Skyllekanler
Skyllekanler
Mange skriver om,at lige rykker deres skyllekanler nogle mm,det er da ikke så
nemt vist man da ikke bare lige filer af stempeltoppen eller laver en tyk bund-
pakning,det kræver da noget tandlæge udstyr vist man skal slibe nedad i skylle-
kanalerne hvad gør i ?
nemt vist man da ikke bare lige filer af stempeltoppen eller laver en tyk bund-
pakning,det kræver da noget tandlæge udstyr vist man skal slibe nedad i skylle-
kanalerne hvad gør i ?
Re: Skyllekanler
Hej
Det kan ikke betale sig af flytte skylle kanalerne ned da de normalt allerede er nede på samme højde som udstødnings kanalen.
Man kan dog gøre dem lidt bredere.
Det kan derimod gi en del at flytte udstødnings kanalen op til 23mm fra toppen.
Det kan ikke betale sig af flytte skylle kanalerne ned da de normalt allerede er nede på samme højde som udstødnings kanalen.
Man kan dog gøre dem lidt bredere.
Det kan derimod gi en del at flytte udstødnings kanalen op til 23mm fra toppen.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Skyllekanler
kan du uddybe lidt mere om hvorfor lii 23 mm, hva det gir og hvordan du udføre den slangs opgave, hva værktøj du vil bruge mm. ?nielsfup skrev:Det kan derimod gi en del at flytte udstødnings kanalen op til 23mm fra toppen.
-
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2165
- Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
- Kontakt:
Re: Skyllekanler
hej... jeg svarer lige for niels fup... når nu man fx. siger 23mm fra top betyder det at udstødningskanalen begynder at åbne 23 mm fra toppen af cylinderen... det at det lige skal være 23 mm er ikke så vigtigt, men vil ikke råde dig til at lave porten større end det svarer til 23 mm fra top... des større udstødningsport = flere omdrejninger / mindre bundtræk... du kan lave alt arbejdet med en rundfil... forsøg at lave en figur lig med standart porten... fil kun fremad og med en svag tendens til at bue lidt... håber du forstår... ellers må vi havde billeder på banen... hilsen claus olieklud...
Re: Skyllekanler
Ang. den 3 skylle kanal:
Er der nogen erfaringer med at fjerne midter/skillevæggen og gøre denne lidt mindre port, større.
I det helt ekstreme hjørne: vil det gøre cylinderen helt uanvendelig hvis man helt fjerner cylindervæggen ved den 3. skyllekanal.
(jeg mener at Puch Maxi cylinderens (med hårdforkromning) skylle-kanaler er helt åbne).
Er der nogen gevinst ved at at ændre port-timingen for den 3. skylle kanal i fht. de to andre?
mvh
Knud
Er der nogen erfaringer med at fjerne midter/skillevæggen og gøre denne lidt mindre port, større.
I det helt ekstreme hjørne: vil det gøre cylinderen helt uanvendelig hvis man helt fjerner cylindervæggen ved den 3. skyllekanal.
(jeg mener at Puch Maxi cylinderens (med hårdforkromning) skylle-kanaler er helt åbne).
Er der nogen gevinst ved at at ændre port-timingen for den 3. skylle kanal i fht. de to andre?
mvh
Knud
Re: Skyllekanler
Hej Knud
jeg har fjernet ca 50% af godset i midtervægen til den 3. skyllekanal
så den er blevet noget større (jeg ville ALDRIG fjerne noget af cylinder vægen)
om det har nogen effekt ved jeg ikke har ikke prøvet at køre uden denne ekstra portning
Men min teroi er at hvis man skal tune ud over det "almindelige" er man nød til at gå helevejen
for at opnå fuld effekt af sine anstrængelser
Dvs. Forøger man eks. sin slagvolume med 40 % er alle de andre faktore jo nødtil at følge med
større karburator, indsugning, membran, skyllekanaler osv. hvad hjælper det at sætte en større karburator på
hvis membran arealet ikke er tilsvarende større ???? og hvad er iden med et større stempel hvis karburatoren alligeveld ikke
kan levere større mængde eller skyllekanalerne ikke er tilsvarende større
Det er bare min terori og det er den jeg arbejder ud fra i min søgen efter en opsætning der kan mere end det standart
udstyr der er tilrådighed på markede
Om jeg har ret eller ej ved jeg ikke men jeg tror ihvertfalt på det
jeg har fjernet ca 50% af godset i midtervægen til den 3. skyllekanal
så den er blevet noget større (jeg ville ALDRIG fjerne noget af cylinder vægen)
om det har nogen effekt ved jeg ikke har ikke prøvet at køre uden denne ekstra portning
Men min teroi er at hvis man skal tune ud over det "almindelige" er man nød til at gå helevejen
for at opnå fuld effekt af sine anstrængelser
Dvs. Forøger man eks. sin slagvolume med 40 % er alle de andre faktore jo nødtil at følge med
større karburator, indsugning, membran, skyllekanaler osv. hvad hjælper det at sætte en større karburator på
hvis membran arealet ikke er tilsvarende større ???? og hvad er iden med et større stempel hvis karburatoren alligeveld ikke
kan levere større mængde eller skyllekanalerne ikke er tilsvarende større
Det er bare min terori og det er den jeg arbejder ud fra i min søgen efter en opsætning der kan mere end det standart
udstyr der er tilrådighed på markede
Om jeg har ret eller ej ved jeg ikke men jeg tror ihvertfalt på det
Mvh
Frandsen
Frandsen
Re: Skyllekanler
Jeg har spurgt på nogle data i en en anden tråd:
viewtopic.php?f=34&t=4467
ang. den måske mindre anvendte cylinder til RD50-MX (tråden er mest rettet imod DT50-MX ,men er der den store forskel mellem disse to?)
- denne cylinder har meget store skylleporte (den har jo en mulighed for en megastor reed-ventil, som denne: http://www.kgi.dk/product-10203-1.php).
Som du siger, der jo sikkert et naturligt forhold mellem størrelse på indsugning og skylle kanaler. Fex. er Go-cart cylindre næsten ikke andet end porte og skylle kanaler (men de er jo også vold-tunede).
mvh
Knud
viewtopic.php?f=34&t=4467
ang. den måske mindre anvendte cylinder til RD50-MX (tråden er mest rettet imod DT50-MX ,men er der den store forskel mellem disse to?)
- denne cylinder har meget store skylleporte (den har jo en mulighed for en megastor reed-ventil, som denne: http://www.kgi.dk/product-10203-1.php).
Som du siger, der jo sikkert et naturligt forhold mellem størrelse på indsugning og skylle kanaler. Fex. er Go-cart cylindre næsten ikke andet end porte og skylle kanaler (men de er jo også vold-tunede).
mvh
Knud
Re: Skyllekanler
Helt enig med Frandsen.
Og jeg er sikker på at den største begrænsning i en Yamaha er indsugningen.
Det var der for jeg ville prøve DT50 cylinderen med en stor reedventil og karburator.
Har dog ikke prøvet endnu.
Og jeg er sikker på at den største begrænsning i en Yamaha er indsugningen.
Det var der for jeg ville prøve DT50 cylinderen med en stor reedventil og karburator.
Har dog ikke prøvet endnu.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)
Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Skyllekanler
Et spørgsmål til cylinderen med 3 kanaler (men kunne sikkert også bruges for den med 2 kanaler):
Fra denne side (og fra min ungdom kan jeg huske en der tog en puch maxi cylinder med åbne skyllekanaler og vold tunede sin Puch Monza, det krævede her at skørtet blev filet tyndere) kan man se en cylinder med åbne kanaler:
http://www.mopedarmy.com/wiki/Puch_cylinder_kit_summary
Som det ses er kanalerne mega-store. Cylinderen er hårdtforkromet alu.
Mit spørgsmål: hvad ville der ske hvis man fjernede den del af cylindervæggen på en Yamaha (fex. F5B eller en 43/45mm tun cylinder) som er udfor skylle kanalerne i siden (for den med 3 kanaler kun de 2 hoved kanaler: ville
a) cylinderen blive bedre,
b) uændret eller
c) uanvendelig? (havarere)
Alle kanter efter fjernelsen af cylindervæggen skal naturligvis rundes, som de jo også er på den omtalte puch maxi cylinder med åbne skylle kanaler.
Jeg forestiller mig stemplet også skal højglans poleres på siderne og muligvis også files lidt ved hakkerne i stemplet udfor skylle kanalerne og "dresses" med nogle olie lommer for at øge oliehindens tykkelse/køling af stemplet
Med "bedre" menes: hvis alt andet: karburator (min. 16 mm), indsugning (min. 16 mm), udstødnings system er min 32 mm, at det ville give en ydelsesforbedring (måske også dysen skal gøres et nr. større)
Min forestilling går på at denne ændring dels ville gøre flowet bedre, dels ville stemplet blive kølet mere.
Hvordan stiller samme sag sig ved en DT50 cylinder? (som har membranstyret cylinder indsugning): jeg har lige købt den foreløbig sidste 44.5 mm DT50 cylinder hos Skåde (scooter-dele), men har ikke en motor jeg "tør" sætte den på - endnu (jeg skal lige have renoveret en motor til formålet)
Andet spørgsmål: er der nogen der har erfaring med at lave boost-kanaler på en 43/45 mm cylinder/stempel - kan man det? og duer det? -
Kreidler folket laver mange tunings ting på deres cylindre med boost kanaler, nogle af deres cylindre er stort set næsten ikke andet end huller og kanaler og andre laver spændende ting, fex. denne sag:
http://www.lokke.dk/steen/kreidler/78cc ... inder.html
Har forummets tunings eksperter kommenterer til disse spørgsmål?
Fra denne side (og fra min ungdom kan jeg huske en der tog en puch maxi cylinder med åbne skyllekanaler og vold tunede sin Puch Monza, det krævede her at skørtet blev filet tyndere) kan man se en cylinder med åbne kanaler:
http://www.mopedarmy.com/wiki/Puch_cylinder_kit_summary
Som det ses er kanalerne mega-store. Cylinderen er hårdtforkromet alu.
Mit spørgsmål: hvad ville der ske hvis man fjernede den del af cylindervæggen på en Yamaha (fex. F5B eller en 43/45mm tun cylinder) som er udfor skylle kanalerne i siden (for den med 3 kanaler kun de 2 hoved kanaler: ville
a) cylinderen blive bedre,
b) uændret eller
c) uanvendelig? (havarere)
Alle kanter efter fjernelsen af cylindervæggen skal naturligvis rundes, som de jo også er på den omtalte puch maxi cylinder med åbne skylle kanaler.
Jeg forestiller mig stemplet også skal højglans poleres på siderne og muligvis også files lidt ved hakkerne i stemplet udfor skylle kanalerne og "dresses" med nogle olie lommer for at øge oliehindens tykkelse/køling af stemplet
Med "bedre" menes: hvis alt andet: karburator (min. 16 mm), indsugning (min. 16 mm), udstødnings system er min 32 mm, at det ville give en ydelsesforbedring (måske også dysen skal gøres et nr. større)
Min forestilling går på at denne ændring dels ville gøre flowet bedre, dels ville stemplet blive kølet mere.
Hvordan stiller samme sag sig ved en DT50 cylinder? (som har membranstyret cylinder indsugning): jeg har lige købt den foreløbig sidste 44.5 mm DT50 cylinder hos Skåde (scooter-dele), men har ikke en motor jeg "tør" sætte den på - endnu (jeg skal lige have renoveret en motor til formålet)
Andet spørgsmål: er der nogen der har erfaring med at lave boost-kanaler på en 43/45 mm cylinder/stempel - kan man det? og duer det? -
Kreidler folket laver mange tunings ting på deres cylindre med boost kanaler, nogle af deres cylindre er stort set næsten ikke andet end huller og kanaler og andre laver spændende ting, fex. denne sag:
http://www.lokke.dk/steen/kreidler/78cc ... inder.html
Har forummets tunings eksperter kommenterer til disse spørgsmål?
Re: Skyllekanler
nu er yamahaen en discaunt motor i forhold til de europæiske motore..de har stor tendens til at knække stempel ringene og varmesætte..så du kan ikke kopiere en kreidler opsætning..eller bruge puch"s åbne skyldekanaler..dine stempel ringe vil bare knække..men måske skal man se stort på den 3 skyldekanal..og forsøge at bruge puch cylendere og stempler..kreidler er nok for dyrt..men puch er heller ikke berømt for høje hastigheder
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Re: Skyllekanler
Hvilke Puch cylindere vil passe på en FS1? jeg kender ikke slaglængden på Puch - på Yamaha er den 39.7 mm og måske er bolt-afstanden også anderledes ?strynboen skrev:nu er yamahaen en discaunt motor i forhold til de europæiske motore..de har stor tendens til at knække stempel ringene og varmesætte..så du kan ikke kopiere en kreidler opsætning..eller bruge puch"s åbne skyldekanaler..dine stempel ringe vil bare knække..men måske skal man se stort på den 3 skyldekanal..og forsøge at bruge puch cylendere og stempler..kreidler er nok for dyrt..men puch er heller ikke berømt for høje hastigheder
Hvordan med boost kanaler - kan man gøre noget her på en FS1 cylinder?
Re: Skyllekanler
Boost kanaler er nok mest brugt på motorer med stempelstyret indsugning på toppen, da der ikke er plads til en 3. skyllekanal. Så er boost kanaler jo smart ved at man leder benzin blandingen gennem stemplet op gennem boost kanalerne, så har man noget der minder om en 3. skyllekanal.Knud skrev:Hvordan med boost kanaler - kan man gøre noget her på en FS1 cylinder?
Der findes også cylindre med boost kanaler selvom de har en "3. skyllekanal", så ligger de imellem skyllekanalerne. Ser man dog på de vildeste cylindre i f.eks. scooter verdenen så har de dem ikke, så hellere bruge pladsen til "rigtige" skyllekanaler.
Re: Skyllekanler
Hej Lars og Knud.Knud skrev:Hvilke Puch cylindere vil passe på en FS1? jeg kender ikke slaglængden på Puch - på Yamaha er den 39.7 mm og måske er bolt-afstanden også anderledes ?strynboen skrev:nu er yamahaen en discaunt motor i forhold til de europæiske motore..de har stor tendens til at knække stempel ringene og varmesætte..så du kan ikke kopiere en kreidler opsætning..eller bruge puch"s åbne skyldekanaler..dine stempel ringe vil bare knække..men måske skal man se stort på den 3 skyldekanal..og forsøge at bruge puch cylendere og stempler..kreidler er nok for dyrt..men puch er heller ikke berømt for høje hastigheder
Hvordan med boost kanaler - kan man gøre noget her på en FS1 cylinder?
Jeg har lige kikket i et gammelt Puch Grand prix katalog fra 76. Der i står der at slaglængden er 43 mm. Så jeg tror ikke at en Puch cylinder er så god til en Yamaha FS1.
Hilsen Kim.
Kim B S.
Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.
Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.
Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Re: Skyllekanler
Jeg har lige tjekket Kreidler (http://knallert-scooter.webs.com/kreidler.htm) - deres motorer har 39.7 mm slaglængde og pinbolt afstanden er: 44 mm som er det samme som Yamaha - men pinbolten er 8 mm (det gør jo ikke at den kan ikke sidde på en Yamaha, man kunne jo neddreje gevindet på pin boltene fra Kreidleren til Yamaha størrelsen).Kim B S skrev:Hej Lars og Knud.Knud skrev:Hvilke Puch cylindere vil passe på en FS1? jeg kender ikke slaglængden på Puch - på Yamaha er den 39.7 mm og måske er bolt-afstanden også anderledes ?strynboen skrev:nu er yamahaen en discaunt motor i forhold til de europæiske motore..de har stor tendens til at knække stempel ringene og varmesætte..så du kan ikke kopiere en kreidler opsætning..eller bruge puch"s åbne skyldekanaler..dine stempel ringe vil bare knække..men måske skal man se stort på den 3 skyldekanal..og forsøge at bruge puch cylendere og stempler..kreidler er nok for dyrt..men puch er heller ikke berømt for høje hastigheder
Hvordan med boost kanaler - kan man gøre noget her på en FS1 cylinder?
Jeg har lige kikket i et gammelt Puch Grand prix katalog fra 76. Der i står der at slaglængden er 43 mm. Så jeg tror ikke at en Puch cylinder er så god til en Yamaha FS1.
Hilsen Kim.
Derimod er afstanden mellem skylle kanalerne større og vil kræve en tilpasnings bundpakning - (jeg har en 45 mm cylinder til en Kreidler).
Så hvis der er nogen der kan lave en sådan i metal (stål eller kobber) kunne man jo forsøge - men den skal være meget tynd, måske 2/10 - 5/10 for ikke at gøre kompressionen for lille.
mvh
Knud
Re: Skyllekanler
jeg tror at dt cylenderen med reed ventil..er mest velegnet..vi må have fup tunet op..så vi kan se om det virker..det er også lidt sjovere hvis det er en yamaha cylender som tilpasses
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Re: Skyllekanler
Her er to trimmede FS1 med DT cylinder fra Polini:strynboen skrev:jeg tror at dt cylenderen med reed ventil..er mest velegnet..vi må have fup tunet op..så vi kan se om det virker..det er også lidt sjovere hvis det er en yamaha cylender som tilpasses
-
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2165
- Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
- Kontakt:
Re: Skyllekanler
hej... de to svenskere har jeg set flere gange, men syntes ikke der er noget fantastisk ved dem... de er omdrejningshidsige og lavgearet hvilket jeg godt kan lide, men jeg syntes de rasler noget i motoren/cylinderen... de kan tilsynladende heller ikke gå i tomgang eller bundtrække... sikkert fordi der ikke er noget kompression i dem... deres udstødninger er jeg vild med - helt sikkert en højeffektiv expantionspotte... kølingen er ikke en dyt bedre på en dt cylinder end en fs1 cylinder... jeg tror ikke dette er opsætningen til den der skal bruge sin knallert jævnligt - ej heller til nummerplade brug... hilsen claus olieklud...
Re: Skyllekanler
Synes også de har svært ved at holde max. omdrejninger, den gule sprutter noget på toppen.
Jeg tror bare et FS1 cylinder er det nemmeste, ellers er man ude i en stor ombygning med vandkøling og komplet reprofilering af motorblokken. Som Flikas Notso Special FS1 f.eks.
Jeg tror bare et FS1 cylinder er det nemmeste, ellers er man ude i en stor ombygning med vandkøling og komplet reprofilering af motorblokken. Som Flikas Notso Special FS1 f.eks.
Re: Skyllekanler
De 2 svenskere har ikke en DT cylinder på, den er fra en chappy.
Den er blevet solgt gennem mange år som en 10hk til chappy/fs1
Alvars, stc, og fler andre har haft den på programmet i lang tid
Den er blevet solgt gennem mange år som en 10hk til chappy/fs1
Alvars, stc, og fler andre har haft den på programmet i lang tid
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
-
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2165
- Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
- Kontakt:
Re: Skyllekanler
hej... jeg syntes nu det ligner en 12,0 hk fra gamle dage, men kender ikke den der chappy model... du har sikkert ret kai, men jeg syntes nu køleribberne lignede dt cylinder eller gammel mo-parts 12,0 / 14,0 / 16,0 hk... her er køleribberne vel designet til en mere opretstående cylinder end fs1 ??? hilsen claus olieklud...Kai skrev:De 2 svenskere har ikke en DT cylinder på, den er fra en chappy.
Den er blevet solgt gennem mange år som en 10hk til chappy/fs1
Alvars, stc, og fler andre har haft den på programmet i lang tid