Tændingsbøvl?

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Tændingsbøvl?

Indlæg af Allan M »

Efter i alt 4 kms kørsel har jeg det problem at den prutter, skyder ud af udstødningen og ikke vil trække. Et nyt Bosch-tændrør kunne ikke fjerne problemet, men gjorde det dog en smule bedre.

Det må være platinerne, eller hvad siger I??
Det er nummer 2 platinsæt - hvad gør jeg forkert?

I morgen kommer der nye platiner + ny kondensator på, men jeg er næsten forberedt på, at det holder ligeså "godt", dvs et par kilometer.

Er der nogle faldgruber, som jeg ikke er opmærksom på? Der er da ikke noget hokus-pokus i platin/kondensator-montering - eller hvad?
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Tændingsbøvl?

Indlæg af Morten - Webmaster »

havde du skiftet kondensatoren igen eller er det den samme som første gang du prøvede at starte den ?

Hvis det er den samme, så er jeg 99,9% sikker på at den er defekt og derfor har skudt platinerne af på de 5 km, det er set før.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Tændingsbøvl?

Indlæg af Allan M »

Der kom ny kondensator + nyt platinsæt på i dag.
Det holdt knap 10 kilometer.... Så døde platinerne fuldstændigt og uden varsel, og der er slet ingen gnist på tændrøret.
Den kørte absolut glimrende lige indtil da.

Den gnistrer ikke mellem platinerne nu, men der er en tydelig plet, hvor de er svedet på kontaktfladen.

Hvorfor sker det hele tiden? Hvad kan jeg gøre galt? Nu er jeg på min 3. kondensator, de kan vel ikke alle sammen være defekte?
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Tændingsbøvl?

Indlæg af strynboen »

har du tjekket om der er gennemgang i tændrørshætten og tændingskæblet,,hvis der er afbrudt får du et gnistgab et sted,det kan måske overbelaste systemet.den kan køre men der springer gnister et sted med dårlig forbindelse,,ellers er der den med ledningen til kondensatoren som røre ved stel et sted,evt klemt eller slidt ledning
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Tændingsbøvl?

Indlæg af Allan M »

Ledningen til kondensatoren - altså mellem kondensator og platinsæt ?

Tændspole + hætte er nye. Ledningsnet samt spolerne i svinghjul er også nye.
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Tændingsbøvl?

Indlæg af strynboen »

ja det var den jeg tænkte på,kan du ha byttet om på lysspole og fødespole,,ved ikke om man kan :?: :?: så får tændspolen 12 volt næsten
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Tændingsbøvl?

Indlæg af Allan M »

De kan næppe byttes om... Kondensatoren er sluttet sammen med denneher: http://www.thansen.dk/product.asp?c=214 ... 1861394605

Ledningen får ikke stel mellem kondensator og platinsæt. Men den sidder jo relativt tæt på lysspolen der, hvor den er sat på platinen (måske 1-2 mm). Selve kondensatoren sidder også 1-2 mm fra lysspolen.
Skal jeg gøre noget for at isolere ekstra?

Er det korrekt placeret med fødespole for tændspole til venstre og lysspolen til højre?
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Tændingsbøvl?

Indlæg af nielsfup »

hej Allan
Det er godt nok mystisk. Men jag tror ikke det er nødvendig at isolere mere 1mm er ca 1000 v for at lave en gnist.
Men jag tror det er kondensatoren. Der er noget Lor* med de der THansen kondensatore. De kan nok ikke tåle spændingen det er det der koster i produktionen. Jeg vil lige prøve at se om man kan bygge en ordenlig kondensator ind i et hus der passer i hullet.
Prøv at skifte kondensatoren
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Tændingsbøvl?

Indlæg af Allan M »

Jeg skulle måske prøve en original kondensator. Dyrt og langsomt, men snart forsøget værd.

Det er bare mystisk, jeg har forsøgt 3 kondensatorer nu. Af den samme type, som de fleste (?) kører med herinde, nemlig Daichi (med det mitsubishi-agtige logo)
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Tændingsbøvl?

Indlæg af nielsfup »

Ja jeg forstår godt hvad du mener.
Jeg køre med med samme type ( thansen ) dog 2 år gammel. Men jeg kan ikke forestille mig hvad der ellers kan gå galt. det er jo et relativt simpelt system.
Har du prøvet med en ny spolen kan der være noget her ( jeg tror det ikke ) men allige vel. ØV ØV
Jeg tror nu stadig der er noget med de der kondensatore. det er koster er at lave isoleringen. Og er den ikke iorden så slår det igennem og så er dte slut med platinerne.
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Tændingsbøvl?

Indlæg af nielsfup »

Hej Allan

Du kan checke kondensatoren for kapasitet ved at koble den til en 12 v kilde og måle tiden den er om at falde til 0v
med et fluke meter eller ligende instrument med høj indgangs modstand.
Det tager ca 10-12 sekunder på en ny kondensator. som den på billedet
Men det siger ikke noget om den kan tåle høj spænding men jeg tror der er en sammenhæng så hvis den ikke kan holde spændingen som på billedet så er der noget galt.
Vedhæftede filer
DSC02417.JPG
DSC02417.JPG (112.4 KiB) Vist 9788 gange
DSC02418.JPG
DSC02418.JPG (117.08 KiB) Vist 9788 gange
DSC02419.JPG
DSC02419.JPG (148.7 KiB) Vist 9782 gange
DSC02420.JPG
DSC02420.JPG (154.69 KiB) Vist 9782 gange
DSC02421.JPG
DSC02421.JPG (116.58 KiB) Vist 9778 gange
DSC02426.JPG
DSC02426.JPG (127.22 KiB) Vist 9774 gange
DSC02427.JPG
DSC02427.JPG (127.44 KiB) Vist 9774 gange
DSC02428.JPG
DSC02428.JPG (137.72 KiB) Vist 9776 gange
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Tændingsbøvl?

Indlæg af Morten - Webmaster »

Den "super" kondensator som t hansen sælger "daiichi" plejer at være fin fin, jeg har da kørt 2458 km på min 76'er uden problemer med tænding.

Hold da helt kæft..... 2458 km siden 8/7-2007 :roll: :roll: :lol: :lol:
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
nielsfup
Moderator
Indlæg: 4278
Tilmeldt: søn 7. okt 2007 22:11
Kontakt:

Re: Tændingsbøvl?

Indlæg af nielsfup »

Ja jeg har kørt 1800 km på min. Men :twisted:
// Niels
FS1-DX-78 5Gear MC
FS1-SS -75 under opbygning
Honda Melody Mini ( stjålet )
Suzuki FZ-50

If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull (W.C. Fields)

Kvalitets reservedele fås på http://shop.yamahafs1.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tændings indstillings boks kan ses her viewtopic.php?f=68&t=5580" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Tændingsbøvl?

Indlæg af Allan M »

Ja det er samme type, jeg har prøvet. Jeg har dog ikke lige adgang til et instrument, som det viste.

Jeg har endda ladet være med at bruge søgerblade for ikke at ridse i overfladen på platinen.. I ren desperation lå jeg og tænkte sagen igennem før jeg sov. :? Og jeg har et par spørgsmål mere:

1) Kan det tænkes, at svinghjulets magneter strejfer spoler/kondensator og ville det så forårsage problemet? Der er hverken gnister eller noget at mærke, når jeg drejer på svinghjulet. Men jeg har måtte rokke lidt på spoler og kondensator, for at det lige netop ikke tager på.

2) jeg har sluttet kondensator og fødespole sammen med ledningsnet med en samlemuffe :roll: jeg ved det er lidt snyd, men kan det reelt forårsage problemet? (at skulle lodde før jeg er sikker på den holder mere end 5 minutter er lidt træls...)

3) Er det forsøget værd at skifte fødespolen?

4) Platinen sættes jo på ankerpladen i et hul + med en skrue. Kan ankerpladen være synderen? Dvs, hvis hul og gevind trækker platin lidt skæv, så den også lukker ganske lidt skævt? Slaggen på platinen sidder PRÆCIS samme sted hver gang, dog varierende størrelse.
Jeg aner ikke, om ankerpladen er original eller ej. Den er helt uden mærkning.

Håber I har tålmodighed til at hjælpe lidt endnu. Og tak for hjælpen til nu.
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Tændingsbøvl?

Indlæg af Morten - Webmaster »

jeg syntes den er svær... man skal nok selv have fingrende i gryden for at kunne finde fejlen
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Tændingsbøvl?

Indlæg af Kim B S »

Hej Allan M.
Jeg køre også med de samme tændingsdele, den har kørt ca 2000km. ind til nu med de dele. Og min kan sagtens stå i en uge, uden at blive brugt, går man så ud og træder en gang på kikstarteren, så snore motoren lystigt med det samme. :wink: Så jeg krydser fingre for at det snart lykkedes, at få din Yamaha til at opføre sig på samme måde. :wink: :D
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
Thomas P.
Gummi rocker
Indlæg: 565
Tilmeldt: man 2. jun 2008 23:08
Kontakt:

Re: Tændingsbøvl?

Indlæg af Thomas P. »

Hmm, jeg syntes også den er svær.. Hvis det var mig, ville jeg prøve mig systematisk frem med brugte dele.. Har du prøvet et andet svinghjul?

Kør fejlfinding ved og skifte en del ad gangen indtil den holder op.. Det skulle dog være uheldigt at du får fat i 3 kondensatorer i træk som ikke virker ordentligt..
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Tændingsbøvl?

Indlæg af Morten - Webmaster »

Umiddelbart ville jeg prøve at sætte en anden fødespole på, helst en original. har du en anden ?

Det er bare surt at det skal koste så mange platiner :roll:
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4254
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Tændingsbøvl?

Indlæg af FS1originalen »

Et skud - sådan lidt i blinde :!: :!: :!:

Har dit svinghjul været afmonteret meget længe (i årevis) så magneterne kan have tabt en del af deres kraft og bevirke en meget svag gnist :?: . Om det samtidig kan ødelægge platiner og kondensator aner jeg ikke :!:

Men en god gammel tommelfingerregel er at man altid "putter tændingen i svinghjulet" når den lægges på lager. Det svarer lidt til den røde hesteskomagnet fra fysiklokalet der også skulle opbevares med en metalplade på tværs.

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3218
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Tændingsbøvl?

Indlæg af Jensmc »

En svag tændspole i stellet kan osse lave ulykker. Mål lige modstanden i hhv. primær og sekundærspolen. Det tager få minutter.
Ved et sundt tændingssystem, skal gnisten kunne springe mindst 6mm i fri luft - gerne mere.
Prøv lige at tage den sorte ledning, der kommer fra tændingslåsen fra osse. Måske det er din tændingslås.
///
jensmc
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"