FS1 - periodisk svær at starte når den er varm.
FS1 - periodisk svær at starte når den er varm.
FS1 der er periodisk umulig at starte med kickstarter, når den er varm men kan løbes igang.
Uanset choker og om der gives gas - samme problem.
Kører fint så snart den er igang, og står fint i tomgang.
Motor har fået ny krumtap, lejer, pakdåser, membran osv og burde være tæt. Karburator renset.
Samme problem inden der blev skiftet dele.
Nogle bud på en oplagt årsag?
Hælder mest til svage magneter i svinghjulet, men tages tændrøret ud er der fin gnist...
Uanset choker og om der gives gas - samme problem.
Kører fint så snart den er igang, og står fint i tomgang.
Motor har fået ny krumtap, lejer, pakdåser, membran osv og burde være tæt. Karburator renset.
Samme problem inden der blev skiftet dele.
Nogle bud på en oplagt årsag?
Hælder mest til svage magneter i svinghjulet, men tages tændrøret ud er der fin gnist...
-
- Moderator
- Indlæg: 3957
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: FS1 - periodisk svær at starte når den er varm.
Det er egentlig et klassisk tegn på lav kompression; slidte ringe, for stort ringgab, oval cylinder, stempel med for stor tolerance til boringen.
Det kan desuden være en defekt i tændingssystemet, som giver en for svag gnist. Næppe pga. svage magneter, men derimod en defekt tændspole eller halvdød kondensator.
For fed eller for mager blanding kan også være i spil.
Mig bekendt kan det være en udfordring at få indsugningspladen helt tæt. En utæthed her kan bidrage til problemet.
Eller en kombination af ovenstående, bare for at være retti' irriterende
Det kan desuden være en defekt i tændingssystemet, som giver en for svag gnist. Næppe pga. svage magneter, men derimod en defekt tændspole eller halvdød kondensator.
For fed eller for mager blanding kan også være i spil.
Mig bekendt kan det være en udfordring at få indsugningspladen helt tæt. En utæthed her kan bidrage til problemet.
Eller en kombination af ovenstående, bare for at være retti' irriterende

Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: FS1 - periodisk svær at starte når den er varm.
Forsøg en simpel tændingstest, når den er varm og driller - så test gnist længden fra tændrørskabel mod stel/topstykke, uden hætten monteret. Afisoler et lille stykke af kablet. Den skal min. trække en 6 mm gnist.
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2170
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: FS1 - periodisk svær at starte når den er varm.
“Svage magneter i svinghjulet” ??? Hvor kommer det lige fra ? Jeg tror mere på dårlig kompression efter beskrivelsen, men også det kan testes ved at fjerne cylinder og placere en løs stempelring nede i foringen og så se op mod lyset, især ringgaget, der lige akkurat skal kan slidses et ark papir ned i.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Re: FS1 - periodisk svær at starte når den er varm.
Stempel/ringe er nyt i gl nyhonet F5B-cylinder. Samme problem før skift.
Ringgabet målte jeg ikke med følerblade, men det så da umiddelbart normalt ud.
Kondensator skiftet for ikke længe siden - fabrikat kender jeg ikke.
Motoren burde være tæt - gevind til studse til indsugningspladen var godt nok helt bollede, og jeg måtte lime nye studse i, hvilket umiddelbart ser ud til at holde fint, men et nyt YAM-dæksel havde da været at foretrække. Pakningen fik et ganske tyndt lag flydende pakning på begge sider - bare for at være helt sikker.
Ny dobbeltmembran fra Benny, nye lejer, småstumper og pakdåser. (Og nye brugte gearaksler)
At de permanente magneter i svinghjulet kan få svækket deres felt er vel ikke et ukendt fænomen? Men om det i praksis er nok til at give for svag gnist - fisk.
Det kan sikkert sagtens være lav kompression - kan man måle kompressionstrykket?
Det er en kammerats motor som jeg gav lidt tiltrængt kærlighed sidste forår - og det irriterer mig at den stadig driller.
Jeg vil helst være fri for at "skifte dele fra en ende af" - har dårlig erfaring med det, men kan da plukke fra min egen FS1.
Må have den hjem igen for nærmere tests. Jeg har en billig "gnist-måler" - aldrig brugt, og det kan den så blive nu
Ringgabet målte jeg ikke med følerblade, men det så da umiddelbart normalt ud.
Kondensator skiftet for ikke længe siden - fabrikat kender jeg ikke.
Motoren burde være tæt - gevind til studse til indsugningspladen var godt nok helt bollede, og jeg måtte lime nye studse i, hvilket umiddelbart ser ud til at holde fint, men et nyt YAM-dæksel havde da været at foretrække. Pakningen fik et ganske tyndt lag flydende pakning på begge sider - bare for at være helt sikker.
Ny dobbeltmembran fra Benny, nye lejer, småstumper og pakdåser. (Og nye brugte gearaksler)
At de permanente magneter i svinghjulet kan få svækket deres felt er vel ikke et ukendt fænomen? Men om det i praksis er nok til at give for svag gnist - fisk.
Det kan sikkert sagtens være lav kompression - kan man måle kompressionstrykket?
Det er en kammerats motor som jeg gav lidt tiltrængt kærlighed sidste forår - og det irriterer mig at den stadig driller.
Jeg vil helst være fri for at "skifte dele fra en ende af" - har dårlig erfaring med det, men kan da plukke fra min egen FS1.
Må have den hjem igen for nærmere tests. Jeg har en billig "gnist-måler" - aldrig brugt, og det kan den så blive nu

Re: FS1 - periodisk svær at starte når den er varm.
Hvilke bolte har du brugt til at holde membramen fast til boringspladen med?
Hvis der er brugt bolte med umbracho hoveder så er det problemet
Hvis der er brugt bolte med umbracho hoveder så er det problemet
Anders J
Yamaha FS1-DX 1977 færdig
Yamaha FS1-DX 1978 nu under renovering
Yamaha FS1-K1 1979 til knægten
Garelli Katia 1974 til datteren
Tomos Cross 5 gear 1973
Honda CB 750 F2 supersport 1978
Kawasaki ZXR 750J 1992
Ford Escort Cabriolet 1.6I 1984
Ford Escort MK3 RS turbo 1985
Tesla Model 3 long range
Audi A2 3L 2002 med partikel filter
Audi A2 3L 2003 med partikel filter
Yamaha FS1-DX 1977 færdig
Yamaha FS1-DX 1978 nu under renovering
Yamaha FS1-K1 1979 til knægten
Garelli Katia 1974 til datteren
Tomos Cross 5 gear 1973
Honda CB 750 F2 supersport 1978
Kawasaki ZXR 750J 1992
Ford Escort Cabriolet 1.6I 1984
Ford Escort MK3 RS turbo 1985
Tesla Model 3 long range
Audi A2 3L 2002 med partikel filter
Audi A2 3L 2003 med partikel filter
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2170
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: FS1 - periodisk svær at starte når den er varm.
OK, så må "OSV" i første indlæg omfatte nyt stempel/ringe samt nyhonet F5B cylinder. Hvad med tændrøret, det er vel ikke NGK kopi ? De danner nemlig overgang i varm tilstand, for de er lukket med alm atmosfærisk luft og IKKE en gas-art.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Re: FS1 - periodisk svær at starte når den er varm.
Skruer til membranen er ok.
Måtte montere gevindstudse til selve borepladen med coils og 2K-epoxy. Men alt i alt - tror den er fint tæt på membransiden. Synes jeg var ret omhyggelig med at samle motoren. (Der helt generelt er temmelig slidt desværre.) Tændrør er alm NGK - men det kan man vel heller ikke regne alverden med "nu til dags"...
Så hvis motor er tæt - og vi formoder at kompressionen må være ok, er der vel blot tænding tilbage.
Svinghjul, platiner, tændspole eller kondensator...?
Jeg må igang så snart det bliver lidt varmere i vejret...
Måtte montere gevindstudse til selve borepladen med coils og 2K-epoxy. Men alt i alt - tror den er fint tæt på membransiden. Synes jeg var ret omhyggelig med at samle motoren. (Der helt generelt er temmelig slidt desværre.) Tændrør er alm NGK - men det kan man vel heller ikke regne alverden med "nu til dags"...
Så hvis motor er tæt - og vi formoder at kompressionen må være ok, er der vel blot tænding tilbage.
Svinghjul, platiner, tændspole eller kondensator...?
Jeg må igang så snart det bliver lidt varmere i vejret...
- FS1originalen
- Knallert Mester
- Indlæg: 4275
- Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
- Kontakt:
Re: FS1 - periodisk svær at starte når den er varm.
Jeg har flere gange udskiftet uoriginale tændspoler (den i stellet) pga. startvanskeligheder og dårlig motorgang. Nårjeg har målt på spolerne har de haft en noget højere modstand end de originale.
Det er bare et gæt her, men det er da til at prøve hvis du har en velfungerende på din egen.
Erik
Det er bare et gæt her, men det er da til at prøve hvis du har en velfungerende på din egen.
Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2170
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: FS1 - periodisk svær at starte når den er varm.
Ja, originale tændspoler måler ca 5200 ohm UDEN hætte.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)