Skift af krumtapslejer, Monza 2G

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
Brugeravatar
majbom
Stor knallert
Indlæg: 108
Tilmeldt: fre 19. aug 2022 21:23
Kontakt:

Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G

Indlæg af majbom »

Nå, jeg fik aldrig gjort mere ved tændingen, da jeg fandt ud af at udstødningen var piv utæt 🙄 så jeg gik på vinterferie 😅
Nu er det jo blevet vejr til at rende rundt derude igen, så nu skal den have det sidste for denne gang - desværre er forrør og potte udsolgt hos FA Cykler, men jeg tror tilsvarende kan findes hos mopedspeed.dk.
Jeg kan se at den drypper olie fra motoren, så jeg overvejer om jeg skal lægge flydende pakning mellem de 2 dele af blokken. Men hvis jeg gør det, hvordan så med shimning af krumtappen? Tør jeg løbe an på at det er ca. lige tykt?
// Morten

Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
MCL
Stor knallert
Indlæg: 174
Tilmeldt: lør 15. jan 2022 21:01
Kontakt:

Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G

Indlæg af MCL »

Hej Morten

Godt at høre du er igang igen 🙂 Vi vil stadig gerne have billeder.

Ift. flydende pakning, så betyder det ikke noget for shimsning af krumtappen. Det er så uendeligt lidt det betyder, pas bare på du ikke får smurt for meget på pakfladerne, så du ved sammenspændning ender med flydende snask i motoren og specielt i/ved cylinderen.

Nu ved jeg ikke hvor du har købt pakningssæt til motoren, men jeg har gode erfaringer med den fra puchparts.dk, både på pasform og at materialet er i god kvalitet. Min egen Monza fik også Cyril T2 flydende pakning sammen med "papirs"-pakningerne.

Jeg tror jeg vil overveje at købe en anden kruptap hvor mærkerne passer. Når du alligvel skal skille det hele ad, så vil det være rart at få den korrekte krumtap på, så du ikke skal kæmpe med tænding efterfølgende.
Brugeravatar
majbom
Stor knallert
Indlæg: 108
Tilmeldt: fre 19. aug 2022 21:23
Kontakt:

Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G

Indlæg af majbom »

Jeg har også købt en tube T2, så jeg var forberedt, men jeg må hellere have en ny pakning også. Jeg tror jeg endte med at købe pakninger hos RBO, da den første jeg havde købt havde elendig pasform.

Jeg har også overvejet flere gange at skifte krumtappen, da jeg ikke stoler på mine egne evner ift. til at sætte svinghjulet korrekt - især hvis det skal af flere gange for at justere timing.
Spørgsmålet er bare, hvad jeg så skal købe. Jeg fik lidt råd fra 12V i starten af tråden, så jeg må lige studere de forskellige shops.
// Morten

Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Brugeravatar
majbom
Stor knallert
Indlæg: 108
Tilmeldt: fre 19. aug 2022 21:23
Kontakt:

Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G

Indlæg af majbom »

Jeg har ikke fået undersøgt hvor det er den drypper med olie, men hvis jeg skal have blokken skilt ad, skifter jeg krumtappen, så jeg ikke skal bøvle med dét 😊
Hvad siger panelet til denne: https://www.puchparts.dk/dan/products/d ... o-chrank-1 ?
Jeg synes jeg har læst at nogen havde modtaget en kopi ved køb af en rito 🤔
// Morten

Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
MCL
Stor knallert
Indlæg: 174
Tilmeldt: lør 15. jan 2022 21:01
Kontakt:

Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G

Indlæg af MCL »

Jeg har denne på min Monza, og kan selvfølgelig ikke sige noget om holdbarhed endnu, men pasform - notgang mv. er i orden.

https://www.puchparts.dk/dan/products/d ... acer-crank
Brugeravatar
majbom
Stor knallert
Indlæg: 108
Tilmeldt: fre 19. aug 2022 21:23
Kontakt:

Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G

Indlæg af majbom »

MCL skrev: fre 26. maj 2023 23:37 Jeg har denne på min Monza, og kan selvfølgelig ikke sige noget om holdbarhed endnu, men pasform - notgang mv. er i orden.

https://www.puchparts.dk/dan/products/d ... acer-crank
Er du sikker på det en den krumtap du har sat i din motor? Jeg har netop monteret den og den er desværre for lang på koblingssiden 😔
Nu lagde jeg også lige mærke til at den hedder "RAE-3-4", så det kunne jo godt tyde på at den er til 3 og 4 gear. Men den rito de har til 2 gear, ligner umiddelbart.
// Morten

Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
MCL
Stor knallert
Indlæg: 174
Tilmeldt: lør 15. jan 2022 21:01
Kontakt:

Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G

Indlæg af MCL »

Hrmmm, det er jeg nu ret sikker på.

Der burde heller ikke være forskel på koblingssiden afhængig af gear, medmindre altså at madkassemodellen er anderledes end de øvrige 2/3/4 gears.
Brugeravatar
majbom
Stor knallert
Indlæg: 108
Tilmeldt: fre 19. aug 2022 21:23
Kontakt:

Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G

Indlæg af majbom »

Jeg synes bare at der mange steder står enten 2 eller 3+4 gear.

Og her hos jmpb ser man tydeligt forskel på de 2 hvor man kan se koblingssiden.
Screenshot_20230611_220056_Chrome.jpg
Screenshot_20230611_220056_Chrome.jpg (49 KiB) Vist 818 gange
Jeg har ikke selv haft en 3 eller 4 gears skilt ad de sidste 20 år, så jeg ved ikke om der er forskel.
I den reservedels-PDF jeg har, kan jeg se at det er 2 forskellige numre (2g: 350.1.10.215.0 og 3g: 360.1.10.215.0), men ikke hvad forskellen skulle være.

Nå, jeg må lige få det skilt ad igen og prøve at måle lidt.
// Morten

Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G

Indlæg af 12V »

Den nye Monza 2G med indvendig gearskifte kører med 3-4 gear krumtap.

Den gamle 2G med skiftet under motoren, har krumtappen med kort koblings aksel.
Brugeravatar
majbom
Stor knallert
Indlæg: 108
Tilmeldt: fre 19. aug 2022 21:23
Kontakt:

Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G

Indlæg af majbom »

Aah, så giver det mening, MCLs er jo ikke samme type som min.
Jeg må på jagt igen.
Nu har jeg heldigvis købt det andet projekt med både 3 og 4 gear, så der er da mulighed for at jeg får brug for den her krumtap 😂
// Morten

Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Brugeravatar
majbom
Stor knallert
Indlæg: 108
Tilmeldt: fre 19. aug 2022 21:23
Kontakt:

Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G

Indlæg af majbom »

// Morten

Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G

Indlæg af 12V »

Det ser det ud til. Kunne godt ligne at den er med M8 gevind på koblings siden, som de gamle 2G også var. Ved faktisk ikke om alle 2G har det, eller kun de gamle. Ved at være for længe siden jeg har haft en mellem fingrene.
Men den kan også spændes fast med M8 frem for M10, så det er ikke kritisk.
Brugeravatar
majbom
Stor knallert
Indlæg: 108
Tilmeldt: fre 19. aug 2022 21:23
Kontakt:

Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G

Indlæg af majbom »

Ja, det var jo også det problem jeg løb ind i med den første krumtap jeg satte i; at det var med M10 og ikke M8 som den gamle.
Jeg prøver sgu med sådan én, det er også top racing som den første du anbefalede 😊
// Morten

Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Brugeravatar
majbom
Stor knallert
Indlæg: 108
Tilmeldt: fre 19. aug 2022 21:23
Kontakt:

Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G

Indlæg af majbom »

Den nye (3. 🤣) krumtap skulle gerne lande med posten i morgen, så jeg har lige skilt blokken ad. Den blev samlet med papir- og flydende pakning i sidste weekend. Burde den flydende pakning ikke være "hærdet op"?
Den er stadig nærmest som da jeg samlede motoren.
Jeg har brugt Curil T2, men den har ligget i et isoleret skur over vinteren.
// Morten

Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
MCL
Stor knallert
Indlæg: 174
Tilmeldt: lør 15. jan 2022 21:01
Kontakt:

Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G

Indlæg af MCL »

Jeg mener, at Curil T2 netop udemærket sig ved ikke at hærde op, men at den forbliver blød ligesom silicone. Er den helt våd eller en konsistens hvor den er flydende men tyk?
Brugeravatar
majbom
Stor knallert
Indlæg: 108
Tilmeldt: fre 19. aug 2022 21:23
Kontakt:

Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G

Indlæg af majbom »

Den er måske blevet lidt tykkere, men ikke noget hvor jeg tænker at den er klar til at køre en tur.
// Morten

Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G

Indlæg af 12V »

MCL skrev: tors 15. jun 2023 20:19 Jeg mener, at Curil T2 netop udemærket sig ved ikke at hærde op, men at den forbliver blød ligesom silicone. Er den helt våd eller en konsistens hvor den er flydende men tyk?
Nemlig, her fra producentens hjemmeside;

Das lösemittelfreie CurilTM T2 ist dauerhaft formbar, d. h. dauerplastisch, da keine Aushärtung erfolgt. Somit entsteht nach dem Verbau eine sofortige Dichtwirkung ohne Warte- und Ablüftzeit. Die Demontage ist einfach, da sich die alte Dichtmasse leicht von der Anwendungsoberfläche entfernen lässt.
Brugeravatar
majbom
Stor knallert
Indlæg: 108
Tilmeldt: fre 19. aug 2022 21:23
Kontakt:

Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G

Indlæg af majbom »

Nåh, det kunne jeg selvfølgelig selv have undersøgt 😀
Tak Carsten 👍
// Morten

Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Brugeravatar
majbom
Stor knallert
Indlæg: 108
Tilmeldt: fre 19. aug 2022 21:23
Kontakt:

Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G

Indlæg af majbom »

3. gang var lykkens gang 😃
Krumtap
Krumtap
20230617_091643.jpg (208.12 KiB) Vist 564 gange
Jeg bøvlede lidt med at få den inderste koblingsskål ned over strålerne på denne krumtap, men med lidt filen og moslen kom den på.

Jeg havde også købt samme Airsal cylinderkit som MCL, men jeg var nødt til at høvle lidt af det øverste skørt for at kunne få cylinderen helt ned til bundpakningen 😬

Der var også blevet købt ny udstødning og forrør (28mm), og også her skulle der files lidt for at få forrøret på cylinderen. Da jeg endelig fik den til at gå på, kunne jeg se at det ikke var det rigtige rør 🙄
Så nu er der bestilt forrør fra FA Cykler, så håber jeg på den snart kan komme på vejen.
// Morten

Puch Monza N-SL2 - årgang endnu ukendt
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Skift af krumtapslejer, Monza 2G

Indlæg af 12V »

Har FA cykler 2G forrør? Ved Mopedspeed har et 28 mm til 2G. De er anderledes pga Maxi cylinder har "parallel til boring" udstødningsflange og Monza har den let vinklet.
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"