synes jeg de skulle have en god rustbeskyttelse.
Så kan jeg begyndte at samle knallerten, så snart jeg får tilladelse til at gå i templet
- Vedhæftede filer
-
- 2018-04-18 20.45.37.jpg (124.38 KiB) Vist 13084 gange
-
- 2018-04-22 10.34.47.jpg (200.08 KiB) Vist 13084 gange
Re: Puch Monza, overskuds dele maskinen.
Det ser godt ud
Michael Jensen
MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
Re: Puch Monza, overskuds dele maskinen.
Så begynder samlingen, stellet blev lige børstet ren for løs rust og så plettet med sort hammerit. Selvfølgelig med pensel, den skal nødig ende med at se godt ud.
Forgaffel blev samlet med de bedste dele, det gav to rimelige ben, næsten uden slør. Langt fra optimal, især det ene ben havde meget pitting. Begge er smurt godt ind i fedt og MOS fedt, de får en slat tyk 150'er gearolie til sidst. Jeg tjekkede efter bøsninger i de ydre gaffelben, der er to, men jeg ved ikke om de er til at få ud? De er ikke nævnt som reservedele i kataloget, nogen der har arbejdet med dem?
M7 sikringsbolten var helt væk i det ene ben, boret op til M9 gevind, med rep bøsning - det hele knækket og rustet fast. Jeg har boret det ud, og svejst en M8 bolt i benet i stedet for, så sikres den med en møtrik i stedet for.
Nye bøsninger i baggaffel, styrfittings og et par nye gummi muffer til gaflen.
Forgaffel blev samlet med de bedste dele, det gav to rimelige ben, næsten uden slør. Langt fra optimal, især det ene ben havde meget pitting. Begge er smurt godt ind i fedt og MOS fedt, de får en slat tyk 150'er gearolie til sidst. Jeg tjekkede efter bøsninger i de ydre gaffelben, der er to, men jeg ved ikke om de er til at få ud? De er ikke nævnt som reservedele i kataloget, nogen der har arbejdet med dem?
M7 sikringsbolten var helt væk i det ene ben, boret op til M9 gevind, med rep bøsning - det hele knækket og rustet fast. Jeg har boret det ud, og svejst en M8 bolt i benet i stedet for, så sikres den med en møtrik i stedet for.
Nye bøsninger i baggaffel, styrfittings og et par nye gummi muffer til gaflen.
- Vedhæftede filer
-
- 2018-05-20 15.48.57.jpg (228.69 KiB) Vist 12833 gange
-
- 2018-05-21 08.16.04.jpg (115.74 KiB) Vist 12833 gange
-
- 2018-05-21 08.16.10.jpg (135.83 KiB) Vist 12833 gange
-
- 2018-05-21 16.39.15.jpg (129.21 KiB) Vist 12833 gange
-
- 2018-05-21 18.05.16.jpg (196.64 KiB) Vist 12833 gange
Re: Puch Monza, overskuds dele maskinen.
Det skrider fremad..
Er virkelig i vildrede med den lygte, den er super ringe lavet og grim. Det var den billigste lygte jeg kunne finde med H4 pære. Hvor kan man få noget pænere og mindre? Findes der en MC der kører med en ret kompakt lygte, som har en moderne 12V pære fatning?
Tysk produceret Heidenau cross dæk, bliver rart på grusveje.
Kunne ikke finde en billig brugt bagagebærer, så jeg købte en 3. sortering fra Puchparts.dk til 300 kr, dælme fin til prisen. For fin til denne maskine
Mangler lige nogle småting som er på vej med posten, så kan jeg komme videre. Nå ja, og lidt fritid
Er virkelig i vildrede med den lygte, den er super ringe lavet og grim. Det var den billigste lygte jeg kunne finde med H4 pære. Hvor kan man få noget pænere og mindre? Findes der en MC der kører med en ret kompakt lygte, som har en moderne 12V pære fatning?
Tysk produceret Heidenau cross dæk, bliver rart på grusveje.
Kunne ikke finde en billig brugt bagagebærer, så jeg købte en 3. sortering fra Puchparts.dk til 300 kr, dælme fin til prisen. For fin til denne maskine
Mangler lige nogle småting som er på vej med posten, så kan jeg komme videre. Nå ja, og lidt fritid
Re: Puch Monza, overskuds dele maskinen.
Nåå, skal vi lige have en opdatering. Jeg har haft travlt med at få den færdig, skal på 550 km køretur på torsdag.
Den står køreklar nu, har kun nået at få kørt 50 km på den, så ikke meget test der. Jeg måtte lige åbne motoren igen, den ville ikke skifte gear, træls når man har brugt flydende pakning sammen med papir pakningen. Blokken var ikke så god, normalt bruger jeg papir alene. Sådan blev den også samlet igen, uden flydende, og den holder tæt, så ingen grund til panik
Jeg fandt ingen fejl, men da jeg åbnede blokken de første mm, gav det er "klak". Tror skiftetromlen har været forkantet/klemt, ikke noget jeg har oplevet før. Skiftegaflen stod korrekt ifht. skiftetromlen, det var ellers mit første bud.
Kokusan grundpladen skulle lige have nogle længere slidser, for at kunne komme ned på en fornuftig fortænding.
Monza forrør skal lige have et lille knæk før den rammer Maxi cylinderen ordentlig.
Gearingen var alt for lav, og jeg er ikke i mål endnu. Har 13/38 på kæde siden, 13 er max foran og kun Mopedspeed ser ud til at have mindre bagtandhjul, de havde ferie lukket så det nåede jeg ikke. Men jeg havde til min store overraskelse, et længere primærdrev liggende. De fleste nyere Puch kører med 18/72 fra krumtap til forlagsaksel, jeg havde en 19/69 liggende. Det gav 5 km/t alene, men den trækker stadig alt for godt op gennem gearene og render 4. gear ud hurtigt.
Det store tandhjul havde 5 tænder i rap, med ret grim pitting, sættet stammer fra en vandskadet motor. Jeg kan ikke mærke noget under kørsel, så jeg krydser fingre og holder nøje øje med tænder i olien. Mr. Sikkerhedsnet havde ikke monteret dette sæt i en motor, men så er det kun til skrot spanden. Formålet med hele maskinen er jo at få brugt de dele jeg har liggende, som egentlig ikke ser gode ud. Det fungerer ret godt indtil videre
Tændspolen har jeg placeret bagved luftfilteret, der er lige plads og alle ledninger passer i længden uden at man skal forlængre dem. Batteri, spændingsregulator, sikring og en kontakt til USB lader, røg i højre dæksel.
Sådan står den lige nu, inden jeg spændte flere tasker på den:
Den fik en Biltema H4 lygte på, den er fin. Den første kinalygte var ved at smelte, så den blev kylet meget hårdt i skraldespanden.
Og så lige et skud, hvor den er 98% klar til ferien:
Den står køreklar nu, har kun nået at få kørt 50 km på den, så ikke meget test der. Jeg måtte lige åbne motoren igen, den ville ikke skifte gear, træls når man har brugt flydende pakning sammen med papir pakningen. Blokken var ikke så god, normalt bruger jeg papir alene. Sådan blev den også samlet igen, uden flydende, og den holder tæt, så ingen grund til panik
Jeg fandt ingen fejl, men da jeg åbnede blokken de første mm, gav det er "klak". Tror skiftetromlen har været forkantet/klemt, ikke noget jeg har oplevet før. Skiftegaflen stod korrekt ifht. skiftetromlen, det var ellers mit første bud.
Kokusan grundpladen skulle lige have nogle længere slidser, for at kunne komme ned på en fornuftig fortænding.
Monza forrør skal lige have et lille knæk før den rammer Maxi cylinderen ordentlig.
Gearingen var alt for lav, og jeg er ikke i mål endnu. Har 13/38 på kæde siden, 13 er max foran og kun Mopedspeed ser ud til at have mindre bagtandhjul, de havde ferie lukket så det nåede jeg ikke. Men jeg havde til min store overraskelse, et længere primærdrev liggende. De fleste nyere Puch kører med 18/72 fra krumtap til forlagsaksel, jeg havde en 19/69 liggende. Det gav 5 km/t alene, men den trækker stadig alt for godt op gennem gearene og render 4. gear ud hurtigt.
Det store tandhjul havde 5 tænder i rap, med ret grim pitting, sættet stammer fra en vandskadet motor. Jeg kan ikke mærke noget under kørsel, så jeg krydser fingre og holder nøje øje med tænder i olien. Mr. Sikkerhedsnet havde ikke monteret dette sæt i en motor, men så er det kun til skrot spanden. Formålet med hele maskinen er jo at få brugt de dele jeg har liggende, som egentlig ikke ser gode ud. Det fungerer ret godt indtil videre
Tændspolen har jeg placeret bagved luftfilteret, der er lige plads og alle ledninger passer i længden uden at man skal forlængre dem. Batteri, spændingsregulator, sikring og en kontakt til USB lader, røg i højre dæksel.
Sådan står den lige nu, inden jeg spændte flere tasker på den:
Den fik en Biltema H4 lygte på, den er fin. Den første kinalygte var ved at smelte, så den blev kylet meget hårdt i skraldespanden.
Og så lige et skud, hvor den er 98% klar til ferien:
- FS1originalen
- Knallert Mester
- Indlæg: 4253
- Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
- Kontakt:
Re: Puch Monza, overskuds dele maskinen.
Det blev da en fin maskine du fik ud af overskudsdelene
Og rigtig god tur...
Erik
Og rigtig god tur...
Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Re: Puch Monza, overskuds dele maskinen.
sjovt med de sorte skærme..er de rustfri stål.?
.der var kun nogle få grand prix som blev solgt med sorte skærme i danmark...men regner med at du har hentet de fleste dele Down under i Tyskland...
.der var kun nogle få grand prix som blev solgt med sorte skærme i danmark...men regner med at du har hentet de fleste dele Down under i Tyskland...
strynboen på test profil
Re: Puch Monza, overskuds dele maskinen.
Det er danske rustfrie skærme, som er overpisset med sort spray og nogle flamme klistermærker. Så de kunne sikkert blive pæne hvis man gad at vaske malingen af
Faktisk er det meste af denne maskine dansk, stel, begge blokhalvdele (hvis jeg husker ret), skærme ja nærmest alle steldele. Fælgene er fra en tysk Herkules et eller andet. Støddæmperne bag er fra en tysk, og tændings/kædeskærm (som er lidt for kort).
Faktisk er det meste af denne maskine dansk, stel, begge blokhalvdele (hvis jeg husker ret), skærme ja nærmest alle steldele. Fælgene er fra en tysk Herkules et eller andet. Støddæmperne bag er fra en tysk, og tændings/kædeskærm (som er lidt for kort).
Re: Puch Monza, overskuds dele maskinen.
Godt resultat du har fået ud af dit arbejde!
Må man spørge hvor mange penge du har kastet i projektet, rundt regnet?
Må man spørge hvor mange penge du har kastet i projektet, rundt regnet?
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Re: Puch Monza, overskuds dele maskinen.
Tak! Det må man gerne spørge.. Jeg har ikke et korrekt tal, da delene er samlet over så lang tid. Nogle har været gratis, fordi de ikke var gode nok til en anden makkers maskine. Noget stammer fra et indkøb hvor jeg fik to trailerfuld Puch dele billigt, noget andet fra et fælleskøb fra en lukket cykelhandler osv osv.Nikolaj Y skrev:Godt resultat du har fået ud af dit arbejde!
Må man spørge hvor mange penge du har kastet i projektet, rundt regnet?
Jeg har siden slut 2017 brugt 4500 kr på nye indkøb. Resten vil jeg skyde til at stå mig i 2000 kr.
Maskinen klarede turen super fint, lidt småjusteringer på nålen undervejs, efterspænding af kæde og en mistet møtrik på kickstarteren var alt. Ganske normalt vil jeg sige. Gennemsnit på ca. 30 km/l over 500 km. Min USB lader stoppede med at lade hen mod slutningen af turen, jeg har ikke kigget på det endnu, men det virker somom Kokusan ikke lader nok på batteriet hvis jeg har lyset tændt på fuld blus (65 Watt).