Justering af puch maxi

Generel knallert diskussion på tværs af mærker, tips og tricks, spørgsmål, lakering, polering, forsikring og meget mere.
Besvar
kris106rallye
Junior knallert
Indlæg: 10
Tilmeldt: søn 24. apr 2016 14:07
Kontakt:

Justering af puch maxi

Indlæg af kris106rallye »

Hej Alle

Jeg har fundet den gamle puch maxi k frem. Den har ikke kørt i mange år da den bare har stået i sommerhuset. Efter lidt justering har jeg fået den i gang og den kører udmærket når den er kommet op i fart. Når jeg holder stille og skal i gang skal den lige have choker for at komme i gang også selv om den er kørt varm. Er der nogen der ved hvad der kan være galt.

PÅ forhånd tak.

Vh Kristian
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Justering af puch maxi

Indlæg af 12V »

Hej Kristian

Det lyder til at den går for magert, så hjælper et pift choker på optrækket.

Er den helt standard/original? Firkantet eller rund Bing karburator? Årgang? Propper og slanger i luftfilteret?
kris106rallye
Junior knallert
Indlæg: 10
Tilmeldt: søn 24. apr 2016 14:07
Kontakt:

Re: Justering af puch maxi

Indlæg af kris106rallye »

Hej Carsten
Den er helt standard med firkantet karburator. Den er fra 1986. Er ikke helt med på hva propper og slanger i luftfilteret er. hvis det er den slange der går ind i stellet så er den der.
Tror du har ret i den går for magert. jeg rykkede nålen, i karburatoren, et hak op i går det hjalp en del. tror jeg vil prøve et hak mere når jeg får tid.
Vh. Kristian
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Justering af puch maxi

Indlæg af FS1originalen »

Hvis den har stået i mange år som du skriver så tror jeg at der måske er kommet en smule ir i dysen så hullet er blevet en anelse for lille.
Prøv at rense dysen mekanisk med et stykke ståltråd (evt fra en stålbørste) så "hullet bliver skrabt rent" eller alternativt sæt en ny dyse med samme nummer i.

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Justering af puch maxi

Indlæg af 12V »

Jeps, det er slangen der går ind i stellet. Den gamle model med rund karburator har en prop i hver ende af slangen. Jeg er lidt i tvivl om den nye også har to, eller kun én. På reservedels tegningerne viser de to propper, men kun et stk. i varenummer listen. Nr. 2 på tegningen.
ScreenShot010.png
ScreenShot010.png (74.07 KiB) Vist 9362 gange
Karburatoren er dyset ind til disse propper, mangler de får den alt for meget luft med std. 44-46 dysen. Start med at gøre den ren som Erik skriver og tjek om du har "luftdyserne" monteret.

Giv besked hvis den stadig gør det bagefter, så er vi måske ude i en større skade ;)

PS: Nålen har ikke så meget indflydelse på bundgas kørsel, det burde den i hvert fald ikke. Der skal den køre på hoveddysen, nålen er til området fra 1/4 til 3/4 gas, sådan ca.
kris106rallye
Junior knallert
Indlæg: 10
Tilmeldt: søn 24. apr 2016 14:07
Kontakt:

Re: Justering af puch maxi

Indlæg af kris106rallye »

Hej igen
Efter nogle års pause forsøger jeg igen at få min puch maxi til at kører ordentligt.
Jeg har skilt karburatoren og renset, samt skiftet benzin hane. Dette har dog desværre ikke hjulpet. Den kører udemærket med fuld gas. Den starter meget dårligt og kan ikke stå i tomgang. Når den skal igang skal den ofte have lidt choker.
Nogle der har idéer om hva jeg skal forsøge?
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: Justering af puch maxi

Indlæg af Elitesoldaten »

Ja nu ville det være synd at kalde mig for ekspert men jeg tænker det er noget med din blanding at gøre. Har du forsøgt dig med en større eller mindre dyse i din karburator? Bare for at se hvordan den reagerer på det. De koster jo heldigvis ikke så meget.

Jeg havde problem med min bravo, som opførte sig mærkeligt. Nogle gange kørte den fint med fuld gas, andre gange ikke. Det viste sig at være en forkert dyse jeg kørte med.
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
kris106rallye
Junior knallert
Indlæg: 10
Tilmeldt: søn 24. apr 2016 14:07
Kontakt:

Re: Justering af puch maxi

Indlæg af kris106rallye »

Jeg har ikke prøvet at skifte dysen, da jeg ved det er den originale så går ud fra det er den rigtige størrelse. Jeg har renset den.
Jeg har lige haft luftfilteret af og starter den op med en finger halvt over indsugningshullet så kan den godt stå i tomgang. Tænker det så må være luftfilteret den er gal med. Hvordan renser man det eller skal der et nyt på?
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Justering af puch maxi

Indlæg af 12V »

Så får den for meget luft, det kan både være falsk luft eller de ting jeg har skrevet om tidligere med luftfilteret.

Hvis det kun er i tomgang og lav gas, kunne der være en forstoppelse i tomgangsdysen eller kanalerne dertil.

Selvom dysen er den rigtige på papiret, ville jeg ikke være bleg for at prøve en større. Der skal ikke mange ændringer til på luftfilter siden, før der skal justeres på dysen.
kris106rallye
Junior knallert
Indlæg: 10
Tilmeldt: søn 24. apr 2016 14:07
Kontakt:

Re: Justering af puch maxi

Indlæg af kris106rallye »

Hej Carsten
Ok jeg prøver at skifte til en større dysse. Vil en 48 dyse være god at prøve mener standard er 44.
Er der en god måde at tjekke for utætheder? Mener alle pakninger er tætte men jeg kan jo tage fejl.
De gummi hætter der sidder på choker og gaskabel skal de holde karburatoren tæt eller er det bare for at undgå snavs.
Er det normalt der er luft i benzinslangen? Har lige skiftet benzin hane men kan ikke huske om der også var luft i slangen før.
Vh. Kristian
Vedhæftede filer
IMG20220524183008.jpg
IMG20220524183008.jpg (89.42 KiB) Vist 3854 gange
IMG20220524183025.jpg
IMG20220524183025.jpg (267.56 KiB) Vist 3854 gange
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Justering af puch maxi

Indlæg af 12V »

Lad motoren køre med jævne omdrejninger, sprøjt bremserens omkring samlinger omkring karburator. Ændrer motorens omdrejninger sig, så har du fundet en utæthed.

Ja prøv med nogle numre større.

Og som nævnt før, luftfilter skal være tæt, original, have flexrør og propper osv. Hvis ikke, eller du er i tvivl. Er det ikke en skam at dyse op indtil den kører ordentlig.

Det er normalt med luft i slangen.

Tjek at flangen på karburator studsen er helt plan og brug en ny pakning. Mellem karburator og studs skal der være en oring.

Gummi tyllerne på kablerne er der så vand ikke løber ned i karburatoren.
kris106rallye
Junior knallert
Indlæg: 10
Tilmeldt: søn 24. apr 2016 14:07
Kontakt:

Re: Justering af puch maxi

Indlæg af kris106rallye »

En lille opdatering. Jeg fik adskilt karburatoren og opdagede at det var en 46 dyse der sad i. Det samme som jeg havde købt da jeg ikke kunne få en 48 dyse.
Jeg opdagede en del skidt der sad under choker stemplet. Det blev renset og efter jeg samlede den korte den helt anderledes. Nu firtaktede den og kunne ikke starte igen efter en lille køretur.

Ja tænker den så skal dysse ned til 44. Jeg kunne ikke skaffe en 44 dyse i en lokal butik, så prøvede at gi den lidt ekstra luft ved at afmontere den ene prop. Nu starter den meget bedre og kører rimeligt godt.
Er det ok at afmontere proppen eller bør jeg dysse den rigtigt med prop i?
kris106rallye
Junior knallert
Indlæg: 10
Tilmeldt: søn 24. apr 2016 14:07
Kontakt:

Re: Justering af puch maxi

Indlæg af kris106rallye »

En lille opdatering. Jeg fik adskilt karburatoren og opdagede at det var en 46 dyse der sad i. Det samme som jeg havde købt da jeg ikke kunne få en 48 dyse.
Jeg opdagede en del skidt der sad under choker stemplet. Det blev renset og efter jeg samlede den kørte den helt anderledes. Nu firtaktede den og kunne ikke starte igen efter en lille køretur.

Ja tænker den så skal dysse ned til 44. Jeg kunne ikke skaffe en 44 dyse i en lokal butik, så prøvede at gi den lidt ekstra luft ved at afmontere den ene prop for enden af der rør der går ind i stel. Nu starter den meget bedre og kører rimeligt godt.
Er det ok at afmontere proppen eller bør jeg dysse den rigtigt med prop i?
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Justering af puch maxi

Indlæg af 12V »

Hvordan ser choker stemplet ud i bunden? Der skal være en gummi pakning, der tætner når fjederen trykker den i bunden a dens boring. Det er vigtigt at den er ubeskadiget, ellers bliver inddysningen svær, da der tilføjes mere benzin hele tiden.
kris106rallye
Junior knallert
Indlæg: 10
Tilmeldt: søn 24. apr 2016 14:07
Kontakt:

Re: Justering af puch maxi

Indlæg af kris106rallye »

Det lagde jeg ikke mærke til. Jeg ser lige i morgen. Er det hele bundfladen der skal være sort gummi?
Vedhæftede filer
556104401_0_m_1078_1800~2.jpeg
556104401_0_m_1078_1800~2.jpeg (13.7 KiB) Vist 3774 gange
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Justering af puch maxi

Indlæg af 12V »

Korrekt
kris106rallye
Junior knallert
Indlæg: 10
Tilmeldt: søn 24. apr 2016 14:07
Kontakt:

Re: Justering af puch maxi

Indlæg af kris106rallye »

Der er intet gummipakning på min. Nok svært at se på billedet.
Kan man købe pakning eller skal stemplet skiftes?
Er der nogle steder omkring København man kan købe gode reservedele? Kender kun t-hansen og der virker som noget skrammel de sælger.
Vedhæftede filer
IMG20220527104904.jpg
IMG20220527104904.jpg (69.11 KiB) Vist 3754 gange
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Justering af puch maxi

Indlæg af 12V »

Ved desværre ikke hvor de kan købes. Hvis du ikke finder en ny, kan jeg prøve at tjekke mit lager.

Det er i hvert fald vigtigt at du får styr på den inden du justerer yderlige 😊
kris106rallye
Junior knallert
Indlæg: 10
Tilmeldt: søn 24. apr 2016 14:07
Kontakt:

Re: Justering af puch maxi

Indlæg af kris106rallye »

Har bestilt fra maxishoppen.dk der kan man få original Bing billigere end t-hansen kopi.
Besvar

Tilbage til "Knallertsnak"