Advarsel - Bremsepedal

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Advarsel - Bremsepedal

Indlæg af FS1originalen »

Indsat af webmaster: debat om reservedele på scootergalleri http://www.scootergalleri.dk/html/for_m ... _ID=894647



Jeg har før læst indlæg her på forum hvor man advarer mod uoriginale bremsepedaler der kan bøje/knække.

Idag har jeg afmonteret den nederste pedal på fotoet fra mit 77 projekt, og forstår nu fuldt ud advarslerne. DEN ER SIMPELTHEN LIVSFARLIG.
Sikkert for at gøre det lettere at svejse, har man klemt røret fladt på det sidste stykke inden rørbøsningen. Samtidig har man altså også fjernet alt styrke i pedalen da "den flade svejsning" i mine øjne bedst kan sammenlignes med et hængsel der ved bare en svag belastning af pedalen vil bøje så let som ingenting :!:
bremsepedal.JPG
bremsepedal.JPG (141.55 KiB) Vist 20118 gange
Jeg kan kun opfordre alle til lige at bukke sig ned og se om pedalen er udformet som den øverste på billedet, og hvis ikke - få den udskiftet omgående :!:

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Advarsel - Bremsepedal

Indlæg af Kim B S »

Hej Erik.
Har lige været ude for at kikke på min Yamaha, da jeg jo ved at der er brugt mange T Hansen dele på min. :lol: Men jeg kunne ånde lettet op, da jeg så at min så ud som den gode af de to. :wink: :D Det er faktisk ret uhyggelig og uforsvarlig, at der bliver produseret noget der er så ringe, som skal bruges til noget så vigtigt som en bremsepedal. :lol:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Advarsel - Bremsepedal

Indlæg af Morten - Webmaster »

det er jo helt vanvittigt det der, er den mon produceret af folk uden teknisk indsigt overhovedet, eller er de bare totalt ligeglade bare de får solgt produktet og tjent lidt penge ???

Med dette i tanke ville det ikke være helt tosset med syn af knallerter for at højne folks sikkerhed.

Jeg valgte lige at lave dette emne til "opslag" da det jo er af ret stor vigtighed at alle bliver opmærksomme på dette.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Advarsel - Bremsepedal

Indlæg af Kim B S »

Hej igen.
Det værste ved det, er jo at den højest sansynlig vil knække, lige nøjaktig når det er mest kritisk, i en eventuel katastrofeopbremsning. :lol: Ret tankevækkende. :lol:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Advarsel - Bremsepedal

Indlæg af FS1originalen »

Jeg skal lige understrege at der IKKE står T. Hansen nogen steder i mit indlæg... Jeg ved nemlig ikke hvor den er købt, men temmelig meget andet på den knallert er T. Hansen dele sååå :!: :!:

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
sailor

Re: Advarsel - Bremsepedal

Indlæg af sailor »

Jeg har med stor interesse fulgt diskussionen om div. Thansen dele her på forum.

Jeg er helt på linie med harmen i de mange indlæg, over den elendige kvalitet de forhandler.

Det er godt at vi internt kan diskutere produkternes kvalitet, og komme med gode råd, og i visse tilfælde endda med advarsler, men hvad med alle de unge mennesker, der i god tro køber og monterer Thansesn produkter - har vi ikke et ansvar over for dem ?

Jeg tror at vi bliver nød til at finde en vinkel på de mange Thansen sager, og så skal det foreligges deres administrerende direktør. Forum er et godt sted at samle sagerne.

Hvis han er et fornuftigt menneske, vil han kunne se problemet, og derefter luge ud i ders produktsortiment, eller få implementeret nødvendige ændringer i produktionen.

Hvis han på den anden side er afvisende, findes der adskillelige forbruger programmer, der med fordel ville kunne benyttes
til at gøre Danskerne opmærksom på problemets omfang.

Hvad siger I ??

Mvh
Poul Erik
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Advarsel - Bremsepedal

Indlæg af Kim B S »

Hej Erik endnu en gang.
Det er selvfølgelig rigtig. De skal selvfølgelig heller ikke have skylden, for noget vi ikke ved om de har noget med at gøre. :lol: Men der er desvære meget skrammel på markedet, og T Hansen har ikke lige frem undgået salget af skrammel, som aldrig burde være solgt. Så man kan jo dårlig undgå at have en mistanke. :lol: Det er de jo egentlig selv skyld i. Og det er jo ikke kun stumper til vores Yamaha FS1ere. Det gælder jo også masser af andre køretøjer, som de sælger stumper til. :lol:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Advarsel - Bremsepedal

Indlæg af FS1originalen »

Du har fuldstændig ret Poul Erik...

Men jeg orker altså ikke være den der tager kampen. Jeg har prøvet at være seriøs og hjælpsom kunde der returnerede 16 varenumre til hovedafdelingen sammen med et følgebrev der fortalte at "denne vare passer ikke til FS1" eller "denne vare passer kun til årg. 77-79" eller "denne vare taber kromen blot ved berøring med hånden" etc. etc.
Det skete der absolut intet ved. Alle forkerte dele og tekster er der stadig her 2 år senere og den eneste returmeddelelse jeg fik var "beløbet vil blive overført til din konto".

Så ærlig talt, jeg tror ikke de har nogen ambitioner om at gøre det bedre :!:

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
dexta
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2228
Tilmeldt: ons 9. apr 2008 19:51
Kontakt:

Re: Advarsel - Bremsepedal

Indlæg af dexta »

Jeg har da vist også sådan et buk på min bremsepedal !! :shock:
Hilsen Mads

Yamaha FS1 1978 DX speciel
sailor

Re: Advarsel - Bremsepedal

Indlæg af sailor »

Ja Erik, du har helt sikkert ret mht. spredte private klagemål over Thansen underlødige produkter ... jeg tror heller ikke at Thansen tager private henvendelser specielt alvorligt - men det kan de komme til !!!

Hvis alle forurettede taler med een stemme, så er jeg sikker på at vi bliver hørt, og det uanset om vi skal gå gennem et forbruger program, eller bare henvender os som en gruppe.

For at gå systematisk til værks, kunne man eksempelvis lave et emne her på forum, hvor medlemmerne har mulighed for at skrive om deres oplevelser med Thansens mange forskellige produkter.
Det er selvsagt vigtigt ,at disse indlæg bliver objektive, for af den vej at kunne bruges senere i forbindelse med et decideret klagemål, eller for den sags skyld i et forbruger program.

Jeg kunne godt tænke mig at høre fra alle jer andre, om i oplever problemerne omkring Thansens produkter så stort, at vi bør gå videre i denne sag. Eller om der er stemning for bare at lade tingene ligge der, hvor ubehagelige nu engang ligger bedst (i glemslens tåger)

Mvh
PE
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Advarsel - Bremsepedal

Indlæg af Poul-Erik A. »

Hej med Jer og tak for advarslen Erik - endda med godt foto.

Når jeg tænker lidt tilbage, kan jeg også huske en sådan pedal, der var med i nogle løsdele og da jeg forsøgte at rette lidt op på den, knækkede den også !!!!
Det tænkte jeg ikke nærmere over, for jeg skar den ren og svejste den sammen igen - i rørform vel at mærke og er i brug på en 1977ér.
Senest rettet af Poul-Erik A. man 29. sep 2008 18:42, rettet i alt 1 gang.
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Advarsel - Bremsepedal

Indlæg af Morten - Webmaster »

Jeg har drøftet dette emne med Benny, og vi er af den opfattelse at en "sag" hvor man samler "beviser" nok ikke bør føres herinde, da forummet ejes af benny, og derfor vil der i disse sager kunne være lidt interesse konflikt da han jo også sælger reservedele via yamahafs1.dk.

Vi håber på jeres forståelse for dette.

Personligt mener jeg at debatten bør tages op, men måske ville scootergalleri eller et andet uafhængigt websted være at foretrække.

I og for sig er der jo ikke noget til hindring for at vi linker til debatter andre steder, f.eks som vi gør i moto-leoni sagen der også kører på ScooterGalleriet.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Henrik N
Moderator
Indlæg: 1354
Tilmeldt: ons 19. dec 2007 19:33
Kontakt:

Re: Advarsel - Bremsepedal

Indlæg af Henrik N »

mojn alle

her er debatten så startet følg med og kom med jeres mening
http://www.scootergalleri.dk/html/for_m ... _ID=894647
Med Venlig Hilsen
Henrik (Sønderjyden)
Yamaha Fs1 K1 72 Drejeventil MC
Brugeravatar
Frandsen
Gummi rocker
Indlæg: 848
Tilmeldt: fre 1. aug 2008 19:59
Kontakt:

Re: Advarsel - Bremsepedal

Indlæg af Frandsen »

det er ikke kun bremsepedalen fra tansen der er ringe
bremse nøgle og arm er mindst lige så livs farlige
Mvh
Frandsen
Brugeravatar
Henrik N
Moderator
Indlæg: 1354
Tilmeldt: ons 19. dec 2007 19:33
Kontakt:

Re: Advarsel - Bremsepedal

Indlæg af Henrik N »

Mojn til alle

jeg har idag sendt en mail til thansen hvor jeg beskriver de fejl og mangler der har været med de dele jeg har købt
jeg regner ikke personligt at der kommer ret meget ud af det, men så har jeg gjort mit,
dette kunne være den rigtige vej, i må endelig rette mig hvis jeg er fejl på den :!:

ps: jeg synes bare i skal prøve og læse det jeg har skrevet så forstår alle det nok
Senest rettet af Henrik N ons 1. okt 2008 19:46, rettet i alt 1 gang.
Med Venlig Hilsen
Henrik (Sønderjyden)
Yamaha Fs1 K1 72 Drejeventil MC
Brugeravatar
dexta
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2228
Tilmeldt: ons 9. apr 2008 19:51
Kontakt:

Re: Advarsel - Bremsepedal

Indlæg af dexta »

Det er fornuftigt gjordt efter min mening !! Vi burde alle gøre sådan ? :wink:
Hilsen Mads

Yamaha FS1 1978 DX speciel
sailor

Re: Advarsel - Bremsepedal

Indlæg af sailor »

Under den store depression i 30'ernes USA, samlede Jimmy Hoffa alle lastvognschaufførerne, så de kunne tale med een stemme, og af den vej blive hørt og opnå nødvendige ændringer.

Jimmy Hoffa er for længst død, men de amerikanske lastvognschauffører nyder fotsat godt af deres beslutning om, at samle sig i kampen mod uretfærdighed.

Er Thansens produkter dårlige nok til at samle sig i protest over ... eller kommer vi længst ved at holde os væk fra deres butikker ?????
Brugeravatar
Frandsen
Gummi rocker
Indlæg: 848
Tilmeldt: fre 1. aug 2008 19:59
Kontakt:

Re: Advarsel - Bremsepedal

Indlæg af Frandsen »

i sidste uge talte jeg i tlf (ca 45 min) med "Alex" chefen for reklamations afdelingen ved Tansen i Middelfart
jeg havde tidliger brokket mig, til butikbestyren i Nyborg, over at jeg var nød til adskilde 2 knallerter for
at kunne indsende de reservedele som ikke var iorden, og der efter skulle vente ca 30 dage med at få svar på,
om de ville acceptere min reklamation.
Han satte mig i direkte forbindelse med før omtalte Alex. Mit krag var at jeg ville komme til Middelfart ( som er Tansen`s hovede afd.)
med begge knallerter, så vi der kunne gennemgå de fejl og mangler som der er på dem
det afviste han imidlertid og sagde: Du kan bare afmontere de dele som du mener ikke er iorden og
sende dem her til Middelfart så ser vi på det. Iøvrigt påstod han at største parten af alle de
reservedele som tansen sælger idag, til fs 1, er mindst 10 år gamle og at der ikke bliver produkseret nye dele mere
altså et slags "restsalg" det kan som oftes være begrundelsen for at krom reservedele ruster så nemt :lol: :lol: :lol:
Og iøvrigt, sagde han, så havde han aldrig hørt om at nogle af deres dele skulle være livsfarlige, og vi kunne jo også bare købe reservedele andre steder
Men den gang Tansen opkøbte alle disse reservedele solgte de en del af dem vidre til både Sverige, Tyskland og Holland
så de dele du kan købe andre steder stammer samme sted fra, iflg. Alex
Der udover ,sagde han, at fordi en reservedel ikke passer 100% er der ikke ensbetydende med at der er en reklamation
det er jo uorginale reservedele og til og med til en billig pris :shock: :shock:
Nå men enden på det bliv, efter jeg havde brokket mig og brugt adskillige udtyg som jeg ikke vil gengive her inde, at jeg
jo bare kan adskille mine knallerter og sende lortet til middelfart.
Siden hen har jeg truffet aftale med Nyborg afd. om at de ombytter / refundere de reservedele son ikke er ok
så jeg ikke skal vente ca 30 dage som de har ret til iflg købeloven.
Konklution:
Det kan ikke betale sig at bruge en masse tid og kræfter på tansen
Mit råd er : lad være med at handle med de skiderrikker
det er livet sgu for kort til
Mvh Frandsen
ps. lige en liste over de stumper som jeg reklamaerede over:
3 skt bagskærm flækker lige under lygteholder
foreste lygteholder revner
2 stk forskærm dx er vind og skæv og passer ikke i hullerne
bremsepedal bøjer ved hårt tryg
bremsearm og nøgle kan ikke spendes så det kan tåle hård opbremsning
Forrør til forgaffel dx passer ikke i ydre rørne
fejl i tændings lås, lednings net og fatning til speedometer
alt krom ruster meget hurtigt (hvis det da ikke allerede er det når man køber det)
Div bolte og aksler er så bløde at man næsten ikke kan undgå at spænde gevindet over
sylinder er udboret med for lille tolerange u/0,03 mm
stempler er ovale op til 0,11 mm
dobbel stødteben passer ikke og kan ikke til passes
Osv osv osv...........
Mvh
Frandsen
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Advarsel - Bremsepedal

Indlæg af Kim B S »

Hej Frandsen.
Hvis de lige frem har dele som har ligget på lager i 10 år, så er der også et andet problem. Der står nemlig i købeloven at priser kun må stige, når der kommer nye vare hjem. Så det vil sige at hvis en del har ligget i 10 år på lager, så skal den sælges til den pris, der var på delen for 10 år siden. :lol: Det kan de vidst ikke helt overholde. :lol:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Advarsel - Bremsepedal

Indlæg af Morten - Webmaster »

det er som at sparke i en dyne, og jeg gider ikke bruge min tid på det.........

Min personlige konklussion er: jeg køber ikke en møtrik hos dem, jeg benytter andre kanaler, og mangler jeg akut et eller andet, så prøver jeg min scooter/mc forhandler eller kører op til benny.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"