puch bedste setup

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3941
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: puch bedste setup

Indlæg af kreidlerhansen »

Jamen, du kan netop IKKE sammenligne to motorer på den måde, fordi de er vidt forskellige.

Jeg siger jo netop, at Metrakit er ok, men forvent ikke at den kører som en Yamaha R1... Jeg påpeger at finishen kunne være bedre, samt kanalerne ikke er affaset godt nok = en smule arbejde er en god idé - om ikke for andet, så for holdbarhedens skyld.


ARGH!!! Så læs dog for hulen hvad jeg skriver!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: puch bedste setup

Indlæg af juhl-drengen »

jo jo er jeg ved at have forstået.

og det må du undskylde det var lige det intryk jeg fik :hihi
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: puch bedste setup

Indlæg af juhl-drengen »

Men back to subject hvad ville du mene nøgagtigt med at der skulle en smule arbejde i. :)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: puch bedste setup

Indlæg af strynboen »

at affase kanterne så den ikke æder ringene,,og flowet bliver bedre..der skal finpudses...før den tages i brug..er det vist han prøver at forklare..de er simpelt hen ikke lavet helt færdige..som vi gerne vil have det...så det må man selv gøre
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: puch bedste setup

Indlæg af juhl-drengen »

Hvad er det lige nærmere at affase betyder :i
Undskyld for min uvidenghed..
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: puch bedste setup

Indlæg af strynboen »

det betyder at skærpe..gerne 45¤ grader
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: puch bedste setup

Indlæg af juhl-drengen »

Ehhh nu blev jeg nok lige endnu mere forvirret :what2
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: puch bedste setup

Indlæg af strynboen »

det er den skarpe kant på evt en udstødnings port inden i foringen...den skal files ganske lidt..så stempelringen ikke kan støde på..og knække den skarpe kant af..at affase betyder at file kanten,,45 grader så den ikke er skarp.(.alså afrunde hjørner...men det er ikke rundt,),men en 45 grader kant man sliber..hvis det er et enme som skal eks males...afrunder man ..da maling ikke kan opbygge nok my på en skarp kant. og så vil rust starte pga for tynd maling..så derfor sliber man rundt( radius) i det ene tilfælde
men det er også vigtigt at slibe knaster fremspring og andre nullermænd væk...men ikke polere
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: puch bedste setup

Indlæg af juhl-drengen »

så er jeg da blevet en smule klogere :D men skal det så ske med en minisliber med slibehoved eller med en fil eller noget 3. :)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3941
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: puch bedste setup

Indlæg af kreidlerhansen »

Lille håndfil, 2-4 strøg er rigeligt og heller en forkert vinkel end en skarp kant!

Jeg sliber altid lige kanterne med korn 500 eller derover, til sidst, inden jeg lade fingrene glide over portåbningerne; På den måde kan man let mærke, hvornår det føles rigtigt.

Jo, en Dremel kan godt bruges, men da 0,5mm affasning er nok, og 1,5mm er alt for meget, fraråder jeg den slags værktøj til denne opgave, medmindre man er ferm og rolig på hånden!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Lehmann
Fuldblods knallert
Indlæg: 381
Tilmeldt: søn 3. jan 2010 00:48
Kontakt:

Re: puch bedste setup

Indlæg af Lehmann »

En fil kan tage det meste, eller det værktøj du nu kan se smartes til formålet. Mulighederne er mange. Blot vær en smule kreativ og tænk selv. Du ved selv bedst, hvad du har af værktøj til rådighed. Det er ikke så afgørende om du bruger det ene eller det andet, blot at kanterne ikke er så skarpe som når du modtager cylinderen, da de ellers kan rive en stempelring i småstykker. Kender selv symptomet fra andre cylindere.
Du vil også lægge mærke til at alle originale cylindre er affaset på den ene eller anden måde fra fabrikken, hvis du kigger nærmere på dem. Altså de har en runding fra boring ud til skylle/udst.-kanal.
Bidt af en gal Passola!
Har I vrøvl med sådan en, så hiv fat i mig. Jeg hjælper hellere end gerne.

Yamaha Passola. Ægte ingeniørhåndværk fra firserne.
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: puch bedste setup

Indlæg af juhl-drengen »

Okay så, tak ved jeg det til en anden god gang :D
Men lad os hypotisere jeg ville bruge metrakit cylinderen hvilke slags hjemmetun ville jeg ellers kunne bruge på cylinder/stempel ? :)

og tak :)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3941
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: puch bedste setup

Indlæg af kreidlerhansen »

Du skal slet ikke ændre ved den, blot montere den sammen med et 28mm forrør, ditto udstødning og en 17mm Bing samt et originalt filter dertil. Ingen fancy, overdrevet, turbo-mega-monster-tuning.

Årsag? Du vinder så lidt ift. mængden af arbejde, der skal til. Maskinen bliver væsentligt mere ustabil, og den bliver ikke sjov i længden!

Lad dig ikke rive med af resten af verden, som kun jager rullefeltshestekræfter, der kan bruges til at drille kammeraterne med... du er slet ikke på et stadie, hvor max tuning af en klassisk knallert er en fornuftig mulighed!
Det kræver erfaring og indsigt, som man kun får ved at starte småt = lære motoren at kende og bygge nyt på med tiden.

Laver du 'det hele' på én gang, går der ged i det. Rigtig meget!

Du er på jagt efter 70-80km/t, og det er jeg ret sikker på, at en 50cc Parmakit let lever op til. Alternativet er som sagt Gilardoni med 46mm boring, som ikke kræver ændringer i blokken og mig bekendt har en langt bedre finish + den er i aluminium med nicasilbelægning.

Og blot så meget som ét pip om, at nogle af stumperne er for dyre, så er meldingen, at du ikke skal tune klassiske knallerter. Møgdyre stumper i relativt ringe kvalitet, som ikke leverer den halve ydelse af lovet - sådan er denne verden bare!

Suck it up or buy a scooter!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: puch bedste setup

Indlæg af juhl-drengen »

For det første har en scooter MEN de er så kedelige at køre på lovlige og ubegrænsede og slet IKKE betryggende at køre på tunet :hihi
så det eneste jeg ville bruge det plastik pis til var til hver dag da de er lavet så praktiske :i

Parmakit ? snakkede vi ikke metrakit .

Men jeg beklager mig ikke over prisen det er godt nok meget nemmere og billigere at tune en scooter men hvad er det sjove så lige i det.

Men et af mine mål er netop også at lære om maskinen for så at kunne gøre de "lidt vildere" ting senere hen, så i må sgu undskylde jeg gaber over for meget engang imellem.
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3941
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: puch bedste setup

Indlæg af kreidlerhansen »

Jo, Metrakit... Nu jeg tænker efter mener jeg dog, at Parmakit laver en ren alu-udgave med samme design som Metrakit. Det giver lidt mere at søge efter, om ikke andet.

Alt jeg vil frem til er, at 90% af stumperne på markedet for tuning af klassiske knallerter skuffer omtrent alle. En stor del af cylindrene kan finpudses og dermed gå væsentligt bedre, men det går sjældent godt i første forsøg... 10 cylindre senere og let 10.000kr fattigere, har man så vundet 2-5km/t på toppen... Fint nok, hvis man har pengene eller de 2-5km/t er vigtigere end alt andet, selvfølgelig. :)

Jeg sparer sammen til mine udskejelser, og det koster åbenbart et par cylindre om året, men det tager jeg med, selv om det på ingen måde er billigt... Og ja, jeg begynder at slibe og file i en spritny cylinder, før den overhovedet har været monteret og motoren startet! Men kun fordi jeg ved, hvordan den kører uden ændringer - det ved du jo netop ikke, så det er fuldkommen tåbeligt at ændre ved andet end faktorer, som forlænger levetiden!

Og som sagt vil jeg anbefale dig at få indgående kendskab til motoren som helhed, før du går helt amok. Man skal starte et sted :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: puch bedste setup

Indlæg af juhl-drengen »

Tak det vil jeg så forsøge mig med nu skal jeg bare have fundet mig et "offer" at begynde på :hihi

Men mht. til udstødning så har jeg kigget på biturbo og fuego inde på moped-speed hvilken tror du der yder bedst på de forskellige områder ? :)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3941
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: puch bedste setup

Indlæg af kreidlerhansen »

28mm standardtype... De andre er for korte og giver dig nul og nix!

De klassiske knallerter reagerer ikke på tilfældig ekspansionspotte, som scooterne omtrent gør... desværre, kan man så mene! :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: puch bedste setup

Indlæg af juhl-drengen »

Okay tak Hansen :) men har set at man engang imellem kan finde nogle originale tun putter, er de noget værd ift. 28 mm udgaven af den normale potte ?.
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: puch bedste setup

Indlæg af juhl-drengen »

Sad lige og researchede lidt på både parmakit og metrakit cylindrene men kunne dog kun finde billeder hvor man kunne se portene for 47 mm udgaverne:
Parmakit: http://www.mopedarmy.com/wiki/Image:Cil57-resize.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Metrakit: http://www.mopedarmy.com/wiki/Image:Cil68-resize.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Ser parmakit ikke lidt mere lovende ud end metrakit? :whew
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3941
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: puch bedste setup

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg tror de kører nogenlunde ens, hvis jeg overhovedet skal gætte uden at kende porttiderne. Portene er latterligt små i begge cylindre, men det er kun godt for holdbarheden.

Parmakit-cylinderen kan portes langt vildere, hvis man vil dét.

Dog er begge uinteressante i mine øjne pga skørtdiameteren.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Vesteuropa"