12V skrev:Jeg følger altid en tommelfingerregel fra Wiseco, den siger boring * 0,004 for en totakter.
0,004 * 40 = 0,16 mm gab.
Jeg ser ofte 0,15 mm i div. knallert manualer som min. Så det passer vidst meget godt
Den rettesnor kan jeg bedre lide!
Det er værd at påpege, ringgabet kan være svært at måle præcist med nye ringe. Årsagen er, at de ikke altid er helt runde. Det er nok en kvalitetsdetalje, men jeg har set det ganske tit, og senest med ringene som fulgte med et FS1-stempel.
Det er let at se, om der er lysgennemtrængning mellem ring og cylindervæg, når ringen er i cylinderen for at tjekke ringgab!
Hvis ringen ikke følger cylindervæggen helt og ringgabet er ok, kan det således være en god idé at køre nogle kilometer og så tjekke ringgabet igen. Ringen bliver 'altid' formet efter cylinderen, og det kan påvirke gabet.
Tilbage i '09 oplevede jeg en klemmer pga. et ringgab <0,00mm, og det lærte mig så at tjekke gabet. Cylinderen tog ikke skade, så et nyt stempel med ring blev monteret. Ringgabet var 0,15mm efter endt tilpasning, men ringen fulgte ikke cylindervæggen helt perfekt.
50km senere tjekkede jeg påny ringgabet og det var vokset til 0,3mm! Ringen var ikke slidt/havde stadig riller, men den fulgte nu cylindervæggen. I løbet af de efterfølgende ~2.000km blev ringgabet ikke øget nævneværdigt.
Jeg tænker derfor, at mellem 0,05-0,1mm ringgab er fint, hvis ringen ikke slutter helt tæt fra ny, blot man tjekker gabet efter lidt forsigtig kørsel. Omvendt er det selvfølgelig omstændigt ift. at tilpasse fra første færd og så bare køre.