Jeg er ny på forum og har allerede nydt godt af at kigge i de mange informative indlæg.
Har for en del år tilbage kørt Maxi og lidt plastic scootere. Fik lyst til en totakter igen.
Lidt tilfældigt faldt jeg over en ældre Grillo, årgang 1988. I nogenlunde stand, men lettere misholdt og træt. Modsat de fleste, syntes jeg faktisk om designet på Grillo´en
![(y) :(y)](./images/smilies/PDT_Armataz_01_34.gif)
Der mangler lidt smådele, som jeg er ved at støve op. Carsten L her på forum har allerede været behjælpelig med lidt stumper.
Målet med den er ikke at renovere den - men at friske den op så den er komplet og nogenlunde pæn, men med patina passende til dens alder, men til gengæld mekanisk sund.
Den blev købt som i "kørbar" stand, men det var nu så meget sagt. Den kunne starte, bevares, men trække kan den ikke.
Motoren blev afmonteret og adskilt, og den er desværre som jeg frygtede forsøgt boret - med kun meget lidt kant tilbage (1,3mm) af indsugningsvinduet. Cylinder og stempel er revet. Om det er de 1,3mm kant ved indsugningsvinduet eller ringe cylinder/stempel der gør at den kører dårligt, er jeg i tvivl om. Jeg vil forsøge at rette op på boringen ved hjælp af kemisk metal eller durafix. Har en anden blok liggende, hvis det skulle fejle.
Jeg ville skifte olien i drevet, men det var tørlagt... Nu har den fået ny olie - men det gamle er jo nok kommet ud et sted. Nogen der ved om den deler stumper med en af de mere gængse Piaggio modeller? Så vil jeg forsøge at finde et repsæt med lejer, pakdåser og pakninger.
Motoren får følgende kur:
50cc cylinderkit (Billigt fra jmcp parts - spændt på om man virkeligt kan få et nogenlunde velkørende kit for 250kr!)
Standard Mazzucchelli krumptap, amt-002 modellen. (Den gamle lyder ikke for sund i lejet)
Nye lejer, pakdåse og pakninger
Nye koblingssko, strammere fjedre og nyt leje ved kobling.
Nyt platinsæt og kondensator
Giannelli original power udstødning
Karburatoren er en 12/10. Gearingen er 55mm remhjul v. kobling og 95mm bag.
Et par spørgsmål melder sig - byd gerne ind!
Er der mon nogen der har erfaring med de billige cylinder kits fra Jmpb parts?
Vil gearingen mon passe til mit setup? Har en 80mm remskive liggende også.
Er der nogen der har erfaringer (Gode som dårlige) med kemisk metal eller durafix - ved en uheldig boring?