Side 2 af 2

Re: Atter en Orange 72´er på vej

: ons 14. jul 2010 23:04
af Kawa-z1
Morten - Webmaster skrev:
Kawa-z1 skrev:Og ja Kenneth det har kostet $$$$$ at lave, ikke mindst pga. at mange af de originale og sjældne dele, som tankhane osv. gik tabt under transporten hjem :twisted:
Tankhanen skal man også passe godt på, den kan nemt knække :roll:

hej morten det er rigtig den er lidt skrøbelig. men jeg hade ingen at knække da den var fjernet da den kom her. var heldig at jesper j kunne hjelpe mig med en.

Re: Atter en Orange 72´er på vej

: fre 16. jul 2010 21:24
af Søren
Kawa-z1 skrev:
Morten - Webmaster skrev:
Kawa-z1 skrev:Og ja Kenneth det har kostet $$$$$ at lave, ikke mindst pga. at mange af de originale og sjældne dele, som tankhane osv. gik tabt under transporten hjem :twisted:
Tankhanen skal man også passe godt på, den kan nemt knække :roll:

hej morten det er rigtig den er lidt skrøbelig. men jeg hade ingen at knække da den var fjernet da den kom her. var heldig at jesper j kunne hjelpe mig med en.
Så forstår jeg det bedre Steen :idea: :idea:.
Ham som tog knallerten hjem for dig kom til at knække benzinhanen :shock: , og satte så en ny på.
Godt nok ikke samme type, meen hvá :?: :?:

Spejlet var fjernet helt for ikke at gå i stykker under turen....

Re: Atter en Orange 72´er på vej

: søn 18. jul 2010 22:55
af olebole
AV AV .. Ja man skal vælge fragtmand med omhu :evil:
Mvh. Ole

Re: Atter en Orange 72´er på vej

: tors 25. aug 2011 22:49
af Thoms
Vi trækker lige den her op fra "arkivet" igen...

Som mange andre udviser jeg også største respekt for dette unikke eksemplar af en 72'er. En vaskeægte race maskine som i sine unge år har været brugt til løb et sted på de Japanske vædeløbsbaner... Bemærk blot luftindtagene i fornavet, det afkortede koblingsdæksel og de 18" store aluminuimshjul.... Sådan her så knallerten (næsten) ud da den landede i Hobro for 2 år siden.

Re: Atter en Orange 72´er på vej

: fre 26. aug 2011 12:42
af Bibendum
Jeg har set den med egne øjne og det vil være som at tyvstarte ved mållinien i et racerløb, hvis den skulle med til en konkurrence om den flotteste og mest gennemførte 72'er i DK. Slaget ville være vundet allerede inden det hele startede :o 100% original i alle leder og kanter og så med alle de originale bolte og skruer som blot er frisket op. Det findes simpelthen ikke bedre :bravo
Jeg kan se at der var blinklys på den da du fik den? Hvorfor er de ikke på den længere?

Re: Atter en Orange 72´er på vej

: fre 26. aug 2011 13:42
af Bibendum
jesper j skrev:der er bare et stort men og det er at den ikke er dansk :!:
Bibendo skrev:Jeg har set den med egne øjne og det vil være som at tyvstarte ved mållinien i et racerløb, hvis den skulle med til en konkurrence om den flotteste og mest gennemførte 72'er i DK. Slaget ville være vundet allerede inden det hele startede :o 100% original i alle leder og kanter og så med alle de originale bolte og skruer som blot er frisket op. Det findes simpelthen ikke bedre :bravo
Jeg kan se at der var blinklys på den da du fik den? Hvorfor er de ikke på den længere?
Ud fra måden du skriver på er der noget siger mig at du ikke har en model 72 selv :?: Der er vist ikke nogen der har lagt skjul på at det er en knallert der er importeret.

Re: Atter en Orange 72´er på vej

: fre 26. aug 2011 14:43
af Kristian C
Hvad er forskellen på en dansk 72ér og denne?

Jeg er nemlig selv ved at samle stumper til en 72ér, og har fået at vide at hvis der er TUM nummer på blokken skal motordelene bare tilsvare typegodkendelsen.
Jeg kan sagtens se at udstødningsrøret ikke er jf. typegodkendelsen, men er det "knallerten"?

Er der en liste over hvilke stelnumre som er importeret til DK.

Re: Atter en Orange 72´er på vej

: fre 26. aug 2011 20:34
af Michael
jesper j skrev:det er korekt at jeg ikke selv har en 72 mere men det har jeg haft og bla den benzinhane og tændrørs hætte der er på steens kommer fra mig jeg havde bla også den helt rigtig udstødning som de blev lev med i dk :!: hvad det så har med sagen at gøre men du roser den som den mest genmen førte i dk og der giver jeg bare min mening til kende at hvis jeg stod over for en fulstændig org dansk ville den efter min mening være mere rigtig. stens 72 er i unik god stand men det ændre ikke ved at det er en 5gears med oplagtudstødning og autolube og sådan blev de ikke solgt i dk. Endvidre er fordækket ikke det rigtig dette er bestemt ikke for at nedgøre steens fine 72`er men blot fordi det du skriver endikere at jeg ikke ved nået om yamaha`s årgange
Nu kan jeg roligt skrive, da jeg har en dansk mandarin og Jesper er lidt min mentor mht Yamahahistorie i Danmark (det er irreterende så meget han ved :hihi ). Efter min mening skal alt ikke være originalt eller for den sags skyld være dansk. Man skal bare huske på at der er lavet uendelig mange FS1ere på verdensplan. Så på verdensplan er de egenlig ikke særligt sjældne. Og det er jo godt, for så kan alle være med. Det er jo ikke kun det at eje en sjældenhed men i mine øjne også glæden ved at køre på den.Udnytte det den ar lavet til, nemlig at køre-det er jo ikke morsdagsplatter vi har med at gøre :hihi . Nå lad det nu ligge. Den hvide 72 er efter min mening rigtig fed og at den så har udboret fornav mm. gør jo kun historien endnu mere spændende :bravo . Hmmm måske skulle man selv lave en sådan racer så man kunne komme med til Ring Djursland næste år ( se Stubs indlæg ang dette. Der mangler yamaharepresentanter her). Er der nogen der har et 10,5 hestes tun til salg. Det med stor cylinder og membran oven på krumtaphuset?
Jeg kørte 5 gearet Kreidler i mine unge dage,men jeg kan huske der var nogen yamahaer der kørte med dette. De var hurtige, men jeg ved ikke hvor dan de rent faktisk gik. Den gang blev tingene kun vuderet på hvordan de gik med fuld gas. Tomgang og mellemområde var ikke af interesse.

Re: Atter en Orange 72´er på vej

: fre 26. aug 2011 21:09
af Reedvalve
Ja der var mange rigtige sjove detaljer på denne racer. Stort set alle skruer var gennemborede og efterfølgende sikrede med ståltråd eller split. Der skulle jo nødig ligger løse skruer, møtrikker, skiver mm på banen. Det afkortede koblingsdæksel er til hurtig udskiftning af fortandhjul.

Ps: Fede hjul. Dem kommer vi til at se mere til :wink:

Re: Atter en Orange 72´er på vej

: fre 26. aug 2011 21:38
af strynboen
det kunne være sjovt med et racing træf tema..men er der ikke strænge sikkerheds krav,,med tøj og hjelme og div godkendelser..og self et cc max spørgsmål
og er der baner vi kan arrengere det på..vi har jo alle en ræcer drøm..u anset mærke på maskinen..jeg kunne godt tænke mig en puch ræcer..bare for at være lidt anderledes end kreidlerne...puch motoren har mindst samme potensiale som kreidleren..derr er entelig ens konstrueret,,bortset fra koblingens placering..og puch"ens bedre gear skift..men hvad er reglerne for 50cc f eks..eller hvordan er reglerne for størelserne på motorene..kan vi evt selv arrengere et løb..måske med et max beløb som maskinerne må koste..lidt som i folke ræs..hvor maskinerne skal sælges hvis du bliver budt over 20,000..så derfør er der ingen som ofre mere på sin bil..med risiko for at skulle sælge den

Re: Atter en Orange 72´er på vej

: fre 26. aug 2011 22:51
af Evald
Jeg har klargjort en magen til i starten af 70'erne og der smed vi blot den gamle oplagte lyddæmpere ud i containeren for at sætte den danske på. Langt senere skulle de to gears ombygges med langt sæde og flere gear (det sidste skete uden garanti). Den danske lovgivning ødelagde meget af det autentiske. Jeg synes at den vi ser her er rigtig da det er sådan den forlod fabrikken.

Re: Atter en Orange 72´er på vej

: lør 27. aug 2011 10:57
af strynboen
dengang var det "bare" en knallert..som alle andre...de blev solgt til drenge på 15 år...som ødelagde dem...hvis de havde passet på dem havde der været flere 100 tilbage i dag.. :whew

Re: Atter en Orange 72´er på vej

: lør 27. aug 2011 11:18
af Bibendum
jesper j skrev:det er korekt at jeg ikke selv har en 72 mere men det har jeg haft og bla den benzinhane og tændrørs hætte der er på steens kommer fra mig jeg havde bla også den helt rigtig udstødning som de blev lev med i dk :!: hvad det så har med sagen at gøre men du roser den som den mest genmen førte i dk og der giver jeg bare min mening til kende at hvis jeg stod over for en fulstændig org dansk ville den efter min mening være mere rigtig. stens 72 er i unik god stand men det ændre ikke ved at det er en 5gears med oplagtudstødning og autolube og sådan blev de ikke solgt i dk. Endvidre er fordækket ikke det rigtig dette er bestemt ikke for at nedgøre steens fine 72`er men blot fordi det du skriver endikere at jeg ikke ved nået om yamaha`s årgange
Jeg undrede mig blot over hvorfor du havde behov for at skrive som du gjorde. Jeg tolker det nemlig slet ikke som noget "men" eller et problem - tværtimod. At de skal være mere "rigtige" fordi de blev ændret så drastisk i forhold til det danske marked kan jeg ikke følge. De er skabt som 5 gears og med den oplagte udstødning. Nu har der lige været en debat om hvor vidt en FS1 skal køre 30 eller meget mere, så lad os lade det ligge for nu.
Men faktum er, at både jeg og en fyr i mit nærområde har tilbudt Steen et meget stort pengebeløb for den knallert, hvilket vi jo ikke gjorde hvis ikke det var "the one and only". Jeg har til dags dato ikke set eller hørt om en i tilsvarende stand som er dansk fra ny og ville altså stadig til enhver tid vælge den ægte japaner i stedet for et produkt af den danske lovgivning. Men summa summarum er at den ikke kan købes, uagtet pris - hvilket jeg har fuld forståelse og meget stor respekt for :dust

Re: Atter en Orange 72´er på vej

: lør 27. aug 2011 15:20
af strynboen
en "rigtig" dansk er toppen af poppen..der skal være det rigtige stel nummer...elllers er det netop en mors dag platte..kun til pynt..og ikke historisk korrekt..de har bare ikke samme værdi,,når de er hentet hjem fra de varme lande..charmen ved at en dansk har overlevet i det danske klima med den nedbrudening det medføre
syntes jeg giver mest respekt for de danske som er reddet end en tilfældig import ting...det kan alle enhver med penge jo gøre...det at jagte en dansk op og gennemføre en resturation under svære vilkår..giver jeg min største respekt...men ok til pynt eller bane kørsel er de fine nok
men ok hvis man ikke har råd til en dansk er en udenlandsk jo bedre end ingen ting....men det bliver ALDRIG det samme

Re: Atter en Orange 72´er på vej

: man 29. aug 2011 14:27
af Bibendum
jesper j skrev:jeg kan kun være ening lars :(y) og de dukker jo stadig frem tag nu per sønderjydes fine årg 73 der aldrig er skruet i så fåes det ikke bedre. nå men det jeg oprindeligt reagerde på i denne tråd er at du skriver at det er dk`s pæneste og 100% org og det er den efter min mening ikke , der er hentet en hel håndfuld af de 5gears i meget fin og urørt stand og har man 20000kr kan de stadig findes i bla holland-tyskland og østrig kurt fra arden havde for et halv år siden en blå til salg for 32000kr,det der gør steen`s rigtig sjov er at den var lavet om til en rarcer
strynboen skrev:en "rigtig" dansk er toppen af poppen..der skal være det rigtige stel nummer...elllers er det netop en mors dag platte..kun til pynt..og ikke historisk korrekt..de har bare ikke samme værdi,,når de er hentet hjem fra de varme lande..charmen ved at en dansk har overlevet i det danske klima med den nedbrudening det medføre
syntes jeg giver mest respekt for de danske som er reddet end en tilfældig import ting...det kan alle enhver med penge jo gøre...det at jagte en dansk op og gennemføre en resturation under svære vilkår..giver jeg min største respekt...men ok til pynt eller bane kørsel er de fine nok
men ok hvis man ikke har råd til en dansk er en udenlandsk jo bedre end ingen ting....men det bliver ALDRIG det samme
På de fleste FS1'ere der bliver renoveret i det danske land, er det jo kun en nummerside og et stel der er tilbage af hvad der forlod fabrikken. Det skal så oveni købet svejses, lappes og skæres på kryds og tværs for at komme til at ligne noget igen. Derefter bliver der mixet stumper fra 15-20 forskellige knallerter sammen med nye efterproducerede dele, som i de fleste tilfælde alligevel ikke er historisk korrekte. Det har jeg altså svært ved at se "toppen af poppen" i...

Personligt vil jeg foretrække en maskine hvor alle tingene har hørt sammen fra ny, så er oprindelse sekundær for mig.

Derfor Jesper J - jeg vil være dig taknemmelig for et link, når der dukker et af de eksemplarer du nævner op igen. Særligt et af de urørte du omtaler. Der kan godt blive en stor pose "mønt" til dig i henvisningprovision.

P.S.: Den behøver ikke at have pedaler :hihi

Re: Atter en Orange 72´er på vej

: man 29. aug 2011 14:58
af Nikolaj Y
Bibendo skrev:
jesper j skrev:jeg kan kun være ening lars :(y) og de dukker jo stadig frem tag nu per sønderjydes fine årg 73 der aldrig er skruet i så fåes det ikke bedre. nå men det jeg oprindeligt reagerde på i denne tråd er at du skriver at det er dk`s pæneste og 100% org og det er den efter min mening ikke , der er hentet en hel håndfuld af de 5gears i meget fin og urørt stand og har man 20000kr kan de stadig findes i bla holland-tyskland og østrig kurt fra arden havde for et halv år siden en blå til salg for 32000kr,det der gør steen`s rigtig sjov er at den var lavet om til en rarcer
strynboen skrev:en "rigtig" dansk er toppen af poppen..der skal være det rigtige stel nummer...elllers er det netop en mors dag platte..kun til pynt..og ikke historisk korrekt..de har bare ikke samme værdi,,når de er hentet hjem fra de varme lande..charmen ved at en dansk har overlevet i det danske klima med den nedbrudening det medføre
syntes jeg giver mest respekt for de danske som er reddet end en tilfældig import ting...det kan alle enhver med penge jo gøre...det at jagte en dansk op og gennemføre en resturation under svære vilkår..giver jeg min største respekt...men ok til pynt eller bane kørsel er de fine nok
men ok hvis man ikke har råd til en dansk er en udenlandsk jo bedre end ingen ting....men det bliver ALDRIG det samme
På de fleste FS1'ere der bliver renoveret i det danske land, er det jo kun en nummerside og et stel der er tilbage af hvad der forlod fabrikken. Det skal så oveni købet svejses, lappes og skæres på kryds og tværs for at komme til at ligne noget igen. Derefter bliver der mixet stumper fra 15-20 forskellige knallerter sammen med nye efterproducerede dele, som i de fleste tilfælde alligevel ikke er historisk korrekte. Det har jeg altså svært ved at se "toppen af poppen" i...

Personligt vil jeg foretrække en maskine hvor alle tingene har hørt sammen fra ny, så er oprindelse sekundær for mig.

Derfor Jesper J - jeg vil være dig taknemmelig for et link, når der dukker et af de eksemplarer du nævner op igen. Særligt et af de urørte du omtaler. Der kan godt blive en stor pose "mønt" til dig i henvisningprovision.

P.S.: Den behøver ikke at have pedaler :hihi
Hvis alle skulle finde danske ladefund, som stod som nye, ville priserne jo blive mega høje. Jeg kan da godt se at det er noget specielt at have en knallert som aldrig er blevet renoveret osv. Men hvis der ikke var nogen som renoverede dem, ville de jo alle sammen være thansen-vrag :? Jeg har selv en tysk yamaha som jeg er ved at lave til en dansk da jeg syntes den er pænere.. og for mig er det ligemeget om den har kørt i Tyskland eller for den sags skyld Afrika. Jeg vil bare gerne have en knallert som ser godt ud, og efter min mening er det så den danske model :D