Udskiftning af nålelejer gearkasse - Vespa Ciao

Knallerter fra Italien, Frankrig, Spanien, Portugal etc. Mærker som Fantic, Gilera, Motobecane, Casal, Piaggio etc.
Besvar
Tusse
Stor knallert
Indlæg: 139
Tilmeldt: lør 3. aug 2019 16:43
Kontakt:

Udskiftning af nålelejer gearkasse - Vespa Ciao

Indlæg af Tusse »

Jeg fortsætter mit renoveringsprojekt af en gammel Ciao, nu er jeg ved at skulle skifte et par nålelejer. Men hvordan bliver de skiftet ? Er det igen ligesom motor med at varme det op til ca 100 grader og så banke de gamle let ud og presse de nye i ?
Vedhæftede filer
D28E3C17-7B0F-4E02-809F-4AD2A0BEFE9B.jpeg
D28E3C17-7B0F-4E02-809F-4AD2A0BEFE9B.jpeg (220.18 KiB) Vist 5095 gange
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Udskiftning af nålelejer gearkasse - Vespa Ciao

Indlæg af 12V »

De ser også klar ud til at blive skiftet ;-)

Varme gør ikke den store forskel, disse blik nålelejer sidder med en ret stram pasning, men dermed ikke sagt at de sidder stramme.
Bare bank de gamle ud, rengør, og så pres de nye i. Det er vigtigt at du ikke banker de nye i, det er ikke tilladt ved denne type nåleleje.
Husk eller noter dybden af de eksisterende, man kan nemt klemme en aksel ved at presse dem for langt.

Du har modellen uden variomatik, ikke? Modellen med 4 aksler og fast gearing, findes der ingen repset til på markedet. Så du skal købe alle dele for sig.

5 * BK0912 Nåleleje
1 * HK2012 Nåleleje udgangsaksel højre
1 * HK1712 Nåleleje indgangsaksel venstre
1 * BK1512 Nåleleje udgangsaksel venstre

1 * 17*25*4 Pakdåse indgangsaksel
1 * 20*30*5 Pakdåse udgangsaksel
Tusse
Stor knallert
Indlæg: 139
Tilmeldt: lør 3. aug 2019 16:43
Kontakt:

Re: Udskiftning af nålelejer gearkasse - Vespa Ciao

Indlæg af Tusse »

Ok super, kan det gøres hvis jeg køber et sæt af denne
https://www.jmpbparts.com/vespa-ciao-si ... -ciao.html

Og 4 stk. af denne

https://www.jmpbparts.com/vespa-ciao-si ... citta.html

Hilsen
Tusse

P.s. det tager godt nok om sig når man begynder at renovere :-)
Er det rigtig at Ciao godt kan have tendens med at have skæve forgafler ? Har købt to på stumpemarked og jeg synes de hælder lidt til den ene side begge to.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Udskiftning af nålelejer gearkasse - Vespa Ciao

Indlæg af 12V »

Ja det er godt set! Har lige tjekket mine notater, og alt andet er ens + 4 stk ekstra af den lille BK0912.

Jeg oplever også at de er lidt skæve i det, det jeg ser mest er at der er lidt højde forskel i det stykke blik hvor affjedringen hviler på, der hvor gummi dutterne monteres. Så står forhjulet skæv når knallerten hviler på støttefoden. Det skyldes ofte også slidte gummier, eller slidte bøsninger ved akslerne. Men selv med nye dele, står det ofte skævt, selv på de to jeg har/haft som var helt originale og urørt.
For det meste står den dog OK lige når man sætter sig på maskinen, så styrer anslaget ikke noget mere, men boringen til akslerne. De plejer at være bedre placeret, men heller ikke 100% ;)

PS: Jeg har flyttet en del af dine indlæg som omhandler Vespa, til Sydeuropa gruppen. Offtopic kategorien er til alt det løse man ikke kan placere :)
Tusse
Stor knallert
Indlæg: 139
Tilmeldt: lør 3. aug 2019 16:43
Kontakt:

Re: Udskiftning af nålelejer gearkasse - Vespa Ciao

Indlæg af Tusse »

Perfekt, så har jeg noget at gå i krig med :D

Og tak for hjælpen herinde :bravo


Hilsen
Tusse
Besvar

Tilbage til "Sydeuropa"