Derbien har en klar fordel af sine 6 tætliggende gear, men selv da render den ikke ret meget over 120-125 med 15-17hk, sagt på godt jysk, så er den stadig stor tung og træls
Den har også en stor fordel af der er plads til at putte en større membran i uden videre, flowet rammer bedre hulrummet under stemplet, på en fs1 er det derimod næsten direkte ind i krumtappen. Du kan få et udstødning der passer i resonans med cylinderen, og på maskinen, uden at skulle svejse et megalangt forrør på der ødelægger det hele, eller tilfældigt bygge om på en potte, kort sagt den har alle fordelene fra starten.
Kreidleren er et helt kapitel for sig selv, 20+hk på 50cc v. 17000rpm er ikke for hvem som helst, selv idag 30år senere er det de færreste der kan præstere noget lign. Der ligger enormt mange timers udvikling bagved for at klare det som de bevisligt er/var istand til på 50cc.
Et sted på nettet kan du finde "analyse auf kreidler rennmotor" den er godtnok på tysk og er skrevet tilbage i 1973 svjh men det er spændene læsning, og gennemgår en del af de beregninger og nødvendige ændringer der ligger bagved
Iøvrigt vejede de 50-55kg fuld tanket, og med en lille pilot på 40-45kg og fuldkåbe udviklet i vindtunnel, ja så er det muligt at nå godt derop af. (mener Jan de Vries nåede 204 på Spa Francorchamps, dog ned af bakke på langsiden) Det er ikke ret meget mere end vægten på yamahaen alene.
Og nu savner jeg endnu mere tiden som speedwaymekker på 50cc kreidler, puch cobra motor, og 50/80cc minarelli
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Det var sjov, men dyrt
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?