Krumtapper

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
Besvar
Brugeravatar
mriisj
Gummi rocker
Indlæg: 625
Tilmeldt: søn 10. nov 2013 11:10
Kontakt:

Krumtapper

Indlæg af mriisj »

Hvordan måler/finder man ud af om en krumtap man står med i hånden er defekt eller virker OK ??, hvor meget slør må der være sideværts osv. ??

Krumtapper fås til Kreidler og de fleste andre mærker i utrolig mange prislejer som forskelligt lover guld og grønne skove, hvad er jeres erfaringer med disse ??

Jeg har fået tilbudt et kursus i at skifte plejlstænger som kunne være meget sjovt men giver det mening at skifte plejlstangen fremfor at købe en ny krumtap til Kreidleren.
Michael Jensen

MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Krumtapper

Indlæg af kreidlerhansen »

Sideværts slør afhænger også af, hvor mange smørekanaler og -huller, der er i bunden af plejlstangen. Ydermere har max rpm indflydelse, ligesom det gør forskel, om der er anløbsskiver mellem plejlstang og vanger.
Sideværts slør øges i takt med rpm stiger, så vidt jeg har forstået.

Vangerne på den billige Top Racing er identiske med den originale, blot med plads til nævnte anløbsskiver. Derfor er Top Racing reelt en opgradering ift. den originale krumtap.
Den eneste ulempe ved Top Racing er, at den medfølgende plejlstang er for tung i toppen; godset omkring nålelejet kan sagtens reduceres til det halve.
Hvorvidt det er årsagen til deres ry for at knække plejlstangen nær sølelejet ved jeg ikke.

Rito er dyr pga. dels reklame og de fulde vanger. Den med grå plejlstang er desuden ikke egnet til hård tuning og kan derfor til fulde erstattes af Top Racing, som reelt koster det halve.

Rito med poleret plejlstang kan tåle flere tæsk, men hvis ikke man har behovet (12.000rpm+), så er den ikke bedre end, igen, Top Racing.

Ift. at skifte plejlstang, så kan det kun svare sig, hvis man alligevel kan selv, ELLER man vil/skal bruge en særlig plejlstang til sin motor.
Istedet for at bruge 1.200kr på en Rito-krumtap, kan man så bruge 800-1.200lr på en DMF-plejlstang og skifte selv - særligt fint, hvis man bruger en af de dyre krumtappe til drejeventilsmotorer eller sølelejet er stået af i ens krumtap med 44mm slaglængde, og markedet (som nu) er støvsuget for erstatninger.

Ham her er hyggelig at følge, forresten:

Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"