Ladefund uden gnist

Her spørger du hvis du har elektriske problemer eller spørgsmål til det oprindelige & originale elektriske system på din Yamaha
Besvar
JJensen9260
Helt ny i flokken
Indlæg: 3
Tilmeldt: fre 3. sep 2021 23:06
Kontakt:

Ladefund uden gnist

Indlæg af JJensen9260 »

Hej

Min FS1 DX er fundet frem efter 25 år i garagen. Dengang kunne den køre, alt lys virkede, omend den allerede dengang lignede lidt et ladefund. Kørte godt og lovlig.
Nu er der ingen gnist.
Efter at have læst de mange gode guides og input på forum har jeg alligevel et par spørgsmål jeg håber nogen kan hjælpe med.
Efter afmontering af svinghjul, konstaterer jeg at min fødespole til sorthvid ledning sidder fysisk modsat alle de billeder jeg har set her på forum. Denne har en ohm-værdi på 1,6. Åbenbart har den virket/virker selvom den sidder til venstre.
Er der nogen idé i at flytte den ?
Der er jo også den mulighed at den altid har kørt på lysspolen - det skal jeg være usagt. Jeg ved ikke om der er mange viklinger til forskel på de 2 spoler.

Kondensatoren viste 0 ohm mellem de 2 sorte ledninger, så den skiftede jeg til en ny. Den sad monteret på samme spole og til platin. I den forbindelse undrer det mig at den ene kondensator ledning skal sidde på spolens udtag - ok. Men den anden ende skal på platin. For ifølge diagram sidder platin og kondensator parallel med hinanden og ikke i serie. Jeg kan jo se at monteringen er rigtig, men kan ikke greje hvordan det så følger diagrammet ??

Tændspole i stel monteret med 2 m6 viser 6,8kohm og 2ohm - så sandsynligvis ok.

Lysspole viser 0,5 ohm og er med 1 udtag, så det er nok for lidt.

For at udelukke eventuelle fejl i ledningsnettet, har jeg ført sorthvid fra fødespole direkte på input af tændspole. Tændrør nyt. Tændrørshat afmonteret for at udelukke fejl.

Platin er original og ifølge søgerblad stram 0,40. Ser fine ud.

Jeg har ikke villet ændre på alverden da den jo har kørt som det var og blot stået stille.
Der kommer selvfølgelig andre ting på programmet før den kan køre efter så lang tids stilstand, men tænding er da en forudsætning.

Med venlig hilsen

Jens Jensen
Gistrup
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Ladefund uden gnist

Indlæg af Kai »

De to ledninger på kondensatoren sidder på samme punkt inden i kondensatoren, og derfor du også måler 0 ohm imellem ledningerne.
De to ledninger har normalt forskellig længde: Den længste går over til platinsættet, den korte er forbundet til fødespolens udtag + den sorte ledning der går ud i multistikket ( og videre gennem ledningsnet til tændspole)
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Ladefund uden gnist

Indlæg af Poul-Erik A. »

Som jeg lige læser den detaljerede beskrivelse, mener jeg der er mistanke til platin-fladerne, der måske er dannet en belægning på i årenes løb. Forsøg evt med fint smergellærred. Det kan også måles med ohmmeter, når den sorte ledning fra kondensator skrues af. :-)
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Ladefund uden gnist

Indlæg af FS1originalen »

Jeg hælder også til "platinteorien". Ville nok starte med at trække en platinfil eller et stykke fint slibepapir et par gange mellem platinerne og se om gnisten så vækkes til live!

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
JJensen9260
Helt ny i flokken
Indlæg: 3
Tilmeldt: fre 3. sep 2021 23:06
Kontakt:

Re: Ladefund uden gnist

Indlæg af JJensen9260 »

Tak for input. Platin slebet let. Samtlige forbindelser ved spoler skilt ad og samlet. Karburator renset. Benzin på og løbet i gang. Den kører igen som jeg husker det i 1995 : ) Stol ikke på nogen samlinger "der ser fine ud" er erfaringen her fra. Ohm- meter på : )

Med venlig hilsen og tak for megen nyttig info.
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Ladefund uden gnist

Indlæg af Poul-Erik A. »

Godt at høre og hvis ohmmetret havde været på platin'erne inden slibning, ville den sikkert vise uendelig modstand (8 tallet, der ligger ned) ;-)
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Besvar

Tilbage til "Elektriske problemer & spørgsmål"