Puch Maxi Plus
Puch Maxi Plus
Der er tilsyneladende intet at finde om Maxi Plus herinde, så jeg vil spytte et "bidrag i kassen".
Jeg faldt over denne her sidste forår. Den stod tæt på hvor jeg bor, var rimeligt prissat, var dansk med nummermatch og havde flere originale dele med i reserve. Desuden er den samme årgang som mig (X = 1983), så den blev handlet hjem.
Normalt gør jeg kun i almindelige Maxi´er, så den her var ny for mig. Jeg mindes ikke, at have stødt på den før - og jeg fandt ret hurtigt ud af, at dele er svære at skaffe. Heldigvis fik jeg, udover knallerten på billedet, flere originale dele med. Tidligere ejer havde monteret en Airsal T6, Techno 28mm udstødning og en anden karburator på en hjemmelavet studs men fik det ikke til at spille. Original udstødning, forrør, studs, cylinder, topstykke, karburator og et par sideskjolde fulgte heldigvis med.
Det hele blev splittet ad og det stod ret hurtigt klart, at al alu´en havde haft det særdeles hårdt gennem livet. Et klistermærke på bagskærmen indikerede, at knallerten har trådt sine barnesko i Esbjerg og den saltholdige luft havde sat gang i korrosionen overalt.
Derfor blev den røde på billedet indkøbt for en slik i Bremen; som donor. Herhjemme fandt jeg en ny højre fodhviler; den gamle var brækket og lappet sammen af en smedelærling, ser det ud til. Et nyt sæde dukkede op på Ebay Kleinanzeigen i Tyskland. West Import har et par småting fra en nedlukket forhandler, herunder klistermærkerne til tanken. RBO i Østrig havde et originalt reservedelskatalog med splittegninger, en ny benzinhane og lidt andre småting.
Motoren har fået ny krumtap, lejer, simmerringe og stempel. Den originale cylinder blev malet, honet og fik et nyt org. stempel. Topstykket er nyt; det gamle manglede et par ribber. Den originale udstødning blev renset og malet. Forrøret fejlede heldigvis ikke noget. Karburatoren fik en rens og et nyt chokerspjæld. Tændingen er skiftet til VEC. NOS luftfilter er på vej hjem fra West Import. Den bliver altså helt lovlig; det er plombe i cylinderen, gearingen er 11:39 som foreskrevet osv. Motoren startede på tredje tråd og går som en symaskine
Det er en helt almindelige Maxi motor, i hvert fald når den er med kickstart. Det er cylinder, topstykke, indsugningsstuds og forrør, der er forskelligt fra en "almindelig" Maxi motor. Den tyske motor er noget mere speciel; jeg har vedhæftet et billede af den. Kædetrækket fra pedalerne går direkte på "mellemgearsakslen" i motoren via en sindrig kobling. Den bliver lagt på lager til en anden gang - eller måske solgt sammen med det tyske stel.
De bedste dele blev udvalgt fra de to knallerter; stellet er naturligvis det danske. Det hele blev sandblæst og venligst malet af min bror.
Nu mangler jeg bare at splejse ledningerne sammen... De danske modeller havde ikke tændingslås og bremselys men derimod højt/lavt lys. De tyske modsat. Jeg splejser det sammen, så denne her får det hele. Altså tændingslås, bremselys og højt/lavt lys. Desuden var der originalt speedometer på tyskeren; det sidder nu på danskeren.
Jeg mangler derudover et par pæne sideskjolde. De, der sidder på nu, er delvist fra tyskeren med dertilhørende hul til pedaler, somd en jo ikke har længere. Så hvis nogen har noget i gemmerne, hører jeg gerne om det...
Jeg faldt over denne her sidste forår. Den stod tæt på hvor jeg bor, var rimeligt prissat, var dansk med nummermatch og havde flere originale dele med i reserve. Desuden er den samme årgang som mig (X = 1983), så den blev handlet hjem.
Normalt gør jeg kun i almindelige Maxi´er, så den her var ny for mig. Jeg mindes ikke, at have stødt på den før - og jeg fandt ret hurtigt ud af, at dele er svære at skaffe. Heldigvis fik jeg, udover knallerten på billedet, flere originale dele med. Tidligere ejer havde monteret en Airsal T6, Techno 28mm udstødning og en anden karburator på en hjemmelavet studs men fik det ikke til at spille. Original udstødning, forrør, studs, cylinder, topstykke, karburator og et par sideskjolde fulgte heldigvis med.
Det hele blev splittet ad og det stod ret hurtigt klart, at al alu´en havde haft det særdeles hårdt gennem livet. Et klistermærke på bagskærmen indikerede, at knallerten har trådt sine barnesko i Esbjerg og den saltholdige luft havde sat gang i korrosionen overalt.
Derfor blev den røde på billedet indkøbt for en slik i Bremen; som donor. Herhjemme fandt jeg en ny højre fodhviler; den gamle var brækket og lappet sammen af en smedelærling, ser det ud til. Et nyt sæde dukkede op på Ebay Kleinanzeigen i Tyskland. West Import har et par småting fra en nedlukket forhandler, herunder klistermærkerne til tanken. RBO i Østrig havde et originalt reservedelskatalog med splittegninger, en ny benzinhane og lidt andre småting.
Motoren har fået ny krumtap, lejer, simmerringe og stempel. Den originale cylinder blev malet, honet og fik et nyt org. stempel. Topstykket er nyt; det gamle manglede et par ribber. Den originale udstødning blev renset og malet. Forrøret fejlede heldigvis ikke noget. Karburatoren fik en rens og et nyt chokerspjæld. Tændingen er skiftet til VEC. NOS luftfilter er på vej hjem fra West Import. Den bliver altså helt lovlig; det er plombe i cylinderen, gearingen er 11:39 som foreskrevet osv. Motoren startede på tredje tråd og går som en symaskine
Det er en helt almindelige Maxi motor, i hvert fald når den er med kickstart. Det er cylinder, topstykke, indsugningsstuds og forrør, der er forskelligt fra en "almindelig" Maxi motor. Den tyske motor er noget mere speciel; jeg har vedhæftet et billede af den. Kædetrækket fra pedalerne går direkte på "mellemgearsakslen" i motoren via en sindrig kobling. Den bliver lagt på lager til en anden gang - eller måske solgt sammen med det tyske stel.
De bedste dele blev udvalgt fra de to knallerter; stellet er naturligvis det danske. Det hele blev sandblæst og venligst malet af min bror.
Nu mangler jeg bare at splejse ledningerne sammen... De danske modeller havde ikke tændingslås og bremselys men derimod højt/lavt lys. De tyske modsat. Jeg splejser det sammen, så denne her får det hele. Altså tændingslås, bremselys og højt/lavt lys. Desuden var der originalt speedometer på tyskeren; det sidder nu på danskeren.
Jeg mangler derudover et par pæne sideskjolde. De, der sidder på nu, er delvist fra tyskeren med dertilhørende hul til pedaler, somd en jo ikke har længere. Så hvis nogen har noget i gemmerne, hører jeg gerne om det...
- Vedhæftede filer
-
- Bagsvinger.jpg (166.66 KiB) Vist 2511 gange
-
- Efter.jpg (153.44 KiB) Vist 2511 gange
-
- Efter_1.jpg (153.43 KiB) Vist 2511 gange
-
- Før.jpg (127.89 KiB) Vist 2511 gange
-
- Motor.jpg (124.26 KiB) Vist 2511 gange
-
- Reserve.jpg (152.92 KiB) Vist 2511 gange
-
- P motor.jpg (111.16 KiB) Vist 2509 gange
´83 Puch Maxi Plus "K" - blå
´83 Puch Maxi K - grøn
´83 Puch Maxi K - grøn
Re: Puch Maxi Plus
En sjælden sag herhjemme. Mener endda at den findes med 4 fodgear i Østrig, Turbo Maxi eller sådan noget?
Flot renovering, tak for billeder
Edit: Puch Maxi Turbo Sport 4 Gang, hedder den vidst.
Flot renovering, tak for billeder
Edit: Puch Maxi Turbo Sport 4 Gang, hedder den vidst.
Re: Puch Maxi Plus
Ja, det er vist samme stel på sådan en
Har modtaget mit NOS luftfilter i dag. Den går 33 på GPS - så helt lovlig.
Har modtaget mit NOS luftfilter i dag. Den går 33 på GPS - så helt lovlig.
´83 Puch Maxi Plus "K" - blå
´83 Puch Maxi K - grøn
´83 Puch Maxi K - grøn
Re: Puch Maxi Plus
En Indisk Puch, dem ser man ikke mange af
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Re: Puch Maxi Plus
Det er ikke en Hero Puch - det var først senere.
Nu med lys, bremselys og cockpit. Har nogen en ekstra lyskontakt?
Nu med lys, bremselys og cockpit. Har nogen en ekstra lyskontakt?
- Vedhæftede filer
-
- 9749C237-5437-4325-888E-4E121A5295ED.jpeg (133.75 KiB) Vist 2475 gange
-
- 7E9E3BE7-74C5-4866-9413-CBD51088D27F.jpeg (157.61 KiB) Vist 2475 gange
-
- 6377D9A1-3833-4345-9C80-25F1A3615149.jpeg (164.66 KiB) Vist 2475 gange
-
- 006BF587-05EE-43F5-90F0-5454996366B2.jpeg (142.21 KiB) Vist 2475 gange
-
- 36093FB4-72C0-44E4-A405-8E5F9EC79115.jpeg (180.87 KiB) Vist 2475 gange
´83 Puch Maxi Plus "K" - blå
´83 Puch Maxi K - grøn
´83 Puch Maxi K - grøn
Re: Puch Maxi Plus
Færdig. Den kører fint, men havde helt glemt hvor langsom en lovlig Maxi er
- Vedhæftede filer
-
- B7E0DF2C-7666-4D0D-BCB4-84C24720D03B.jpeg (275.79 KiB) Vist 2407 gange
-
- 7D23C693-DDAC-44BD-A74E-FA2697298DAB.jpeg (292.88 KiB) Vist 2407 gange
-
- 01156D0D-0E29-45F2-9BD8-79DE4B16FA06.jpeg (246.39 KiB) Vist 2407 gange
´83 Puch Maxi Plus "K" - blå
´83 Puch Maxi K - grøn
´83 Puch Maxi K - grøn
Re: Puch Maxi Plus
Nøj hvor ser den godt ud
Michael Jensen
MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
Re: Puch Maxi Plus
Tak
Jeg har fundet en bedre lyskontakt, som jeg vil have monteret.
Jeg har et sæt fælge og forgaffelben til pulverlakering og leder efter en anden (original) udstødning. Evt. et udenlandsk forrør i lidt større diameter også.
Det er også lykkedes mig at finde en cylinder fra en udenlandsk Plus uden plombe, hvis den skal være LIDT hurtigere engang.
Sådan et projekt bliver nok aldrig "helt færdigt"
´83 Puch Maxi Plus "K" - blå
´83 Puch Maxi K - grøn
´83 Puch Maxi K - grøn
Re: Puch Maxi Plus
Flot arbejde, og fedt du har været Europa tynd for at finde de rigtige dele og satset på originalitet
Og enig. Man samler, skruer og nyder knallerterne lige indtil en ny tanke popper op, så leder og skruer man igen
Og enig. Man samler, skruer og nyder knallerterne lige indtil en ny tanke popper op, så leder og skruer man igen
Re: Puch Maxi Plus
Hep hey, så lykkedes det at finde en NOS original sort-emaljeret udstødning
- Vedhæftede filer
-
- IMG_3298.jpeg (220.1 KiB) Vist 2026 gange
-
- IMG_3297.jpeg (236.14 KiB) Vist 2026 gange
´83 Puch Maxi Plus "K" - blå
´83 Puch Maxi K - grøn
´83 Puch Maxi K - grøn
Re: Puch Maxi Plus
Flot maskine og renovering
Var det på ebay du fandt udstødningen eller ?
Var det på ebay du fandt udstødningen eller ?
Re: Puch Maxi Plus
Nej, det var en tilfældig Google-søgning. Det var hos en lille tysk forhandler (https://puch-zweirad.de/). Han er dog lidt speciel. Først sendte han mig en NOS udstødning til en Puch Mini Maxi og skulle overbevises noget om, at den ikke er rigtig. Så sendte han den rigtige, dog uden forrør (det jeg havde fejlede heldigvis ikke noget). Jeg har flere gange spurgt om han vil dække portoen til Mini Maxi udstødningen, men han har ikke svaret i en måned. Så jeg tror, at jeg har sådan en til salg
´83 Puch Maxi Plus "K" - blå
´83 Puch Maxi K - grøn
´83 Puch Maxi K - grøn
Re: Puch Maxi Plus
flot renoveringer er det muligt at snakke med dig er ved at renovere en magen til Mvh søren.
Re: Puch Maxi Plus
Ja, du kan bare skrive. Jeg har faktisk en hel Maxi Plus mere i stumper, jeg tror jeg skal af med.
´83 Puch Maxi Plus "K" - blå
´83 Puch Maxi K - grøn
´83 Puch Maxi K - grøn
Re: Puch Maxi Plus
Den originale lyskontakt havde mistet al teksten, og det var kun op-/nedblænding, der virkede. Af omveje fik jeg fat i en "donorkontakt", så i juleferien fik jeg lavet én ud af de to. Den er godt nok bøvlet med små fjedre, kugler osv., men det lykkedes. Jeg har pillet tændingslåsen af igen, så nu virker alt på lyskontakten. Tænd/sluk lys, "overhalingslys", kort-/langt lys, horn og sluk.
- Vedhæftede filer
-
- Lys.jpg (108.88 KiB) Vist 1297 gange
´83 Puch Maxi Plus "K" - blå
´83 Puch Maxi K - grøn
´83 Puch Maxi K - grøn
Re: Puch Maxi Plus
kan du ringe til mig om stumper til maxi plus da det er sr svært at beskrive om dele. har skrevet før mvh søren 24455862
Re: Puch Maxi Plus
Du kan bare skrive en besked herinde. Jeg har næsten intet tilbage - har solgt reservedelsknallerten med alle stumperne til.
´83 Puch Maxi Plus "K" - blå
´83 Puch Maxi K - grøn
´83 Puch Maxi K - grøn
Re: Puch Maxi Plus
mangler indvendig dele til lys kontakt og foreste plast del på stel
Re: Puch Maxi Plus
Lyskontakten har jeg nogle dele til, kan lige få taget et billede. Plasticdele har jeg ikke - jeg kunne godt selv bruge en nogle nye plasticskjolde, men de er ikke nemme at finde.
´83 Puch Maxi Plus "K" - blå
´83 Puch Maxi K - grøn
´83 Puch Maxi K - grøn