Min svenske FS1 '80er

Vis os hvad du roder med for tiden. Her kan du vise dit restaureringsprojekt frem.
Besvar
Brugeravatar
CrazyCatman
Gummi rocker
Indlæg: 512
Tilmeldt: fre 11. dec 2009 21:56
Kontakt:

Min svenske FS1 '80er

Indlæg af CrazyCatman »

Så er det blevet tid til at komme i krig med den lille røde svensker!

Den har jo tidligere kørt ganske fint, og var bl.a. med på Orø-tur med YamahaFS1-forum og Puch-Vennerne back in the days hvor jeg dog fik lidt klager over en sjov lugt af friture på grund af den olie jeg brugte.
:hihi

Senere hen valgte koblingen igen-igen at dø, og knallerten blev parkret lidt da jeg stod midt i en flytning - og én til, og én til.
Desværre har jeg haft alt for meget at lave til at jeg egentligt har har haft megen tid til at gå på værkstedet, og nu måtte det altså være nok! Nu skal den lille svensker have lov at komme i stand igen.

Ulemperne ved en svensker er jo bl.a. at stafferinger ikke er magen til de danske, og længe efter jeg købte knallerten (i 2010) var det ikke rigtigt muligt at få fingene i et nyt sæt, da især sideskjoldsstafferingerne var godt slidte! Jeg har nu fundet en svensk forhandler der har stafferinger på lager - til alle farvene, og jeg har bestilt et sæt magen til dem der sidder på.
Tanken er lidt bulet, og malingen er skallet af flere steder - så derfor tænker jeg en fuld reset med fjernelse af al malingen, og en ny omgang på vil pynte gevaldigt! Det samme gælder den lille bagende (den svenske er mindre end den danske to-gear bagende). Tanken er dog slet ikke så hårdt angrevet af grimhed som sideskjoldene.

Derudover skal der en ny bagskærm på - den nuværende er ikke tæret (så vidt jeg kan se), men der er en voldsom mængde overfladerust på - den kan sikkert blive flot hvis den bliver sandblæst og lakkeret, men det bliver til et andet projekt!
Styret er heller ikke lige, men er bukket i den ene side; et regn på et styrt hvilket også stemmer overens med de små buler i tanken.

Mekanisk; ja, her vil jeg tage Niels Fups gode, gamle vejledning og så gå metodisk til værks og give motoren (som er den originale) en fuld omgang, bl.a. ved jeg jo at koblingen skal efterses!
Bremser og kæde skal naturligvis også efterses/skiftes. Luftfilteret bliver også skiftet - så er man jo sikker!

Planen i dag er at tage på værkstedet for at få solgt en motorcykel - men også for at få taget mine kasser med FS1-reservedele med hjem hvor Svensken står således at jeg har alt ved hånden nu hvor vi går den mørke tid i møde: Her kan jeg så plukke af de dele jeg allerede har som er fine, inden jeg begynder at købe nyt - og måske dette også giver mig anledning til at tage det næste projekt hjem når Svensken er ved at være færdig, da jeg jo længe har haft en '78er liggende som papplastickasse-model - denne bliver dog ikke bygget helt originalt da jeg bl.a. har nogle meget flotte orange årgang 69-75 støddæmpere som passer meget godt til det laksæt jeg har liggende til det: her er der allerede udvalgt nogle dele til som jeg forhåbentligt ikke behøver at plukke fra.
Alternativt vil næste projekt blive enten Mobyletten eller en Casal (i mellemtiden fejlsøger jeg stadig på min Jawa som jeg pt. tror er en utæthed på indsugningssiden, så jeg skal måske have en ny karbrurator og/eller studs og/eller cylinder: Jawaen skulle være ret så sippet omkring sin indsugning er helt tæt).

Inden dette projekt rigtigt kan gå igang skal jeg dog lige have ryddet mit skrivebord; Her ligger nemlig lige nu printkortet fra en Bang & Olufsen BeoVision MX 1500 (15" CRT skærm) som jeg skal have skiftet batteri på og lagt nye traces i printet. Her mangler jeg leveringen af en 2,4V Varta MemPack - det er ikke det originale batteri-type, men jeg har fået af vide at det virker ganske godt, og et alternativ til det originale 2,4V 130 mAh batteri er ikke lige til at skaffe. Når mit MX er taget af bordet så er der jo fin plads til en FS1-motor...

Desværre har min hustru prøvet at sidde på den og valgt at "den kan hun da godt bruge"... det var ikke helt meningen med det.

Billeder må altså vente lidt: jeg er blevet kostet rundt hele weekenden så jeg har ikke haft tid til at tage nogle billeder mens det var lyst nok.
Yamaha:
1978 Yamaha FS1-DX
1980 Yamaha FS1-S (Matching numbers)

Asiatiske knallerter:
1994 Suzuki DM-50 Samurai
1976 Honda PF50-E Amigo (Stjålet)

Sydeuropæiske knallerter:
1966 Motobecane Mobylette AV42 S
1973 Casal K197
1974 Casal K197

Østeuropæiske knallerter:
1990 Jawa Babetta model 210 (Matching numbers)

Kører også MC:
1940 Ardie VF125
1977 Yamaha RD350 B (351)
1984 Honda Golwing GL 1200 Aspencade (Matching numbers)
1994 Jawa 350 / 640 "Style" (Stjålet)

Og veteranbil:
1961 Hillman Minx IIIC (Matching numbers)
Brugeravatar
CrazyCatman
Gummi rocker
Indlæg: 512
Tilmeldt: fre 11. dec 2009 21:56
Kontakt:

Re: Min svenske FS1 '80er

Indlæg af CrazyCatman »

Jeg hader lidt når det sker; den originale luftfilterkasse er faktisk ganske flot, og her ved siden af en anden en - desværre ikke helt så flot:
IMG_20221122_220858.jpg
IMG_20221122_220858.jpg (278.42 KiB) Vist 374 gange
IMG_20221122_220909.jpg
IMG_20221122_220909.jpg (274.1 KiB) Vist 374 gange
De er selvfølgelig begge blevet renset og der er jo næsten en no-brainer at beholde den luftfilterkasse det oprindeligt sad på. Men desværre mangler den nederste læbe som nok er blevet skåret af for at gøre plads til den Polini FS1/RD50 tuncylinder der sad på da jeg fik knallerten.
IMG_20221122_220918.jpg
IMG_20221122_220918.jpg (265.44 KiB) Vist 374 gange
Inde i kassen har jeg måtte rense utrolig meget snask hvilket jeg tænker kan skyldes den større åbning nu hvor jeg jo har kørt ned lovligt cylinderkit efter jeg overtog knallerten, og jeg tænker derfor at det ikke vil være alt for god en idé at fortsætte med det ellers meget pæne hus

Men måske er grunden til at den anden var så pæn inden i at den bare har ligget i mange år og måske ikke har været kørt så meget? Men jeg tvivler da det jo helst skal være sådan forholdsvis rent. Det meste snask var dog på metallet de sidder på ramme-delen (altså før filteret og ikke på karburator siden) men det var alligevel lidt på den "rene" side.

Enden på legen bliver nok at prøve at få fjernet den røde maling og ridserne og så montere min lagerkasse med et af mine nye, friske filtre.
Yamaha:
1978 Yamaha FS1-DX
1980 Yamaha FS1-S (Matching numbers)

Asiatiske knallerter:
1994 Suzuki DM-50 Samurai
1976 Honda PF50-E Amigo (Stjålet)

Sydeuropæiske knallerter:
1966 Motobecane Mobylette AV42 S
1973 Casal K197
1974 Casal K197

Østeuropæiske knallerter:
1990 Jawa Babetta model 210 (Matching numbers)

Kører også MC:
1940 Ardie VF125
1977 Yamaha RD350 B (351)
1984 Honda Golwing GL 1200 Aspencade (Matching numbers)
1994 Jawa 350 / 640 "Style" (Stjålet)

Og veteranbil:
1961 Hillman Minx IIIC (Matching numbers)
Brugeravatar
CrazyCatman
Gummi rocker
Indlæg: 512
Tilmeldt: fre 11. dec 2009 21:56
Kontakt:

Re: Min svenske FS1 '80er

Indlæg af CrazyCatman »

CrazyCatman skrev: tirs 22. nov 2022 22:22 Billede
Jeg gik lidt i gang med den "røde" luftfilterkasse. Jeg prøvede med lidt kemi, herunder noget neglelakfjerner med acetone og lidt vådslubepapir, men til sidst var der en kanyle der måtte løsne maskinen der kom af i små flager
IMG_20221122_234437.jpg
IMG_20221122_234437.jpg (137.33 KiB) Vist 349 gange
Helt perfekt er det jo ikke men ganske fint i forhold til rødt løbemaling.

De originale fodhvilergummier er kasseret; det ene var slidt så meget at det næsten var halvt og det andet var også godt slidt var også gnavet igennem et sted. Jeg gennemgik hvad jeg ellers havde liggende og fandt dette sæt som godt nok er en smule længere end de originale, men de er blevet renset og lagt i kasse med luftfilterkassen indtil jeg er færdig med fodhvilerkonsollen:
Man har jo været væltet på knallerten engang kan jeg se - og fred værre med det, det sker jo nok for alle, men jeg kan jo se at styret er skævt, tanken er blevet bulet - og så opdagede jeg også en revne på fodhvilerkonsollen - så den skal også kasseres. Jeg havde heldigvis en anden, og den kommer nu med på værkstedet for at blive sandblæst så den er klar til at blive malet og få gummi på - for så at blive lagt væk til knallerten er klar. Af hensyn til tilstanden på min sandblæserkabine vil jeg ikke skulle lave for mange ting af gangen men heller tage lidt af gangen. Derfor har jeg valgt at starte med fodhvilerkonsollen og motorbøjlerne.

Planen med sidekasserne bliver i første omgang blot at polere dem, og hvis det ser ok ud (den skal jo ikke stå 110%) så er jeg også klar til at montere de nye svenske decals.

Jeg fandt en fin hjemmeside i Sverige som samtidig har informeret mig at en Maxim rød FS1 med sorte stafferinger er fra 1980-81; en anden (hollandsk) sidde kunne jeg så finde at ud af at modellen vist slet ikke var bygget i 1982 (3F1-stelnummer blev brugt i 1979, 1980, 1982, 1983 og 1984 - og på 1989 modellen - men der kan jo opstå fejl), og baseret på stelnummeret der starter med 3F1-201 må det være en type 3F0 (svensk tromlebremsemodel) fra 1980. Jeg har fået af vide at den var købt som ny i 1983 - og det kan jo sikkert også stadig godt passe.
Yamaha:
1978 Yamaha FS1-DX
1980 Yamaha FS1-S (Matching numbers)

Asiatiske knallerter:
1994 Suzuki DM-50 Samurai
1976 Honda PF50-E Amigo (Stjålet)

Sydeuropæiske knallerter:
1966 Motobecane Mobylette AV42 S
1973 Casal K197
1974 Casal K197

Østeuropæiske knallerter:
1990 Jawa Babetta model 210 (Matching numbers)

Kører også MC:
1940 Ardie VF125
1977 Yamaha RD350 B (351)
1984 Honda Golwing GL 1200 Aspencade (Matching numbers)
1994 Jawa 350 / 640 "Style" (Stjålet)

Og veteranbil:
1961 Hillman Minx IIIC (Matching numbers)
Besvar

Tilbage til "Renoverings projektet, nuværende.."