Tun sammensætning
-
- Helt ny i flokken
- Indlæg: 2
- Tilmeldt: ons 28. jul 2010 16:36
- Kontakt:
Tun sammensætning
Jeg kører lige nu rundt på en dx'er som er helt lovlig hvad angår hestekræfter. Den har original str. cylinder med ikke planet topstykke, 12 tands fortandhjul, 9mm indsugning og original tum udstødning. (godt nok udhulet, og større forrør) Jeg kunne godt bruge en smule flere kræfter og spekulerer på om jeg kunne skifte indsugningen ud med en 16mm, og supplere med en tand eller to mere på fortandhjulet, uden det ville gå ud over cylinder og andre dele af knallerten? Jeg har ikke den store erfaring, så håber lidt jeg kan trække på jeres.
-
- Fuldblods knallert
- Indlæg: 448
- Tilmeldt: lør 1. maj 2010 14:24
- Kontakt:
Re: Tun sammensætning
med den her opsætning vil den køre ca 60 km/t. 5,3 udstødning 13 tands foran, 16 mm borings plade. også en anden dyse vis du skifter om til en 16 mm boringsplade. ellers kig på protuna.dk
kør ud med yam's, kom hjem med fjams
-
- Helt ny i flokken
- Indlæg: 2
- Tilmeldt: ons 28. jul 2010 16:36
- Kontakt:
Re: Tun sammensætning
tak skal du have!
Re: Tun sammensætning
roberthandvask skrev:med den her opsætning vil den køre ca 60 km/t. 5,3 udstødning 13 tands foran, 16 mm borings plade. også en anden dyse vis du skifter om til en 16 mm boringsplade. ellers kig på protuna.dk
Hej vendelbo22.
Med ovenstående opsætning skal du have nålen i midten og bruge en dyse i størrelse 120. Sådan køre min lige nu, bortset fra at jeg faktisk er oppe på et 15 tans fortandhjul. Og det går faktisk helt fint. Jeg skal så godt nok i 3 gear op af bakke og i hård modvind. Men det kan jeg godt leve med. Og så render den ikke sig selv ihjel i omdrejninger, og køre samtidig meget langt på literen, ca. 50 Km på literen. Og motoren får en meget lang holdbarhed.
Hilsen Kim.
Kim B S.
Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.
Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.
Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
- Henrik Fs1
- Gummi rocker
- Indlæg: 944
- Tilmeldt: lør 16. aug 2008 13:38
- Kontakt:
Re: Tun sammensætning
Kim, jeg tror du skal til at tune mine motorer! Nu var jeg ude og koere med en tur på nogle små landeveje, og satte gps på for sjov! havde koert 20 km og jeg havde brugt ihvertfald 2,5 liter benzin!! og havde altså koert med en gennemsnits fart på 34 og topfart på 67? fatter ikke hvor den goer af det benzin?Kim B S skrev:roberthandvask skrev:med den her opsætning vil den køre ca 60 km/t. 5,3 udstødning 13 tands foran, 16 mm borings plade. også en anden dyse vis du skifter om til en 16 mm boringsplade. ellers kig på protuna.dk
Hej vendelbo22.
Med ovenstående opsætning skal du have nålen i midten og bruge en dyse i størrelse 120. Sådan køre min lige nu, bortset fra at jeg faktisk er oppe på et 15 tans fortandhjul. Og det går faktisk helt fint. Jeg skal så godt nok i 3 gear op af bakke og i hård modvind. Men det kan jeg godt leve med. Og så render den ikke sig selv ihjel i omdrejninger, og køre samtidig meget langt på literen, ca. 50 Km på literen. Og motoren får en meget lang holdbarhed.
Hilsen Kim.
Yamaha Fs1 DX 1978 - Rimelig orginal, Ready to go!
Yamaha Fs1 K 1978 - Original, Snart klar!
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Puch grandprix Flagskib 1978 - Projekt original
// Hilsen Henrik.
Yamaha Fs1 K 1978 - Original, Snart klar!
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Puch grandprix Flagskib 1978 - Projekt original
// Hilsen Henrik.
Re: Tun sammensætning
Hej Henrik FS1.Henrik Fs1 skrev:Kim, jeg tror du skal til at tune mine motorer! Nu var jeg ude og koere med en tur på nogle små landeveje, og satte gps på for sjov! havde koert 20 km og jeg havde brugt ihvertfald 2,5 liter benzin!! og havde altså koert med en gennemsnits fart på 34 og topfart på 67? fatter ikke hvor den goer af det benzin?Kim B S skrev:roberthandvask skrev:med den her opsætning vil den køre ca 60 km/t. 5,3 udstødning 13 tands foran, 16 mm borings plade. også en anden dyse vis du skifter om til en 16 mm boringsplade. ellers kig på protuna.dk
Hej vendelbo22.
Med ovenstående opsætning skal du have nålen i midten og bruge en dyse i størrelse 120. Sådan køre min lige nu, bortset fra at jeg faktisk er oppe på et 15 tans fortandhjul. Og det går faktisk helt fint. Jeg skal så godt nok i 3 gear op af bakke og i hård modvind. Men det kan jeg godt leve med. Og så render den ikke sig selv ihjel i omdrejninger, og køre samtidig meget langt på literen, ca. 50 Km på literen. Og motoren får en meget lang holdbarhed.
Hilsen Kim.
Det lyder godt nok voldsomt. Så bruger den jo faktisk mere benzin end min Volvo. Kan det virkelig passe? Den burde i hvert fald køre betydeligt længere på literen.
Hilsen Kim.
Kim B S.
Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.
Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.
Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2146
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: Tun sammensætning
Jeg tror godt det kan passe, for med tun er der som regel "drengerøvs-fornemmelsen" ved at "lege" og det er jo typisk udfordrende acceleration gentagne gange.... og jeg kender selv.....
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
- Henrik Fs1
- Gummi rocker
- Indlæg: 944
- Tilmeldt: lør 16. aug 2008 13:38
- Kontakt:
Re: Tun sammensætning
Ved bare at der jeg havde tunet min blå 78, proevede jeg at hælde en liter benzin på, og så derefter rundt på en bane med meget hårde nedbremsninger og accelerationer, der nåede jeg da 20 km! måske bare et tegn om jeg bare skal koere lovligt?Poul-Erik A. skrev:Jeg tror godt det kan passe, for med tun er der som regel "drengerøvs-fornemmelsen" ved at "lege" og det er jo typisk udfordrende acceleration gentagne gange.... og jeg kender selv.....
syntes også det er vildt, den blå går 48 ud af landevejen, og koerer nok 40 på literen!Kim B S skrev:Hej Henrik FS1.Henrik Fs1 skrev:Kim, jeg tror du skal til at tune mine motorer! Nu var jeg ude og koere med en tur på nogle små landeveje, og satte gps på for sjov! havde koert 20 km og jeg havde brugt ihvertfald 2,5 liter benzin!! og havde altså koert med en gennemsnits fart på 34 og topfart på 67? fatter ikke hvor den goer af det benzin?Kim B S skrev:roberthandvask skrev:med den her opsætning vil den køre ca 60 km/t. 5,3 udstødning 13 tands foran, 16 mm borings plade. også en anden dyse vis du skifter om til en 16 mm boringsplade. ellers kig på protuna.dk
Hej vendelbo22.
Med ovenstående opsætning skal du have nålen i midten og bruge en dyse i størrelse 120. Sådan køre min lige nu, bortset fra at jeg faktisk er oppe på et 15 tans fortandhjul. Og det går faktisk helt fint. Jeg skal så godt nok i 3 gear op af bakke og i hård modvind. Men det kan jeg godt leve med. Og så render den ikke sig selv ihjel i omdrejninger, og køre samtidig meget langt på literen, ca. 50 Km på literen. Og motoren får en meget lang holdbarhed.
Hilsen Kim.
Det lyder godt nok voldsomt. Så bruger den jo faktisk mere benzin end min Volvo. Kan det virkelig passe? Den burde i hvert fald køre betydeligt længere på literen.
Hilsen Kim.
Yamaha Fs1 DX 1978 - Rimelig orginal, Ready to go!
Yamaha Fs1 K 1978 - Original, Snart klar!
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Puch grandprix Flagskib 1978 - Projekt original
// Hilsen Henrik.
Yamaha Fs1 K 1978 - Original, Snart klar!
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Puch grandprix Flagskib 1978 - Projekt original
// Hilsen Henrik.
-
- Fuldblods knallert
- Indlæg: 448
- Tilmeldt: lør 1. maj 2010 14:24
- Kontakt:
Re: Tun sammensætning
helt lovligt er de opgivet til 2.2 liter pr 100 km
kør ud med yam's, kom hjem med fjams
Re: Tun sammensætning
Hæ min er lige omvendt 2,2 km. på 1,00 liter Det er helt utrolige mængder der kan komme igennem en 150er dysse. Den skal s.. tankes konstant
- Morten - Webmaster
- Site Admin
- Indlæg: 6634
- Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
- Kontakt:
Re: Tun sammensætning
kunne det tænkes at din svømmerventil er utæt ? måske render det af når du kørerT.Bech skrev:Hæ min er lige omvendt 2,2 km. på 1,00 liter Det er helt utrolige mængder der kan komme igennem en 150er dysse. Den skal s.. tankes konstant
Morten - Webmaster.
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Re: Tun sammensætning
Hæ den er nu tæt nok,men den går også rimelig godt for tiden
Den "ristede" en godt vissen DT 125er igår
Den "ristede" en godt vissen DT 125er igår