Bravo accelerations tip(s) :)

Knallerter fra Italien, Frankrig, Spanien, Portugal etc. Mærker som Fantic, Gilera, Motobecane, Casal, Piaggio etc.
Besvar
ChristianWH
Junior knallert
Indlæg: 10
Tilmeldt: søn 17. mar 2024 12:20
Kontakt:

Bravo accelerations tip(s) :)

Indlæg af ChristianWH »

Hejsa

Jeg har en Bravo fra 1986 med monogear. Hvordan får jeg den bedst mulige acceleration? jeg har std. karburator, luftfilter og motor med plumb. Eneste "tun" er en Tecno city power udstødning. jeg har dysestr. 48 fra mopedspeed.
Jeg har ikke kørt motoren rigtig ind, jeg skal lige finde tiden (og fremgangsmåden?) den står også for højt i tomgang. Den trækker sig lidt frem når den står på støtteben, og idet jeg letter baghjulet kører det lystigt derudaf..

Hvad er den optimale fremgangsmåde? først dyse og så tomgangsskrue?

Når så motoren er veltrimmet, og forhåbentlig har lidt mere fart på toppen, kan jeg gå videre med gearing? eller vil i gribe det anderledes an?

Lige nu kan den køre ca. 33km/t på lige vej. jeg har overvejet om man bør tune mere og geare sig til at kræfterne går til acceleration istedet for hastighed?
Jeg har også læst at man kan skifte fjedrene til disse sølv-farvede (https://www.jmpbdele.dk/koppelingveerse ... -ciao.html)

Jeg er med på at det ikke er en racer - og det er heller ikke formålet, formålet er bare bedst muligt optræk :rocks

Mvh Mr. bravo
Senest rettet af ChristianWH søn 31. mar 2024 17:07, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Bravo accelerations tip(s) :)

Indlæg af 12V »

Hejsa.

Der er ikke så meget mere at hente, juster den ordentlig ind og så må du se om du er tilfreds.
Hvad karburator model har du på, 7 eller 10 mm?
Dyse 48 burde være for stor til begge, afhængig af dit luftfilter selvfølgelig. Ved du hvilken du har på? IGM eller DGM, evt tun model?

Gearing skal du ikke pille ved, med de ønsker du har.

Uden større indgreb, kunne du justere den til lidt mere fortænding. 0,45-0,50 mm. Evt plane topstykket.
ChristianWH
Junior knallert
Indlæg: 10
Tilmeldt: søn 17. mar 2024 12:20
Kontakt:

Re: Bravo accelerations tip(s) :)

Indlæg af ChristianWH »

Der skete lidt i eftermiddags :) jeg fik kørt den godt varm, og endte altså på en dyse 52? den kom op på 38km/t..
Det er en 12/10 karburator ser jeg - jeg troede den var standard, altså 12/7.. men luftfilteret tror jeg er originalt. det har tre huller bag metalfilteret, hvis det kan hjælpe?

Som den er lige nu, er den ret sløv fra 0-10, jeg skal sætte igang med pedaler for ikke at blive rastløs :lol: men så kommer den rimeligt kvik fremad derefter.. hvad vil det give at bore huller i koblingen, som du nævner i din koblingsvideo?

men det lyder helt galt i forhold til dine erfaringer 12V :?: Det er Dellorto dyser jeg har, jeg har hørt der kan være forskel på de forskellige..?

Mvh Mr. Bravo
Senest rettet af ChristianWH søn 31. mar 2024 17:08, rettet i alt 1 gang.
ChristianWH
Junior knallert
Indlæg: 10
Tilmeldt: søn 17. mar 2024 12:20
Kontakt:

Re: Bravo accelerations tip(s) :)

Indlæg af ChristianWH »

Der står et DGM nummer på knallerten, DGM 50498 OM - er det det du hentyder til?
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Bravo accelerations tip(s) :)

Indlæg af 12V »

På selve filteret står der enten IGM eller DGM. Hvis du har tre huller bagved filteret, så er det IGM. Altså udgaven med lidt huller, lavet til 7 og 10 mm.

En del Bravo kom med 10 mm, ligesom Si modellen. Men typegodkendelsen nævner dog kun 7 mm, men jeg har bare set alt for mange urørte Bravoer med 10 mm efterhånden. Så jeg tror Piaggio har leveret lidt blandet ;)

Men dyse 52, det er for stort for det setup og filter. Det kan godt være at du har dyset den korrekt ind, men jeg frygter at den trækker falsk luft et sted. Jeg vil sige max. 46 dyse for de stumper, det er der jeg lander på sådan et opsæt.
Original med IGM filter og 10 mm karburator, er dyse 43. Din udstødning gør ikke SÅ meget forskel.

Tjek evt med et par sprøjt bremserens på karburator bespændingen, mens motor kører tomgang.

Det kan også forklare dårlig træk fra 0. Ellers prøv med de grønne polini fjedre og tjek platin afstand, evt. giv den lidt mere åbning. Men forvent ikke at den nogensinde bliver et monster fra stående start ;)

Huller ville jeg ikke bore i koblingsbakkerne, fjedre alene er nok til det setup.
ChristianWH
Junior knallert
Indlæg: 10
Tilmeldt: søn 17. mar 2024 12:20
Kontakt:

Re: Bravo accelerations tip(s) :)

Indlæg af ChristianWH »

Lige en midtvejs update, så i ikke tror jeg er gået i stå.. Jeg har lidt stumper på vej. Aftrækker, Malossi luftfilter, benzinfilter, koblingsfjedre og et dysesæt 38-47 på vej - så må jeg prøve igen. Efter forhåbentlig at have fixet en utæthed🤞

Imens må jeg pudse lidt chrom og plastik😁

Update følger..
ChristianWH
Junior knallert
Indlæg: 10
Tilmeldt: søn 17. mar 2024 12:20
Kontakt:

Re: Bravo accelerations tip(s) :)

Indlæg af ChristianWH »

Jeg modtog pakken i dag..
Platinafstand er indstillet til 0,45. Jeg har skiftet til Malossi luftfilter, jeg flyttede metal filteret med over. De grønne fjedre sider i koblingen. Der er monteret ekstra benzinfilter (vendt rigtigt)
Prøvede med dyse 46 så kørte motoren okay, men max var 34km/t. Gik op til 50 så dør motoren når man giver gas. Prøvede 52. Den kan køre, men går ud efter ca. 500 m kørsel? Er ikke til at starte før den er kold igen?
Hvad er mit næste skridt?🫣
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Bravo accelerations tip(s) :)

Indlæg af 12V »

7 eller 10 mm karburator?

Jeg anbefaler ikke Malossi filter til andet end tunede motorer med 13 mm karburator.
ChristianWH
Junior knallert
Indlæg: 10
Tilmeldt: søn 17. mar 2024 12:20
Kontakt:

Re: Bravo accelerations tip(s) :)

Indlæg af ChristianWH »

Så er det nok overkill med det filter :lol:

Standard ryger på igen. Jeg tætnede den rundt om bespændingen af luftfilteret, den gik ud når den fik æter/ startgas i det område.

Der står 12/10 på karburatoren og der har ikke umiddelbart været boret i den..

Samtidig har jeg oprettet en tråd omkring benzin.. der er alkylat benzin i tanken nu. Har du forstand på om det ændrer på noget i forhold til dysen? Jeg kan ud fra den anden tråd forstå at det er bedre at tanke "alm" benzin..
ChristianWH
Junior knallert
Indlæg: 10
Tilmeldt: søn 17. mar 2024 12:20
Kontakt:

Re: Bravo accelerations tip(s) :)

Indlæg af ChristianWH »

Slettet
Besvar

Tilbage til "Sydeuropa"