Hjælp til omdrejningstæller

Her spørger du hvis du har elektriske problemer eller spørgsmål til det oprindelige & originale elektriske system på din Yamaha
Besvar
Allanmj
Helt ny i flokken
Indlæg: 3
Tilmeldt: ons 31. maj 2023 20:20
Kontakt:

Hjælp til omdrejningstæller

Indlæg af Allanmj »

Hej. Skriver herinde fordi at omdrejningstælleren er jo er til en Yamaha.

Har renoveret en ældre fantic Strada 50 den har elektronisk tænding og er 6v.

Har monteret et sæt fra en Yamaha på den fra thansen. Men jeg kæmper lidt lidt at få omdrejningstælleren til at virke.

Stel og 6v har jeg styr på og uret går også op på fuld når jeg aktivere tændingen men kan ikke få udslag på det.

Nogen der kan hjælpe lidt på vej i hvilken retning jeg skal gå. Er ærligt lidt i tvivl om det er ac eller dc signal der skal give impulsen til omdrejningstælleren.

Jeg har boks på så jeg kun sender dc strøm rundt da jeg også har monteret diode lys i lygterne. Samt jeg har monteret et batteri og har ladning på det.

Har læst et sted med nogen der bygget elektronisk tænding på jeres også og fik omdrejningstælleren til at virke. Men kan ikke finde det indlæg igen.

Håber i kan hjælpe mig lidt på vej selvom jeg ikke har en Yamaha
Vedhæftede filer
IMG_20230608_205514.jpg
IMG_20230608_205514.jpg (107.58 KiB) Vist 672 gange
IMG_20230603_122420.jpg
IMG_20230603_122420.jpg (69.84 KiB) Vist 672 gange
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Hjælp til omdrejningstæller

Indlæg af Poul-Erik A. »

Hvis jeg husker ret, er Thansens omdr. tæller udstyret med 2 orange ledninger, som man fristes til at tro er tændings-plus - men er derimod stel. Den hvide er impuls-ledning og den brune er tændings-plus. Blå er belysning.
Den store tændspole på billedet har åbenbart 3 ledninger (foruden det tykke højspænding), men det 3'die ved jeg ikke hvad er til, men den hvide impuls-ledning fra RPM skal sansynligvis forbindes med ledningen fra den elektroniske del, der kommer med AC, som i virkeligheden bare er pulserende DC signal...
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Allanmj
Helt ny i flokken
Indlæg: 3
Tilmeldt: ons 31. maj 2023 20:20
Kontakt:

Re: Hjælp til omdrejningstæller

Indlæg af Allanmj »

Ja de 2 orange er stel ledninger og brun er plus ledningen.
Den blå er belysning. Omdrejningstælleren starter også op ved at køre i bund når det får tænding og går så til nul.

Jeg kan få en smule udslag når jeg forbinder omdrejningstælleren til den ledning på tændspolen som skal ha stel når motor skal slukkes.
Men det har ikke rigtig noget med omdrejningerne at gøre nålen køre bare lidt op og ned helt vilkårligt når jeg giver gas.

Når jeg måler på led ledningerne på tændspolen får jeg både ac og dc målinger ud.

Har prøvet at montere den hvide op alle 3 men kun den ene giver et noget der bevæger nålen men som sagt ikke noget brugbart.

Har også forsøgt at vikle en ledning rundt om tændkablet om det kunne give nok signal men desværre heller ikke.
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Hjælp til omdrejningstæller

Indlæg af Poul-Erik A. »

Sidder der ikke også en finsikring på den hvide impuls-ledning, som evt kan være sprunget ?

Men ellers kan det forbindes som normalt på Yamaha FS1, hvor den hvide impuls-ledning forbindes til den hvide ledning, der sidder på ensretteren, såfremt der sidder en ensretter på denne maskine ?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Allanmj
Helt ny i flokken
Indlæg: 3
Tilmeldt: ons 31. maj 2023 20:20
Kontakt:

Re: Hjælp til omdrejningstæller

Indlæg af Allanmj »

Hej igen

Ja har også forsøgt med ensretter og kan ikke få det til at fungere stabilt. Kan få noget udslag når jeg giver fuld gas. Men omdrejningstælleren går bare helt i top og falder så lidt ned igen. Altså ikke noget stabilt.
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Hjælp til omdrejningstæller

Indlæg af Kai »

Nu er det godt nok ved at være længe siden jeg har rodet med omdrejningstæller, men på Yamaha er den hvide "impuls ledning" forbundet til output fra lysspolen (før ensretterdiode) den kan ikke tælle fra tændspolen eller tændkabel.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Besvar

Tilbage til "Elektriske problemer & spørgsmål"