Side 2 af 2

Re: F5b Tum178 cylinder noget værd?

: tors 12. jan 2012 19:06
af roberthandvask
du har forstået tegningen helt forkert.

kan du se de tal der er inde i cirklen?

27 mm er breden på udstødningsporten og 15 mm er højden.

42 mm er fra bunden af cylinderen til man rammer kanten af udstødningsporten.

28 mm er fra toppen af cylinderen til man rammer kanten af udstødningsporten.

giver det mening? :)

Re: F5b Tum178 cylinder noget værd?

: tors 12. jan 2012 19:11
af roemer
nååårrrhh på den måde nu giver det hele jo mening :teeth2 jeg går lige igang med at måle lidt på cylinderen :wink:

Re: F5b Tum178 cylinder noget værd?

: tors 12. jan 2012 19:11
af roberthandvask
du skal bare sørger for at udstødningsporten ikke når længere ned end skyllekanalerne. Sørg for at de ligger på en lige line overfor hinanden når stemplet er i bund.

du kan også lave noget ved membranen. Der findes en tråd på forum omkring det.

sørg for at alt er tæt, pakninger, simmerringe osv og at din kobling er i orden, den ikke glider når du kører.

stil tændingen rigtig.

i forhold til gearing kan jeg regne frem til at en 15/39 gearing vil give en top hastighed på 79.42 km/t

men det er en stor gearing til en 40 mm cylinder!

yamahafs1.dk har tandhjulene :)

Re: F5b Tum178 cylinder noget værd?

: tors 12. jan 2012 19:15
af FS1originalen
Hmmm... For mig giver det ikke rigtig mening når jeg nu mener at der som helt lovlig er i underkanten af 27mm fra top til overkant af port... Enten husker jeg helt forkert eller også har du brugt en "pålæggerfil" :teeth2

Erik

Re: F5b Tum178 cylinder noget værd?

: tors 12. jan 2012 19:18
af roberthandvask
der er blevet brugt en dremel til arbejdet :)

forstår ikke helt hvad du mener?

er den ikke høj nok?

jeg kunne ikke få en tommelfinger op med standard port og det kan jeg nu.

så den er blevet løftet i højden :D

Re: F5b Tum178 cylinder noget værd?

: tors 12. jan 2012 19:35
af FS1originalen
Undskyld Robert :oops: :oops: :oops:

Var lige ude og kontrolmåle... Og det er min "Alzheimers light" der gør sig gældende :(n)
Har kun lige 381'ere indenfor rækkevidde, men de siger 29,(noget) fra top til port, så det er helt fint med de 28 du foreslår!!!

Erik

Re: F5b Tum178 cylinder noget værd?

: tors 12. jan 2012 19:46
af roemer
jeg takker for svarene så vil jeg ud og file imorgen :(y)

hvad med polering af udstødningsport har i erfaringer med det? :?:

Re: F5b Tum178 cylinder noget værd?

: tors 12. jan 2012 19:48
af Nikolaj Y
roemer skrev:jeg takker for svarene så vil jeg ud og file imorgen :(y)

hvad med polering af udstødningsport har i erfaringer med det? :?:
Så vidt jeg kan regne ud/gætte mig til.. så vil det overhovedet ikke have noget effekt. Der kommer så meget sod ud af porten at efter nogle ture så skal du polere igen :wink:

Re: F5b Tum178 cylinder noget værd?

: tors 12. jan 2012 19:50
af roemer
det kan du vel have ret i ;)

Re: F5b Tum178 cylinder noget værd?

: tors 12. jan 2012 19:58
af Nikolaj Y
roemer skrev:det kan du vel have ret i ;)
Jeg tror nu heller ikke det vil gøre nogen forskel :D

Re: F5b Tum178 cylinder noget værd?

: tors 12. jan 2012 20:02
af roemer
næææ så nøjes jeg bare med at fjerne al soden det er der os en del af ;)

Re: F5b Tum178 cylinder noget værd?

: tors 12. jan 2012 20:09
af Kai
En tunet F5b kan.. alt efter resten af opsætningen rende lige fra 40 til ~95km/t, så 80 er absolut ikke umuligt.

Den "kan" køre med kun 19mm fra top til overkant udst. port, hvis man flytter skylleportene med op, men den laver absolut ingenting under 9000 omdrejninger.

Re: F5b Tum178 cylinder noget værd?

: tors 12. jan 2012 22:09
af roberthandvask
hvordan flytter man skyllekanalerne?

Re: F5b Tum178 cylinder noget værd?

: tors 12. jan 2012 23:08
af Kai
Med en lille vinklet lynsliber (luft eller elektrisk) så du kan nå dem inde fra i cylinderen. Sådan en koster en mindre formue fra ny :(n)
Men det kan lade sig gøre at hitte fx en gammel tandlæge boremaskine på Ebay ( husk at få "bundstykket" med til luft/vand og strøm tilkobling)
Nogen af dem kan tage 3mm stifter (fx fra Dremel ) hvis de bliver slebet til. "Kreidlerhansen" herinde har så vidt jeg ved sådan en.

Jeg har haft en selv, men blev træt af den, det var sådan en 300000 rpm model med lys og det hele. Det er til at blive idiot af at høre på den hvinen. Nu har jeg en elektrisk, den kører "kun" 5-20000 omdrejninger og kan tage alm små hårdmetal slibere, købt som defekt på Ebay.com
(mangler et par nye lejer, og det er en 110V model)

Vil du igang med den slags, så er det en hel videnskab for sig.
Piller du ved skylleportene så kan du lynhurtig tune lige så meget baglæns på 2min, som det har taget dig flere timer at nå op på ved at pille ved udstødningskanalen.

Hvis du "bare" vil hæve dem lidt, for at trækområdet ikke bliver al for snæver (når du hæver udst.port) så sørg for de peger i samme retning som før, og vinkelen i "toppen" af dem er nøjagtig som før.

Sv: F5b Tum178 cylinder noget værd?

: tors 12. jan 2012 23:31
af 12V
Jeg bruger en dremel kopi fra aldi med flex forlænger på, den kan fint vrides ind i de små kroge.

Re: F5b Tum178 cylinder noget værd?

: tors 12. jan 2012 23:44
af Kai
Også INDE i cylinderen ?

Hvordan i alverden får du den kringlet derind ?

Re: F5b Tum178 cylinder noget værd?

: lør 14. jan 2012 15:46
af F5B
En F5B er oprindelig til forløberen til FS1 Yamaha F5B modelkode 257 bygget i slut 60'erne.
F5B var med drejeventil 16mm karburator 4 gear ydelse opgivet til 4,8 hk.
Har 2 så der følger nok en tråd med restaurering af disse senere på året

Re: F5b Tum178 cylinder noget værd?

: lør 14. jan 2012 17:35
af 12V
Kai skrev:Også INDE i cylinderen ?

Hvordan i alverden får du den kringlet derind ?
Det giver selvf. ikke de samme muligheder som en vinklet sliber, men med forskellige slibehoveder (kegler og kugler) og så en kombination af for og bagfra kan man godt flytte porte. Det kan nok ikke bruges til at konstruere helt nye overskyllere etc. :wink: