Lillebrors Ciao

Knallerter fra Italien, Frankrig, Spanien, Portugal etc. Mærker som Fantic, Gilera, Motobecane, Casal, Piaggio etc.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Lillebrors Ciao

Indlæg af 12V »

Med grat, mener jeg metal der har rejst sig omkring notgangen, af den knækkede kile og svinghjulet der har snurret rundt :) Men fint den går på nu.

Overfladen på knasten sliber jeg med 400-800 afhængig af hvad stand den er i. Indeni er det ikke så vigtigt hvad slags du har brugt.

Du kan vaske filtpuden i benzin eller lign, og så smøre den ind i lidt fedt bagefter, så den er mættet.
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: Lillebrors Ciao

Indlæg af Elitesoldaten »

Mange tak. Jeg gav den et par skud bremserens og nu ser den da bedre ud. Filtpuden altså. Jeg har godt set at folk dupper noget olie på, er totaks olie fint? Det er umiddelbart det eneste jeg lige har liggende.

Jeg ved ikke hvor meget betydning de 3 skiver bagerst på koblingshuset har, men de sad i hvert fald ikke rigtigt. Der er jo som bekendt to med et større hul og en med et mindre hvoraf den med det mindste hul skal være i midten. Her var de to med større hul lige efter hinanden. Har naturligvis byttet det rundt så det passer nu. Om det er de "originale" skiver det ved jeg ikke, men de passer da.

Mit grej bliver leveret i dag. Nøj hvor håber jeg det virker! Jeg ser ligefrem frem til at sidde med sorte og fedtede fingre og skifte det. Det kan være både frustrerende og terapeutisk at sidde i sit værksted men radioen tændt og nusse med sådan en gammel knallert. Man bliver svært afhængig af det.

Jeg har, blandt andet, bestilt en ny støttefod. Den der sidder på nu har for længst stillet træskoene. Den bøjer nærmest så langt om at den stadig står på hjulene når den er slået ned. Har forsøgt at finde nogle guides til hvordan den gamle afmonteres og den nye påmonteres men uden held. Jeg håber derfor det giver lidt sig selv når jeg får vendt knallerten på hovedet. :?
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Lillebrors Ciao

Indlæg af 12V »

Det er også fint med lidt olie på filtpuden, men overdriv ikke. Knasten roterer jo med over 5000 omdrejninger, så der kan hurtigt slynges noget rundt.

Ja mit værksted er også et slags tempel, der falder mange ting på plads når jeg sidder der og skruer ☺️

Tag fotos af støttefoden, hvordan fjedrene vender. Og så monter i omvendt rækkefølge. Første gang kan være lidt svær, men fjedre der står under spænd.
Den originale aksel er "stukket" i enderne. Dem borer man væk, eller sliber det fladt, så kan akslen fjernes. Den nye, hvis den er uoriginal, er med C clips.
Husk at der findes både gammel og ny model, mener største forskel er at akslen gik fra 10 til 12 mm. Sidst jeg lavede en gammel version, tror jeg at jeg brugte en ny model, og bare borede hullerne op, med sådan et step-bor / juletræsbor.
Jeg plejer at montere en fjeder ad gangen, placer første fjeder, skub akslen lidt ind så den holder fjederen, sæt fjeder under spænding og skub akslen længere ind. Placer næste fjeder, aksel lidt ind, forspænding og så hele vejen igennem med akslen. Skruetrækkere/dorn hjælper med at styre akslen gennem hullerne, mens fjedrene prøver at drille dig 😉
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: Lillebrors Ciao

Indlæg af Elitesoldaten »

Det bliver noget med at holde tungen lige i munden mens man gør det. Ellers aflægger min bror mig et visit senere i dag hvis det viser sig at være et tomands job. :) Tak igen!
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: Lillebrors Ciao

Indlæg af Elitesoldaten »

Så fik jeg støttefoden af. Jeg kan se de selv har været i gang med at svejse diverse bolte og møtrikker på for at stabilisere den. Det er hverken gjort særlig godt eller kønt...

Billede

Billede

Nå men det skal jo fikses på den ene eller anden måde så støttefoden har noget at støde imod på. Min tanke var at svejse noget jern på her, markeret med rødt. Pladen som jeg har omridset med gult, hvilken funktion har den lige?? Er det en jeg må fjerne. Den hænger bare og dingler og er mest af alt i vejen.

Billede
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Ciaodriver
Junior knallert
Indlæg: 10
Tilmeldt: tors 15. dec 2022 19:11
Kontakt:

Re: Lillebrors Ciao

Indlæg af Ciaodriver »

det er et lille skjold som sidder med 1 skrue, tror det er for at holde skidt og snavs væk fra luftfilter og motor.
Vedhæftede filer
20230515_161533.jpg
20230515_161533.jpg (140.56 KiB) Vist 495 gange
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Lillebrors Ciao

Indlæg af 12V »

Wow noget klamp... Jeg ville starte med at skære det hele af. Montere støttefod og aksel uden fjedre, og se hvordan knallerten står. Så kan du bedre vurdere hvor og hvor meget du skal lægge på for at den står med lidt luft under hjulet igen, uden at tippe af støttefoden igen.
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: Lillebrors Ciao

Indlæg af Elitesoldaten »

Nå den virker stadigvæk ikke... jeg cykler og cykler og cykler og den får aldrig ved. Jeg giver officielt op og sætter lortet til salg igen. Mine evner rækker åbenbart ikke til at vække den her til live. Tak for respons allesammen.

Billede

Koblingen bliver dog varm når jeg cykler rundt, eller den del af koblingen som er nederst på billedet gør.
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
GaSelle
Junior knallert
Indlæg: 67
Tilmeldt: man 25. jun 2018 11:04
Kontakt:

Re: Lillebrors Ciao

Indlæg af GaSelle »

Hvor billig er den? ;)
´83 Puch Maxi Plus "K" - blå
´83 Puch Maxi K - grøn
Brugeravatar
Elitesoldaten
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 20. maj 2021 12:47
Kontakt:

Re: Lillebrors Ciao

Indlæg af Elitesoldaten »

Den er væk. Fik 2.650,- for den.
The brave don't live forever... the cautious don't live at all.
Besvar

Tilbage til "Sydeuropa"