Afkorte puch maxi stempel

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
Besvar
Kenneeed
Junior knallert
Indlæg: 14
Tilmeldt: man 29. jun 2020 19:50
Kontakt:

Afkorte puch maxi stempel

Indlæg af Kenneeed »

Hej guruer og glædelig sommer.

Jeg har standard cylinder på min maxi med 8.6mm plomb.
Jeg har planer om måske at bore hullet op til 9mm for maksimum standard str. har HM bor til opgaven.

Samtidig vil jeg gerne have lidt mere bundtræk til bakkerne/stigninger.
Hvis jeg skal afkorte mit stempel lidt, hvor meget skal det så afkortes fra 52.5 mm?
Jeg er industritekniker så har mulighed for at spænde det op i en drejebænk, så der er balance i det.

Jeg fjerner ikke plomben, da den ikke skal rende hurtigt.
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Afkorte puch maxi stempel

Indlæg af Jensmc »

Hvis det er en original cylinder, skal du ikke bore noget. De er meget sjældne i lovlig stand.
Stemplets totale længde må ikke være under 50mm. Her menes fra stempeltop og til bunden
Med andre ord kan du korte stemplet 2,5mm.
Og hvis stemplet også er originalt, og passer til cylinderen, bliver du nok uvenner med mange ved også at "ødelægge" det.
Køb hellere noget uoriginalt og gem det originale.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Kenneeed
Junior knallert
Indlæg: 14
Tilmeldt: man 29. jun 2020 19:50
Kontakt:

Re: Afkorte puch maxi stempel

Indlæg af Kenneeed »

Hej og tak for svaret :)

Det er heldig/uheldigvis ikke originalt ;)
Skal jeg bare hakke det eller skal jeg smide det i drejebænken og fjerne både på indsugning og udstødnings siden?
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Afkorte puch maxi stempel

Indlæg af Jensmc »

Jeg ville korte det på drejebænken.
Ikke spænde for hårdt. Så går ud af facon.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Afkorte puch maxi stempel

Indlæg af Kai »

Sæt stemplet i cylinderen så skørtet dækker halvt for indsugningshullet, og marker gennem hullet hvor, og hvor bredt det skal være for at åbne hele indsugningshullets bredde. Og fil så "hakket" 2.5mm op, lige over og parallelt med skørtet) Lad være med at file det i "halvmåne form", en stempelstyret motor og især karburatoren reagerer som oftest bedst på at porten åbner på et splitsekund og ikke gradvis som hvis hakket er halvmåneform.

Jeg ser absolut ingen grund til at fjerne 2.5mm af begge skørter. Ved kun at "hakke" den, bevarer du stemplets fulde længde, godt nok er det i den allermindste småtingsafdeling, men et stempel i fuld længde rokker mindre i cylinderen.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Afkorte puch maxi stempel

Indlæg af 12V »

9 mm plumbe er kun lovlig med 55 mm stempel, men jeg tror ikke nogen politimand slår det op længere. De kommer på feltet og så bliver den rullet.

Men det går fint med 9 mm plumbe og 52,5 mm langt stempel, der kørte min bror med for mange år siden. Det giver mærkbar effekt. Evt lidt planet topstykke hvis du ikke bliver tilfreds, og lidt mere fortænding ifht manualen. Den kan nemt tage 1,5-2 mm før top.

Jeg ville bare file lidt af indsugnings siden. Balancen er ikke afgørende, rigtig mange tunsæt har stempler der er alt andet end symmetriske. Men det er jo lidt mere stealth at se på, med lige lange skørter. Skulle nogen lyse ned gennem det lille 9 mm hul og kigge 😉
Kenneeed
Junior knallert
Indlæg: 14
Tilmeldt: man 29. jun 2020 19:50
Kontakt:

Re: Afkorte puch maxi stempel

Indlæg af Kenneeed »

Tak for jeres svar :)

Topstykket er høj komprimeret, der er 0.9 mm tilbage.

Så kom amatøren her til at file udstødningsskørtet op :lol:
Havde kigget efter pilen, men må have vendt det forkert, fordi jeg blev afbrudt hehe.

Filer lige af i indsugningssiden senere. Nu skrives der godt nok at det minimum skal være 50mm langt, men skal jeg file ned til den kant der løber rundt indvendigt? Det er ca 5mm. Så bliver stemplet 47.5 mm fra top til hak/filning. Har jo stadig 8.6 plomb i.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Afkorte puch maxi stempel

Indlæg af kreidlerhansen »

De 2,5mm ekstra kan du roligt pille af. Man skal gå hårdere til værks for at støde på problemer :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"