Nyt gevind, hvordan?
- patrick j.
- Gummi rocker
- Indlæg: 618
- Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 23:36
- Kontakt:
Nyt gevind, hvordan?
Jeg har fundet en original Bagaksel, blandt mine fs1 dele, men gevindet er ødelagt altså alle gevind er rygget af. så jeg kan ikke bare skære nyt gevind. så vil jeg lige høre om det på nogen måde kan repereres, for akslen er ellers pæn den skal godt nok lige omgalvaniseres.
- Vedhæftede filer
-
- IMAG0174-1024.jpg (56.54 KiB) Vist 15315 gange
-
- IMAG0176-1024.jpg (56.98 KiB) Vist 15315 gange
Yamaha fs1 k1 årgang 1978 "projekt original"
- FS1originalen
- Knallert Mester
- Indlæg: 4254
- Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
- Kontakt:
Re: Nyt gevind, hvordan?
Den skal bare i skraldespanden - original eller ej!!!
Hvis du skal skære nyt gevind er det nødt til at være en størrelse mindre og så ryger både styrke og originalitet
Erik
Hvis du skal skære nyt gevind er det nødt til at være en størrelse mindre og så ryger både styrke og originalitet
Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
- patrick j.
- Gummi rocker
- Indlæg: 618
- Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 23:36
- Kontakt:
Re: Nyt gevind, hvordan?
Fan**** det var jeg os bange for de er ellers ikke nemme og finde
Yamaha fs1 k1 årgang 1978 "projekt original"
Re: Nyt gevind, hvordan?
den kan da laves med det rette værktøj,
der hvor gevindet var ligger du nogle tykke svejsepølser hele vejen rundt, og derefter skal den bare en tur i drejebænken.
der hvor gevindet var ligger du nogle tykke svejsepølser hele vejen rundt, og derefter skal den bare en tur i drejebænken.
- patrick j.
- Gummi rocker
- Indlæg: 618
- Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 23:36
- Kontakt:
Re: Nyt gevind, hvordan?
Det havde jeg også selv tænkt på, nu her efter sommerferie skal jeg nemlig begynde på grundforløb, til kleinsmed, men jeg frygter lidt at der ikke er ordentlig styrke i det. men det er måske heller ikke nødvendig.
Yamaha fs1 k1 årgang 1978 "projekt original"
- Morten - Webmaster
- Site Admin
- Indlæg: 6634
- Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
- Kontakt:
Re: Nyt gevind, hvordan?
Jeg tror altså det er en dårlig ide, du opnår ikke den rigtige styrke efter min mening. Jeg er dog ikke udlært smed så jeg vil ikke påstå noget hårdnakket...
Morten - Webmaster.
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
- patrick j.
- Gummi rocker
- Indlæg: 618
- Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 23:36
- Kontakt:
Re: Nyt gevind, hvordan?
Jeg vil lige høre mig ad, når jeg begynder som smed, for man kan vel udgløde det og hærde igen, selvom det virkelig ville blive meget bøvl for en aksel men nu ser vi.
Yamaha fs1 k1 årgang 1978 "projekt original"
Re: Nyt gevind, hvordan?
hvad koster en bag aksel..hvis benny har en god kvalitet..u orginal..ville jeg da bare købe en ny...hvis de ikke kan fåes mere..kan man hekse en masse..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
- patrick j.
- Gummi rocker
- Indlæg: 618
- Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 23:36
- Kontakt:
Re: Nyt gevind, hvordan?
de kan nemlig ikke fåes mere, jeg har lige købt en ny fra yamaha men den er ikke som de oprindelige, og det SKAL den være i følge mig:)
Yamaha fs1 k1 årgang 1978 "projekt original"
Re: Nyt gevind, hvordan?
ellers få en maskinarbejder til at dreje nogle nye..de er jo ret simple at fremstille..bortset fra det fin gevind..er det 10#1..der skal en special bakke til at skære det..den koster nok ca 300 kr..hvis de ikke lige har den..måske kan benny lave en lille serie..prøv at pm ham...der skal helst laves 10-20 stykker...for at stk prisen holdes lav...der skal jo købes matrialer og skære værktøj..og timeløn..der er desvære ikke økonomi i at fremstille små serier i dag,,med de timelønninger...men tvivler på at man kan fremstille dem under 200-300 kr stk..og skal de så også el forzinkes...
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2146
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: Nyt gevind, hvordan?
Så kunne det være fint at prøve det Elkjær foreslår og det er også blevet gjort utallige gange før som nødløsninger. Jeg har også set det ved auto-dynamoer for 30 år iden, hvor det var en glat aksel i en messingbøsning, der vat slidt. Jeg husker ikke nogen klager over resultaterne...patrick j. skrev:Det havde jeg også selv tænkt på, nu her efter sommerferie skal jeg nemlig begynde på grundforløb, til kleinsmed, men jeg frygter lidt at der ikke er ordentlig styrke i det. men det er måske heller ikke nødvendig.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
- patrick j.
- Gummi rocker
- Indlæg: 618
- Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 23:36
- Kontakt:
Re: Nyt gevind, hvordan?
Jeg vil i hvert fald prøve det, for den kan da kun bliver bedre end den er nu:)
Yamaha fs1 k1 årgang 1978 "projekt original"
Re: Nyt gevind, hvordan?
Jeg tror nu nok at det skal kunne holde, og gevindet bliver ligeså stærkt som det originale.
mine erfaringer siger at en svejsesøm er hårdede en det materiale du svejser i,
jeg har en kammerat der har bygget en bravo forgaffel om sådan den kan sidde på et Ciao stel, og det indebære at et ciao kronrør skal svejses og drejes ned sådan det kan sidde på bravo forgaflen og det holder rigtig godt,
mine erfaringer siger at en svejsesøm er hårdede en det materiale du svejser i,
jeg har en kammerat der har bygget en bravo forgaffel om sådan den kan sidde på et Ciao stel, og det indebære at et ciao kronrør skal svejses og drejes ned sådan det kan sidde på bravo forgaflen og det holder rigtig godt,
Re: Nyt gevind, hvordan?
ja man kan meget,,men problemet er hærdningen af matrialet..det gør at akslen lettere knækker da den ikke er blød mere..men sprød og hærdet..ting knækker aldrig i en god svejsning...men lige ved siden af.....jeg har dog også tit svejset på en aksel ..og drejet den ren..og skåret gevind bagefter..men aldrig i styretøj og bremse dele...det er livs nøvendigt at de dele er 130% i orden
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Re: Nyt gevind, hvordan?
Du har helt ret strynboen.
En anden måde man kunne rede den på var at skære det ødelagte stykke af, bore et hul i akslen og skære gevind, derefter finder man en anden aksel hvor gevindet er i orden og drejer den den sådan den passer i det gevind man har lavet i akslen, og til sidst kan det svejses sammen. og drejes rent igen.
det er svært at forklare, håber i forstår
En anden måde man kunne rede den på var at skære det ødelagte stykke af, bore et hul i akslen og skære gevind, derefter finder man en anden aksel hvor gevindet er i orden og drejer den den sådan den passer i det gevind man har lavet i akslen, og til sidst kan det svejses sammen. og drejes rent igen.
det er svært at forklare, håber i forstår
- patrick j.
- Gummi rocker
- Indlæg: 618
- Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 23:36
- Kontakt:
Re: Nyt gevind, hvordan?
det forstår jeg godt:) det var jo også en idé:)
Yamaha fs1 k1 årgang 1978 "projekt original"
Re: Nyt gevind, hvordan?
Hvorfor ikke købe den jeg har den er galvaniseret og det hele, de koster jo ikke meget så det kan ikke betale sig at rode med sådan noget.
YAMAHA FS1 DX 78
- patrick j.
- Gummi rocker
- Indlæg: 618
- Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 23:36
- Kontakt:
Re: Nyt gevind, hvordan?
jeg kan ikke finde den du har 325power?
Yamaha fs1 k1 årgang 1978 "projekt original"
Re: Nyt gevind, hvordan?
tror det er denne: viewtopic.php?f=9&t=7025
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'