Side 1 af 1

Fejl på fjedring på forgaffel DX & K1..

: fre 16. mar 2012 17:09
af Nikolaj Y
Hej, jeg har lidt "problemer" med forgaflen på 2 af mine yamaha'er. Den ene er en k1 og den anden dx.

K1-forgaflen har det med at fjerde for meget.. altså bare man sætter sig på den, synker den 2 cm.. Jeg har prøvet at fylde lidt mere olie i den, men det hjalp kun lidt :roll: Skal jeg skifte fjedrene, for at få det til at virke, eller er der andre måder at låse det på? Den er nyrenoveret for 400 km siden, med nye pakninger, og inderben i ok stand, så den burde ikke være utæt (den drypper ikke olie..)

DX-forgaflen har jeg det modsatte problem med :lol: Den kan kun synke ca. 1-2 cm og selvom jeg lægger hele min vægt i (90 kg). Den er har korrekte mængde olie i (SEA 30, som jeg fik og vide jeg skulle fylde i). Den er helt nyrenoveret med nye pakninger, og benene er i perfekt stand.. Jeg syntes jo den burde virke, når der er den korrekte mængde olie i??.. :roll:

Tak på forhånd. Nikolaj :D

Fejl på fjedring på forgaffel DX & K1..

: fre 16. mar 2012 17:17
af Dewil
Hvis DX gaflen kun kan synke 2 cm, kunne jeg fristes til at frygte om du har inderben der er skæve...

Re: Fejl på fjedring på forgaffel DX & K1..

: fre 16. mar 2012 17:22
af Nikolaj Y
Dewil skrev:Hvis DX gaflen kun kan synke 2 cm, kunne jeg fristes til at frygte om du har inderben der er skæve...
De er 100% lige :(y) tjekket flere gange for skævhed :wink:

Re: Fejl på fjedring på forgaffel DX & K1..

: fre 16. mar 2012 17:24
af Nikolaj Y
De kunne også sagtens komme op og ned, før de var sat på.. det er bare efter at fjedrene og olien er kommet på, der er kommet problemer :(

Re: Fejl på fjedring på forgaffel DX & K1..

: fre 16. mar 2012 17:34
af Dewil
Løsn de små skuer på siden af yderbenene, så kan du to tappe olien af (134ml). Hvis det intet ændrer, må der være noget der er samlet forkert. Dæmper-rørene har du droppet ned i inderbenene med gevindet nedad da du samlede?

Re: Fejl på fjedring på forgaffel DX & K1..

: fre 16. mar 2012 18:26
af Nikolaj Y
Dewil skrev:Løsn de små skuer på siden af yderbenene, så kan du to tappe olien af (134ml). Hvis det intet ændrer, må der være noget der er samlet forkert. Dæmper-rørene har du droppet ned i inderbenene med gevindet nedad da du samlede?
Ja, det er jeg ret så sikker på at jeg gjorde :D samlede dem efter en original, værkstedshåndbog.. så det burde være rigtigt.. men jeg vil lige afprøve det i morgen.

Re: Fejl på fjedring på forgaffel DX & K1..

: fre 16. mar 2012 18:29
af Nikolaj Y
Hvad tænker I ang. k1 forgaflen? Kan trykket forsvinde ud ved skruer i toppen. :?: :? eller er det simpelthen fjedrene, som er for slappe? Der sad nogen på før, som var slappere end dem som sidder på nu.... det hjalp også kun lidt at få skiftet dem..

Re: Fejl på fjedring på forgaffel DX & K1..

: fre 16. mar 2012 21:50
af FS1originalen
Prøv lige at checke oliemængden i K1 forgaflen. Der skal være 335 mm fra toppen og ned til olien (brug et stykke ståltråd som målepind).

Og ja, det er MEGET vigtigt at en K1 forgaffel er helt lufttæt oppe ved skruerne - der skal ligge en tyk O ring... Hvis luften kan "fise ud" af inderrøret så får du ikke presset olien ud gennem de huller der skal give dæmpeeffekten.

Erik

Re: Fejl på fjedring på forgaffel DX & K1..

: lør 17. mar 2012 08:58
af Nikolaj Y
FS1originalen skrev:Prøv lige at checke oliemængden i K1 forgaflen. Der skal være 335 mm fra toppen og ned til olien (brug et stykke ståltråd som målepind).

Og ja, det er MEGET vigtigt at en K1 forgaffel er helt lufttæt oppe ved skruerne - der skal ligge en tyk O ring... Hvis luften kan "fise ud" af inderrøret så får du ikke presset olien ud gennem de huller der skal give dæmpeeffekten.

Erik
Det vil jeg prøve :(y) der er en tyk gummiring i hver side.. men den kan blive slidt? Jeg tror ikke mine er da de sidder rimelig stramt til :D

Re: Fejl på fjedring på forgaffel DX & K1..

: lør 17. mar 2012 09:13
af Dewil
Hvis der er olie i forgaffelbenet (både DX og K1) og pakdåser og O-ringe ikke slutter tæt, så vil det utætte sted svede med den olie man har brugt i sin forgaffel. Vi har vel alle i vores pure ungdom prøvet at have løsnet topbolten og så "komme til" at trykke forgaflen sammen........ det ser cool ud, men uha det kan svine.... :lol:

Re: Fejl på fjedring på forgaffel DX & K1..

: lør 17. mar 2012 09:33
af Nikolaj Y
Dewil skrev:Hvis der er olie i forgaffelbenet (både DX og K1) og pakdåser og O-ringe ikke slutter tæt, så vil det utætte sted svede med den olie man har brugt i sin forgaffel. Vi har vel alle i vores pure ungdom prøvet at have løsnet topbolten og så "komme til" at trykke forgaflen sammen........ det ser cool ud, men uha det kan svine.... :lol:
(Har prøvet det :teeth2 :hihi , fy' fan', for noget svineri :mrgreen: )

Re: Fejl på fjedring på forgaffel DX & K1..

: lør 17. mar 2012 12:58
af Nikolaj Y
Så har jeg været ude og tjekke :D

K1- forgaflen er der olie ved allerede 25 cm, og den er ikke utæt.. Så det må være fjedrene, som skal skiftes ikke?

DX-forgaflen gad jeg ikke til at tappe olien af, men valgte i stedet af fjerne boltene i toppen. Den kunne trykkes 3 cm længere ned (i alt 5 cm), men stadig ikke nok :roll: :roll: Det mærkelige er bare at der ikke vær problemer, da den ikke sad på knallerten... :?

Re: Fejl på fjedring på forgaffel DX & K1..

: lør 17. mar 2012 13:00
af Nikolaj Y
Jeg kunne selvfølgelig bare vælge at bytte fjedrene på dem, så burde problemet være ordnet :lol: :lol: :lol: