77,5 ccm 5 gear

Her kan man diskutere Tuning af Yamaha FS1. YamahaFs1.dk kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for oplysninger / opfordringer
omkring ulovlig kørsel med tun eller skade på materiel / fører, som følge af rådgivning fra brugere af forummet.
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1975
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: 77,5 ccm 5 gear

Indlæg af Kai »

Risikerer man at blive brændt på bålet... for at tænke tanken om, at det kunne være sjovt at modde stellet osv om til en 100-125cc kineser 4takter.. med en god buldre potte på :)
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: 77,5 ccm 5 gear

Indlæg af strynboen »

ha ha ja det bliver du......det er forbeholdt os honda fanatikere..da vi bare kan skrue den på..uden modifikationer..andet end et 12 volt batteri og pære..men nænner man det...køb en yama suki...kavahonda...yamasaki..de er fine mc knallerter...og så ødelægger man ikke noget historisk mekanik...men når det er sagt..kunne jeg da godt finde på at tage noget 110cc indmad og proppe i min ekstra cd-50 motor...så dobbelt moralen har jeg da..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: 77,5 ccm 5 gear

Indlæg af Nikolaj Y »

Min ven fortalte her den anden dag at det største honda-erik (dax-erik), har lagt i en original cd blok er 180cc :what2 Den kørte super godt.. de 15 km den nu kørte - før den brændte varm og gik i stykker :teeth2
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: 77,5 ccm 5 gear

Indlæg af strynboen »

det kan ikke gøres uden at fræse ud i blokken..og det er lidt synd..mener også at over 120 cc er pindboldtene flyttet..og akslen til oliepumpen støder på krumtappen"s kontra vægte..så det er en meget modificeret blok..så hellere bikse med en kina blok..der er ikke så mange tum nr mærkede blokke tilbage..honda har jo stemplet tum i selve blokken også udover topstykket..der er bare ikke så gode muligheder som med yamaha blokke..som alle har støbt tum..u anset hvilket land de er solgt..og hvem tjekker lande koder i motor nummeret..ingen tror jeg..det er kun stellet som er interesant om det har w i nummeret
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: 77,5 ccm 5 gear

Indlæg af Nabo Jan »

Nu har jeg kørt små 100km og jeg har gearet op fra 13/38 til 14/38 og den kan godt klare 1 tand mere foran.
Karburatoren er dyset ned af 2 gange fra et godt stykke over 200 til 180 og så ned på 170, det var noget der kunne mærkes, fra ikke at
kunne trække mere end halv gas før firtaktning kan den stort set nu trække helt ud.

Trækket er massivt og gearskiftet foregår i højt tempo, klik klik klik osv. 5 gear er altså bare sagen.

Mit største problem nu er mit topstykke som er Ø 40mm og skal øges til Ø 47.5mm og have tilpasset squisband, jeg kører pt. med 5
toppakninger af ca 0,25mm.
Kompressionen skal også ændres da den er alt for højt komprimeret og bliver mega varm og kun tillader en kortere tur på 10-15km
før ringene begynder at ralre.

Mht. rpm tror jeg at den ligger imellem 7 og 8000rpm.
Senest rettet af Nabo Jan søn 2. sep 2012 18:33, rettet i alt 1 gang.
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: 77,5 ccm 5 gear

Indlæg af Morten - Webmaster »

Uhhh, det lyder altså vildt spændende Jan !! Jeg er meget spændt på at høre mere !!

Vil du låne det lille stativ og camera jeg har flækket sammen til at skrue på styrholderne så vi kan få et smugkig på en test tur ?? :hihi
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: 77,5 ccm 5 gear

Indlæg af Nabo Jan »

Morten - Webmaster skrev:Uhhh, det lyder altså vildt spændende Jan !! Jeg er meget spændt på at høre mere !!

Vil du låne det lille stativ og camera jeg har flækket sammen til at skrue på styrholderne så vi kan få et smugkig på en test tur ?? :hihi
Det er også spændene at rode med og den holdt op med at dryppe med olie efter karburator/koblingssiden blev spændt efter og en orig koblings pind og ditto simmering blev monteret.

Det kunne da være sjovt når jeg får lavet topstykket og har fået et par hundrede km mere på bagen, men den tager jo ikke så mange rpm som din, den lyder nok lidt mere kultiveret.
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: 77,5 ccm 5 gear

Indlæg af Morten - Webmaster »

Nabo Jan skrev:Det kunne da være sjovt når jeg får lavet topstykket og har fået et par hundrede km mere på bagen, men den tager jo ikke så mange rpm som din, den lyder nok lidt mere kultiveret.
Det er jo også hele formålet.. de sidste 3 dage har jeg fået kørt 2-300 km og må sige at den kører bedre end nogensinde, jeg kan næsten ikke lade den stå !! Når det så er sagt så vil jeg aligevel prøve at jagte de lavere RPM og de ca 80 KM/t og bare ligge nuværende setup i standby.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3941
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: 77,5 ccm 5 gear

Indlæg af kreidlerhansen »

Morten - Webmaster skrev:(...) vil jeg aligevel prøve at jagte de lavere RPM(...)
Og her håbede jeg, du endelig havde lært noget... ;)


Super-lækkert, den går fornuftigt, Jan! Heatsoak kommer desværre, når man fjerner så relativt meget materiale fra blok og cylinder, samt øger kompressionsforholdet og eliminerer squish'en. Det vil sikkert hjælpe, hvis den bliver spacet i bunden i stedet for kun i toppen, da de længere porttider vil reducere det dynamiske kompressionsforhold og øge skylletiden.

Har du prøvet med 4% fuldsyntetisk olie, når nu den brænder så varm? Det kan sænke forbrændingstemperaturen - det er en rigtig dårlig løsning på længere sigt, men indtil topstykket er lavet, er det i mine øjne værd at prøve.
Om ikke andet, så er du sikret effektiv smøring.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: 77,5 ccm 5 gear

Indlæg af Morten - Webmaster »

kreidlerhansen skrev:Og her håbede jeg, du endelig havde lært noget... ;)
Hehe... jamen det har jeg skam også, men derfor kan man jo godt "lege" videre. Man kan jo altid gå tilbage. Det er jo egentlig 2 vidt forskellige setup typer.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3941
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: 77,5 ccm 5 gear

Indlæg af kreidlerhansen »

Morten - Webmaster skrev: Hehe... jamen det har jeg skam også, men derfor kan man jo godt "lege" videre. Man kan jo altid gå tilbage. Det er jo egentlig 2 vidt forskellige setup typer.
Du skulle ta' og lege mere med tændingsavance, sku' du!

Vi tænker nogenlunde ens - jeg har en urørt, original Kreidler-cylinder med 6,25HK liggende + den rette dyse og studs til min renoverede 18mm Bing-karburator på lager, så jeg kun kan afholdes fra at køre, hvis krumtappen eksploderer... ;)


Og Jan burde investere i en Ignitech-tænding, så han slap for at have så megen tændingsavance på en motor, der er så langt fra fabrikstandard som overhovedet muligt!!! 1.8mm før top er mig bekendt FLERE grader før top end med en slaglængde på 40mm!!!!!!!!!!!
:thunge
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: 77,5 ccm 5 gear

Indlæg af Nabo Jan »

kreidlerhansen skrev:
Morten - Webmaster skrev:(...) vil jeg aligevel prøve at jagte de lavere RPM(...)
Og her håbede jeg, du endelig havde lært noget... ;)


Super-lækkert, den går fornuftigt, Jan! Heatsoak kommer desværre, når man fjerner så relativt meget materiale fra blok og cylinder, samt øger kompressionsforholdet og eliminerer squish'en. Det vil sikkert hjælpe, hvis den bliver spacet i bunden i stedet for kun i toppen, da de længere porttider vil reducere det dynamiske kompressionsforhold og øge skylletiden.

Har du prøvet med 4% fuldsyntetisk olie, når nu den brænder så varm? Det kan sænke forbrændingstemperaturen - det er en rigtig dårlig løsning på længere sigt, men indtil topstykket er lavet, er det i mine øjne værd at prøve.
Om ikke andet, så er du sikret effektiv smøring.
Jeg kører med Elf olie, mener at det er fuldsyntetisk. Jeg har olie injektion på og den har jeg engang målt til ca 3,3%...men den er jo styret af om du kører stærkt eller tøffer rundt i byen ved få rpm.
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: 77,5 ccm 5 gear

Indlæg af Morten - Webmaster »

kreidlerhansen skrev:Du skulle ta' og lege mere med tændingsavance, sku' du!

Jamen jeg har skam også tænkt mig og lege lidt med tænding i ugen, vi har været i sommerhus de sidste 2 uger så jeg har haft begrænset mulighed for at lege.
kreidlerhansen skrev:Og Jan burde investere i en Ignitech-tænding, så han slap for at have så megen tændingsavance på en motor, der er så langt fra fabrikstandard som overhovedet muligt!!! 1.8mm før top er mig bekendt FLERE grader før top end med en slaglængde på 40mm!!!!!!!!!!!
:thunge
Du har helt ret, han skal have det hjem og lege med. Tror også der er en Jyde der skal have et modul hjem så der er mulighed for at spare lidt penge ved at bestille det samlet. Har man købt hos dem før får man også lidt rabat så måske en bestilling skal gennem mig ??

Jeg købte ikke Seriel kabel fra dem men lavede et selv. Det kan så ikke betale sig da deres er billigt og klar til brug :hihi
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: 77,5 ccm 5 gear

Indlæg af Nabo Jan »

kreidlerhansen skrev:
Morten - Webmaster skrev: Hehe... jamen det har jeg skam også, men derfor kan man jo godt "lege" videre. Man kan jo altid gå tilbage. Det er jo egentlig 2 vidt forskellige setup typer.
Du skulle ta' og lege mere med tændingsavance, sku' du!

Vi tænker nogenlunde ens - jeg har en urørt, original Kreidler-cylinder med 6,25HK liggende + den rette dyse og studs til min renoverede 18mm Bing-karburator på lager, så jeg kun kan afholdes fra at køre, hvis krumtappen eksploderer... ;)


Og Jan burde investere i en Ignitech-tænding, så han slap for at have så megen tændingsavance på en motor, der er så langt fra fabrikstandard som overhovedet muligt!!! 1.8mm før top er mig bekendt FLERE grader før top end med en slaglængde på 40mm!!!!!!!!!!!
:thunge
Tænker de fleste ikke, at det er rart med med en komplet og velfungerende motor i reserve hvis man godt kan lide at ekperimentere :teeth2

Klart.. en avance står også på indkøbssedlen.
Men pudsigt nok kører både Fs1'eren og yg1'eren,( hvor cylinderen er fra og som også kører med 42mm slaglængde) med fortænding på 1.8mm BTDC :whew
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: 77,5 ccm 5 gear

Indlæg af Nabo Jan »

Morten - Webmaster skrev:
kreidlerhansen skrev:Du skulle ta' og lege mere med tændingsavance, sku' du!

Jamen jeg har skam også tænkt mig og lege lidt med tænding i ugen, vi har været i sommerhus de sidste 2 uger så jeg har haft begrænset mulighed for at lege.
kreidlerhansen skrev:Og Jan burde investere i en Ignitech-tænding, så han slap for at have så megen tændingsavance på en motor, der er så langt fra fabrikstandard som overhovedet muligt!!! 1.8mm før top er mig bekendt FLERE grader før top end med en slaglængde på 40mm!!!!!!!!!!!
:thunge
Du har helt ret, han skal have det hjem og lege med. Tror også der er en Jyde der skal have et modul hem så der er mulighed for at spare lidt penge ved at bestille det samlet. Har man købt hos dem før får man også lidt rabat så måske en bestilling skal gennem mig ??

Jeg købte ikke Seriel kabel fra dem men lavede et selv. Det kan så ikke betale sig da deres er billigt og klar til brug :hihi

Hvorfor har jeg ikke fået et link hvor man kan købe dem og hvem er Jyden, har han bestilt eller venter han til efter ferien?
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3941
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: 77,5 ccm 5 gear

Indlæg af kreidlerhansen »

Jo længere slaglængde, desto større distance bliver tilbagelagt pr. grads omdrejning... så jeg æder mine ord igen. ;)

Oh well... I værste fald har du (ufrivilligt) understreget, at en radikal ombygning får sagerne til at opføre sig anderledes.

Det bliver da spændende at se, om en oliekøler til gearkassen bliver nødvendig, som det er på en af de hollandske 90cc Kreidler-motorer! Bevares, den bliver kørt hårdt til banerace, men den kan simpelthen få olien op at gasse, og så stiger motoretemperaturen ret voldsomt. :P


Tænding:

http://www.ignitech.cz/english/aindex.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: 77,5 ccm 5 gear

Indlæg af Morten - Webmaster »

Nabo Jan skrev: Hvorfor har jeg ikke fået et link hvor man kan købe dem og hvem er Jyden, har han bestilt eller venter han til efter ferien?
Link har jeg skrevet her på forum i min passola/jog tændingstråd for 2 år siden men du får den lige igen. Jeg ved ikke hvor tæt Sønderjyden er på at skulle bestille, men som sagt kan i spare lidt penge hvis jeg bestiller dem.

DC-CDI-P: http://ignitech.cz/english/aindex.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Normalpris 1070.-
second purchase 916.-

Seriel til Seriel kabel 37.- (hvis du har seriel port på din PC)
USB til seriel kabel 119.- (hvis du har en PC af nyere dato uden seriel port)
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: 77,5 ccm 5 gear

Indlæg af Nabo Jan »

Morten - Webmaster skrev:
Nabo Jan skrev: Hvorfor har jeg ikke fået et link hvor man kan købe dem og hvem er Jyden, har han bestilt eller venter han til efter ferien?
Link har jeg skrevet her på forum i min passola/jog tændingstråd for 2 år siden men du får den lige igen. Jeg ved ikke hvor tæt Sønderjyden er på at skulle bestille, men som sagt kan i spare lidt penge hvis jeg bestiller dem.

DC-CDI-P: http://ignitech.cz/english/aindex.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Normalpris 1070.-
second purchase 916.-

Seriel til Seriel kabel 37.- (hvis du har seriel port på din PC)
USB til seriel kabel 119.- (hvis du har en PC af nyere dato uden seriel port)
Ved godt at du har skrevet det i din tråd, men jeg lod mig lige rive med :teeth2
Prøver lige at snakke med Sønderjyden og så må vi hellere bestille gennem dig så vi også får det rigtige :(y)
Skal der konverteres til 12volt eller kan det klares på 6volt?
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: 77,5 ccm 5 gear

Indlæg af Morten - Webmaster »

Nabo Jan skrev:Skal der konverteres til 12volt eller kan det klares på 6volt?
Det SKAL være 12 volt.

Jeg har lovet at lave en JOG stator og svinghjul klar til Sønderjyden. Sting kan sikkert også gå, men Ignitech skriver at strømforbrug ved 10000 RPM er 1,2 A så jeg ville gå efter og montere kraftigere stator fra f.eks JOG.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: 77,5 ccm 5 gear

Indlæg af Nabo Jan »

Morten - Webmaster skrev:
Nabo Jan skrev:Skal der konverteres til 12volt eller kan det klares på 6volt?
Det SKAL være 12 volt.

Jeg har lovet at lave en JOG stator og svinghjul klar til Sønderjyden. Sting kan sikkert også gå, men Ignitech skriver at strømforbrug ved 10000 RPM er 1,2 A så jeg ville gå efter og montere kraftigere stator fra f.eks JOG.
Grrr..det tænkte jeg nok, nå jeg tror at jeg vil prøve med en konvertering af min elskede passola tænding i første omgang, ellers hiver jeg fat i dig :teeth2
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Besvar

Tilbage til "Tuning"