Puch Maxi K - Cylinder foring OK eller ...?

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
Besvar
KHansen
Helt ny i flokken
Indlæg: 7
Tilmeldt: fre 10. jun 2022 17:14
Kontakt:

Puch Maxi K - Cylinder foring OK eller ...?

Indlæg af KHansen »

Hej,

Jeg har problemer med at få min kones gamle Puch Maxi til at køre igen. Den har kørt fint et par år, indtil den pludselig begyndte at sætte ud når den blev varm. Jeg skilte den ad, og så der var mere olie i cylinderen end der burde være. Jeg skiftede derfor simmeringe (og lejer da det nu var skilt ad). Det blev desværre kun værre. Opdagede at tændrøret ikke gnistede så fint, og skiftede derfor også hele tændingen (dog ikke tændrørshætten). Det hjalp på gnisten, men den vil altså stadigvæk ikke køre når den er varm. Jeg har nu skilt den ad igen for at se på om der skulle være en skade i cylinder/stempel, som jeg kunne have overset da jeg havde hele motoren skilt ad. Her opdager jeg at det er ligesom om der mangler lidt af foringen ved udstødning. Det viste sig også at der igen var en del olie over stemplet samt at tændrøret var ret sodet. Her skal det siges at jeg også har forsøgt med en del ændringer på tændingstidspunkt ... Når jeg benytter kickstarter, eller drejer med svinghjulet, så mærker det som om kompressionen er OK. Men uden en OK som reference er det en ret subjektiv vurdering ...
Jeg er desværre ikke så stærk på området, så vil lige høre om der er nogen her inde, der kan hjælpe med en vurdering af cylinderen?

Jeg har indsat to billeder:

Billedet viser området hvor foring mangler til venstre for udstødningshullet
Cylinder manglende foring ved udstødning.jpg
Cylinder manglende foring ved udstødning.jpg (57.41 KiB) Vist 1250 gange
Stempelring ser ud til at være lidt slidt der hvor foringen er defekt. Ses en cm under noten på ringen længst mod højre på billedet
Stempelring med mærke ud for manglende foring ved udstødning.jpg
Stempelring med mærke ud for manglende foring ved udstødning.jpg (75.11 KiB) Vist 1250 gange
P.t. vedligeholder af kones gamle Puch Maxi K, som ældste datter har arvet brugsretten til.
Har i min ungdom haft 2 stk. Puch VZ50.
KHansen
Helt ny i flokken
Indlæg: 7
Tilmeldt: fre 10. jun 2022 17:14
Kontakt:

Re: Puch Maxi K - Cylinder foring OK eller ...?

Indlæg af KHansen »

Har lige opdaget at chokerspjældet mangler gummi i bunden. Mon ikke det kan være skyld i at det er svært at holde den i gang når den bliver varm?
Jeg tror i hvert fald ikke selv ret meget på at mærket i cylinderen er det store problem ... Men så er der jo selvfølgelig stadigvæk tilbage hvor olien kommer fra ...
P.t. vedligeholder af kones gamle Puch Maxi K, som ældste datter har arvet brugsretten til.
Har i min ungdom haft 2 stk. Puch VZ50.
MCL
Stor knallert
Indlæg: 174
Tilmeldt: lør 15. jan 2022 21:01
Kontakt:

Re: Puch Maxi K - Cylinder foring OK eller ...?

Indlæg af MCL »

Er det en firkantet Bing karburator - original, du kører med ?

Hvis chokerspældet ikke lukker tæt kan det godt give de symptomer du beskriver.
KHansen
Helt ny i flokken
Indlæg: 7
Tilmeldt: fre 10. jun 2022 17:14
Kontakt:

Re: Puch Maxi K - Cylinder foring OK eller ...?

Indlæg af KHansen »

Bing 18 firkantet, og samme karburator, den er solgt med fra forhandleren :-)
P.t. vedligeholder af kones gamle Puch Maxi K, som ældste datter har arvet brugsretten til.
Har i min ungdom haft 2 stk. Puch VZ50.
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Puch Maxi K - Cylinder foring OK eller ...?

Indlæg af Kai »

Der er ingen knallerter der har godt af at køre med chokeren slået til hele tiden, så vil den altid køre med en fed blanding og sovser det hele til i olie.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
KHansen
Helt ny i flokken
Indlæg: 7
Tilmeldt: fre 10. jun 2022 17:14
Kontakt:

Re: Puch Maxi K - Cylinder foring OK eller ...?

Indlæg af KHansen »

Sovser er det helt rigtige ord her :-) Det undrer mig at jeg ikke har set at det var faldet af. Men jeg plejer godt nok bare at skille karburator ad i atomer, og så har jeg måske blot tænkt at det var noget snavs fra ydersiden af karburator ...
Reservedel er allerede bestilt ...
Er der nogen, der ellers har en kommentar til cylinderen i første post? Jeg kunne blot tænke mig at vide om det er noget andre har set på deres originale cylinder fra starten af 80-erne :-) Personligt synes jeg ikke det ser ud som noget, der lige er sket ...
P.t. vedligeholder af kones gamle Puch Maxi K, som ældste datter har arvet brugsretten til.
Har i min ungdom haft 2 stk. Puch VZ50.
MCL
Stor knallert
Indlæg: 174
Tilmeldt: lør 15. jan 2022 21:01
Kontakt:

Re: Puch Maxi K - Cylinder foring OK eller ...?

Indlæg af MCL »

Hrmm, jeg er ikke ekspert i cylinder og performance, men det ligner ikke slidtage som giver de symptomer du beskriver med at knallerten går ud når den bliver varm.

Når du derudover skriver at kompressionen er fin, og den starter og kører fint når den er kold, så tror jeg problemet, som skrevet, ligger på din choker hvor den ikke lukker helt tæt, og som Kai nævner bliver blandingen for fed til at tændingen kan brænde brændstoffet af.
KHansen
Helt ny i flokken
Indlæg: 7
Tilmeldt: fre 10. jun 2022 17:14
Kontakt:

Re: Puch Maxi K - Cylinder foring OK eller ...?

Indlæg af KHansen »

Takker for tilbagemeldinger. Jeg giver melding når jeg har prøvet det af i løbet af en uges tid.
P.t. vedligeholder af kones gamle Puch Maxi K, som ældste datter har arvet brugsretten til.
Har i min ungdom haft 2 stk. Puch VZ50.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Puch Maxi K - Cylinder foring OK eller ...?

Indlæg af 12V »

Jeg tænker også at cylinderen er ok, området omkring udstødnings porten kan godt have lidt skader uden at det går voldsomt udover ydelsen.
Det vigtigste område i en cylinder er fra udstødningsporten og op mod topstykket. Men selv med en del ridser, vil den ofte stadig køre, bare med nedsat ydelse.
KHansen
Helt ny i flokken
Indlæg: 7
Tilmeldt: fre 10. jun 2022 17:14
Kontakt:

Re: Puch Maxi K - Cylinder foring OK eller ...?

Indlæg af KHansen »

Så den lovede tilbagemelding.

Efter skift af chokerspjæld, så kører den jo som ny :-)
Chokerspjæld gammel og ny.jpg
Chokerspjæld gammel og ny.jpg (103.96 KiB) Vist 1119 gange
Det gamle chokerspjæld er rengjort, så det ser nok ikke normalt sådan ud når man skiller det ad ...

Så et godt råd til jer, der har en maxi, der begynder at være svær at holde i gang når den bliver varm, og oser mere end sædvanligt. Start nu med at tjekke det simple (læs som "billige") som f.eks. chokerspjældet.

I aften skal det fejres med en ekstra god øl :inbottle
P.t. vedligeholder af kones gamle Puch Maxi K, som ældste datter har arvet brugsretten til.
Har i min ungdom haft 2 stk. Puch VZ50.
MCL
Stor knallert
Indlæg: 174
Tilmeldt: lør 15. jan 2022 21:01
Kontakt:

Re: Puch Maxi K - Cylinder foring OK eller ...?

Indlæg af MCL »

Dejligt🙂

Tak for tilbagemeldingen, og det er jo altid lækkert når historien ender godt.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Puch Maxi K - Cylinder foring OK eller ...?

Indlæg af 12V »

Jeg har også stået med manglende gummi på spjældet, og sjovt nok har vi en anden bruger der roder rundt med det samme i en anden tråd.

Nyd den gode øl. Jeg fiksede en Maxi motor med en kammerat i går aftes, betaling var lækre sprecialøl 😊
KHansen
Helt ny i flokken
Indlæg: 7
Tilmeldt: fre 10. jun 2022 17:14
Kontakt:

Re: Puch Maxi K - Cylinder foring OK eller ...?

Indlæg af KHansen »

Jeg er lidt nærig, så det blev kun til ét stk. :-P En god Porter.
P.t. vedligeholder af kones gamle Puch Maxi K, som ældste datter har arvet brugsretten til.
Har i min ungdom haft 2 stk. Puch VZ50.
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"