Side 11 af 11

Re: Kreidler from scratch

: fre 13. okt 2023 00:10
af Steen T
Det er da træls Michael, og så her hvor køre sæsonen er ved at være forbi, jeg har monteret en Stage 6 EGT, hvilket jeg syntes er betryggende, bare jeg ændrer dysen to numre, kan det aflæses på temperaturen, jeg syntes også det er svært at indstille korrekt blanding ved hjælp af tændrørs farven.
Steen.

Re: Kreidler from scratch

: lør 21. okt 2023 20:04
af mriisj
Steen, ja det skal ikke være nemt at dysse 2 taktere ind, og ja man kan hurtigt se forskel på temperaturen men det er jo en del af det sjove, tænk hvis det bare var at montere og så ud af starthullerne så lærte vi jo intet om alt det der skal til for at tingende virker men det ville være nemmere og vi skal huske at der en sæson igen efter jul :)

Jesper jeg mener at tændrørets farve er ret retvisende og en god indikator om forbrændingen men er enig i at det er en god ide at se på toppen af stemplet under ind-dysning af karburatoren, jeg bruger et bore scope til dette for at undgå at skrue mine pindbolte ihjel....

I Holland er det jo en stor ting med Road Racing så herfor bliver der nok udviklet vildt for at få top ydelse og de er kun interesseret i fuld hane, det er kun os landevejs racere der også vil have noget i mellem området på bekostning af max ydelse.....

Vinteren kommer nok til at stå på mit næste projekt, 1975 RS hvor jeg nu har fået næsten alle dele originalt :)

Re: Kreidler from scratch

: man 6. nov 2023 21:17
af kreidlerhansen
Tændrøret fortæller kun om, hvad der foregår omkring tændrøret.

Stempeltoppen fortæller om, hvad der foregår omkring stemplet.

Du kan have et tændrør, som er til den brune side, mens stemplet stadig overophedes. Det er der set rigeligt med eksempler på, herinde. Svaret i de gængse tuningsfora, når folk uploader fotos af deres tændrør, er som regel "Det er et tændrør. Hvad med resten af motoren?"

Tændrøret er en fin indikator på en lavtydende, lavkomprimeret motor. Trimmer du en højtydende 2T til den gængse Cocio-brune farve, er den med al sandsynlighed trimmet godt og vel til den fede side. Det hjælper ikke, at mange typisk vælger et for koldt tændrør til deres opsætning.

Derfor er det nu stadig en sjov ting at trimme sådan et bæst ind ... og frustrerende! Min gamle motor havde et punkt omkring 1/3 gas mellem 3-5.000rpm, hvor den konsekvent spruttede og hakkede. Hverken valg af dyse, nål, spjæld, tomgangsdyse eller at rykke tændingstidspunktet den ene eller anden retning afhjalp problemet. Ikke engang forøget squishafstand ændrede ved noget. Løsningen blev aldrig at køre under 6.000rpm.

Re: Kreidler from scratch

: tirs 7. nov 2023 19:13
af mriisj
Hvis man kunne like et indlæg i dette forum ville jeg helt sikkert like dit sidste indlæg Jesper :)

Re: Kreidler from scratch

: ons 15. nov 2023 19:31
af kreidlerhansen
mriisj skrev: tirs 7. nov 2023 19:13 Hvis man kunne like et indlæg i dette forum ville jeg helt sikkert like dit sidste indlæg Jesper :)
Du må nøjes med at anmelde mit svar for at være morsomt :P

Min tålmodighed rækker ikke til at dyse til grænsen. Det er som om, at når Kreidler med membran endelig begynder at gå rigtig godt på toppen, så går den for magert i bunden og hænger for højt i tomgang. Jeg er _alt_ for mærket af min glæde ved karakteristikken i de mildere 4,2HK motorer og deres kutter-agtige tomgang :D

Re: Kreidler from scratch

: tors 16. maj 2024 11:49
af mriisj
Så har den været ude og trille lidt i det gode vejr, men ingen mellemtræk overhovedet, kører fint med fuld gas og går så igen ud i tomgang, jeg tænker at bundpakningen er gået igen.....
Jeg ovevejer at købe en ny cylinder 44mm eller 47mm fra VHS......krumtappen er en 44mm slaglængde

Re: Kreidler from scratch

: tors 16. maj 2024 21:34
af kreidlerhansen
Jeg er i mellemtiden sluppet af med al spøjs ballade og oplever overvejende ren motorgang uanset omdrejningstal og gasposition.

Det kan lade sig gøre!

Re: Kreidler from scratch

: fre 17. maj 2024 16:37
af kreidlerhansen
mriisj skrev: tors 16. maj 2024 11:49 Så har den været ude og trille lidt i det gode vejr, men ingen mellemtræk overhovedet, kører fint med fuld gas og går så igen ud i tomgang, jeg tænker at bundpakningen er gået igen.....
Jeg ovevejer at købe en ny cylinder 44mm eller 47mm fra VHS......krumtappen er en 44mm slaglængde
Hverken 44mm eller 47mm er egnet til mere end 39,7mm slaglængde, må jeg hellere påpege.
Skylleportene åbner så tidligt, du går alvorligt på kompromis med al effekt under 8.000rpm.

Enten skifter du krumtap og accepterer omdrejningsvilligheden, eller også køber du en 48mm VHS-cylinder og tilpasser resten af motoren.

Hvad er det i grunden for en udstødning, du har monteret? Så vidt jeg husker, er det et 44mm cylinderkit af de første fra Johan ... de har aldrig fungeret med 44mm slaglængde, selv om han gjorde sit yderste for direkte at lyve om deres formåen.
De er baseret på en alm. 44mm KT, som ikke engang fungerer godt med 42mm slaglængde.

Det 44mm kit fra BMP duer kun til en potte, der strækker forbi 10.000rpm. Alt andet bliver noget pladder.

44mm VHS yder det samme som 47mm. Det er samme cylinder, men 47mm har nogle udfordringer, som gør de ekstra 3mm boring ikke rigtigt gør nogen forskel ... eller jo, kortere holdbarhed, fordi stemplerne ikke duer til en luftkølet motor.

Re: Kreidler from scratch

: lør 18. maj 2024 20:47
af mriisj
Jesper, tak for al din info.

Jeg har ikke selv målt slaglængden men fandt fakturaen frem hvor han skriver at slaglængden på Ritoen er 44 mm, men jeg kan måle det i morgen hvor jeg skiller det ad.

Jeg kører med hans 80CC udstødning som han anbefalede da jeg købte sættet.

Re: Kreidler from scratch

: søn 19. maj 2024 07:28
af kreidlerhansen
Altså, 44mm boring, 44mm slaglængde = 67cc til en 80cc potte?
Jeg har netop testkørt en anden 80cc potte på 60cc ... trak til 13.000rpm selvom den er kendt for at stoppe før 12.000rpm med 80ccm..
Til gengæld havde den ingen kræfter, deroppe.

Jeg har to andre potter, der nok burde testes på din, istedet. De kræver til gengæld, man ikke er bange for at holde på med omdrejninger og derfor stiller visse krav til plejlstangen 😂