Omdrejningstæller brændt af..

Her spørger du hvis du har elektriske problemer eller spørgsmål til det oprindelige & originale elektriske system på din Yamaha
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2145
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Omdrejningstæller brændt af..

Indlæg af Poul-Erik A. »

Reciprok : Jeg mener at det betyder "modsat" og jeg kender ikke andre metoder, til at udregne det på og netop det med modsat kan vel sammenlignes med f.eks. en pære på 6 volt og 6 watt, der vil bruge 1 amp. ( volt * amp. = watt) og hvis vi får ohm´s lov med, vil pærens modstand (i varm tilstand) være 6 ohm (U spænding = R modstand * I amp)

Sætter vi så en pære mere parallel på med samme data, vil denne jo også bruge 1 amp. og derfor er den samlede modstand i pærerne halveret.

Sættes de derimod i serie med hinanden, sker der noget mærkelig, for man skulle jo umiddelbar tro, at deres effekt (i watt) også kun halveres - men nej, den samlede effekt er kun 25 % , da de deles om 6 volt og dermed kun har 3 volt pr. pære og med ovennævnte formler vil hver pære så lyse med 3 volt : 6 ohm = 0,5 amp og når det ganges med 3 volt bliver det 1,5 watt pr. pære (hvor de før var på 6 watt) :idea:

Men sammenligner vi det med batterier vil spændingen ikke stige/falde, men vil derimod medføre større kapacitet.

Sammenligningen med huller må være OK og man siger jo også at strøm (og vand) er doven og vil "gå" den korteste vej - tænk bare på et lynnedslag :?:
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Besvar

Tilbage til "Elektriske problemer & spørgsmål"