Kobling glider

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
Brugeravatar
12walle
Junior knallert
Indlæg: 44
Tilmeldt: tors 6. dec 2007 16:07
Kontakt:

Kobling glider

Indlæg af 12walle »

Efter min store tur med den 2gear´s motor, har jeg nu fået et problem.
Jeg bruger jo min fs1 hver dag til arbejde, og i dag har den desværre stået uden for. Da jeg kom her til eftermiddag og skulle hjem ville den slet ikk tage ved, har så taget sneglen af for og se om det var her der var noget galt. Så tager den fint ved, men det er helt umuligt og få det til og køre med den i :? .. Jeg prøvede flere forskellige, med samme resultat, den glider helt vildt.. Det er så slemt at den ikk engang kan trække mig op af indkørslen. Jeg har nu haft trykstangen ude, og den er der kommet ligesom en lille rille i hver ende, så her kommer mit :?: ... Er det normal slitage på den, eller har jeg fået noget samlet forkert i motoren :?: Jeg har ikk skiftet tryk stang, og lagde ikk mærke til der var noget på den før jeg havde motoren skildt ad..
En god trekant er bedre end en ond cirkel!
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Kobling glider

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Hej 12Walle

hvis det ikke er justeringen af sneglen ( centerskruen forlangt inde )
kan det være den lille fjeder som skal trække sneglen tilbage som er blevet slap for det har jeg prøvet at den blev satte en stærkere i og den virkede igen Der vil jo altid være lidt mere modstand at trække for fjederen når dækslet er monteret

og ringene i tryk pinden kan være der fordi at den køre lidt rundt mens du køre så pakdåsen kan lave en lille slid ring på den

håber det kan hjælpe dig har pt ikke andre foreslag

Mvh Johnny
Senest rettet af Yamaha FS1 50SS tors 10. jan 2008 20:01, rettet i alt 1 gang.
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Kobling glider

Indlæg af nielsfup »

Øv det lyder ikke godt.
Mit bedste gæt er at koblings navet er løst på akslen Møtrikken er løs ( det har jeg selv prøvet) eller at koblingen har været juster et for stramt så den har filet hele tiden.

Hvordan føles koblings grebet er der modstand eller??
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
12walle
Junior knallert
Indlæg: 44
Tilmeldt: tors 6. dec 2007 16:07
Kontakt:

Re: Kobling glider

Indlæg af 12walle »

Den fjeder der trækker sneglen tilbage er rigtig stram, det er en ekstra tyk en.
Jeg syntes jeg har prøvet og justere sneglen, hvis det er koblings navet der er løst ville den så kunne trække uden nogen påvirkning fra sneglen? Jeg kan jo fint køre hvis jeg tager sneglen af.. Så trækker den helt fint..
En god trekant er bedre end en ond cirkel!
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Kobling glider

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Hej 12Walle
Har du set efter om sneglen kammer over når du trækker den op de plast snegle duer ikke ret længe og vis den har gået lidt stramt så trækker du meget iden for at koble ud også kan den hoppe en snoning over den skal jo være vandret når den er i køre stilling
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Kobling glider

Indlæg af nielsfup »

Ja så er det ikke koblingen der er busted.

Enig det det må være noget med sneglen det er en skidt konstruktion og dur ikke med T.Hansen plast dims.

Ved justering af kobling skal kabellængde reguleringsskruen (på side dæksel) justeres til 3-5 mm mellen kontra møtrik top og nederste del af sekanten på niplen der efter justeres sneglen til anslag og 1/4 omgang tilbage og spænd møtrikken. Herefter justeres på håndtags skrugen til der er 2-3 mm mellem klingen og beslaget.

Vær også opmærksom på at sneglen er monteret så armem er vandret ved tilkobling
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2146
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Kobling glider

Indlæg af Poul-Erik A. »

Hej 12Walle
Det er vel ikke plastsneglen, der er revnet ? Det har jeg prøvet (med tun) :oops: og symptomerne var de samme som du beskriver...
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
12walle
Junior knallert
Indlæg: 44
Tilmeldt: tors 6. dec 2007 16:07
Kontakt:

Re: Kobling glider

Indlæg af 12walle »

Jeg har en jern snegl i, men tror måske det bare er fordi der ikk er særligt meget fedt tilbage. Det er lige som om den "hænger", den kobler fint ud men bliver der.. Skal ned og prøve og købe noget og se om det hjælper.. Har prøvet en "kvallitets" snegl fra taiwansen, den holdt 3 dage.. Lidt ærgeligt det er sådan noget skrammel de sælger, den stod ude 1 dag, og skærme, luftfilter kasse , kædeskærm og alt andet krom er allerede ved og ruste :? ... Ved det man får hvad man betaler for, så der skal findes nogle bedre til foråret :!: nu får det lov og blive sidende på..
En god trekant er bedre end en ond cirkel!
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Kobling glider

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Hej 12Walle
så køb kobberfedt det er godt og holder længe og er også godt til gennem føringerne ved bremsenøgler osv.
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Kobling glider

Indlæg af strynboen »

hvordan er det gået????
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
12walle
Junior knallert
Indlæg: 44
Tilmeldt: tors 6. dec 2007 16:07
Kontakt:

Re: Kobling glider

Indlæg af 12walle »

Kobber fedt virkede, har fået fedtet det godt ind og det hjalp virkeligt. Men glæder mig til YamahaFs1 igen starter med salget, så skal der indkøbes original snegl..
En god trekant er bedre end en ond cirkel!
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Kobling glider

Indlæg af strynboen »

kaj har bygget en hydralisk stempel der afløser sneglen,det lyder som den perfekte løsning,det kræver at man kan finde et bremse håndtag fra en scotter med hyd bag bremse,til venstre håndtag.resten kalman selv fremstille.
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2146
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Kobling glider

Indlæg af Poul-Erik A. »

"Kobling glider" ... ja, det samme i sønnens VW Polo :shock: Det startede på motorvejen ved Randers og det blev hurtigt værre og værre de kommende dage, så vi måtte til at tænke hurtigt på rep. her i kartoffelferien. Skulle vi købe hos Thansen eller hos en erfaren forhandler ?
Tja, når nu man ved hvor stort stykke arbejde det er at fjerne gearkassen, så ville den billige løsning kunne blive den sure med brok til følge, så valget blev den lokale autoriserede bremse & koblingsforhandler og han tilbød også at vi kunne låne det nødvendige centrer-værktøj.
Da den bestilte kobling kunne hentes, viste fagmanden os klargøringen med affedning og smøring omkring tryklejet. Ydermere var han i sin gode ret til at opkræve et depositum på 50,- for det var en original Sachs kobling og derfor vil fabrikanten have den gamle retur, så man ikke risikerer, at et klamphuggerfirma renoverer koblingen evt. med dårlig resultet og "misbruger" navnet Sachs.
Vi lovede dermed at returnere den gamle kobling i emballagen samt det lånte værktøj. Efter adskillige timer var vi inde ved slidtagen og der sad 6 stk. 12 kantede bolte, men det billigste topnøglesæt jeg har, indeholdt sådanne toppe - heldigt :D
Da bilen skulle prøvekøres, var gearskiftet "flyttet" ved at bakgear var væk, men det fik jeg dog justeret - men så var 5 gear besværet :shock: Jeg ved ikke hvorfor, men der er måske slør i opspændingen :?:
Vedhæftede filer
Den gamle kobling med specialbolte
Den gamle kobling med specialbolte
Billede039.jpg (25.3 KiB) Vist 10127 gange
Den nye belægningsdel med centrer-værktøj, som var uundværlig...
Den nye belægningsdel med centrer-værktøj, som var uundværlig...
Billede040.jpg (26.39 KiB) Vist 10127 gange
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"