Yamaha FS1 DX '78 restaurering
Yamaha FS1 DX '78 restaurering
Som skrevet andetsteds på forum fik jeg i august 2022 købt mig et nyt restaureringsprojekt til de kommende vintre
Det er en Yamaha FS1 K1 fra 1978 med match på stel og motor, dog med skrivebrems forgaffel mv.
Planen er, at restaurere den så tæt som muligt på originalstand, dog fastholder jeg skivebremsen på den. Siden den blev indkøbt har jeg samlet div. stumper til den og jeg laver en liste oversigt med hvilke dele der er originale og hvilke jeg køber nye/reproduceret - formetlig de fleste hos Benny og yamahafs1.dk shoppen.
Det er et rigtigt papkasse projekt, og jeg er kun lige begyndt at sortere og rengøre dele.
På Svallerup stumpemarkedet fik jeg købt en original bagsvinger i pæn stand, lygtehus og koblingsskjold - billeder kommer, og i min annonce for køb/salg, var Per P flink at henvende sig, så nu har jeg også en original masterslave + div. små dele - billeder af disse kommer også, sammen med billeder af et par originale sideskjolde jeg fandt og købte på Facebook.
Planen for november 2022 er følgende:
- Adskillelse af det sidste på stel, så jeg kan se hvor der skal repereres og hvilke dele jeg mangler inden delene sendes til glasblæsning og pulverlak eller autolak. Jeg har ikke helt besluttet mig endnu.
- Få hjul og motorblokkene adskilt, så de de sammen med div. andre smådele kan komme til vandpolering. Dog skal den den blok med nummermatch lige først have lavet en reparation - jeg tror jeg har fundet én som kan hjælpe med det.
1. forhindring er hjelmlås. De medfølgende nøgler passer ikke, og jeg kan ikke se et nummer på låsen, så jeg evt. kan finde en nøgle som passer. Overvejer om jeg skal skære den op, men måske nogen kan se om den er original ? evt. råd til at få den op ?
Lidt få billeder af projektet:
Det er en Yamaha FS1 K1 fra 1978 med match på stel og motor, dog med skrivebrems forgaffel mv.
Planen er, at restaurere den så tæt som muligt på originalstand, dog fastholder jeg skivebremsen på den. Siden den blev indkøbt har jeg samlet div. stumper til den og jeg laver en liste oversigt med hvilke dele der er originale og hvilke jeg køber nye/reproduceret - formetlig de fleste hos Benny og yamahafs1.dk shoppen.
Det er et rigtigt papkasse projekt, og jeg er kun lige begyndt at sortere og rengøre dele.
På Svallerup stumpemarkedet fik jeg købt en original bagsvinger i pæn stand, lygtehus og koblingsskjold - billeder kommer, og i min annonce for køb/salg, var Per P flink at henvende sig, så nu har jeg også en original masterslave + div. små dele - billeder af disse kommer også, sammen med billeder af et par originale sideskjolde jeg fandt og købte på Facebook.
Planen for november 2022 er følgende:
- Adskillelse af det sidste på stel, så jeg kan se hvor der skal repereres og hvilke dele jeg mangler inden delene sendes til glasblæsning og pulverlak eller autolak. Jeg har ikke helt besluttet mig endnu.
- Få hjul og motorblokkene adskilt, så de de sammen med div. andre smådele kan komme til vandpolering. Dog skal den den blok med nummermatch lige først have lavet en reparation - jeg tror jeg har fundet én som kan hjælpe med det.
1. forhindring er hjelmlås. De medfølgende nøgler passer ikke, og jeg kan ikke se et nummer på låsen, så jeg evt. kan finde en nøgle som passer. Overvejer om jeg skal skære den op, men måske nogen kan se om den er original ? evt. råd til at få den op ?
Lidt få billeder af projektet:
Re: Yamaha FS1 DX '78 restaurering
Lidt billeder af de indkøbte dele, samt lidt billeder fra dagens rengøringsprojekt
Der skal laves lidt stelreparationer ved beslag til udstødning, og lidt udboring af gevind i gaffelbro, men ellers ser delene fine ud. De var også smurt godt ind i gammel olie og møj
Der skal laves lidt stelreparationer ved beslag til udstødning, og lidt udboring af gevind i gaffelbro, men ellers ser delene fine ud. De var også smurt godt ind i gammel olie og møj
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2144
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: Yamaha FS1 DX '78 restaurering
Hvis jeg husker ret, er det mulig at fjerne hjelmlåsen (hvis den undersænkede stjerneskrue kan løsnes bag bøjlen) og så komme ind i låse-cylinderen bagfra og endda "omkode" stifterne, så een af nøglerne passer.
Hvis jeg ydermere husker ret, bør der være trykt et 4 cifret nummer på det blanke dæksel, hvis det er original. Jeg mener også at huske, at midt i 70'erne kunne denne lås tilkøbes med nøgle nummer 1800, som jeg gjorde til min 1974'er SS med nøglenummer 1780.
Hvis jeg ydermere husker ret, bør der være trykt et 4 cifret nummer på det blanke dæksel, hvis det er original. Jeg mener også at huske, at midt i 70'erne kunne denne lås tilkøbes med nøgle nummer 1800, som jeg gjorde til min 1974'er SS med nøglenummer 1780.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Re: Yamaha FS1 DX '78 restaurering
Hej
Hvis alt andet kikser og hjelmlåsen må skæres af, så kan den stadig købes ny fra Yamaha. Den sad på de fleste Yamaha motorcykler fra den tid og den sad med sikkerhed på både RD350, RD400, RD250LC, RD350LC, RD350YPVS og RD500. Den er lidt irriterende at lægge om, da den er nittet sammen, men det kan lade sig gøre. Alternativt kan man blot bruge den med sin egen nøgle, hvis det ikke generer for meget.
/Steen
Hvis alt andet kikser og hjelmlåsen må skæres af, så kan den stadig købes ny fra Yamaha. Den sad på de fleste Yamaha motorcykler fra den tid og den sad med sikkerhed på både RD350, RD400, RD250LC, RD350LC, RD350YPVS og RD500. Den er lidt irriterende at lægge om, da den er nittet sammen, men det kan lade sig gøre. Alternativt kan man blot bruge den med sin egen nøgle, hvis det ikke generer for meget.
/Steen
Re: Yamaha FS1 DX '78 restaurering
Tak for input.
Jeg kan ikke komme til skruen uden at låsen er åben. Den lille stjerneskrue sidder godt fast og jeg har ikke værktøj som kan komme forbi låsebøjlen
Den må desværre nok skæres i bøjlen, og så må jeg finde én ny - sammen med styrlås og tændingslås. Der er ikke tal på hjelmlåsen, så den er formentlig uoriginal, og dermed ikke det store tab.
I denne weekend fik jeg ikke lavet så meget, andet end rengjort den ene blok. Den skal en tur til Jylland hos Claus for reparation inden den sammen med de øvrige blokdele, hjulnav mv. sendes til vandpolering.
Jeg kan ikke komme til skruen uden at låsen er åben. Den lille stjerneskrue sidder godt fast og jeg har ikke værktøj som kan komme forbi låsebøjlen
Den må desværre nok skæres i bøjlen, og så må jeg finde én ny - sammen med styrlås og tændingslås. Der er ikke tal på hjelmlåsen, så den er formentlig uoriginal, og dermed ikke det store tab.
I denne weekend fik jeg ikke lavet så meget, andet end rengjort den ene blok. Den skal en tur til Jylland hos Claus for reparation inden den sammen med de øvrige blokdele, hjulnav mv. sendes til vandpolering.
- FS1originalen
- Knallert Mester
- Indlæg: 4251
- Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
- Kontakt:
Re: Yamaha FS1 DX '78 restaurering
Spændende projekt som jeg glæder mig til at følge. Det ligner noget der skal "ha hele armen" hvis du skal ud at køre til foråret
Jeg kan vel kun bidrage med lidt speedometer renovering, men ikke dem du har
Og de rigtige huse med blå inderside i brugbar stand hænger ikke på træerne længere, men sig til hvis vi skal finde på noget...
Erik
Jeg kan vel kun bidrage med lidt speedometer renovering, men ikke dem du har
Og de rigtige huse med blå inderside i brugbar stand hænger ikke på træerne længere, men sig til hvis vi skal finde på noget...
Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Re: Yamaha FS1 DX '78 restaurering
Tak, Erik
Ja, tanken er den store tur som Puch`en fik, men den bliver nok ikke færdigt til foråret.
Jeg håber på et rullende stel i løbet af vinteren, men nu må vi se.
$$$ sætter også en grænse - FS1 stumperne er godt nok dyre
Ift. speedometer satser jeg på at Benny kan finde et, sammen med speedo plade og en række andre ting. Jeg siger til hvis jeg finder et som skal have lidt kærlighed fra dig
Ja, tanken er den store tur som Puch`en fik, men den bliver nok ikke færdigt til foråret.
Jeg håber på et rullende stel i løbet af vinteren, men nu må vi se.
$$$ sætter også en grænse - FS1 stumperne er godt nok dyre
Ift. speedometer satser jeg på at Benny kan finde et, sammen med speedo plade og en række andre ting. Jeg siger til hvis jeg finder et som skal have lidt kærlighed fra dig
- CrazyCatman
- Gummi rocker
- Indlæg: 512
- Tilmeldt: fre 11. dec 2009 21:56
- Kontakt:
Re: Yamaha FS1 DX '78 restaurering
Personligt syntes jeg at det er lidt synd med alle de K-modeller der får kænsskifteoperationer til DX-modeller, særligt når det er en nummermatch; noget af historien forsvinder jo. Selv ville jeg nok have søgt efter en tromle.
Jeg fik engang et stel hvor der var monteret en motorcykelforgaffel, bagsvinger, fjedre og hjul og var ved at beholde det på fordi 18" hjulene gav en rigtig god højde, men da jeg fik dykket lidt ned i stelnummeret måtte jeg jo indse at jeg var nød til at skifte det hele ud - men nu også af hensyn til lovligheden. Jeg håber dig en dag at finde et K-stel som kan overtage det 18" sæt jeg har liggende.
Jeg fik engang et stel hvor der var monteret en motorcykelforgaffel, bagsvinger, fjedre og hjul og var ved at beholde det på fordi 18" hjulene gav en rigtig god højde, men da jeg fik dykket lidt ned i stelnummeret måtte jeg jo indse at jeg var nød til at skifte det hele ud - men nu også af hensyn til lovligheden. Jeg håber dig en dag at finde et K-stel som kan overtage det 18" sæt jeg har liggende.
Yamaha:
1978 Yamaha FS1-DX
1980 Yamaha FS1-S (Matching numbers)
Asiatiske knallerter:
1994 Suzuki DM-50 Samurai
1976 Honda PF50-E Amigo (Stjålet)
Sydeuropæiske knallerter:
1966 Motobecane Mobylette AV42 S
1973 Casal K197
1974 Casal K197
Østeuropæiske knallerter:
1990 Jawa Babetta model 210 (Matching numbers)
Kører også MC:
1940 Ardie VF125
1977 Yamaha RD350 B (351)
1984 Honda Golwing GL 1200 Aspencade (Matching numbers)
1994 Jawa 350 / 640 "Style" (Stjålet)
Og veteranbil:
1961 Hillman Minx IIIC (Matching numbers)
1978 Yamaha FS1-DX
1980 Yamaha FS1-S (Matching numbers)
Asiatiske knallerter:
1994 Suzuki DM-50 Samurai
1976 Honda PF50-E Amigo (Stjålet)
Sydeuropæiske knallerter:
1966 Motobecane Mobylette AV42 S
1973 Casal K197
1974 Casal K197
Østeuropæiske knallerter:
1990 Jawa Babetta model 210 (Matching numbers)
Kører også MC:
1940 Ardie VF125
1977 Yamaha RD350 B (351)
1984 Honda Golwing GL 1200 Aspencade (Matching numbers)
1994 Jawa 350 / 640 "Style" (Stjålet)
Og veteranbil:
1961 Hillman Minx IIIC (Matching numbers)
Re: Yamaha FS1 DX '78 restaurering
Jeg er ikke uenig.
Puch'en har jeg restaureret med mål om største orginalitet, men Yamaha går jeg på kompromis med.
Det gør jeg fordi det er nærmest umuligt da finde alle de originale dele, medmindre penge ikke er et problem
Jeg kunne sikkert bytte min DX forgaffel med en K1 uden at have penge op ad lommen, men så skal jeg næsten også finde alle smådelene, bolte, skruer osv. originale og gå hele vejen, og det har jeg ikke lyst til eller mod på.
Derfor bliver denne her såvidt muligt original på de "store" dele, dvs. baggaffel, sideskjolde, nav, de fleste motordele osv., mens smådele må jeg købe uoriginal.
Puch'en har jeg restaureret med mål om største orginalitet, men Yamaha går jeg på kompromis med.
Det gør jeg fordi det er nærmest umuligt da finde alle de originale dele, medmindre penge ikke er et problem
Jeg kunne sikkert bytte min DX forgaffel med en K1 uden at have penge op ad lommen, men så skal jeg næsten også finde alle smådelene, bolte, skruer osv. originale og gå hele vejen, og det har jeg ikke lyst til eller mod på.
Derfor bliver denne her såvidt muligt original på de "store" dele, dvs. baggaffel, sideskjolde, nav, de fleste motordele osv., mens smådele må jeg købe uoriginal.
Re: Yamaha FS1 DX '78 restaurering
De sidste weekender er gået op i arbejde med andre ting, men i dag fik jeg lidt tid i værkstedet.
Jeg fik afskilt forgaflen, boret en knækket bolt ud af gaffelbroen og så sorteret dele i kasser til hhv. glasblæsning og vandpolering.
Desværre er "øjet" til bremseslangen knækket på gaffelbenet, så jeg skal lige finde ud af om jeg kender én som kan alurep. det eller jeg skal finde en erstatning.
Derudover er motorblokken kommet tilbage fra Claus, så den er lagt i kassen til vandpolering, og jeg har købt et orginalt tankdæksel og hjelmlås
Lidt billeder:
Jeg fik afskilt forgaflen, boret en knækket bolt ud af gaffelbroen og så sorteret dele i kasser til hhv. glasblæsning og vandpolering.
Desværre er "øjet" til bremseslangen knækket på gaffelbenet, så jeg skal lige finde ud af om jeg kender én som kan alurep. det eller jeg skal finde en erstatning.
Derudover er motorblokken kommet tilbage fra Claus, så den er lagt i kassen til vandpolering, og jeg har købt et orginalt tankdæksel og hjelmlås
Lidt billeder:
Re: Yamaha FS1 DX '78 restaurering
Der har været lidt stille på værkstedet pga. arbejde, men de sidste par weekender har jeg ordnet lidt dele og også indkøbt lidt flere ting til projektet.
Jeg har kikket i kassen med motordele, og fået givet delene den første inspektion og rengøring.
Så vidt jeg kan se, så er alle de væsentligste dele til gearkasse, kobling, kickstarter, tænding osv. der, alt er orginale dele og jeg kan ikke se skader på tandhjul, aksler mv. Alle gevind ser også ok ud - så langt så godt
Der kommer sikkert til at mangle lidt låseringe, skiver mv., men det kan jo købes hos Benny.
Lidt billeder Jeg fik også kikker på de 2 karburator der lå i kasserne. Den ene er en orginal 10mm og det er den anden også men det ser ud til den er forsøgt boret op til 12-14mm. Den får lige lov at ligge lidt. Planen er egentlig en 16mm på 40mm cylinder.
Lidt billeder af tænding. Svinghjul er i fin stand og selve tændingen ser ud til at være med orginale platiner, kondensator og muligvis også spoler. Her er jeg ikke klog nok til at se forskel ml. uorginal og orginal
Endelig lidt billeder af diverse dele som jeg fik kikket lidt nærmere på.
Bremsekaliberen er selvfølgelig godt groet sammen, men ser ikke ud til at være voldtaget. Jeg fik afmonteret klodser, bremserør og udluftningsskrue. Jeg fulgte guiden herinde på afmontering af arm gennem pinpoltene og der er 5mm gevind, men jeg skal have fat i én som kan svejse en bolt på en 5mm, så jeg forhåbentlig kan trække pinboltene ud og ligeledes skal jeg have købt en fedtstrøjte til at se om det kan lokke stemplet ud.
Til sidst et par billeder af membran og indsugningsplade som er 16mm. Begge ser uorginale ud, og skal nok udskiftes
Jeg har kikket i kassen med motordele, og fået givet delene den første inspektion og rengøring.
Så vidt jeg kan se, så er alle de væsentligste dele til gearkasse, kobling, kickstarter, tænding osv. der, alt er orginale dele og jeg kan ikke se skader på tandhjul, aksler mv. Alle gevind ser også ok ud - så langt så godt
Der kommer sikkert til at mangle lidt låseringe, skiver mv., men det kan jo købes hos Benny.
Lidt billeder Jeg fik også kikker på de 2 karburator der lå i kasserne. Den ene er en orginal 10mm og det er den anden også men det ser ud til den er forsøgt boret op til 12-14mm. Den får lige lov at ligge lidt. Planen er egentlig en 16mm på 40mm cylinder.
Lidt billeder af tænding. Svinghjul er i fin stand og selve tændingen ser ud til at være med orginale platiner, kondensator og muligvis også spoler. Her er jeg ikke klog nok til at se forskel ml. uorginal og orginal
Endelig lidt billeder af diverse dele som jeg fik kikket lidt nærmere på.
Bremsekaliberen er selvfølgelig godt groet sammen, men ser ikke ud til at være voldtaget. Jeg fik afmonteret klodser, bremserør og udluftningsskrue. Jeg fulgte guiden herinde på afmontering af arm gennem pinpoltene og der er 5mm gevind, men jeg skal have fat i én som kan svejse en bolt på en 5mm, så jeg forhåbentlig kan trække pinboltene ud og ligeledes skal jeg have købt en fedtstrøjte til at se om det kan lokke stemplet ud.
Til sidst et par billeder af membran og indsugningsplade som er 16mm. Begge ser uorginale ud, og skal nok udskiftes
Re: Yamaha FS1 DX '78 restaurering
Så er det vist på tide med en opdatering.
Siden sidst er der gået tid med at rengøre lidt flere dele og indkøbe brugte dele.
Som det ses i 1. tråd var det gaffelbenet med beslag til bremseslange ødelagt, øjet var knækket af, så jeg fandt et nyt gaffelben.
Derudover er der indkøbt DX gaffelbro, den er boret op til 10mm bolte, så den skal lige have et par helicoils fra Benny som jeg i øvrigt også skal bruge det gaffelbenet som ved monteringsbeslag til kaliber også er oppe på 10mm.
Derudover opdagene jeg at det var gl. type baghjul jeg fik med i "kassen". Jeg har fundet ny model bagnav inkl. bremseplade som er på vej med posten sammen med et DX fornav og 2 Aeaya fælge som jeg håber er i en stand hvor det kan betale sig at få dem omforkromet.
Apropos DX nax. Se lige billederne. Mit har et "ekstra" hul hvor der sat en magnetlignende ting på - se 1. post i tråden og her efter vandpolering. Er vi enige om det ikke er originalt ?
Derudover er der indkøbt original menbran og 16mm boreplade som også er på vej med posten.
Så fik jeg samlet alle delene til glasblæsning og vandpolering, og I skal selvfølgelig ikke snydes for en masse billeder
Næste skridt er stelreperationer og så afsted med stel, gaffelbroerne, baggaffel og topplade til pulverlak. Jeg får K1 gaffelbroen ordnet mens jeg er i gang, måske samler jeg en K1 forgaffel så den kan blive som den er født hvis jeg ønsker det en eller anden dag.
Nav, dvs. det nyindkøbte ny model bagnav, bremseplade, DX nav'ene, koblingsskjold, membranskjold og gaffelben ryger til højglanspolering. Jeg ved godt at de er malet på en '78, men her går jeg på kompromis med orginaliteten
HVIS nogen ud fra bileder kan se om cylinderen er original, så giv gerne lyd. Den har mærkerne FB5 og TUM178, men der er ikke tolence på skørtet som jeg har læst der bør være hvis den er original ???
Siden sidst er der gået tid med at rengøre lidt flere dele og indkøbe brugte dele.
Som det ses i 1. tråd var det gaffelbenet med beslag til bremseslange ødelagt, øjet var knækket af, så jeg fandt et nyt gaffelben.
Derudover er der indkøbt DX gaffelbro, den er boret op til 10mm bolte, så den skal lige have et par helicoils fra Benny som jeg i øvrigt også skal bruge det gaffelbenet som ved monteringsbeslag til kaliber også er oppe på 10mm.
Derudover opdagene jeg at det var gl. type baghjul jeg fik med i "kassen". Jeg har fundet ny model bagnav inkl. bremseplade som er på vej med posten sammen med et DX fornav og 2 Aeaya fælge som jeg håber er i en stand hvor det kan betale sig at få dem omforkromet.
Apropos DX nax. Se lige billederne. Mit har et "ekstra" hul hvor der sat en magnetlignende ting på - se 1. post i tråden og her efter vandpolering. Er vi enige om det ikke er originalt ?
Derudover er der indkøbt original menbran og 16mm boreplade som også er på vej med posten.
Så fik jeg samlet alle delene til glasblæsning og vandpolering, og I skal selvfølgelig ikke snydes for en masse billeder
Næste skridt er stelreperationer og så afsted med stel, gaffelbroerne, baggaffel og topplade til pulverlak. Jeg får K1 gaffelbroen ordnet mens jeg er i gang, måske samler jeg en K1 forgaffel så den kan blive som den er født hvis jeg ønsker det en eller anden dag.
Nav, dvs. det nyindkøbte ny model bagnav, bremseplade, DX nav'ene, koblingsskjold, membranskjold og gaffelben ryger til højglanspolering. Jeg ved godt at de er malet på en '78, men her går jeg på kompromis med orginaliteten
HVIS nogen ud fra bileder kan se om cylinderen er original, så giv gerne lyd. Den har mærkerne FB5 og TUM178, men der er ikke tolence på skørtet som jeg har læst der bør være hvis den er original ???
Re: Yamaha FS1 DX '78 restaurering
Du MÅ IKKE montere almindelige unbracho skruer ved membranen!!!!! Hovederne er så høje, at de ikke kan være der. Det vil medføre en knækket Ø16 plade, utæt indsugning eller et flækket motorsidedæksel.
Du skal bruge stjerneskruer eller unbrachoskruer med kort hoved.
Du skal bruge stjerneskruer eller unbrachoskruer med kort hoved.
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Re: Yamaha FS1 DX '78 restaurering
Nej, det læste jeg godt andetssted på forumet.
Jeg regner med at hente et komplet skruesæt hos Benny når motoren engang skal samles, men der går nok noget tid endnu.
Jeg regner med at hente et komplet skruesæt hos Benny når motoren engang skal samles, men der går nok noget tid endnu.
Re: Yamaha FS1 DX '78 restaurering
Yamaha projektet har ligget lidt stille, men der nu lidt fremdrift alligevel.
Jeg blev snydt med et bagnav som ikke var i den stand som sælger sagde, så jagten gik ind på et andet. Det er nu fundet og alle delene som skal poleres er sendt afsted.
Derudover fandt jeg en original 16mm Mikuni karburator i fin stand, og så er næste projekt at få hentet stellet som er reppet hos Benny, og få det malet sammen med lygteøre, parabol, gaffelbro, bremsekaliber og styrholdere.
Lidt billeder af delene som er sendt til polering:
Jeg blev snydt med et bagnav som ikke var i den stand som sælger sagde, så jagten gik ind på et andet. Det er nu fundet og alle delene som skal poleres er sendt afsted.
Derudover fandt jeg en original 16mm Mikuni karburator i fin stand, og så er næste projekt at få hentet stellet som er reppet hos Benny, og få det malet sammen med lygteøre, parabol, gaffelbro, bremsekaliber og styrholdere.
Lidt billeder af delene som er sendt til polering:
Re: Yamaha FS1 DX '78 restaurering
Så kom stellet hjem fra Benny og har fået lidt kærlige og tiltrængte reparationer
Som sagt er næste skridt i projektet at få malet:
- Stel
- Bremsekaliber (original)
- Gaffelbro; både den DX bro som skal monteres og den K1 jeg også har liggende HVIS den én dag skal tilbage til hvad den er født som.
- Topplade (original)
- Speedoplade (original)
- Styrholdere (originale m. støbematch)
- Bagsvinger (fra Benny)
- Fodhvilerkonsol (fra Benny)
- Støtteben (fra Benny)
- Lygteøre (original)
- Lygteparabol (original)
- Sideskjolde (originale m. intakte tapper)
Jeg har købt desuden købt original baglygteholder og baglygte, samt original kædeskærm, så der begynder efterhånden at være alle de store dele til at få den samlet (når tid og penge tillader købt af alle småtingene og så er der også lige en tank som skal males $$$)
Lidt billeder af stel
Som sagt er næste skridt i projektet at få malet:
- Stel
- Bremsekaliber (original)
- Gaffelbro; både den DX bro som skal monteres og den K1 jeg også har liggende HVIS den én dag skal tilbage til hvad den er født som.
- Topplade (original)
- Speedoplade (original)
- Styrholdere (originale m. støbematch)
- Bagsvinger (fra Benny)
- Fodhvilerkonsol (fra Benny)
- Støtteben (fra Benny)
- Lygteøre (original)
- Lygteparabol (original)
- Sideskjolde (originale m. intakte tapper)
Jeg har købt desuden købt original baglygteholder og baglygte, samt original kædeskærm, så der begynder efterhånden at være alle de store dele til at få den samlet (når tid og penge tillader købt af alle småtingene og så er der også lige en tank som skal males $$$)
Lidt billeder af stel
Re: Yamaha FS1 DX '78 restaurering
Det trækker lidt ud med at få delene sendt til maling, men nu er de da samlet i en kasse, så mon ikke jeg kommer forbi maleren på et tidspunkt
Re: Yamaha FS1 DX '78 restaurering
Så blev delene der er poleret færdige og afhentet.
Så går jagten ind på Araya fælgringe, så jeg kan få samlet hjulene.
Så går jagten ind på Araya fælgringe, så jeg kan få samlet hjulene.
Re: Yamaha FS1 DX '78 restaurering
Ja, det går da fremad
Stel + alle dele er nu afleveret hos maleren, så med lidt held har jeg det tilbage til juleferien og kan samle en lille smule.
Nogen der har erfaringer med hjullejer ?
,,, Kan se at Benny sælger nogle af mærket Codex, men overvejer om jeg ikke gå med det sikre; NSK 6001ZZ - de koster ikke ret meget mere
Stel + alle dele er nu afleveret hos maleren, så med lidt held har jeg det tilbage til juleferien og kan samle en lille smule.
Nogen der har erfaringer med hjullejer ?
,,, Kan se at Benny sælger nogle af mærket Codex, men overvejer om jeg ikke gå med det sikre; NSK 6001ZZ - de koster ikke ret meget mere