opmålinger af cylinderporte
- Morten - Webmaster
- Site Admin
- Indlæg: 6634
- Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
- Kontakt:
opmålinger af cylinderporte
Jeg går og eksperimenterer med cylindre på min drejeventils mc. Jeg tænkte det kunne være sjovt at lave noget opmåling af portene for at kunne sammenligne og diskutere performance på de forskellige cylindre.
Jeg har opmålt en Z1 cylinder som jeg kører med lige nu, og herunder kommer de praktiske erfaringer jeg har gjort mig med den.
Motoropsætning:
43 mm Z1 tuncylinder
tunskive
16 mm indsugning
16 mm mikunikarburator med 170 dyse
oplagt kopiudstødning
14/43 gearing og 17x2,75 dæk
ydelse ved ca 90 kg last:
ca 75 ægte km/t på lige vej
ca 68-70 km/t på moderate bakker
fint bundtræk men ikke vanvittigt mange omdrejninger
trækker 4. gear rigtig fint
Cylinderportning ses herunder:
jeg har brugt et stykke karton i målet 135 x 40 mm. De 135 er omkredsen som findes ved at gange PI (3,14159) med cylinderdiameteren.
kartonet rulles og lægges ind i cylinderen (kan fint gøres mens den er monteret) lad samlingen sidde oppe ved de øverste skyllekanaler. Nu holdes kartonen fast så det ikke flytter sig og du "føler dig frem" langs kanten af portene så aftrykket laves i kartonen.
Det ville være super fedt hvis andre ville følge mit eksempel og "udgive" deres mål & erfaringer
Jeg har opmålt en Z1 cylinder som jeg kører med lige nu, og herunder kommer de praktiske erfaringer jeg har gjort mig med den.
Motoropsætning:
43 mm Z1 tuncylinder
tunskive
16 mm indsugning
16 mm mikunikarburator med 170 dyse
oplagt kopiudstødning
14/43 gearing og 17x2,75 dæk
ydelse ved ca 90 kg last:
ca 75 ægte km/t på lige vej
ca 68-70 km/t på moderate bakker
fint bundtræk men ikke vanvittigt mange omdrejninger
trækker 4. gear rigtig fint
Cylinderportning ses herunder:
jeg har brugt et stykke karton i målet 135 x 40 mm. De 135 er omkredsen som findes ved at gange PI (3,14159) med cylinderdiameteren.
kartonet rulles og lægges ind i cylinderen (kan fint gøres mens den er monteret) lad samlingen sidde oppe ved de øverste skyllekanaler. Nu holdes kartonen fast så det ikke flytter sig og du "føler dig frem" langs kanten af portene så aftrykket laves i kartonen.
Det ville være super fedt hvis andre ville følge mit eksempel og "udgive" deres mål & erfaringer
- Vedhæftede filer
-
- IMG_0899.JPG (151.81 KiB) Vist 16325 gange
-
- IMG_0900.JPG (83.54 KiB) Vist 16325 gange
-
- IMG_0901.JPG (108.4 KiB) Vist 16325 gange
-
- IMG_0903.JPG (132.99 KiB) Vist 16325 gange
Morten - Webmaster.
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
-
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2165
- Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
- Kontakt:
Re: opmålinger af cylinderporte
hej morten... jeg syntes det er en rigtig fed måde du har tegnet din cylinder af på - nemt og forståeligt... hilsen claus olieklud...
- Morten - Webmaster
- Site Admin
- Indlæg: 6634
- Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
- Kontakt:
Re: opmålinger af cylinderporte
Tak Claus !
Jeg håber vi kan få lidt klarhed over hvordan de forskellige kører
Jeg håber vi kan få lidt klarhed over hvordan de forskellige kører
Morten - Webmaster.
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Re: opmålinger af cylinderporte
Det er sgu ikke så dumt det der Morten
- Morten - Webmaster
- Site Admin
- Indlæg: 6634
- Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
- Kontakt:
Re: opmålinger af cylinderporte
Er der ikke andre der vil byde ind ? kunne godt tænke mig at få lidt indsigt i andres erfaringer
Morten - Webmaster.
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Re: opmålinger af cylinderporte
A kører lovligt, det er nok ikke så interessant.
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
- Morten - Webmaster
- Site Admin
- Indlæg: 6634
- Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
- Kontakt:
Re: opmålinger af cylinderporte
Korrekt men der er da masser af andre der må have lidt erfaringer og nogle cylindre liggende som de kender egenskaberne på.Dewil skrev:A kører lovligt, det er nok ikke så interessant.
Morten - Webmaster.
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Re: opmålinger af cylinderporte
Du har helt sikkert ret, men de har ikke tid da de jo er ude at køre....stærkt
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2146
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: opmålinger af cylinderporte
Go ide og jeg agter at opmåle en gammel 43 mm FS1 cylinder, når jeg lige får tid og det bliver tidligst om en uge, da jeg skal til hovedstads-området i næste uge. Der er nemlig meget forskæl på om den sidder på drejeventilsmotor eller membranmotor.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
- Morten - Webmaster
- Site Admin
- Indlæg: 6634
- Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
- Kontakt:
Re: opmålinger af cylinderporte
Morten - Webmaster.
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Re: opmålinger af cylinderporte
Her billedet fra linket.
- Vedhæftede filer
-
- portmap.jpg (28.72 KiB) Vist 16105 gange
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: opmålinger af cylinderporte
Hej
Er der nogen der kan huske boringstr på Z1 cylinderen som standard?
På min første FS1 i 86 sad der en Z1 på den var 42mm i boringen.. der sad en udstødning på vi kaldte trompetpotte en der gik fra smal til tyk kan i huske den? aner ikke om den var til FS1 men den lød mega godt nok den bedste lyd jeg har hørt på en Yams
Er der nogen der kan huske boringstr på Z1 cylinderen som standard?
På min første FS1 i 86 sad der en Z1 på den var 42mm i boringen.. der sad en udstødning på vi kaldte trompetpotte en der gik fra smal til tyk kan i huske den? aner ikke om den var til FS1 men den lød mega godt nok den bedste lyd jeg har hørt på en Yams
Mvh
Jesper C
Jesper C
Re: opmålinger af cylinderporte
Hey Jesper C
Den udstødning husker jeg godt sad på min yamaha med drejeventil som jeg husker , var den kun skruet fast på cyl og udstødningsophæng , ikke på baggaflens bolt , tror den stammede fra chopper model af fs1, men virkede det gjorde den sgu
Mvh Jan
Den udstødning husker jeg godt sad på min yamaha med drejeventil som jeg husker , var den kun skruet fast på cyl og udstødningsophæng , ikke på baggaflens bolt , tror den stammede fra chopper model af fs1, men virkede det gjorde den sgu
Mvh Jan
jan
Re: opmålinger af cylinderporte
Hey Jan
Det er korrekt den var ikke monteret på baggaflen.. kun på cylinder og stel. ja den virkede rigtig godt og ikke mindst lød for fedt!
Det er korrekt den var ikke monteret på baggaflen.. kun på cylinder og stel. ja den virkede rigtig godt og ikke mindst lød for fedt!
Mvh
Jesper C
Jesper C
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2146
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: opmålinger af cylinderporte
Jeg har i dag forsøgt mig med port-opmålingen, men det blev med alm. papir i stedet for karton, som nok er nemmere at styre. Det er en gammel FS1 cylinder, der er opboret fra 43 mm til 44 mm ved Herning Cylinder Service p.g.a. mange ridser. På membranmotoren kører den ekstrem godt med godt sejtræk og på drejeventilsmotoren mangler den sejtrækket, men ta'r godt ved omkring 5000 RPM. De øvrige tundele var de samme på begge motortyper med den skråtskårne 5,3 HK udstødning.
Er det brugeligt ?
Er det brugeligt ?
Senest rettet af Poul-Erik A. søn 19. sep 2010 22:32, rettet i alt 2 gange.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
- Morten - Webmaster
- Site Admin
- Indlæg: 6634
- Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
- Kontakt:
Re: opmålinger af cylinderporte
det er super... kan lige for nemhedens skyld oplyse mm fra top af cylinder til top af udstødningsport ?
Morten - Webmaster.
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2146
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: opmålinger af cylinderporte
En forglemmelse og er nu rettet til...Morten - Webmaster skrev:det er super... kan lige for nemhedens skyld oplyse mm fra top af cylinder til top af udstødningsport ?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Re: opmålinger af cylinderporte
Hejsa
Det er lidt sent, men jeg synes simpelthen det her koncept er genialt !
Jeg har en 44,5mm FS1 støbejernscylinder, som jeg har målet på.
Hvor og hvornår den er købt ved jeg ikke, den sad på da jeg købte knallerten - dog kører den ganske fint, har et godt og jævnt træk.
Jeg kører desuden med: den skråtskårede udstødning, 16mm karburator og indsugningsplade, samt 15-43 gearing
Det er lidt sent, men jeg synes simpelthen det her koncept er genialt !
Jeg har en 44,5mm FS1 støbejernscylinder, som jeg har målet på.
Hvor og hvornår den er købt ved jeg ikke, den sad på da jeg købte knallerten - dog kører den ganske fint, har et godt og jævnt træk.
Jeg kører desuden med: den skråtskårede udstødning, 16mm karburator og indsugningsplade, samt 15-43 gearing
- Vedhæftede filer
-
- IMG_0190.JPG (150.91 KiB) Vist 15849 gange
-
- IMG_0189.JPG (109.92 KiB) Vist 15849 gange
-
- IMG_0196.JPG (206.17 KiB) Vist 15849 gange
Mvh Mads Thomsen
Re: opmålinger af cylinderporte
Har ikke lige nogen over den 257 der sidder på den blå, men den er iøvrigt std så der er ikke noget "spændende" i den.
Men jeg har et over den gamle "12.8" der sidder på en anden motor:
Tegnet i paint, men målene passer. Topstykket går ca 1mm ned i cylinderen.
Men jeg har et over den gamle "12.8" der sidder på en anden motor:
Tegnet i paint, men målene passer. Topstykket går ca 1mm ned i cylinderen.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
-
- Fuldblods knallert
- Indlæg: 448
- Tilmeldt: lør 1. maj 2010 14:24
- Kontakt:
Re: opmålinger af cylinderporte
jeg kan byde ind med:
opsætning
16 mm kabu
18 mm indsugning.
14 tand
5.3 udstødning
planet topstykke
portet udstødningskanal.
28 mm bred og 15 mm høj
skyllekanalerne er helt standard.
topfart 75-80 km/t af lige vej, med 65 kg.
opsætning
16 mm kabu
18 mm indsugning.
14 tand
5.3 udstødning
planet topstykke
portet udstødningskanal.
28 mm bred og 15 mm høj
skyllekanalerne er helt standard.
topfart 75-80 km/t af lige vej, med 65 kg.
kør ud med yam's, kom hjem med fjams