benzin/olie blandingsforhold

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Besvar
JakPotten
Junior knallert
Indlæg: 20
Tilmeldt: ons 28. sep 2011 21:37
Kontakt:

benzin/olie blandingsforhold

Indlæg af JakPotten »

Hej
Jeg ved godt at der er andre der før har stilt dette spørgsmål, da jeg har kigget jeres fine søge funktion igennem.
Men der er mange forskellige bud, der var fx. en der skrev at med moderne fuldsyntetisk olie skulle det være 2% altså 1:50, men til det var der en der svarede at han med denne blanding havde brændt krumtaphuset af (Jeg mener det var krumtaphuset, correct me if I'm wrong)

Gør det nogle forskel hvilken årgang det er, personligt har jeg en K1 4gear fra 1977.

På forhånd tak
-JakPotten
Brugeravatar
patrick j.
Gummi rocker
Indlæg: 618
Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 23:36
Kontakt:

Re: benzin/olie blandingsforhold

Indlæg af patrick j. »

Det gør bestemt ingen forskel hvilken årgang det er, og i min instruktionsbog står der 25 : 1 er den blanding den skal have. altså en 4% blanding:)
Yamaha fs1 k1 årgang 1978 "projekt original"
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: benzin/olie blandingsforhold

Indlæg af Morten - Webmaster »

patrick j. skrev:Det gør bestemt ingen forskel hvilken årgang det er, og i min instruktionsbog står der 25 : 1 er den blanding den skal have. altså en 4% blanding:)
Husk lige at dengang man anbefalede 4 %, der brugte man ikke rigtig 2-takts olie som man gør idag. Jeg mener absolut at 4 % er alt for meget med en moderne fuldsyntetisk olie, nogle mener endda at det giver den modsatte virkning.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: benzin/olie blandingsforhold

Indlæg af Dewil »

Jeg har de sidste tankfulde blandet 3% fuldsyntetisk og det ser ud til at være korrekt. Hvis der er for lidt olie i benzinen, så ødelægger man stille og roligt sine hovedlejer, krumtapslejer, cylinder og stempel, er blandingen for fed ryger motoren blå og man får uønskede olieaflejringer på typisk stemplet hvor man risikerer at stempelringene kokser fast til stemplet og man dermed ikke længere har den maksimale kompression. Så det er ret vigtigt at ramme den korrekte blanding. :D
Vedhæftede filer
Blandingsforhold.jpg
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Michael
Gummi rocker
Indlæg: 893
Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 10:39
Kontakt:

Re: benzin/olie blandingsforhold

Indlæg af Michael »

Kreidler anbefaler at man ikke kører med mere end 2 % olie i benzinen. Selvblandersystemer på de sidste to taktere RD/ TZR er også sat op til at give ca 2 %. Så man ødelægger ikke en krumtap hvis man kører med 2%, men det er da rigtigt som Dewil skriver så ødelægger man langsomt sine lejre hvis man kører med for lidt. Man ødelægger også stempel og nåleleje mm. Så er det nok mere olien det er galt med. Min 5 gears Kreidler kører da også kun på 2 % og den går da op på 11000-12000 rpm og har kørt rigtig mange kilometer på de samme krumtaplejre.
Jeg har heller aldrig brug mere på mine Crosere ( Kawasaki 125)
I skal huske at olien skal passe til formålet. Det skal være en To -takts olie der er lavet til luftkølede og ikke vandkølede motorer.
Vi driver professionelt skovbrug og vi kører heller ikke med mere end 2% på skovsavene. Hvis vi kører med mere kokser de til og ryger mere.
HUSK hvis du kører med mere end nødvendigt så binder du gasserne i forbrændingskammeret til olien og får dermed en magere blanding og kører dermed motoren varmere, hvilket kun bidrager til et højere slid. En Yamaha cylinder er jo dårligt kølet i forvejen.
Det med olier er jo en videnskab for sig så det ovennævnte er kun en ud af mange meninger :hihi
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
Brugeravatar
patrick j.
Gummi rocker
Indlæg: 618
Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 23:36
Kontakt:

Re: benzin/olie blandingsforhold

Indlæg af patrick j. »

Nu vil i nok blive helt tossede på mig :shutup , for jeg bruger alm motor olie til mine gamle knallerter har prøvet lidt med OK's 2 takt olie og synes den kørte meget varmere, virklig så jeg frygtede at den ville sætte sig. men min scooter får rigtig 2 takts olie, men jeg fortsætter med at bruge alm motor olie til blanding i benzin, til mine veteraner, da det går fint for mig indtil videre og fint da min far var ung, han var i lære på et lille mekaniker værksted hvor der også var tankstation, og de brugte aldrig andet end Mobil sae-30 til knallertbenzin standeren. og det skabte ingen problemer :?
Yamaha fs1 k1 årgang 1978 "projekt original"
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: benzin/olie blandingsforhold

Indlæg af Morten - Webmaster »

patrick j. skrev:Nu vil i nok blive helt tossede på mig :shutup , for jeg bruger alm motor olie til mine gamle knallerter har prøvet lidt med OK's 2 takt olie og synes den kørte meget varmere, virklig så jeg frygtede at den ville sætte sig. men min scooter får rigtig 2 takts olie, men jeg fortsætter med at bruge alm motor olie til blanding i benzin, til mine veteraner, da det går fint for mig indtil videre og fint da min far var ung, han var i lære på et lille mekaniker værksted hvor der også var tankstation, og de brugte aldrig andet end Mobil sae-30 til knallertbenzin standeren. og det skabte ingen problemer :?
Det forstår jeg da så udemærket, vi har også pillet hjulene af vores bil og sat nogle på fra en hestevogn istedet, det kørte de med i 1800 tallet og det skabte ingen problemer :hihi
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: benzin/olie blandingsforhold

Indlæg af Dewil »

Og til dem der ikke tror på Morten, så er beviset her:
Vedhæftede filer
5850-hummer-omdannet-til-hestevogn--.jpg
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
patrick j.
Gummi rocker
Indlæg: 618
Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 23:36
Kontakt:

Re: benzin/olie blandingsforhold

Indlæg af patrick j. »

:hihi :hihi :hihi hehe sådan kunne man jo også se på det :(y) :thunge
Yamaha fs1 k1 årgang 1978 "projekt original"
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: benzin/olie blandingsforhold

Indlæg af Morten - Webmaster »

Den kunne faktisk godt ligne en diligence når den får de hjul på.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: benzin/olie blandingsforhold

Indlæg af Dewil »

Det er fremtiden.. :wink:
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
JakPotten
Junior knallert
Indlæg: 20
Tilmeldt: ons 28. sep 2011 21:37
Kontakt:

Re: benzin/olie blandingsforhold

Indlæg af JakPotten »

Det var igen meget blandede forslag...
Men jeg tror jeg prøver med en 3% blanding, det er jo lige imellem
:wink:
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: benzin/olie blandingsforhold

Indlæg af Dewil »

Her kan du se følgerne af for ringe smøring/køling

Billede

Her er følgerne af for meget olie i blandingen (fra Jespers autolube)

Billede
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3479
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: benzin/olie blandingsforhold

Indlæg af 12V »

Her er to billeder mere af manglende smøring, det er fra min passola der måske har fået ½-1% olie (forkert pumpe indstilling).

Billede

Billede
JakPotten
Junior knallert
Indlæg: 20
Tilmeldt: ons 28. sep 2011 21:37
Kontakt:

Re: benzin/olie blandingsforhold

Indlæg af JakPotten »

okay, det er måske en rimlig hårfin grænse...

Hva med selve benzinen? Kører i på 92 eller 95?
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: benzin/olie blandingsforhold

Indlæg af Nikolaj Y »

JakPotten skrev:okay, det er måske en rimlig hårfin grænse...

Hva med selve benzinen? Kører i på 92 eller 95?
På gamle og små motorer er det klart bedst at kører med 95 :D
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Michael
Gummi rocker
Indlæg: 893
Tilmeldt: tirs 7. sep 2010 10:39
Kontakt:

Re: benzin/olie blandingsforhold

Indlæg af Michael »

Dengang vores knallerter var unge brugte man oktan hel ned til 90.
I USA kørte de med ( Måske gør de det stadig) 87 Oktan. De har da også totaktere derovre.
Hvorfor køre på 95? og ikke 92Oktan :whew
Det samme spørgsmål kunne man også stille med bly i benzinen. Mange af dem der bruger blyerstatning i deres veterankøretøjer er ikke klar over at der ikke var bly i Benzinen før 1955. :hihi
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3479
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: benzin/olie blandingsforhold

Indlæg af 12V »

Du kan nøjes med 92 oktan, hvis du har en toptunet knallert med høj kompression og squishband kan du med fordel bruge 95+.

Kører med et tunsæt på en scooter hvor producenten anbefaler min. 96 oktan (tysk Stage 6 kit).

>Michael, husk at amerikanerne måler oktan efter AKI standart og "vi" måler efter RON. Vores skal ganges med ca. 0,95 for at kunne sammenlignes.

Så en amerikansk 87 AKI oktan er 87/0,95 = 91,6 RON. Normalt i USA er 87-94, så de har også noget der minder om vores 98'er.
JakPotten
Junior knallert
Indlæg: 20
Tilmeldt: ons 28. sep 2011 21:37
Kontakt:

Re: benzin/olie blandingsforhold

Indlæg af JakPotten »

Så den kører helt fint på 92?
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"