Kreidler nu 10,95 hk.

Tuning og Racermaskiner - Alt som ikke vedrører lovlige knallerter.
Brugeravatar
mriisj
Gummi rocker
Indlæg: 626
Tilmeldt: søn 10. nov 2013 11:10
Kontakt:

Re: Kreidler 10,48 hk.

Indlæg af mriisj »

Meget interessant Steen, men hvor er luftfiltret i denne konstruktion ?, jeg kan ikke helt gennemskue konstruktionen, hvad skal der til for et komplet luftfilter system som dette ?
Hvor meget om-dysning blev du nød til at lave ?
min cylinder er fuld åben fra indsugning til booster kanalerne og kan herfor kun bruges til membran (bare for info)
Michael Jensen

MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
Steen T
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 10. sep 2020 21:00
Kontakt:

Re: Kreidler 10,48 hk.

Indlæg af Steen T »

Jeg har monteret et stykke filter skum i røret som kan tage det groveste skidt, iforhold til det åbne filter, har jeg ikke ændret på dyserne, så det tyder på, at trompet røret har nok luft gennemstrømning, men der er stadig problemer med, en form for resonans, som ødelægger flowet ved 10-11000 omdrejninger, så den kører bare bedre med det åbne filter, jeg gad vide om trompet røret fungerer bedre med membran, men et er sikkert, jeg kommer ikke til at køre med membran og åben filter, det larmer alt for meget.
Vedhæftede filer
filter (2).JPG
filter (2).JPG (97.44 KiB) Vist 2085 gange
Steen T
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 10. sep 2020 21:00
Kontakt:

Re: Kreidler 10,48 hk.

Indlæg af Steen T »

Du kan læse her om filter og rør, hvis du oversætter kræver det lidt gætterier. Savner effekt målinger, men det ser man sjældent desværre.
https://kreidler.nl/forum/viewtopic.php ... 2&start=25
Brugeravatar
mriisj
Gummi rocker
Indlæg: 626
Tilmeldt: søn 10. nov 2013 11:10
Kontakt:

Re: Kreidler 10,48 hk.

Indlæg af mriisj »

Jeg har nu læst artiklerne på Martins Kreidler side/tråd også de tilhørende tråde og ser at der er en del info, tak for dette :)
Jeg er på ingen måde akustik nørd og ved faktisk ikke så meget om emnet men tænker hvorfor de ikke har forsøgt med at lave lydbølge fælder, i stedet bruger de lige rør som jo godt kan tunes til bestemte frekvenser men det kan jo skyldes turbulente luftstrømme som giver dårligt flow i venturien og herfor dårligere ydelse.

Af det jeg kunne læse var der faktisk få der faktuelt lavede forsøg og fik ikke rigtig nogen konklusion ud af deres snak med brugbare data....

Jeg vil meget gerne høre mere om de forsøg du laver, tænker at bestille nogle rør hjem da de jo ikke koster ret meget her:
https://www.scooter-attack.com/en/produ ... lack-65652

Tak for billedet, det fortæller meget mere :) og kan godt se at røret der stikke ud fra stellet til bagbremse kablet, både hæmmer luftstrømmen men laver også en del turbulens....

Det kunne være sjovt at lave en frekvens måling på det åbne filter (Twin air pose) for at se i hvilket frekvensområde støjen er kraftigst, så sætte en lille højtaler for enden af resonansrørene og så måle hvor og hvor meget de dæmper, så afkorte disse til man får den ønskede dæmpning osv.
Dette er bare lidt tankespind :) men det må også kunne beregnes...., jeg vender det med en bekendt jeg har der har arbejdet meget med LF og har måleudstyr i dette frekvensområde, mine spektrumanalysatorer går kun ned til 9 Khz.
Uanset, så bestiller jeg nogle rør i både 23 og 30mm så må jeg se om jeg får noget ud af det :)
Michael Jensen

MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
Steen T
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 10. sep 2020 21:00
Kontakt:

Re: Kreidler 10,48 hk.

Indlæg af Steen T »

Mit rør er 23, måske er det bedre med 30mm, men vil så larme mere, og ja, efter al læsningen er jeg ikke blevet meget klogere, der er delte meninger om røret, og ingen sammenlignende målinger, og dog, jeg er blevet lidt klogere, ydelsen er absolut bedre med åben filter, jeg kunne egentlig også lave en støj måling, da jeg har udstyret til det (højttaler målinger)
Med de dæmpninger jeg har lavet er støjen reduceret, så jeg kan leve med det.
Steen T
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 10. sep 2020 21:00
Kontakt:

Re: Kreidler 10,48 hk.

Indlæg af Steen T »

Idag har jeg monteret en Polini CP 24mm, kun med en lille tragt, min Kreidler har aldrig gået bedre, for at undgå skidt fra baghjulet har jeg lukket af, også hullet hvor kobl. kabel tidligere sad, på billedet kan det ses, at der er brugt skumfilter klippet til og limet, har monteret lidt mere filt, så der er ikke meget larm tilbage.
Vedhæftede filer
uden filter (2).JPG
uden filter (2).JPG (141.88 KiB) Vist 1865 gange
uden filter.JPG
uden filter.JPG (103.63 KiB) Vist 1865 gange
Brugeravatar
mriisj
Gummi rocker
Indlæg: 626
Tilmeldt: søn 10. nov 2013 11:10
Kontakt:

Re: Kreidler 10,48 hk.

Indlæg af mriisj »

Jeg bliver stadig mere imponeret, hvad er det for typer af skum du bruger Steen og er det noget man som man kan købe i normal handel ?
Michael Jensen

MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
Steen T
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 10. sep 2020 21:00
Kontakt:

Re: Kreidler 10,48 hk.

Indlæg af Steen T »

Brugeravatar
mriisj
Gummi rocker
Indlæg: 626
Tilmeldt: søn 10. nov 2013 11:10
Kontakt:

Re: Kreidler 10,48 hk.

Indlæg af mriisj »

Steen hvad kører du med af kobling, er der her en anden gearing end standart mellem krumtap og kobling ?
Michael Jensen

MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
Steen T
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 10. sep 2020 21:00
Kontakt:

Re: Kreidler 10,48 hk.

Indlæg af Steen T »

Jeg har monteret ligeskåret koblingshus, jeg valgte den med bronze bøsning, da jeg mente, at den med rulleleje ville være tilbøjelig til at vippe, jeg kontaktede Jesper, og han bekræftede min bekymring (det vil han nok gerne kommentere her) min Kreidler er med indirekte gear, så jeg valgte primær gearing 19:70 (VHS) sekundær 13:36, koblingspladerne er et sæt fra KGI (160kr.) stålpladerne er de slidsede fra VHS dem der hedder ny type (52,5 kr stk.) det er meget vigtigt at koblingsnav'et ikke slår, det gjorde min og kunne ikke koble ordentlig fri, efter den blev slebet lidt på anlægsfladen så den ikke slår, har min kobling aldrig kørt bedre.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler 10,48 hk.

Indlæg af kreidlerhansen »

I praksis taler intet for at købe en anden primærside end 19/70; slet ikke til en 5g motor, da det svarer til at køre med en tand mere foran over 20/79. Fordelen er, at man med 13/36 og primærside 19/70 ikke risikerer, at kæden slæber mod blokken ved gearskiftet.

Rullelejet bør kun bruges med 6g og de nye close ratio 5-trins gearkasser. De gamle org. 5g er for bløde, og akslerne bliver tygget i stykker af rullerne. Jeg blev gevaldigt overrasket, da jeg afmonterede min ... og så røg den over i min 6g motor, hvor den hører til + der blev bestilt en primærside med bronzebøsning.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Steen T
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 10. sep 2020 21:00
Kontakt:

Re: Kreidler 10,48 hk.

Indlæg af Steen T »

Så var det vejr til en lille test, jeg ville prøve (igen) med luftfilterhus med trompet rør, og uden det røde skumfilter, trompeten gør en forskel, men ydelsen er ikke så god som helt uden hus/filter.
Vedhæftede filer
Kreidler 17-2-24.JPG
Kreidler 17-2-24.JPG (116.7 KiB) Vist 802 gange
Steen T
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 10. sep 2020 21:00
Kontakt:

Re: Kreidler 10,48 hk.

Indlæg af Steen T »

Næste test bliver med en P4 udstødning, hvor jeg har forlænget med 85mm midtpå, så den burde opføre sig som en SPI 60, dæmperen er lavet af rustfri rør.
Vedhæftede filer
17-2-24.JPG
17-2-24.JPG (108.92 KiB) Vist 800 gange
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler 10,48 hk.

Indlæg af kreidlerhansen »

Skægt. Den oprindelige 4P havde slet ingen belly-sektion; det var blot diffusor og baffle, der var svejset sammen.

Luc Foekema foreslog at indsætte en 60mm lang belly og afkorte forrøret tilsvarende. Der var begrænset tab af træk ved lave omdrejninger, men alt fra 5.000rpm og opefter blev løftet mærkbart, ligesom der blev tilføjet ca. 500rpm på toppen, som jeg husker det.

Bemærk, dette er fra dengang vi alle som en kørte med 40mm boring og en Mahle-cylinder kostede under 1.000kr inkl. stempel. Og dengang blev 90km/t kategoriseret som "stærkt" ;)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Steen T
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 10. sep 2020 21:00
Kontakt:

Re: Kreidler 10,48 hk.

Indlæg af Steen T »

Ja og man vejede 60kg, da kunne man nøjes med 5,3 hk på den blæsekølede.
MVH Steen
Steen T
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 10. sep 2020 21:00
Kontakt:

Re: Kreidler 10,48 hk.

Indlæg af Steen T »

Idag blev jeg færdig med et nyt topstykke, ville prøve med smallere squish og højere kompression, porttider er nu: ud 192gr. skyl/boost 126gr. ind 158gr. blowdown 33gr. kompr. 1:14,1 kører med 24mm Polini CP dyser 40/92 og uden filter.
Lige lidt billeder af stemplet (skyllemønster) og de to topstykker, bred og smal squish, samt et billede hvor TDC testes.
MVH Steen
Vedhæftede filer
18-2-24 (4).JPG
18-2-24 (4).JPG (111.66 KiB) Vist 752 gange
18-2-24.JPG
18-2-24.JPG (91.91 KiB) Vist 752 gange
18-2-24 (2).JPG
18-2-24 (2).JPG (97.08 KiB) Vist 752 gange
Steen T
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 10. sep 2020 21:00
Kontakt:

Re: Kreidler 10,48 hk.

Indlæg af Steen T »

tjek af TDC
Vedhæftede filer
18-2-24 (3).JPG
18-2-24 (3).JPG (99.17 KiB) Vist 752 gange
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler 10,48 hk.

Indlæg af kreidlerhansen »

Er det af ren nysgerrighed du reducerer turbulensen i forbrændingskammeret eller oplever du nogle problemer, du vil af med?

50% squishareal og 14:1 burde så rigeligt matche 192º udstødningstiming - især med den mængde blowdown. Med 100 oktan burde 15:1 være ganske "safe", også.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Steen T
Stor knallert
Indlæg: 166
Tilmeldt: tors 10. sep 2020 21:00
Kontakt:

Re: Kreidler 10,48 hk.

Indlæg af Steen T »

Hej Jesper
Jeg gik ud fra, at smallere squish og øget kompression gir mere effekt ved høje omdrejninger, og det er det jeg oplever, har kørt en tur idag, den har aldrig gået så godt som den gør nu, den trækker ca 500 omdrejninger tidligere, og har mærkbart mere effekt over 10000 omdr. så nu skal der ikke ændres mere. (de næste 14dage)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler 10,48 hk.

Indlæg af kreidlerhansen »

Selv om det blev enden, er konklusionen/formodningen nok lidt bagvendt.

Med korrekt forbrændingskammer kan fortænding minimeres og forbrændingen vil stadig være så nær på fuldstændig, man ønsker, når udstødningskanalen åbner. Den grove beskrivelse går på, at distancen fra gnist til de fjerneste endegasser skal være kortest mulig, og turbulensen under tilpas kontrol.

Det er nærmere et udtryk for, at det nye forbrændingskammer bedre matcher den aktuelle konstellation af port timings, -arealer og udstødningsdesignet.

Det samme resultat kan sandsynligvis opnå med en anden tændingskurve og det forrige forbrændingskammer. Det vil jeg påstå indikeres af, den nu trækker 500rpm tidligere; det bør forbrændingskammeret reelt ikke have drastisk indflydelse på.
Omvendt er det jo ikke en grund til at investere i et Ignitec-kit og teste uendeligt mange tændingskurver, hvis man kan opnå en tilfredsstillende karakteristik med et mildere forbrændingskammer.

Jeg havde i øvrigt den stik modsatte oplevelse ved at gå fra 12,5:1 med 42% squishareal til 14,5:1 med 51% ditto. Vel at mærke med samme timings og udstødning: Mere træk over hele linjen, mere styrke under overdrejning men til samme punkt.
Til sammenligning var det 188º udstødningstiming med overdrejning til 11.800-12.000rpm, afhængigt af hvor magert jeg gik på hoveddysen og hvor aggressiv tændingskurven var (custom CDI på Kokusan vs. den temmeligt aggressive HPI)

Det er også værd at bemærke, at en mindre boring umiddelbart kan bære større squishareal end en større. Jeg startede helt nede omkring 32-33% fordi min research endte på "det var fantastisk til både sejtræk og fuld gas henover ørkensandet". Det er sikkert korrekt ved 60mm boring ... men tingene ændrer sig, når slagvolumen reduceres.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Tuning"