Mål...:
Dynamisk kompressionsforhold på ~7,6:1
MSV på max 20m/s@11.000rpm
=
Finde den ønskede volumen i forbrændingskammeret!
Kendte data:
Boring/slaglængde hhv. 43mm/39,7mm = 57,65cc
Squish-areal 53%
Squishvinkel 1* (endelig fastslået!) svarende til 0,7mm squish ved cylindervæggen og 1,4mm ved squish/slut
Deck Height 0,5mm
Squish 0,7mm
Udstødningsport 20mm fra top = 189,9*
Skylleporte 31mm fra top = 134,8*
Blowdown: 27,55*
MSV@11.000rpm@4cc kammer er 22,44m/s
Statisk kompressionsforhold@4cc kammer er 14,4:1 (uden korrigering for squishafstand)
Dynamisk kompressionsforhold@4cc kammer er 8,26:1
MSV@11.000rpm@8cc kammer er 28,48m/s
Statisk kompressionsforhold@8cc kammer er 7,2:1
Dynamisk kompressionsforhold@8cc kammer er 4,63:1
**************************************************
Lad os starte med MSV, idet vores primære mål er de 20m/s@11.000rpm med de givne tal...og jeg vælger 11.000rpm som max, fordi det er en KNALLERT! Selv hvis den normalt ikke kommer over 9.000rpm, så VIL den på et tidspunkt blive forsøgt overdrejet mest muligt, fordi hver 0,1km/t tæller, når man skal blære sig på forum...!!!
20m/s@11.000rpm@189,9* udstødningsvarighed@53% squishareal@1* squishvinkel kræver følgende dynamiske kompressionsforhold:
10:1...
AV! Det svarer til 3,26cc kammervolumen eller 17,68:1, statisk!
Et rundt tal som udgangspunkt....:
12:1 statisk og uden hensyntagen til squish-afstanden giver 4,8cc kammervolumen, hvilket giver et dynamisk kompressionsforhold på 7,05:1, som er meget tæt på det ønskede mål og under grænsen for 95 oktan.
MSV@11.000rpm bliver nu 24,32m/s... stadig for højt!
Hvis kammerets volumen reduceres, stiger MSV yderligere. Udstødningsporten ligger rigeligt højt, så den er der heller ikke grund til at pille ved. Tilbage er så squish-vinklen og squish-arealet:
Jo højere vinkel, desto lavere MSV og overdrejningspotentiale! Hvis den ændres fra 1* til 3,4* så falder MSV til 19,94m/s@11.000rpm
Det svarer til, at squishafstanden nær cylindervæggen er 0,7mm og ved squishkantens slutning er afstanden øget til 1.93mm
Kammerets ønskede volumen:
4,8cc - (57,65 / 39,7 * 0,7) + 0,5cc
= 4,8 - 1,01cc + 0,5cc
= 4,29
Afrunding til 4,3cc og så er den skid for så vidt slået.
Sikkerhedsmargin er i dette tilfælde ret stor, idet squish-afstanden i gennemsnit vil være højere end de anvendte 0,7mm, så i praksis vil den samlede kammervolumen være større end de 4,3cc!
Dermed ender det statiske kompressionsforhold på under 12:1, og der er således godt med plads til både en effektiv udstødning og overdrejning, uden man passerer grænsen for, hvad brændstoffet kan kapere uden at splitte motoren ad... overdrejning er der endda fin plads til.
Jeg er kun i tvivl om én ting:
Den eksakte bredde på squishbandet målt på tværs af boringen. Jeg synes, det virker mystisk, at de oplyste 4,2mm skal svare til 53%...
Ovenstående er mere ment som et regneeksempel, da jeg ikke er 100% sikker på de givne data. Jeg kan have beskrevet et eller andet på kryptisk vis, ligesom Knud kan have ramt skævt med en udmåling. Jeg har heller ikke tidligere benyttet de eksakte mål for stempelkuplens areal, men derimod kun ift. boringens areal. Der er derfor nogle småting, som kan og skal justeres.
Regneeksemplet har dog stadig sin værdi, og jeg vil meget gerne korrigeres, når jeg klokker i det. Jeg er stadig på novice-stadiet, og alle med samme interesse kan derfor let hoppe med ind i kampen, så vi alle kan få gavn af de RIGTIGE data!