benzin/olie blandingsforhold
benzin/olie blandingsforhold
Hej
Jeg ved godt at der er andre der før har stilt dette spørgsmål, da jeg har kigget jeres fine søge funktion igennem.
Men der er mange forskellige bud, der var fx. en der skrev at med moderne fuldsyntetisk olie skulle det være 2% altså 1:50, men til det var der en der svarede at han med denne blanding havde brændt krumtaphuset af (Jeg mener det var krumtaphuset, correct me if I'm wrong)
Gør det nogle forskel hvilken årgang det er, personligt har jeg en K1 4gear fra 1977.
På forhånd tak
-JakPotten
Jeg ved godt at der er andre der før har stilt dette spørgsmål, da jeg har kigget jeres fine søge funktion igennem.
Men der er mange forskellige bud, der var fx. en der skrev at med moderne fuldsyntetisk olie skulle det være 2% altså 1:50, men til det var der en der svarede at han med denne blanding havde brændt krumtaphuset af (Jeg mener det var krumtaphuset, correct me if I'm wrong)
Gør det nogle forskel hvilken årgang det er, personligt har jeg en K1 4gear fra 1977.
På forhånd tak
-JakPotten
- patrick j.
- Gummi rocker
- Indlæg: 618
- Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 23:36
- Kontakt:
Re: benzin/olie blandingsforhold
Det gør bestemt ingen forskel hvilken årgang det er, og i min instruktionsbog står der 25 : 1 er den blanding den skal have. altså en 4% blanding:)
Yamaha fs1 k1 årgang 1978 "projekt original"
- Morten - Webmaster
- Site Admin
- Indlæg: 6634
- Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
- Kontakt:
Re: benzin/olie blandingsforhold
Husk lige at dengang man anbefalede 4 %, der brugte man ikke rigtig 2-takts olie som man gør idag. Jeg mener absolut at 4 % er alt for meget med en moderne fuldsyntetisk olie, nogle mener endda at det giver den modsatte virkning.patrick j. skrev:Det gør bestemt ingen forskel hvilken årgang det er, og i min instruktionsbog står der 25 : 1 er den blanding den skal have. altså en 4% blanding:)
Morten - Webmaster.
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Re: benzin/olie blandingsforhold
Jeg har de sidste tankfulde blandet 3% fuldsyntetisk og det ser ud til at være korrekt. Hvis der er for lidt olie i benzinen, så ødelægger man stille og roligt sine hovedlejer, krumtapslejer, cylinder og stempel, er blandingen for fed ryger motoren blå og man får uønskede olieaflejringer på typisk stemplet hvor man risikerer at stempelringene kokser fast til stemplet og man dermed ikke længere har den maksimale kompression. Så det er ret vigtigt at ramme den korrekte blanding. ![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Re: benzin/olie blandingsforhold
Kreidler anbefaler at man ikke kører med mere end 2 % olie i benzinen. Selvblandersystemer på de sidste to taktere RD/ TZR er også sat op til at give ca 2 %. Så man ødelægger ikke en krumtap hvis man kører med 2%, men det er da rigtigt som Dewil skriver så ødelægger man langsomt sine lejre hvis man kører med for lidt. Man ødelægger også stempel og nåleleje mm. Så er det nok mere olien det er galt med. Min 5 gears Kreidler kører da også kun på 2 % og den går da op på 11000-12000 rpm og har kørt rigtig mange kilometer på de samme krumtaplejre.
Jeg har heller aldrig brug mere på mine Crosere ( Kawasaki 125)
I skal huske at olien skal passe til formålet. Det skal være en To -takts olie der er lavet til luftkølede og ikke vandkølede motorer.
Vi driver professionelt skovbrug og vi kører heller ikke med mere end 2% på skovsavene. Hvis vi kører med mere kokser de til og ryger mere.
HUSK hvis du kører med mere end nødvendigt så binder du gasserne i forbrændingskammeret til olien og får dermed en magere blanding og kører dermed motoren varmere, hvilket kun bidrager til et højere slid. En Yamaha cylinder er jo dårligt kølet i forvejen.
Det med olier er jo en videnskab for sig så det ovennævnte er kun en ud af mange meninger![Hihi :hihi](./images/smilies/qqb006.gif)
Jeg har heller aldrig brug mere på mine Crosere ( Kawasaki 125)
I skal huske at olien skal passe til formålet. Det skal være en To -takts olie der er lavet til luftkølede og ikke vandkølede motorer.
Vi driver professionelt skovbrug og vi kører heller ikke med mere end 2% på skovsavene. Hvis vi kører med mere kokser de til og ryger mere.
HUSK hvis du kører med mere end nødvendigt så binder du gasserne i forbrændingskammeret til olien og får dermed en magere blanding og kører dermed motoren varmere, hvilket kun bidrager til et højere slid. En Yamaha cylinder er jo dårligt kølet i forvejen.
Det med olier er jo en videnskab for sig så det ovennævnte er kun en ud af mange meninger
![Hihi :hihi](./images/smilies/qqb006.gif)
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
- patrick j.
- Gummi rocker
- Indlæg: 618
- Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 23:36
- Kontakt:
Re: benzin/olie blandingsforhold
Nu vil i nok blive helt tossede på mig
, for jeg bruger alm motor olie til mine gamle knallerter har prøvet lidt med OK's 2 takt olie og synes den kørte meget varmere, virklig så jeg frygtede at den ville sætte sig. men min scooter får rigtig 2 takts olie, men jeg fortsætter med at bruge alm motor olie til blanding i benzin, til mine veteraner, da det går fint for mig indtil videre og fint da min far var ung, han var i lære på et lille mekaniker værksted hvor der også var tankstation, og de brugte aldrig andet end Mobil sae-30 til knallertbenzin standeren. og det skabte ingen problemer ![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
![Shutup :shutup](./images/smilies/em2700.gif)
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
Yamaha fs1 k1 årgang 1978 "projekt original"
- Morten - Webmaster
- Site Admin
- Indlæg: 6634
- Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
- Kontakt:
Re: benzin/olie blandingsforhold
Det forstår jeg da så udemærket, vi har også pillet hjulene af vores bil og sat nogle på fra en hestevogn istedet, det kørte de med i 1800 tallet og det skabte ingen problemerpatrick j. skrev:Nu vil i nok blive helt tossede på mig, for jeg bruger alm motor olie til mine gamle knallerter har prøvet lidt med OK's 2 takt olie og synes den kørte meget varmere, virklig så jeg frygtede at den ville sætte sig. men min scooter får rigtig 2 takts olie, men jeg fortsætter med at bruge alm motor olie til blanding i benzin, til mine veteraner, da det går fint for mig indtil videre og fint da min far var ung, han var i lære på et lille mekaniker værksted hvor der også var tankstation, og de brugte aldrig andet end Mobil sae-30 til knallertbenzin standeren. og det skabte ingen problemer
![Hihi :hihi](./images/smilies/qqb006.gif)
Morten - Webmaster.
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Re: benzin/olie blandingsforhold
Og til dem der ikke tror på Morten, så er beviset her:
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
- patrick j.
- Gummi rocker
- Indlæg: 618
- Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 23:36
- Kontakt:
Re: benzin/olie blandingsforhold
![Hihi :hihi](./images/smilies/qqb006.gif)
![Hihi :hihi](./images/smilies/qqb006.gif)
![Hihi :hihi](./images/smilies/qqb006.gif)
![(y) :(y)](./images/smilies/PDT_Armataz_01_34.gif)
![Thunge :thunge](./images/smilies/em3400.gif)
Yamaha fs1 k1 årgang 1978 "projekt original"
- Morten - Webmaster
- Site Admin
- Indlæg: 6634
- Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
- Kontakt:
Re: benzin/olie blandingsforhold
Den kunne faktisk godt ligne en diligence når den får de hjul på.
Morten - Webmaster.
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Re: benzin/olie blandingsforhold
Det er fremtiden.. ![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Re: benzin/olie blandingsforhold
Det var igen meget blandede forslag...
Men jeg tror jeg prøver med en 3% blanding, det er jo lige imellem
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Men jeg tror jeg prøver med en 3% blanding, det er jo lige imellem
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Re: benzin/olie blandingsforhold
Her kan du se følgerne af for ringe smøring/køling
![Billede](http://s5.postimage.org/ovgo2iugz/Photo_23_11_11_11_03_08.jpg)
Her er følgerne af for meget olie i blandingen (fra Jespers autolube)
![Billede](http://s5.postimage.org/jy33heshv/Sodet_stempel.jpg)
![Billede](http://s5.postimage.org/ovgo2iugz/Photo_23_11_11_11_03_08.jpg)
Her er følgerne af for meget olie i blandingen (fra Jespers autolube)
![Billede](http://s5.postimage.org/jy33heshv/Sodet_stempel.jpg)
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Re: benzin/olie blandingsforhold
Her er to billeder mere af manglende smøring, det er fra min passola der måske har fået ½-1% olie (forkert pumpe indstilling).
![Billede](http://dl.dropbox.com/u/3172391/Forum/IMG_2633.JPG)
![Billede](http://dl.dropbox.com/u/3172391/Forum/IMG_2634.JPG)
Re: benzin/olie blandingsforhold
okay, det er måske en rimlig hårfin grænse...
Hva med selve benzinen? Kører i på 92 eller 95?
Hva med selve benzinen? Kører i på 92 eller 95?
Re: benzin/olie blandingsforhold
På gamle og små motorer er det klart bedst at kører med 95JakPotten skrev:okay, det er måske en rimlig hårfin grænse...
Hva med selve benzinen? Kører i på 92 eller 95?
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Re: benzin/olie blandingsforhold
Dengang vores knallerter var unge brugte man oktan hel ned til 90.
I USA kørte de med ( Måske gør de det stadig) 87 Oktan. De har da også totaktere derovre.
Hvorfor køre på 95? og ikke 92Oktan
Det samme spørgsmål kunne man også stille med bly i benzinen. Mange af dem der bruger blyerstatning i deres veterankøretøjer er ikke klar over at der ikke var bly i Benzinen før 1955.![Hihi :hihi](./images/smilies/qqb006.gif)
I USA kørte de med ( Måske gør de det stadig) 87 Oktan. De har da også totaktere derovre.
Hvorfor køre på 95? og ikke 92Oktan
![Whew :whew](./images/smilies/10500.gif)
Det samme spørgsmål kunne man også stille med bly i benzinen. Mange af dem der bruger blyerstatning i deres veterankøretøjer er ikke klar over at der ikke var bly i Benzinen før 1955.
![Hihi :hihi](./images/smilies/qqb006.gif)
Michael
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
76 DX, 75ér grøn, 77ér Kreidler RS (Cafe) , 75ér Kreidler (Retrocustom)
HVORAF den ene mangler et stjerneforhjul.
Re: benzin/olie blandingsforhold
Du kan nøjes med 92 oktan, hvis du har en toptunet knallert med høj kompression og squishband kan du med fordel bruge 95+.
Kører med et tunsæt på en scooter hvor producenten anbefaler min. 96 oktan (tysk Stage 6 kit).
>Michael, husk at amerikanerne måler oktan efter AKI standart og "vi" måler efter RON. Vores skal ganges med ca. 0,95 for at kunne sammenlignes.
Så en amerikansk 87 AKI oktan er 87/0,95 = 91,6 RON. Normalt i USA er 87-94, så de har også noget der minder om vores 98'er.
Kører med et tunsæt på en scooter hvor producenten anbefaler min. 96 oktan (tysk Stage 6 kit).
>Michael, husk at amerikanerne måler oktan efter AKI standart og "vi" måler efter RON. Vores skal ganges med ca. 0,95 for at kunne sammenlignes.
Så en amerikansk 87 AKI oktan er 87/0,95 = 91,6 RON. Normalt i USA er 87-94, så de har også noget der minder om vores 98'er.
Re: benzin/olie blandingsforhold
Så den kører helt fint på 92?