Min nevø´s yamaha..

Vis os hvad du roder med for tiden. Her kan du vise dit restaureringsprojekt frem.
Brugeravatar
Thomas P.
Gummi rocker
Indlæg: 565
Tilmeldt: man 2. jun 2008 23:08
Kontakt:

Re: Min nevø´s yamaha..

Indlæg af Thomas P. »

Nå... :D Jeg har jo gået længe og kigget på knallerten i min garage, og jeg syntes sku ikke rigtig der sker noget. Jeg har lovet min nevø Lasse at jeg vil hjælpe ham med og få den ud og køre. Og som projektet skrider frem kan jeg godt se, at hvis den skal med til Strynø køreklar, så må jeg hellere begynde og pille lidt :lol:

Lidt opdatering siden sidst:

Jeg fik monteret en anden baggaffel, som passer på :)
Baghjulet er byttet ud med ny model bagnav, så det passer på taiwansen-baggaffel.
Koblingen er lavet, der skulle et andet dæksel til da det som sad på var slidt op. Og så en ny snegl.
Der er også lige kommet en anden udstødning på.
Lasse var ude med en kammerat, og de fik skiftet puch-topstykket ud med et yamaha, og samlet lidt forskelligt på den som jeg havde pillet fra hinanden :D
Vi har haft den startet, men ikke andet end 10 sek. da der ikke er olie på motoren endnu. Den skal lige have tætnet bundproppen.
Jeg har stillet tændningen, så regner ikke med den store justering når der er kommet lidt olie på, og jeg kan prøve den.

Så nu er der jo bare tilbage og tage én ting ad gangen, indtil vi er færdige :)

Turen er nu kommet til en ret væsentlig ting.. nemlig bremserne :)
Og som billedet viser, så skal jeg lige pille lidt ved kaliberen. Det er jo set mange gange før... Knækket udluftningsskrue :)

Og lige et enkelt helheds billede..
Vedhæftede filer
08022009266 (Medium).jpg
08022009266 (Medium).jpg (92.99 KiB) Vist 3766 gange
08022009267 (Medium).jpg
08022009267 (Medium).jpg (61.76 KiB) Vist 3767 gange
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Min nevø´s yamaha..

Indlæg af Kim B S »

Hej Thomas P.
Det er dejligt at se at det går frem ad med Lasse`s Yamaha. :wink: :D Jeg glæder mig også til at se jer og jeres maskiner på Strynø. :wink: :D
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
Thomas P.
Gummi rocker
Indlæg: 565
Tilmeldt: man 2. jun 2008 23:08
Kontakt:

Re: Min nevø´s yamaha..

Indlæg af Thomas P. »

Kim B S skrev:Hej Thomas P.
Det er dejligt at se at det går frem ad med Lasse`s Yamaha. :wink: :D Jeg glæder mig også til at se jer og jeres maskiner på Strynø. :wink: :D
Hilsen Kim.
Ja, det går langsomt, men vi når det nok :)
Jeg glæder mig også til og møde dig på Strynø. Det er meget sjovt og møde mennesker man har skrevet lidt sammen med om fælles interesse. Det er næsten som om man kender hinanden på forhånd :)
Brugeravatar
Thomas P.
Gummi rocker
Indlæg: 565
Tilmeldt: man 2. jun 2008 23:08
Kontakt:

Re: Min nevø´s yamaha..

Indlæg af Thomas P. »

Så fik jeg kigget lidt på kaliberen i dag.

Først prøvede jeg og få den knækkede udluftningsskrue ud med en ornepik. Og selvfølgelig knak den nede i skruen :evil:

Men så kunne jeg jo lige hygge mig et par timer med en dremmel-sliber med diamant, for man kan jo ikke bore i sådan en hærdet spids :cry: Men ud kom den, så nu må jeg lige se om det er nok og rense gevindet med en 7mm tap, eller om jeg skal ligge den op i 8mm. Det ser vi på i morgen :)
Vedhæftede filer
09022009269 (Medium).jpg
09022009269 (Medium).jpg (48.11 KiB) Vist 3675 gange
09022009270 (Medium).jpg
09022009270 (Medium).jpg (36.02 KiB) Vist 3676 gange
09022009271 (Medium).jpg
09022009271 (Medium).jpg (51.92 KiB) Vist 3675 gange
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4253
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Min nevø´s yamaha..

Indlæg af FS1originalen »

Ja sådan en ornepiller kommer der sjældendt noget fornuftigt ud af at bruge. Enten borer man hullet så stort at den kiler gevindet fast eller også skal man vælge den så lille at den knækker som ingenting. Men godt du fik den ud.
Har set at Morten kan noget med at svejse en høtrik på den knækkede skrue og så samtidig udnytte svejsevarmen til at løsne det fastgroede :wink:

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Min nevø´s yamaha..

Indlæg af Morten - Webmaster »

Ja, de eneste 2 ting en ornepiller duer til er at pille næse med og kradse ukrudt op mellem fliserne..... og det sidste er den faktisk heller ikke ret god til :roll:

Svejsemetoden er vejen frem i de her sager... så får man heller ikke boret ned og ødelagt sædet
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Thomas P.
Gummi rocker
Indlæg: 565
Tilmeldt: man 2. jun 2008 23:08
Kontakt:

Re: Min nevø´s yamaha..

Indlæg af Thomas P. »

Ja, jeg har godt set og hørt om metoden. Men jeg syntes ikke at der stak nok at skruen op til jeg kunne svejse på den. Og så har vi sådan en hyggeting på arbejdet i øjeblikket med hvem der har §26, dem som ikke har må jo ikke bruge svejseværket, og dem som har spiller så kostbare at jeg ikke gider spørge om hjælp :)
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Min nevø´s yamaha..

Indlæg af Morten - Webmaster »

jeg svejser møtrik på selv om den er knækket 3 mm nede i hullet :shock:
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Thomas P.
Gummi rocker
Indlæg: 565
Tilmeldt: man 2. jun 2008 23:08
Kontakt:

Re: Min nevø´s yamaha..

Indlæg af Thomas P. »

ok :shock: Det tror jeg sku ikke jeg magter :)
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Min nevø´s yamaha..

Indlæg af Morten - Webmaster »

Thomas P. skrev:ok :shock: Det tror jeg sku ikke jeg magter :)
Så kom herned med den :wink:
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Thomas P.
Gummi rocker
Indlæg: 565
Tilmeldt: man 2. jun 2008 23:08
Kontakt:

Re: Min nevø´s yamaha..

Indlæg af Thomas P. »

Ja Morten. Det må jeg huske til en evt næste gang :wink: Men nu er den jo kommet ud :lol:
Brugeravatar
Thomas P.
Gummi rocker
Indlæg: 565
Tilmeldt: man 2. jun 2008 23:08
Kontakt:

Re: Min nevø´s yamaha..

Indlæg af Thomas P. »

Update:
Jeg fik lokaliseret lidt flere fejl.

Utæt indsugningsplade, som skyldes klassikeren.. Dog ikke 2, men 1 enkelt umbacho-skrue på bagsiden :lol:
Jeg fik skiftet bundprop, og hældt olie på motoren. Fik startet den op, og med besvær holdt den igang i 5 min. hvor den røg som bare pokker. :roll:

Så tjekkede jeg lige oliestanden i motoren igen, og kunne konstatere at den nu havde "slugt" de 600ml olie :lol:
Så det var jo nok derfor den røg sådan :lol: :lol:

Nå men vi må jo have skjoldet af igen, og kigge lidt på pakdåsen tror jeg :wink: :)
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Min nevø´s yamaha..

Indlæg af Morten - Webmaster »

:roll: på'en igen så hva' :?
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Min nevø´s yamaha..

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Thomas P. skrev:Update:
Jeg fik lokaliseret lidt flere fejl.

Utæt indsugningsplade, som skyldes klassikeren.. Dog ikke 2, men 1 enkelt umbacho-skrue på bagsiden :lol:
Jeg fik skiftet bundprop, og hældt olie på motoren. Fik startet den op, og med besvær holdt den igang i 5 min. hvor den røg som bare pokker. :roll:

Så tjekkede jeg lige oliestanden i motoren igen, og kunne konstatere at den nu havde "slugt" de 600ml olie :lol:
Så det var jo nok derfor den røg sådan :lol: :lol:

Nå men vi må jo have skjoldet af igen, og kigge lidt på pakdåsen tror jeg :wink: :)
kan jo også være samlingen midt i krumtaphuset som ikke er tæt,, det er også set før,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
Thomas P.
Gummi rocker
Indlæg: 565
Tilmeldt: man 2. jun 2008 23:08
Kontakt:

Re: Min nevø´s yamaha..

Indlæg af Thomas P. »

Morten - Webmaster skrev::roll: på'en igen så hva' :?
Ja, der er sku ikke andet for :)
Jeg havde godt en grim mistanke om den ville lave ballade ved pakdåsen. Der var tydelig slid i bøsningen dengang jeg havde det adskildt. Men min nevø havde en kammerat med ude og samle det en dag, og de havde ingen ny bøsning, og ingen ny simmerring, så det gamle måtte bare på igen :wink:
Så nu må jeg jo skille det ad igen :|

Jeg kunne godt være fristet til og pille hele motoren fra hinanden, og skifte alle simmerringene. Det kunne jo også være at den er utæt i krumtapshuset, så vi kan ligeså godt samle det påny med flydende pakning. Så kan jeg også få kigget det hele efter 1 gang for alle.
Brugeravatar
Thomas P.
Gummi rocker
Indlæg: 565
Tilmeldt: man 2. jun 2008 23:08
Kontakt:

Re: Min nevø´s yamaha..

Indlæg af Thomas P. »

Johnny S. skrev:
Thomas P. skrev:Update:
Jeg fik lokaliseret lidt flere fejl.

Utæt indsugningsplade, som skyldes klassikeren.. Dog ikke 2, men 1 enkelt umbacho-skrue på bagsiden :lol:
Jeg fik skiftet bundprop, og hældt olie på motoren. Fik startet den op, og med besvær holdt den igang i 5 min. hvor den røg som bare pokker. :roll:

Så tjekkede jeg lige oliestanden i motoren igen, og kunne konstatere at den nu havde "slugt" de 600ml olie :lol:
Så det var jo nok derfor den røg sådan :lol: :lol:

Nå men vi må jo have skjoldet af igen, og kigge lidt på pakdåsen tror jeg :wink: :)
kan jo også være samlingen midt i krumtaphuset som ikke er tæt,, det er også set før,,
Jep, der kom du mig lige i forkøbet Johnny :)
Brugeravatar
Henrik Fs1
Gummi rocker
Indlæg: 944
Tilmeldt: lør 16. aug 2008 13:38
Kontakt:

Re: Min nevø´s yamaha..

Indlæg af Henrik Fs1 »

Det problem havde jeg også her i weekenden, med min vens Yamaha. Sagen var vi skulle have skiftet pakningen på olieskruen, så vi fik olien af og der var kun 200ml.. :( :( Når på med 400 ml, og han tog ud på en prøvekørelse.. Da han kom ned af grusvejen, røg den som en gal!
Man kunne ikke se bag ham, havde aldrig set noget lignede.. :lol: :lol: :lol: :lol: Sagde dog bare til ham, om han bare ville sikre sig der ikke kom rust i udstødnigen.. :lol: :lol: :lol:
Yamaha Fs1 DX 1978 - Rimelig orginal, Ready to go!
Yamaha Fs1 K 1978 - Original, Snart klar!
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Yamaha Fs1 SS 1973 - Projekt original
Puch grandprix Flagskib 1978 - Projekt original

// Hilsen Henrik.
Brugeravatar
Thomas P.
Gummi rocker
Indlæg: 565
Tilmeldt: man 2. jun 2008 23:08
Kontakt:

Re: Min nevø´s yamaha..

Indlæg af Thomas P. »

Så fik vi pillet motoren af, og skildt den ad :)

Den trænger godt nok også til en renovering må man sige :)

Bøsningerne ved krumtap højre side, og ved fortandhjul skal ihvertfald skiftes. Nye simmerringe over det hele, den simmerring ved gearskifterakselen var lappet med flydende pakning. Nye lejer må der også til, venstre krumtapsleje er fuldstændig færdigt. Der kunne man rykke krumtappen op og ned 1mm, eller så noget :o Der står "japan" på lejerne, så mon de er originale :roll:

Bøsningen ved fortandhjulet kunne erhverves hos Benny, men bøsningen ved krumtappen må jeg få drejet, da jeg ikke kan finde den nogen steder. Ellers ser gearkasse, kobling osv. meget fint ud.
Vedhæftede filer
22032009292 (Medium).jpg
22032009292 (Medium).jpg (84.14 KiB) Vist 3353 gange
22032009293 (Medium).jpg
22032009293 (Medium).jpg (105.5 KiB) Vist 3353 gange
22032009294 (Medium).jpg
22032009294 (Medium).jpg (104.05 KiB) Vist 3355 gange
Brugeravatar
hybber
Fuldblods knallert
Indlæg: 396
Tilmeldt: søn 18. jan 2009 13:44
Kontakt:

Re: Min nevø´s yamaha..

Indlæg af hybber »

Jamen så skete der jo "lidt" igen! Kan da godt se at den godt ku trænge til en tur. Det er vist det eneste rigtige at i fik den splittet ad så man kan starte forfra! Det ender sgu tit med for mange lappeløsninger, nu ved i hvad i har at gøre med!

God arbejdslyst!!
Rigtige mænd har gulvtæppe, radiator og fjernsyn i værkstedet......................
Brugeravatar
dexta
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2228
Tilmeldt: ons 9. apr 2008 19:51
Kontakt:

Re: Min nevø´s yamaha..

Indlæg af dexta »

Det ser godt ud, men den er dælme beskidt :shock: :roll:
Hilsen Mads

Yamaha FS1 1978 DX speciel
Besvar

Tilbage til "Renoverings projektet, nuværende.."