Honda Camino projekt

Knallerter fra Japan, Kina, Indien etc. Mærker som Honda, Suzuki, Hero etc. Yamaha har sin egen kategori.
Besvar
Belastian
Helt ny i flokken
Indlæg: 3
Tilmeldt: tors 12. aug 2021 10:28
Kontakt:

Honda Camino projekt

Indlæg af Belastian »

Mojn,

Så blev det vidst min tur til at starte et indlæg efter at have fulgt med fra sidelinien i et godt stykke tid.

Jeg fik fat i en Camino i sommeren sidste år som efter sigende ikke havde kørt siden start 00'erne.. "den skulle nok bare lige justeres ind" tænkte jeg. Hvis ikke andet, så ville jeg da ha' noget at rode med henover vinteren.
IMG_3789.jpg
IMG_3789.jpg (198.91 KiB) Vist 2063 gange
Jeg skiftede en utæt benzinhane og fik hældt noget frisk saft på. Jeg fik jeg den forholdsvis hurtigt startet hvor den egentlig bare tog gas helt åndsvagt - nå moteren virkede da :wink:

Fik løsnet motorophæng og støddæmpere, så jeg kunne komme ind til kaburator og indsugning - der var 2 stk. knækkede bolte på studsen - så var jeg lissom igang.
IMG_3844.JPEG
IMG_3844.JPEG (109.02 KiB) Vist 2063 gange
Fik dem boret ud, skiftet studs og membranplade med noget jeg fandt syd for grænsen, renset kaburator og så har den ellers stået hele vinteren...

Nå men så spoler vi frem til for et par dage siden og jeg får faktisk caminoen ud at køre, hva så da? :lol: . Der er lys i lygterne osv. Fed, tænker jeg bare - det bliver en god sommer!
Jeg får kørt en aftentur med en makker (5-10km), og den går sku egentlig OK ca. 30-40km/t. Men det undrer os lidt at variatoren ikke rigtig føles som om den virker...
Finder så ud af at den bagerste del er boltet fast - og selve variatoren er fyldt med en træskive og noget andet storm P.
Amatørdrosling ?
Amatørdrosling ?
IMG_5088.jpg (106.62 KiB) Vist 2063 gange
IMG_5089.jpg
IMG_5089.jpg (103.07 KiB) Vist 2063 gange
Amatørdrosling "fixed"
Amatørdrosling "fixed"
IMG_5094.jpg (113.69 KiB) Vist 2063 gange
En rigtig "tømmermændsknallert"
En rigtig "tømmermændsknallert"
IMG_5096.jpg (115.53 KiB) Vist 2063 gange
Nå men nu er jeg lissom igang. Den kan køre, men variatordelen skal laves, mon ikke at det i sidste ende udvikler sig fra bare lige at skulle "justeres ind" til... ja de fleste andre "projekter" i dette forum.

/Sebastian
Hellere en go' trekant, end en ond cirkel.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Honda Camino projekt

Indlæg af 12V »

Hej Sebastian

Tak for at du deler historien med os! Jeg byggede selv en Camino for ikke så lang tid siden, men kærligheden til den var der ikke. Jeg prøvede åbenbart at vække gamle barndomsminder, for jeg havde en Camino da jeg var 13. Denne var også med fusket vario dele, jeg kunne ikke finde de rette reservedele til vario foran, så den fik nogle bolte, så den kunne justeres til en fast position. Den stod for det meste på MAX, så den kørte godt 60 km/t med super ringe optræk :-P
Din kommer sikkert til at køre ret frisk, hvis først varioen kan arbejde hele vejen igen :-)
Belastian
Helt ny i flokken
Indlæg: 3
Tilmeldt: tors 12. aug 2021 10:28
Kontakt:

Re: Honda Camino projekt

Indlæg af Belastian »

Mojn igen, så er der sket lidt nyt siden sidst.

Jeg er blevet liiidt klogere på camino projektet, som helt sikkert bliver mere omfattende end jeg lige regnede med...
Bl.a. har jeg fundet ud af at Caminoen er med PA1 motor, (som åbenbart er den langsomme :P) hvor størstedelen af de reservedele jeg kan finde er til PA2 modellen, bl.a. krumtap som så har lidt andre mål... bummer... krumtappen ser nemlig ud til at have fået lidt tæsk, bl.a. er gevindet på koblings siden ødelagt, og den hopper og danser når motoren er igang...

Nå men der er indkøbt en polini vario som er modificeret (ab fabrik) så den passer på en Camino PA2, jeg måtte lige file lidt i endepladen så dén passede ud over PA1 koblingsklokken.
IMG_5189.jpg
IMG_5189.jpg (117.26 KiB) Vist 1811 gange
Derudover har jeg haft skilt karburator og indsugning ad, rengjort karburator og skiftet indsugningen med en fra en med dobbelt membran og større hul.
IMG_5187.jpg
IMG_5187.jpg (124.24 KiB) Vist 1811 gange
Knallerten er nem at starte men går sygt ujævnt og kan ikke tage gas før den bliver varm. Varioen kører ikke fuld range of motion men rykker sig kun ca. 1/4, derfor overvejer jeg om jeg skal prøve at rode med vægtene i varioen, (tungere/lettere). Eller først kontrollere simmeringe og skifte dem, da min makker mener det kunne tyde på at motorblokken er utæt da den går bedre når først den er varm..
IMG_5205.jpg
IMG_5205.jpg (181.96 KiB) Vist 1811 gange
Carsten, jeg har lige været inde og lure på dit camino projekt, det ser ellers OK vellykket ud :bravo . Var din motor en PA2? Således at krumtapskiftet var uden de helt store anstrengelser.
Hellere en go' trekant, end en ond cirkel.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Honda Camino projekt

Indlæg af 12V »

Jeg mener faktisk det var første generation også, jeg måtte i hvert fald gøre et eller andet for at få den store membran på, svjh.

Kørte også med polini vario, den virkede rigtig godt for mig. Sørg for at bagerste remskive også virker som den skal, at den kan bevæge sig frit i dens arbejdsområde.

Mener kun forskellen i krumtappen var diameteren i den ene side, så en anden pakdåse skulle bruges. Og det havde jeg ikke bemærket, så pakdåsen i tændings siden lukkede slet ikke tæt, så den gik super ringe indtil jeg spottede fejlen 😅
Er krumtappen også skæv hvor den skal slutte tæt omkring pakdåsen? For de bevægelser holder læben ikke tæt.
mads2255
Helt ny i flokken
Indlæg: 1
Tilmeldt: ons 15. mar 2023 16:48
Kontakt:

Re: Honda Camino projekt

Indlæg af mads2255 »

Hvor har du købt indsugningen og den dobbelte membran? :)
Belastian
Helt ny i flokken
Indlæg: 3
Tilmeldt: tors 12. aug 2021 10:28
Kontakt:

Re: Honda Camino projekt

Indlæg af Belastian »

Mojn Mads,

Dem fandt jeg på Ebay eller Ebay Kleinanzeigen, husker det ikke.
Men de dukker op af og til :)
Hellere en go' trekant, end en ond cirkel.
Besvar

Tilbage til "Asien"