Side 2 af 2

Re: L-Ring stempel tilkøring

: man 26. mar 2012 22:09
af FS1originalen
Hmmm.... Er din cylinder ny/nyudboret????
Eller har den kørt med et almindeligt stempel tidligere? Hvis den har det så er cylinderen sikkert slidt så du kan mærke et lillebitte kant 4-5mm nede fra toppen på cylindervæggen. Det er der hvor de gamle stempelringe har kørt til, men L ringen sidder højere på stemplet og bliver måske klemt hvergang ringen kommer op i top!!!!

Iøvrigt forstår jeg ikke en dyt af din påstand om at man mister meget effekt med et alm. Stempel - især hvis du laver ringgab i nærheden af en millimeter - det du "sparer" i friktion fra ring nummer to sætter du så rigeligt til i tabt kompression gennem ringgabet!!!

Erik

Re: L-Ring stempel tilkøring

: tirs 27. mar 2012 08:18
af Morten - Webmaster
Tror der er lidt misforståede begreber og generel forvirring. f.eks bliver det også ualmindeligt svært at få et 39.60 stempel i en 39.56 cylinder.

Re: L-Ring stempel tilkøring

: tirs 27. mar 2012 12:39
af Chris a
cylinderens diameter er 39,56. Stemplet er 39,50 (passer fint). men det er "differencen" eller spillerummet, (ring gabet). Så når ringen er kommet ned i cylinderen uden stempel, er mellemrummet, 0,75mm, har også prøvet 0,95, 0,30, 0,45. har også haft slebet stempel ringen på siden så at den blev rundet lidt, så den ikke stødte på udstødningsporten, den er også rundet, har ikke prøvet med et normalt stempel, men har købt en stempel med 1 ring uden l-ring. ringen knækker hver gang at den kommer op i høje omdrejninger og der ingen belastning er på, eks ved gearskifte. Cylinderen er også nyhonet og jeg har mærket med fingeren at portene er afrundet.

Re: L-Ring stempel tilkøring

: tirs 27. mar 2012 13:29
af Kai
Der er noget jeg ikke helt kan få til at passe sammen... 39.56 - 39.50 det er 6/100 dele i cylinder/stempel tolerance. Det er ca 3/100 dele for meget ifht en frisk cylinder. Og "normalt" er det sådan at hvis der står 39.50 på stemplet, så er det færdig cylindermål (stemplet måler reelt 39.47 målt 1cm fra bunden af skørterne)
Hvis det er tilfældet så har du en tolerance på ~9/100dele, det kan en L-ring altså ikke holde til ret længe.

Har cylinderen før kørt med et alm stempel med 2 ringe ? og blot fået en tur af en flekshoner så er der måske stadig en lille kant øverst i cylinderen som L-ringen render imod, og så knækker den. Det er også et NO-GO at begynde at slibe eller file på siderne af ringen.

Det er ikke normalt at de knækker ringe bare pga lidt høje omdrejninger...en gammel Minarelli P6 i speedwaytrim kan klare +18000 snoninger i et kikset gearskifte. Også med et L-rings stempel uden at dø af det, og med en udstødningsport der er noget større end du normalt ser i en 5.5hk Puch cylinder, men portene skal være tydelig afgratet/afrundet, ikke bare "kan mærke det med fingrene" men skal kunne ses tydeligt som en skrå kant hele vejen omkring portene ~ 1mm høj og 0.5mm dyb. Men cylindertolerancen den skal passe.

Der er self også den mulighed at ringrillen i stemplet bare ikke passer til ringen, så den rasler rundt. Det kan de heller ikke lide.
Noget andet er ringgabet, der er 2 steder det kan volde problemer, både i "ende mod ende" hvis det er for lille, men også gabet ved den lille
styrestift i stemplet hvis ikke der er plads til den.

Re: L-Ring stempel tilkøring

: tirs 27. mar 2012 14:05
af Chris a
Hej Kai, jeg prøver lige og måle alt efter igen og ligge nogle billeder herind af det.

Re: L-Ring stempel tilkøring

: tirs 27. mar 2012 15:37
af Chris a
har lige målt cylinderen igen indvendig diameter er 39,51. med skydelære.

Re: L-Ring stempel tilkøring

: ons 28. mar 2012 14:23
af Chris a
har målt det hele igen, ring gabet har jeg lavet 0,23. cylinderen måler -> 39,51 og stemplet måler jeg til 39,47. Med skydelære, tror i der er chance for at den ville undgå at knække ringen denne gang?


Tak på forhånd. :flag :flag

Re: L-Ring stempel tilkøring

: tors 29. mar 2012 07:49
af claus olieklud
Chris a skrev:har målt det hele igen, ring gabet har jeg lavet 0,23. cylinderen måler -> 39,51 og stemplet måler jeg til 39,47. Med skydelære, tror i der er chance for at den ville undgå at knække ringen denne gang?


Tak på forhånd. :flag :flag
hej... hvordan pokker ændre du bare sådan ringgabet op og ned i størrelse efter behag ? jeg frygter lidt at du bruger en stempelring der er for stor, og så bare sliber den til i enderne... jeg vil mene at du skal bruge en stempelring der hedder 39,5mm... man kan ikke tage en ring der er lidt for stor og selv tilpasse den... hilsen olieklud

Re: L-Ring stempel tilkøring

: tors 29. mar 2012 14:00
af Chris a
hej Claus. Jeg kan kun gør gavet større, hver gang jeg går ned køber jeg en ny ring og starter forfra. Ringen er 39,50 og det samme er stemplet

Re: L-Ring stempel tilkøring

: søn 1. apr 2012 03:10
af kreidlerhansen
Ringgab på mere end 0,2mm er i min verden meget nær slidgrænsen for 38-40mm boring, men et par tiendedele fra eller til bør ikke få ringen til at knække.

Enten er tolerancen simpelthen for stor, porten er for bred eller ikke afgratet rigtigt... under den forudsætning, at cylinderen er udboret og honet korrekt.

Siden det nu drejer sig om et beskedent 5,5HK kit, som næppe retfærdiggør et L-ringstempel, var det måske en idé at montere et stempel med to plane ringe? Medmindre du kører med en noget højere stempelhastighed end de 8-9.000rpm vedvarende, som opsætningen byder på, er der ingen reel gevinst ved en L-ring.
Ved 11.000rpm eller derover er snakken en anden med Puchens slaglængde, men er det en støbejernscylinder, ville jeg ubetinget vælge plane ringe...

...ehm, apropos ringe!

Ved du om, de er lavet af stål eller støbejern? L-ring af støbejern løber meget let meget varm i en støbejernscylinder, og en stålring i med hårdchromsbelægning er både mere fleksibel og stærk. Til gengæld æder den foringen op, hvis stempeltolerancen er for stor, så vidt jeg har forstået. :)

Re: L-Ring stempel tilkøring

: søn 1. apr 2012 17:47
af Chris a
Hej Tak for svaret Hans.

Problemet ser ud til at være løst den har kørt knap 50km uden den mindste mislyd, og den har fået fuld gas flere gange. Det var simpelthen Ring gabet der var for stort. Stemplet er alu, ringen er støbejern sammen med cylinderen.

Re: L-Ring stempel tilkøring

: søn 1. apr 2012 22:36
af kreidlerhansen
Chris a skrev:Hej Tak for svaret Hans.

Problemet ser ud til at være løst den har kørt knap 50km uden den mindste mislyd, og den har fået fuld gas flere gange. Det var simpelthen Ring gabet der var for stort. Stemplet er alu, ringen er støbejern sammen med cylinderen.
Hans? Nej, HansEN, hvis det endelig skal være! ;)

Ringgabet betyder mere, end man lige regner med. Også for køreglæden!


/Jesper

Re: L-Ring stempel tilkøring

: man 2. apr 2012 15:04
af Chris a
ahh min fejl beklager. Men tak for svaret Jesper.

Re: L-Ring stempel tilkøring

: man 2. apr 2012 20:04
af kreidlerhansen
Alt forladt, og det var så lidt. Jeg sigter mellem 0,05-0,1mm hvilket er mellem mine to tyndeste søgeblade. Kan det mindste gå i og det andet ikke, så er det perfekt. 50km med moderat tempo, så er der dømt fuld gas...

Re: L-Ring stempel tilkøring

: man 2. apr 2012 20:50
af Chris a
Kreidler har veld også hårdt forchromet cylinder? De tar nogle flere "tæsk" for at sige det på godt dansk, og kan nok bedre holde til det :-)

Re: L-Ring stempel tilkøring

: man 2. apr 2012 21:02
af kreidlerhansen
I starten, ja, og med støbejernsringe.

Senere gik man over til Nicasil og stålringe med hårdchrombelægning! Vanvittigt på en knallert, men det virker da!

I vejledningen til de senere cylindre stod:

"Zofort Autobahnbereit!" hvilket vil sige, man kunne køre direkte fra værkstedet og på motorvejen uden anden tanke på tilkørsel end at hæve nålen et hak. Jeg holder mig dog til 50km på mellemgassen uden topomdrejninger.

Re: L-Ring stempel tilkøring

: man 2. apr 2012 22:31
af trs
"Zofort Autobahnbereit!" hvilket vil sige, man kunne køre direkte fra værkstedet og på motorvejen uden anden tanke på tilkørsel end at hæve nålen et hak. Jeg holder mig dog til 50km på mellemgassen uden topomdrejninger.

Men er problemet ikke at den ikke er vollgasfest.

Sorry ku ik la vær.

:offtopic

Re: L-Ring stempel tilkøring

: tirs 3. apr 2012 02:42
af kreidlerhansen
trs skrev:"Zofort Autobahnbereit!" hvilket vil sige, man kunne køre direkte fra værkstedet og på motorvejen uden anden tanke på tilkørsel end at hæve nålen et hak. Jeg holder mig dog til 50km på mellemgassen uden topomdrejninger.

Men er problemet ikke at den ikke er vollgasfest.

Sorry ku ik la vær.

:offtopic
Nöh... Kein Vollgas, kein Party! :tuba :tuba :hot :tuba :inbottle