Side 3 af 6
Re: Motor renovering
: tors 30. apr 2009 10:32
af nielsfup
Nu har jeg kikket alle de tegninger vi har igennem og her vender C ringen på aksel 19 ind mod svinghjulet på alle tegninger. Lige som jeg har samlet det.
Men jeg er ikke sikker på tegningerne er rigtige
Hvad siger i.
Re: Motor renovering
: tors 30. apr 2009 11:29
af Yamaha FS1 50SS
Hej Niels
Super flot arbejde og gode billeder af en motorrenovering
,,, måske kan nogen af billederne fra min 1977 crom renovering bruges til at kikke efter hvis der er tvivl om hvordan det skal side
,,, og kan du bruge nogen af billederne til guiden skal du være velkommen til det også ,,,
du kan vist se hvordan akslerne skal side på linket herunder ,,, gearkassen er næsten i bunden af siden ,,,
viewtopic.php?f=6&t=503&st=0&sk=t&sd=a&start=40
god arbejdslyst ,,,,
Re: Motor renovering
: tors 30. apr 2009 11:44
af nielsfup
Hej Ja det vil jeg gerne.
Og der er vist ingen tvivle om at den skide aksen vender forkert. Øv.
Jeg blev jo advaret men da havde jeg samlet det. Sådan er det bare.
For den C ring skal jo sikre at akslen ikke kan komme ud i gennem hullet til koblings huset.
Alle tegninger er desværre forkerte
Nå men jeg må jo bare skille det ad igen.
Den har kørt omkring 2000 km med akslen vendt forkert. Uden problemer. Men nu kan jeg jo ikke leve med det når man ved det er galt
Re: Motor renovering
: tors 30. apr 2009 17:38
af nielsfup
Så er akslen vendt om. Om der er ikke nogen tvivel den sad forkert.
OG TEGNINGEN ER FORKERT .
Det vag godt at den flydende pakning ikke var hærdet endnu
Det kunne bare tørres af
Hvad siger i nu inden jeg samler det hele igen
Re: Motor renovering
: tors 30. apr 2009 19:02
af strynboen
tja så bare et par rundhovede skruer på den låseplade under koblingen så gear armen ikke kan støde på,,så må den
være ok,
,hvis du vil prøve med mine hjemmelavede sckok koblinger af armeret gummi,,må du lige sende en pm,,jeg har masser af dem..de kan sendes i et brev,,og nitterne i koblingsskålen kan erstattes med 5 mm bolte,med undersænkede hoveder,,der skal så skæres gevind i alu delen,,og undersænkes i jern/alu skålen,,og lige en dråbe befæstnings lim så sidder de..
jeg tror entelig ikke den flange tætning hærder helt op,,så du kan altid åbne igen,,jeg har brugt samme til min motor..
når du ikke kan få mere ud af sprøjten,,skære du den op med hobby kniven,,der er meget tilbage stadig..det hærder ikke i luften,,har haft tuben liggende længe åben...
Re: Motor renovering
: tors 30. apr 2009 21:33
af nielsfup
Hej Lars
Jo jeg vil meget gerne pråve din gummi løsning.
Det kan godt være den LocTite er meget længe om af blive tør. Men den har været 100% tæt i de 2-3 år den har kørt siden jeg havde den åbnet sidst.
Den er Super
Re: Motor renovering
: tors 30. apr 2009 21:34
af nielsfup
Så samler jeg det igen
Re: Motor renovering
: tors 30. apr 2009 22:22
af nielsfup
Så er den samlet igen. Håber ikke der er mere galt
Re: Motor renovering
: tors 30. apr 2009 22:24
af adax17
Hvordan ligger tidsforbruget på en sådan renovering af motor og gear, hvis man går ud fra man er amatør?
10 timer ??
Re: Motor renovering
: tors 30. apr 2009 22:32
af subwoof
adax17 skrev:Hvordan ligger tidsforbruget på en sådan renovering af motor og gear, hvis man går ud fra man er amatør?
10 timer ??
måske mere, kommer an på så meget, men første ganger der en rigtigt god ide at kigge godt efter når man skiller ad osv..
men niels, nu ska du ik græde fordi du vendt den aksel forkert.. den har jeg også lavet..
Re: Motor renovering
: tors 30. apr 2009 23:06
af nielsfup
Ja vi er nok ikke de eneste.
Det er ikke nemt når tegningerne er forkerte.
Jeg vil tro det tager en dags tid at lave hvis man har alle dele og intet går galt.
Det tager også tid hvis man skal male OSV.
Re: Motor renovering
: fre 1. maj 2009 08:00
af nielsfup
Justering af gear skifte gaflen ved gear tromlen:
Som det ses på billederne justeres frigangen i skifte mekanismen ved at løsne møtrikken på den lille aksel og dreje akslen (den er excentrisk) til der er lige meget luft mellem de to gribe kroge og stifterne på tromlen.
Justeringen skal laves i 2 gear. spænd møtrikken igen
Re: Motor renovering
: fre 1. maj 2009 08:49
af strynboen
kan du ikke bytte de første 2 billeder,,jeg sad og grublede på hvordan man kunne stille på låsehjulet på tromle låsen,,da jeg så det næste billede og kunne se at det var returfjederen ,,der skulle stilles i neutral så klørene passer..men jeg er måske lidt træt her 1 maj,,8.50 om formidagen,,,det er skønt at holde ferie,,,,,
Re: Motor renovering
: fre 1. maj 2009 09:04
af Morten - Webmaster
Så lærte jeg lige lidt igen !! vidste ikke man kunne justere gearskiftet sådan
Re: Motor renovering
: fre 1. maj 2009 10:37
af nielsfup
Hej Lars
Jo det vil jeg gøre.
Det handler jo bare om at stille på skruen ( ved retur fjederen ) til der er lige meget luft mellen de to medbringer klør og de to stifter på tromlen. I 2 Gear ( ifg, manualen )
Re: Motor renovering
: fre 1. maj 2009 10:41
af nielsfup
Nu kommer der lige et koblings spørgsmål:
er dette rigtigt:
Re: Motor renovering
: fre 1. maj 2009 10:42
af nielsfup
flere billeder
Re: Motor renovering
: fre 1. maj 2009 11:51
af nielsfup
Ja det er den type med fast kickhjul.
Man det undre mig at der er 0.5mm spillirum mellem koblings skålen og selve knasten.
Syntes det er for meget. Og så er der lige som en recces i skålen der passer til bronse skiven men så bliver det for højt skiver er ca 1.5 mm tyk og reccessen er kun ca 0.5 dyb.
Re: Motor renovering
: fre 1. maj 2009 14:54
af nielsfup
Jeg har lige læst den men kan ikke finde noget
Re: Motor renovering
: fre 1. maj 2009 16:32
af nielsfup
Montering af kickstarter mellemhjul.
Dette lille mellem hjul køre med hele tiden så det er vigtig det er samlet rigtigt med de rigtige skiver og bølge fjederen.
Skiver ved bølge fjederen er ca 1 mm tyk.
Sådan ser det ud.