"Dør" når den er varm..
"Dør" når den er varm..
Har søgt og ikke lige fundet et svar som entydigt giver mig hjælp til et lille problem. Jeg har en motor (drejeventil) på en maskine som ellers bare går som en mis, men efter jeg har kørt og lader den stå i tomgang, så dør den og kan ikke startes før den har stået i et stykke tid. Drukner den mon sig selv, eller??
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2146
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: "Dør" når den er varm..
Hej Thoms.
Jeg har prøvet det samme med en drejeventilsmotor i sommers og den kunne endda delvis druknes ved at holde for rødt lys. Tilfældigvis havde jeg langt om længe lukket op til svinghjulet og da jeg drejede på det, kunne jeg høre utætheder ved simmerringen indenfor. Det hjalp efter udskiftning af denne, selvom jeg i teorien mente, at det burde have modsatte virkning p.g.a. falsk luft og derfor høj tomgang - men nej... Giver det mening ?
Jeg har prøvet det samme med en drejeventilsmotor i sommers og den kunne endda delvis druknes ved at holde for rødt lys. Tilfældigvis havde jeg langt om længe lukket op til svinghjulet og da jeg drejede på det, kunne jeg høre utætheder ved simmerringen indenfor. Det hjalp efter udskiftning af denne, selvom jeg i teorien mente, at det burde have modsatte virkning p.g.a. falsk luft og derfor høj tomgang - men nej... Giver det mening ?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Re: "Dør" når den er varm..
Hej Poul Erik,Poul-Erik A. skrev:Hej Thoms.
Jeg har prøvet det samme med en drejeventilsmotor i sommers og den kunne endda delvis druknes ved at holde for rødt lys. Tilfældigvis havde jeg langt om længe lukket op til svinghjulet og da jeg drejede på det, kunne jeg høre utætheder ved simmerringen indenfor. Det hjalp efter udskiftning af denne, selvom jeg i teorien mente, at det burde have modsatte virkning p.g.a. falsk luft og derfor høj tomgang - men nej... Giver det mening ?
Faktisk er den svær at justere i tomgang når den er "halv varm" og jeg bemærkede i dag at pakdåserne ved trykpinden og kædehjulet er utætte, så der kan jo være noget om det...Tak. Har du så også et svar på hvorfor den glider i koblingen når den er kold, men ikke når den er varm?
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2146
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: "Dør" når den er varm..
Øh nej, med mindre at sneglen ikke smutter ordentlig tilbage evt. grundet slidtage eller manglende fedt ?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Re: "Dør" når den er varm..
Vil lige give sneglen et check i morgen. Den er badet i fedt, men koblingen går meget "løst" i grebet og slet ikke fast som på de andre jeg har.Poul-Erik A. skrev:Øh nej, med mindre at sneglen ikke smutter ordentlig tilbage evt. grundet slidtage eller manglende fedt ?
Re: "Dør" når den er varm..
Er fjederen ikke løs eller hoppet af ???Thoms skrev:Vil lige give sneglen et check i morgen. Den er badet i fedt, men koblingen går meget "løst" i grebet og slet ikke fast som på de andre jeg har.Poul-Erik A. skrev:Øh nej, med mindre at sneglen ikke smutter ordentlig tilbage evt. grundet slidtage eller manglende fedt ?
Og jeg bruger Molicote 111 til at smøre sneglen med. Har fået at vide det er det bedste til alu/plastic/Nylon
Købte det iøvrigt til Herning messen
Mvh. totte/
YamahaNordjylland
Supporter of Tottenham hotspurs
Kørende :
78 K1 match patina
77 K1 Rød match
77 K1 Blå match
77 k1 Gul 77 - 76 tema Ral farve 1021
2010 Yamasaki YB 50
YamahaNordjylland
Supporter of Tottenham hotspurs
Kørende :
78 K1 match patina
77 K1 Rød match
77 K1 Blå match
77 k1 Gul 77 - 76 tema Ral farve 1021
2010 Yamasaki YB 50
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2146
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: "Dør" når den er varm..
Kunne det tænkes, at koblings-fjedrene ikke er ordentlig spændte, for hvis man følger Taiwan-hansen's vejledning, skal de ikke spændes i bund...
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Re: "Dør" når den er varm..
Tror sgu Thoms er gået til de evige Gran prix markerPoul-Erik A. skrev:Kunne det tænkes, at koblings-fjedrene ikke er ordentlig spændte, for hvis man følger Taiwan-hansen's vejledning, skal de ikke spændes i bund...
Mvh. totte/
YamahaNordjylland
Supporter of Tottenham hotspurs
Kørende :
78 K1 match patina
77 K1 Rød match
77 K1 Blå match
77 k1 Gul 77 - 76 tema Ral farve 1021
2010 Yamasaki YB 50
YamahaNordjylland
Supporter of Tottenham hotspurs
Kørende :
78 K1 match patina
77 K1 Rød match
77 K1 Blå match
77 k1 Gul 77 - 76 tema Ral farve 1021
2010 Yamasaki YB 50
Re: "Dør" når den er varm..
Hun ser sgu godt ud hende fra UkraineTottenham skrev:Næh nu er han sgu der igenTottenham skrev:Tror sgu Thoms er gået til de evige Gran prix markerPoul-Erik A. skrev:Kunne det tænkes, at koblings-fjedrene ikke er ordentlig spændte, for hvis man følger Taiwan-hansen's vejledning, skal de ikke spændes i bund...
Som sagt vil jeg lige checke snegl i morgen og evt. prøve at sætte igang i 1. gear uden skjoldet på.
Re: "Dør" når den er varm..
Husk nu den forba----- lille kugle, som altid ligger på gulvet når man er færdigThoms skrev:Hun ser sgu godt ud hende fra UkraineTottenham skrev:Næh nu er han sgu der igenTottenham skrev:Tror sgu Thoms er gået til de evige Gran prix markerPoul-Erik A. skrev:Kunne det tænkes, at koblings-fjedrene ikke er ordentlig spændte, for hvis man følger Taiwan-hansen's vejledning, skal de ikke spændes i bund...
Som sagt vil jeg lige checke snegl i morgen og evt. prøve at sætte igang i 1. gear uden skjoldet på.
Mvh. totte/
YamahaNordjylland
Supporter of Tottenham hotspurs
Kørende :
78 K1 match patina
77 K1 Rød match
77 K1 Blå match
77 k1 Gul 77 - 76 tema Ral farve 1021
2010 Yamasaki YB 50
YamahaNordjylland
Supporter of Tottenham hotspurs
Kørende :
78 K1 match patina
77 K1 Rød match
77 K1 Blå match
77 k1 Gul 77 - 76 tema Ral farve 1021
2010 Yamasaki YB 50
Re: "Dør" når den er varm..
Jo, men det der undrer mig et at den glider helt vildt når den er kold og kan uden problemer køre på baghjul (hvis jeg da ville det) når den er varm. Mon det så er fjedrenes skyld?Poul-Erik A. skrev:Kunne det tænkes, at koblings-fjedrene ikke er ordentlig spændte, for hvis man følger Taiwan-hansen's vejledning, skal de ikke spændes i bund...
Re: "Dør" når den er varm..
arhhhhnejjjjj ! Skal nok lige efterses i det hele . Men tror der er et eller andet der udvider sig via varme !!Thoms skrev:Jo, men det der undrer mig et at den glider helt vildt når den er kold og kan uden problemer køre på baghjul (hvis jeg da ville det) når den er varm. Mon det så er fjedrenes skyld?Poul-Erik A. skrev:Kunne det tænkes, at koblings-fjedrene ikke er ordentlig spændte, for hvis man følger Taiwan-hansen's vejledning, skal de ikke spændes i bund...
Mvh. totte/
YamahaNordjylland
Supporter of Tottenham hotspurs
Kørende :
78 K1 match patina
77 K1 Rød match
77 K1 Blå match
77 k1 Gul 77 - 76 tema Ral farve 1021
2010 Yamasaki YB 50
YamahaNordjylland
Supporter of Tottenham hotspurs
Kørende :
78 K1 match patina
77 K1 Rød match
77 K1 Blå match
77 k1 Gul 77 - 76 tema Ral farve 1021
2010 Yamasaki YB 50
-
- Moderator
- Indlæg: 3941
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: "Dør" når den er varm..
Det kan også være så simpelt som olien, der først bliver fortrængt eller slynget ordentligt væk, når motoren er varm - selvfølgelig under den forudsætning, at alt mekanisk er i orden. Det har jeg oplevet på min Kreidler - tendensen forsvandt efter et olieskift til foreskrevne SAE80 mineralolie fra en delsyntetisk 80/90'er. Jeg kunne hjemme alt om både 4. og 5. gear de første 10min's kørsel.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
- FS1originalen
- Knallert Mester
- Indlæg: 4254
- Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
- Kontakt:
Re: "Dør" når den er varm..
Det er vel ikke noget så elementært som luftskruen der står forkert?
Prøv evt. at checke hvordan den står... 1,5 omgang ude fra bundstilling plejer at virke som udgangspunkt!
Men ellers er den simmerring Poul Erik nævner tit et godt bud på dårlig tomgang - den sidder "lunt og godt" inde på krumtapakslen og får kun den smøring der er i benzinen og som kan finde vej gennem lejet! Den bliver simpelthen sprød og slidt før alle andre simmerringe i motoren. Den kan skiftes når tændingen er afmonteret, men uden at adskille motorblokken.
Erik
Prøv evt. at checke hvordan den står... 1,5 omgang ude fra bundstilling plejer at virke som udgangspunkt!
Men ellers er den simmerring Poul Erik nævner tit et godt bud på dårlig tomgang - den sidder "lunt og godt" inde på krumtapakslen og får kun den smøring der er i benzinen og som kan finde vej gennem lejet! Den bliver simpelthen sprød og slidt før alle andre simmerringe i motoren. Den kan skiftes når tændingen er afmonteret, men uden at adskille motorblokken.
Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
- FS1originalen
- Knallert Mester
- Indlæg: 4254
- Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
- Kontakt:
Re: "Dør" når den er varm..
Øhhhh. Forsvandt dit spørgsmål mens jeg skrev
Erik
Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Re: "Dør" når den er varm..
Ja, beklager! Jeg ville rette et par slåfejl, men kom til at slette helt
Nå, men jeg skrev at koblingen er klaret med en justering af sneglen. Der er dog fortsat problemer med tomgang når den er varm. Når den dør skal den som sagt stå et stykke tid før den kan igen. Og når den er kold springer den igang ved første kick, men dør med det samme og skal så løbes igang.
Jeg checker luftskrue i morgen og har i forvejen mistanke om at simmeringe skal skiftes.
Nå, men jeg skrev at koblingen er klaret med en justering af sneglen. Der er dog fortsat problemer med tomgang når den er varm. Når den dør skal den som sagt stå et stykke tid før den kan igen. Og når den er kold springer den igang ved første kick, men dør med det samme og skal så løbes igang.
Jeg checker luftskrue i morgen og har i forvejen mistanke om at simmeringe skal skiftes.