Side 1 af 2

Puch Maxi K - Karburator problem - blandingskrue

: søn 4. mar 2012 14:29
af Krelleh
Hej forum.

Jeg har en Puch Maxi K fra 84 (Firkantet karburator) som jeg ikke kan få til at gå ordenlig i motor og bliver nød til at søge hjælp
Jeg har prøvet med dyse 44, 48, 50, 54, 62. Men ingen af dem med et "Wauw" resultat. Den skulle gerne stå rigtig i tændingen og cylinder er ny lovlig med plump. Standard udstødning.

Den starter fint nok, 3 hug med choker. Men den kan ikke komme op i omdrejninger, "op og ringe". Det er heller ikke rigtig noget træk kræft. Den dyse jeg synes er bedst er 54. Men den kan maks kører 10 km/t og stopper ved en lille smule modstand.

blandingskruen har ingen effekt eller meget lille effekt. Den køre både med skruen helt ud af karburator og skruet helt i bund Der er vel ikke meningen? :roll:

Hvad er jeres bud på fejlen? :whew

På forhånd tak,

Re: Puch Maxi K - Karburator problem - blandingskrue

: søn 4. mar 2012 14:38
af janlund77
det er ikke en "rigtig" blandskruge du har men en luftskruge dvs en skuge til justering af luft/gasrespons det lyder som det kan værer stoppet luffilter eller falsk luft et sted

Re: Puch Maxi K - Karburator problem - blandingskrue

: søn 4. mar 2012 14:48
af Kai
Hvis det er en Uorg noname "lovlig cylinder" så prøv med en anden. Nogen af dem er helt i skoven med skylleporte og indsugning, de kan overhovedet ikke trække.

Re: Puch Maxi K - Karburator problem - blandingskrue

: søn 4. mar 2012 15:17
af Krelleh
janlund77 skrev:det er ikke en "rigtig" blandskruge du har men en luftskruge dvs en skuge til justering af luft/gasrespons det lyder som det kan værer stoppet luffilter eller falsk luft et sted
Den har fået flydende pakning mellem cylinder og studs, slutter tæt mellem studs og karburator. Er der andre steder den kan trække falsk luft?
Kai skrev:Hvis det er en Uorg noname "lovlig cylinder" så prøv med en anden. Nogen af dem er helt i skoven med skylleporte og indsugning, de kan overhovedet ikke trække.
Det er en såkaldt "N/C" cylinder som jeg har monteret. Den skulle hvis være af af nogenlunde kvalitet :roll:

Re: Puch Maxi K - Karburator problem - blandingskrue

: søn 4. mar 2012 15:20
af janlund77
evt mellem cyl og motor

Re: Puch Maxi K - Karburator problem - blandingskrue

: søn 4. mar 2012 15:23
af Krelleh
janlund77 skrev:evt mellem cyl og motor
Det ser tør ud hele vejen rundt om? Ikke våd nogle steder mellem cylinder og motor.

Re: Puch Maxi K - Karburator problem - blandingskrue

: søn 4. mar 2012 15:41
af Jensmc
De ngamle Maxi med rund karburator skal jesteres til 1 mm før top og 0,35 - 0,45 i platinafstand.
Ved ikke, om det er det samme på de nyere.
Om det evt. kan være den nye cylinder, der er skyld i dit problem, tror jeg ikke. Jeg har dog før hørt, at de uoriginale cylindre ikke dur.
God fornøjelse.

Re: Puch Maxi K - Karburator problem - blandingskrue

: søn 4. mar 2012 15:46
af Krelleh
Jensmc skrev:De ngamle Maxi med rund karburator skal jesteres til 1 mm før top og 0,35 - 0,45 i platinafstand.
Ved ikke, om det er det samme på de nyere.
Om det evt. kan være den nye cylinder, der er skyld i dit problem, tror jeg ikke. Jeg har dog før hørt, at de uoriginale cylindre ikke dur.
God fornøjelse.
Jeg har justeret ligesom du skriver, 1 mm før top og 0,35 mellem platiner. Men jeg kan da prøvet at skifte cylinder imorgen. Har en anden på hylden, ved ikke hvordan man ser det er original? Men den er ihvertfald god gammel kvalitet.

Re: Puch Maxi K - Karburator problem - blandingskrue

: søn 4. mar 2012 15:49
af Jensmc
I bunden på en original. På den støbte gaffel for snøfterkablet, er puch-mærket støbt i.
Desuden er der en tolerance nummer på pakfladen mellem cyl og top. Men det er der vel også på de uoriginale.

Re: Puch Maxi K - Karburator problem - blandingskrue

: søn 4. mar 2012 15:54
af Krelleh
Jensmc skrev:I bunden på en original. På den støbte gaffel for snøfterkablet, er puch-mærket støbt i.
Desuden er der en tolerance nummer på pakfladen mellem cyl og top. Men det er der vel også på de uoriginale.
Det er så den eneste kølerib som er knækket af, den til "snøfterkabler" (hvad er det?) Det eneste som står på pakflade er et indkravret "4" tal. Men ham jeg købte af sammen med original topstykke sagde det altid havde kørt sammen ...

Re: Puch Maxi K - Karburator problem - blandingskrue

: søn 4. mar 2012 15:59
af Jensmc
Mener også, at der er et 5-tal på fladen til indsugningsstudsen.
Flere ledetråde har jeg nok ikke.

Re: Puch Maxi K - Karburator problem - blandingskrue

: søn 4. mar 2012 17:05
af strynboen
de 4 kantede kaburatore skal helst have et citron syre bad..der er nogen kaburatore som er meget svære at få renset...den monza jeg havde i 80"erne..havde samme symtomer...først da jeg af syrede den og stak en tynd tråd gennen samtidige kanaler..også de u synlige..og fik sat den luftbegrænser i filteret..kørte den rimeligt. men selv med store dyser hjalp det ikke rigtigt.....den monza jeg har nu..har altid kørt fint..og de maxier jeg har haft med samme type kaburator..har også været ok...

Re: Puch Maxi K - Karburator problem - blandingskrue

: søn 4. mar 2012 17:08
af Krelleh
Jensmc skrev:Mener også, at der er et 5-tal på fladen til indsugningsstudsen.
Flere ledetråde har jeg nok ikke.
På denne er et "8" tal :roll:
strynboen skrev:de 4 kantede kaburatore skal helst have et citron syre bad..der er nogen kaburatore som er meget svære at få renset...den monza jeg havde i 80"erne..havde samme symtomer...først da jeg af syrede den og stak en tynd tråd gennen samtidige kanaler..også de u synlige..og fik sat den luftbegrænser i filteret..kørte den rimeligt. men selv med store dyser hjalp det ikke rigtigt.....den monza jeg har nu..har altid kørt fint..og de maxier jeg har haft med samme type kaburator..har også været ok...
Jeg har faktisk renset karburator i kogt vand med citronsyre og opvaskemiddel :oops:

Re: Puch Maxi K - Karburator problem - blandingskrue

: søn 4. mar 2012 18:46
af strynboen
har du begranseren i det rør som går ind i stellet..den skrues ind i det flex rør..som sidder på luftfilteret..og stikker ind i stellet..den har et 8#12 mm ovalt hul

Re: Puch Maxi K - Karburator problem - blandingskrue

: søn 4. mar 2012 18:52
af Krelleh
strynboen skrev:har du begranseren i det rør som går ind i stellet..den skrues ind i det flex rør..som sidder på luftfilteret..og stikker ind i stellet..den har et 8#12 mm ovalt hul
Nej, det har jeg dog ikke. Men kan det have så stor betydning at den ikke kan tage flere omdrejninger?

Og hvad med luftskruen, er det ikke normalt den har større effekt? F.eks. går ud når det er skruet helt i bund eller helt ud? :oops: :whew

Re: Puch Maxi K - Karburator problem - blandingskrue

: søn 4. mar 2012 18:58
af Morten - Webmaster
Krelleh skrev:
strynboen skrev:har du begranseren i det rør som går ind i stellet..den skrues ind i det flex rør..som sidder på luftfilteret..og stikker ind i stellet..den har et 8#12 mm ovalt hul
Nej, det har jeg dog ikke. Men kan det have så stor betydning at den ikke kan tage flere omdrejninger?
Ja !

Re: Puch Maxi K - Karburator problem - blandingskrue

: søn 4. mar 2012 19:13
af Jensmc
Så er det nok en original, når der er et tal på denne flange.

Re: Puch Maxi K - Karburator problem - blandingskrue

: søn 4. mar 2012 19:25
af Krelleh
Jeg skifter cylinder i morgen og får monteret flexrør med begrænsning i morgen. Så vender jeg tilbage med resultatet.
- Tak for hjælpen indtil videre :dust

Re: Puch Maxi K - Karburator problem - blandingskrue

: søn 4. mar 2012 19:46
af Nikolaj Y
Morten - Webmaster skrev:
Krelleh skrev:
strynboen skrev:har du begranseren i det rør som går ind i stellet..den skrues ind i det flex rør..som sidder på luftfilteret..og stikker ind i stellet..den har et 8#12 mm ovalt hul
Nej, det har jeg dog ikke. Men kan det have så stor betydning at den ikke kan tage flere omdrejninger?
Ja !
Kan motoren godt kører selvom røret ikke har noget stel af gå ind i?.. altså hvis filtret sidder ud i luften, eller skaber stellet modstand på nogen måde? :D

Re: Puch Maxi K - Karburator problem - blandingskrue

: søn 4. mar 2012 19:52
af Krelleh
[/quote]Kan motoren godt kører selvom røret ikke har noget stel af gå ind i?.. altså hvis filtret sidder ud i luften, eller skaber stellet modstand på nogen måde? :D[/quote]

Jeg ved at der sidder et stykke skum inde i stellet, ned til motor, som er den eneste vej den kan trække luft igennem?