Puch maxi larmer/ hyler i motor

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
Besvar
Magnus Sørensen
Junior knallert
Indlæg: 18
Tilmeldt: tirs 18. jun 2019 09:30
Kontakt:

Puch maxi larmer/ hyler i motor

Indlæg af Magnus Sørensen »

Hej knallert Forum

Min maxi larmer/ hyler når den kører. Jeg kunne godt have lidt på fornemmelsen at det er noget i gearkassen, da når jeg drejer tandhjulet rundt hyler den og rasler den. Og det er helt vildt når jeg bare trækker den når den er slukket. Lyden er der også når jeg kører men, den følger ikke omdrejningerne i motoren men, mere hvor hurtigt hjulene kører. Jeg har lidt svært ved at forklare det så hvad ku det være og håber der nogen der kan hjælpe
Brugeravatar
CrazyCatman
Gummi rocker
Indlæg: 512
Tilmeldt: fre 11. dec 2009 21:56
Kontakt:

Re: Puch maxi larmer/ hyler i motor

Indlæg af CrazyCatman »

Er det cirka denne lyd du får?


For mit vedkommende var det kæden der hylede (kæden var for stor da tandhjulet var skiftet til original størrelse og knallerten var leveret med større fortandhjul) da kæden blev tilpasset var der ingen hylen længere.

Det er i alt fald det jeg tænker hvis det følger hjulets omdrejninger og ikke motorens. Alternativt tænker jeg et leje eller intern slitage, men start med at undersøge for meget kædevandring (slack). Det bør ikke være mere end 2 cm (1 cm op og 1 cm ned).
Yamaha:
1978 Yamaha FS1-DX
1980 Yamaha FS1-S (Matching numbers)

Asiatiske knallerter:
1994 Suzuki DM-50 Samurai
1976 Honda PF50-E Amigo (Stjålet)

Sydeuropæiske knallerter:
1966 Motobecane Mobylette AV42 S
1973 Casal K197
1974 Casal K197

Østeuropæiske knallerter:
1990 Jawa Babetta model 210 (Matching numbers)

Kører også MC:
1940 Ardie VF125
1977 Yamaha RD350 B (351)
1984 Honda Golwing GL 1200 Aspencade (Matching numbers)
1994 Jawa 350 / 640 "Style" (Stjålet)

Og veteranbil:
1961 Hillman Minx IIIC (Matching numbers)
Magnus Sørensen
Junior knallert
Indlæg: 18
Tilmeldt: tirs 18. jun 2019 09:30
Kontakt:

Re: Puch maxi larmer/ hyler i motor

Indlæg af Magnus Sørensen »

Tak for svaret jeg rager lige et kig på det
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Puch maxi larmer/ hyler i motor

Indlæg af 12V »

En hylelyd fra en Maxi motor er ofte fra tandhjulene mellem koblingsskål og det store tandhjul der driver kædehjulet. Bliver der blandet dele, kan det hyle ret voldsomt og i lang tid. Nogle gange forsvinder det aldrig. En forkert shimset kobling, der senere bliver korrekt shimset, kan lave denne lyd. Da tandhjulene derefter kører på et "frisk" og slidt stykke af tænderne.

Et dødt leje kunne også være et bud, men her fornemmer jeg mest lyden som en skurren/knurren.

Jeg ville også tjekke kæde spændingen først. Hjælper det ikke, af med kæden og drej tandhjulet.
Men tænker næsten at blokken skal åbnes og indmaden tjekkes. Der er i dit tilfælde kun tandhjul sættet eller 1-2 6203 lejer der kan lave denne lyd, hvis den også er præsent når du skubber knallerten.

Slidte lejer er nemme at fikse. Hvis støjen kommer fra tandhjul sættet, kan kun en udskiftning hjælpe. Med et sæt der har kørt sammen.
Man kan også prøve at distancere koblingen korrekt (0,1-0,2 mm aksial slør) og tjekke om bøsningen ikke har for meget slør. Og så se om det bliver bedre med tiden, det kan lade sig gøre hvis man er heldig, men det tager tid.

Måske også tjekke om der er olie på motoren 😅
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"