Støbning med aluminium

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
Besvar
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1975
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Støbning med aluminium

Indlæg af Kai »

Er der nogen af jer der har øvet i at støbe aluminium emner ?

Jeg har aldrig prøvet, kun tin og hvidmetal, men har stadig 40kg varmefast cement stående, som jeg engang fik byttet
mig til, for at lave en smelteovn. Det blev self aldrig til noget, men nu spøger det lidt igen da der er
et par ideer til noget sjovt, og som ikke findes til Yamahaen

Der burde ikke være noget større problem i at lave smeltediglen, eller brænderen.

Men.. Hvad så ?

Jeg har kigget lidt på "lost wax" teknikken, det er virkelig genialt, men umuligt at lave hjemme med det rigtige voks.
Bivoks måske ?

Støbesand.. ja det kan skaffes, og er ikke helt umuligt at få noget fornuftigt ud af hvis model og form er iorden.

Aluminium ?
Der er jo ufattelig mange slags alu, nogen skærer gamle topstykker fra biler i stykker, andre saver gearkasser i stykker
og smelter og støber ting af det.

Nogen erfaringer, eller ideer ?
Kom glad ind med gode råd hvis "du" har nogen :-)
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Støbning med aluminium

Indlæg af strynboen »

på plastic recycling machinery,,hvor jeg arbejdede..havde vi et alu støberi..vi trykkede bare træ forme i støbesand..og afstivede med co2,,vi købte alu barre..hos levenradøren,,jo mindre enmer jo bedre alu skal der bruges..har aldrig brugt voks forme..hvor man smelter voksen ud...jeg har en felt esse.. mon ikke den er nemmere at varme i end en ovn,,du kan godt låne den i et års tid..den blev sidst brugt i 62,,da de byggede svendborg sund broen
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1975
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Støbning med aluminium

Indlæg af Kai »

Esse kan jeg hente hos en kammy, det er ikke noget problem. Men resten...

Nå, tilbage til modelsnedkeriet, det er ikke "bare lige" det har jeg da fundet ud af, når der skal laves og samles 5-6 forskellige forme i een.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Støbning med aluminium

Indlæg af strynboen »

ja det er et helvede når alle vinkler skal være negative,,så den kan skildes af,,og tages ud..men med sammensatte forme er det næsten umuligt..med den sparsomme viden jeg har..og ingen praktisk erfaring,,,udover at stå og file og pudse på støbeforme i ugevis
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Besvar

Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"