Nsu quickly dyse str

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
Besvar
Brugeravatar
Lars1998
Junior knallert
Indlæg: 34
Tilmeldt: tirs 12. apr 2022 13:52
Kontakt:

Nsu quickly dyse str

Indlæg af Lars1998 »

Hej lige et spørgsmål omkring dyse osv, jeg sender billede/video sidst i beskeden. Håber din erfaring kan hjælpe mig lidt på vej 😃😃

Jeg har leget lidt med min Nsu og har en 12mm karburator på med en cylinder hvor plumben er boret ud men den er kun boret ud udvendigt og altså ikke boret op helt igennem. Topfart er 42 lige vej, men er ude efter om min dyse er helt gal. Jeg har forsøgt første med str 60. Kørte dårligt hakkede og ville ikke køre godt. Str 58 var lidt bedre men stadig en smule Hakken når gas håndtaget var helt i bund. Sidste forsøg en 56 kører som en drøm godt træk fra bunden og op af bakker med fuld gas osv.
jeg vedhæfter billeder af mit tændrør med og uden blitz samt en video hvor den kører af lige vej med dyse str 56.
Hvad mener i? Er dysen for lille? Er den fin i forhold til maskinen er prøvet med større størrelser??

Tændrøret er et bosch der i glødetal svarer til ngk b6hs.
Vedhæftede filer
IMG_2437.jpeg
IMG_2437.jpeg (181.92 KiB) Vist 1203 gange
IMG_2436.jpeg
IMG_2436.jpeg (168.17 KiB) Vist 1203 gange
IMG_2435.jpeg
IMG_2435.jpeg (180.88 KiB) Vist 1203 gange
Nicht mehr laufen, Quickly kaufen :(y) :(y)

(Nsu Quickly S 1959)
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Nsu quickly dyse str

Indlæg af 12V »

Hej Lars

Din fremgangsmåde er super, start med for stor dyse og så et nummer ned ad gangen indtil den går ren. Dit tændrør ser også fint ud.

PS: Jeg har slettet dublet emnerne du har fået oprettet i de andre sktioner af forummet, denne stod fint i "vesteuropa". Brugerne der ofte besøger siden, bruger funktioner til at se aktive og nye emner, de skal nok se den :)
Brugeravatar
Lars1998
Junior knallert
Indlæg: 34
Tilmeldt: tirs 12. apr 2022 13:52
Kontakt:

Re: Nsu quickly dyse str

Indlæg af Lars1998 »

Hej Carsten, tak for vurderingen jeg ved at tændrør farve er religion men ja :)

Jeg har jo hørt og læst mig til at en Cocio farve er det man stræber efter synes måske mit er lige en anelse lysere/mere gråt end en Cocio ville være, men altså som skrevet hvis jeg sætter en 58 dyse i min quickly firtakter jeg så den kører dårligt. Går så ned til en 56 dyse og den kører som en drøm ud af lige vej og op af bakke.

Jeg ved ikke om du er bekendt med at justere nålens højde for at afhjælpe 4 takt ved fuld gas? Nålen har vel egentlig kun indflydelse på mellemgas området, men jeg tænkte at hvis jeg satte en 58 dyse i og efterfølgende justerede nålen sådan at jeg rykkede klipsen længere op og derved gjorder blandingen mager om det måske ville have en effekt på fuld gas området hvor den firtakter med 58 dysen?

Afslutningsvis skal jeg forstå det korrekt du synes at tændrøret ser fint ud? og kan du evt uddybe hvordan det tjekkes og hvor henne på tændrøret man skal kigge for at aflæse det korrekt og ikke ud fra lommefilosofier?

Håber du kan besvare de ovenstående spørgsmål der var lige nogle stykker :shutup

Mange hilsner Lars.
Nicht mehr laufen, Quickly kaufen :(y) :(y)

(Nsu Quickly S 1959)
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: Nsu quickly dyse str

Indlæg af Elitesoldaten »

Jeg stemmer i kor med Carsten og siger dit tændrør ser fint ud - lidt lysere end en cocio ja men vi er indenfor bagatelgrænsen.
Mig bekendt kan du ikke justere på nålen således det har indflydelse på din hoveddyse.
Hvis den kører som en drøm med dyse 56 så lad den da være der og nyd det gode vejr 8)
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Brugeravatar
Lars1998
Junior knallert
Indlæg: 34
Tilmeldt: tirs 12. apr 2022 13:52
Kontakt:

Re: Nsu quickly dyse str

Indlæg af Lars1998 »

Hejsa Elitesoldaten, tak for vurderingen, ja altså jeg mener jo også selv af min spinkle erfaring at og har altid gjort det dyset knallerten ind således at jeg startede med x antal stor dyse, og bevægede mig nedad indtil motoren kørte rent uden firtakt, og det har jeg endnu ikke oplevet problemer med.

Men tak for vurderingen af tændrøret, og nej det med at smide den dyse 58 i hvor den firtakter også justere nålen længere ned og gøre den mere mager tror jeg måske kun ville resultere i et dårligere og magert træk i mellemområdet, da jeg jo har læst rundt på nettet og forstået det sådan at nålens indflydelse uanset hvordan den er indstillet ikke har betydning ved fuld gas da det er der dysen tager over.

Men super med tændrørs vurderingen var bare rystende nervøs for at den gik så magert at en sætter var i udsigt. Jeg kørte dog en tur eller flere sidste weekend vel sammenlagt en 90-100km og der har den ikke sat sig, og den har både fået tæsk med fuld gas ud af lange lige strækninger, op ad bakker og ned af bakker så hvis den gik for magert så var den nok muligvis sat sig allerede :)
Nicht mehr laufen, Quickly kaufen :(y) :(y)

(Nsu Quickly S 1959)
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: Nsu quickly dyse str

Indlæg af Elitesoldaten »

Angsten for at stempel sætter sig kender jeg selv alt for godt!! :lol:
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Brugeravatar
Lars1998
Junior knallert
Indlæg: 34
Tilmeldt: tirs 12. apr 2022 13:52
Kontakt:

Re: Nsu quickly dyse str

Indlæg af Lars1998 »

Ja 😂 men nu kan jeg jo konkludere at i begge vurderer tændrøret til ar være fint 😃
Derudover har jeg jo dyset den ind oppefra indtil den så kørte ordenligt og ikke firtaktede mere, og den står i tomgang uden problemer, accelerer og trækker godt i bunden og på toppen så alle signaler indikerer jo at det burde være ret fint ramt! Og den starter efter 1-3 jog i pedalerne når den er kold og har stået natten over, ved varm motor efter 1 lille tryk 😃
Nicht mehr laufen, Quickly kaufen :(y) :(y)

(Nsu Quickly S 1959)
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: Nsu quickly dyse str

Indlæg af Elitesoldaten »

Jeg skal måske skynde mig at sige jeg ikke er ekspert :wink:
Det lyder dog, som du også selv siger, som om den er dejlig sund og står helt korrekt. Jeg dyssede selv ind efter den metode på min Bravo og den slog aldrig en skid forkert. Har aldrig gået synderligt meget op i hvordan tændrør så ud. :P
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Brugeravatar
Lars1998
Junior knallert
Indlæg: 34
Tilmeldt: tirs 12. apr 2022 13:52
Kontakt:

Re: Nsu quickly dyse str

Indlæg af Lars1998 »

Nej det plejer jeg heller ikke det jo meget nemt og bliver tit besværliggjort, der hvor den 4 takter med gas håndtaget helt i bund er blandingen en anelse for fed en dyse størrelse ned og den kører rent uden at hakke eller sprutte Hele vejen op og firtakter ikke. Simple as that😃 har jeg nu altid gjort og har ikke haft en sætter endnu😆

Tændrøret spurgte jeg kun om fordi jeg havde fået en kommentar på den gik alt for magert, men som sagt har jeg kørt med det i 100km i år bare sidste sommer var den på Langeland en hel uge og kørte 1000km på 7 dage, ingen sættere, eller gange hvor den gik ud eller kørte dårligt! Og der var det 25+ grader 😆 sååååå
Nicht mehr laufen, Quickly kaufen :(y) :(y)

(Nsu Quickly S 1959)
MCL
Stor knallert
Indlæg: 179
Tilmeldt: lør 15. jan 2022 21:01
Kontakt:

Re: Nsu quickly dyse str

Indlæg af MCL »

Svar kopier ind fra PB modtaget fra Lars på spørgsmålet oprindeligt stillet i toppen af denne tråd

Jeg er ikke ekspert, og har selv kæmpet lidt med finjustering af min Puch Monza.
Ud fra din beskrivelse og video vil jeg mene at dyse 56 og nuværende placering af nål er ok.

Tændrøret ser rigtigt fint ud, dvs. luft/benzin blandingen ved fuld gas og belastninger er hvor den skal være og optimalt for forbrændingen og dermed motoren.

Hvis du oplevede problemer ved halv gas, f.eks. manglede trækkraft eller tøven så kunne du prøve at se om et hak højere på nålen så den får mindre benzin i mellemområdet hjælper, eller ved høje omdrejninger, så kunne du justere nålen et hak ned, så den tilsvarende får mindre benzin.

Skal jeg pege på én ting du kan prøve - hvis du har en ekstra dyse 56, så er det med det rifleværktøj der kan købe, at file den til størrelse 57, og se om det giver dig de sidste 2 km/t, og evt. lidt mørkere tændrør,,,, hellere lidt for fed blanding end mager, så er risikoen for at den sætter sig minimal🙂


VH. Martin
GaSelle
Junior knallert
Indlæg: 67
Tilmeldt: man 25. jun 2018 11:04
Kontakt:

Re: Nsu quickly dyse str

Indlæg af GaSelle »

Svar også kopieret ind fra PB modtaget fra Lars på spørgsmålet oprindeligt stillet i toppen af denne tråd - de er åbenbart røget rundt med spredhagl :D

Jeg ved intet om NSU - men helt generelt, så vil det give fin mening at prøve med 58 dysen og så sænke nålen en tak af gangen. Jeg ved ikke hvordan karburatoren på sådan en ser ud, men på fx en Puch Maxi er der fem indstillingsmuligheder for nålen. Det ideelle vil være, at når knallerten løber for fulde omdrejninger lidt ned af bakke (så den egentlig tager lidt flere omdrejninger end den kan ud af lige vej), så bør den firtakte en smule. Det er svært at bedømme noget ud fra dit billede af tændrøret, der er ikke mange aflejringer på det. Er det chokoladebrunt (som Cocio, evt en smule mørkere) efter en lang tur med fuld hane, så er alt godt.
´83 Puch Maxi Plus "K" - blå
´83 Puch Maxi K - grøn
MCL
Stor knallert
Indlæg: 179
Tilmeldt: lør 15. jan 2022 21:01
Kontakt:

Re: Nsu quickly dyse str

Indlæg af MCL »

- - - PB modtaget fra Lars - - -

Hej igen Nå nu har jeg leget rundt med karbureringen på quicklyen.
Jeg landede på en 56 dyse da jeg først forsøgte 58 dysen med diverse indstillinger på nålen uden effekt.

Jeg satte så 56 dysen i igen og der kører den fint ved fuld gas! Nå næste step i indstillingen var så nålen, den er jo sat standard i 2 hak fra oven af og det var da også som sådan fint når jeg accelerede op i fart men den havde et lidt dødt punkt når jeg havde kørt med fuld gas også gik ned til halv gas så føltes motoren som om den bremsede og på en måde manglede kræfter! Jeg prøvede så med nålen i 3 hak fra oven og afsted igen og teste, her var overgangen fra fuld gas pg ned til halv meget mere flydende og rigtig fin, og omvendt fra at holde stille og op i fart var der ingen udfald eller lign.
Kan man godt køre med nålen i det 3 hak er så mit spørgsmål kan jo læse fra fabrikken at den karburator havde nålen i 2. Hak, men der jo også ændret lidt på plumben og karburatoren er filet en anelse op som beskrevet før. Det virkede ihvertfald ikke til at det var helt skidt ved 3 hak, og det er vel også bedre at den er i det 3 hak frem for 2 i forhold til hvis jeg kører med mellemgas at motoren ikke kører for magert der heller? Jeg kan nemlig også køre nogenlunde ok med nålen i 2 hak fra oven men selve følelsen og hvor det overordnet føles bedst når der gives gas samt slipper gassen og overgangen mellem dyse og nål føles bedst og mest flydende ved 3. Hak fra oven. Lyder det helt skidt at nålen skulle gøres lidt federe ved en 56 dyse og omvendt ikke gøres mere mager?

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dejligt, at den nu kører jævnt over hele området og at jeg læser at den også på toppen kører fint og jævnt uden at firtakte.

Ift. nålens placering så har den mig bekendt kun betydning for mængden af benzin fra tomgang til mellemgas, og hvis knallerten trækker fint op til mellemgas uden firkakten eller "sætter ud", så står nålen rigtigt ift. den opsætning du kører med.
Selvom det ikke er originalt, så er den jo også modificeret på indsugning og cylinder, så det er ikke utænkelig at den skal have lidt mere benzin også i mellemområdet for at blandingen passer.

Alt i alt lyder det som om du har fået en harmonisk knallert, og det er jo gl. teknik uden elektronik til time tænding, benzin og blanding, så jeg tror du kan være tilfreds og nyde maskinen 🙂
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"