Rust er retfærdigvis svær at se på et stel, som er svøbt i plastik
Hvis han ikke har råd til en mekaniker, skal han nok få lært at skrue. Få evt. en med ud, som har lidt mekanisk indsigt:
Står forhjulet lige ift. styret?
Bremser den uden mislyde?
Starter den velvilligt og står fint i tomgang? Også efter en strækning med fuld gas og når den er gennemvarm?
Snurrer motoren uden mislyde?
Jævnt optræk og nedgearing?
Er dækkene intakte eller møre?
Er forgaflen tæt for olie? (Olien havner på bremseskiven på den ene side; det duer ikke)
Virker forgaflen i det hele taget?
El ok? (Alle pærer, instrumentlys, instrumenter, indikatorlamper)
Er alle kontakter i orden?
Jeg overvejede selv en Hot 50 som billig backup og prøvede et par stykker. Nogle af nyere dato end andre.
Fælles for dem alle var adskillige defekter, selv på angiveligt "renoverede og klargjorte eksemplarer" til 4-6.000kr.
Det blev istedet en Piaggio Liberty til 1.500kr, som kun trængte til en ny vacuum- og benzinslange + en udstødning og et alm. service. Den kørte et par år uden ballade, inden jeg fik en arbejdsplads 60km væk og valgte bil som primært transportmiddel.
(Liberty er ikke en specielt køn maskine og ikke specielt eftertragtet i det fynske = altid billig)