Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
MCL
Stor knallert
Indlæg: 228
Tilmeldt: lør 15. jan 2022 21:01
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af MCL »

Jensmc skrev: ons 31. jul 2024 18:56 Jeg har i dag modtaget en ret stor papkasse...................indeholdende en fabriksny PGO Hot 2T fra 2017. Med reg. attest 30km.
Kassen er nu hejst på loftet, hvor den så kan blive stående i 10-15 år. Den er ret sjælden, når den nu ikke engang har været pakket ud endnu.
Det klør ellers i fingrene at få den samlet, men jeg må prøve at lade være. Ud at køre skal den i hvert fald ikke.
Hvor opdriver man sådan en papkasse?

Fra en ophørt forhandler eller hvor fandt du den henne?
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3238
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Jensmc »

Hqr en god forbindelse, der arbejder det rigtige sted.
Mere tør jeg ikke oplyse.
Der stod nogle stykker. En er allerede sat til salg på DBA til 30.000
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1608
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert »

har drejet låg til spindel smøre boringerne...det er altid sjovt at roletere overflader..især når de er bløde som messing...

nu vi snakker papkasser...jeg har en sco bedstemor cykel fra 1982 stående på loftet i papkassen..hvis nogen er intreseret...den skal nok ha nye dæk
Vedhæftede filer
schaublin smørelåg hovedspindel.JPG
schaublin smørelåg hovedspindel.JPG (151.97 KiB) Vist 9764 gange
schaublin smørelåg.JPG
schaublin smørelåg.JPG (133.79 KiB) Vist 9764 gange
roleter værktøj.JPG
roleter værktøj.JPG (179.62 KiB) Vist 9764 gange
sco.JPG
sco.JPG (210.59 KiB) Vist 9764 gange
strynboen på test profil
MCL
Stor knallert
Indlæg: 228
Tilmeldt: lør 15. jan 2022 21:01
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af MCL »

MCL skrev: ons 31. jul 2024 22:08 Jeg prøver at file udstødningsporten til 26mm til top/TDC. Som det kan anes på billedet går stempeltop meget tæt på kanten af øverste pakflade på cylinderen. Bredden prøver jeg med 0.5mm i hver side, så passer det hvis jeg regner rigtigt nogenlunde med din tommelfingerregel på 65% af boringen eksl. udfasning.

Så ser vi om det gør en mærkbar forskel. Den bør, på trods af original gearing, uden problemer gå 50 km/t målt på GPS :)
En lille update.

Der blev filet cylinderport op til 26mm til TOP og dyset til 70.

Den rammer nu 49 km/t målt på GPS på lige vej og i stille vejr - måske med en lille smule rygvind efter gode 15 km. Ved alm. kørsel ligger den på 45 km/t, og tændrør er fint brunt, så luft/benzin er ikke helt skæv.

Det må række for nu. Jeg kender ikke standen på lejer og simmeringe i motor, så nu kører jeg lidt på den resten af sæsonen så stempel og cylindr kan blive venner og slidt til (har måske kørt 50 km indtil nu) og så bliver den skilt ad til vinter og renoveret/malet inkl. nye hjul(nye fælge og eger forstås) - seperat tråd oprettes.

Lidt billeder som altid😊

IMG_9801.JPG
IMG_9801.JPG (128.24 KiB) Vist 9675 gange
IMG_9802.JPG
IMG_9802.JPG (123.58 KiB) Vist 9675 gange
IMG_9803.JPG
IMG_9803.JPG (121.79 KiB) Vist 9675 gange
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 866
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Twinsport »

Hej

49 ægte km/t. er vel hæderligt nok. Den er trods alt ikke som ny, den der cylinder :-)

/Steen
MCL
Stor knallert
Indlæg: 228
Tilmeldt: lør 15. jan 2022 21:01
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af MCL »

Nej, den har lidt under mgl. benzin, et stempel som nok ikke er den bedste kvalitet, og jeg ved jo ikke om resten af motoren har kørt 5.000 eller 50.000 km 🙂

Dine erfaringer, er det speedometer visninger eller ægte GPS målte hastigheder?
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 866
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Twinsport »

Mine hastighedsmålinger er altid GPS. Det er det letteste og så er der ren røv at trutte i. Når det er sagt, så er speedometeret faktisk fint på en Sting. De viser sjældent meget forkert.
Jeg har nogle cylindre på vej fra USA. Replika-cylindre af mærket Niche, som amerikanerne er meget begejstret for. Jeg er spændt på at se dem, når de, på ét eller andet tidspunkt, ankommer.
MCL
Stor knallert
Indlæg: 228
Tilmeldt: lør 15. jan 2022 21:01
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af MCL »

Tjek, det tænkte jeg godt, men bare for lige at slå det fast så det er æbler/æbler.

Spændende med de Niche, hvad er specielt ved dem ift. f.eks. PW50 kopi cylinderne? Portning? Tolerancer? Eller boring?

Ved du evt. hvad de efter sigende specielle 59ccm cylindre kommer fra og hvorfor de er eftertragtet til en Sting(motor) ?
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3504
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af 12V »

Gileraen er ved at være færdig :(y)

Jeg havde ønske om oplagt udstødning fra start, som den har haft original. Et Simson oplagt forrør, fra deres egen enduro model, passer helt uden tilpasning. Dertil en Jamarcol 32 mm cigar fra Kreidler og et stykke fladjern som ophæng.
Har noget heatwrap på vej til potten, fik et ordentlig brandsår på benet på første tur. Håber det duer..

Fik drejet et kokusan svinghjul ud, så det passer med konus på denne serie 1 krumtap. Det går, men med meget lidt luft omkring spoler. Jeg har slebet alt hvad der kan slibes, og bagpladen er slebet tyndere. Har lidt paranoia om det holder i længden, vi må se.

Tanken har jeg renset med kogende citronsyre, den så rigtig pæn ud indvendig. Men den stopper benzinfilteret total til efter kun få km, der har siddet en masse grums i kanterne, som nu ryster sig løs når den kører. Så tanken er afmonteret og den bliver skyllet kraftigt, der kommer meget lort ud af den stadig. Er spændt på hvor længe det bliver ved.

Den render solide 90 km/t på GPS, og kører total blæret. Føler mig som Terence Hill når jeg drøner rundt på den :lol:
Vedhæftede filer
IMG20240817114609.jpg
IMG20240817114609.jpg (256.15 KiB) Vist 9268 gange
IMG20240817114621.jpg
IMG20240817114621.jpg (239.22 KiB) Vist 9268 gange
IMG20240817114631.jpg
IMG20240817114631.jpg (248.82 KiB) Vist 9268 gange
Tanksnask...
Tanksnask...
IMG20240818124409.jpg (221.32 KiB) Vist 9268 gange
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 866
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Twinsport »

MCL skrev: tors 15. aug 2024 21:59 Spændende med de Niche, hvad er specielt ved dem ift. f.eks. PW50 kopi cylinderne? Portning? Tolerancer? Eller boring?

Ved du evt. hvad de efter sigende specielle 59ccm cylindre kommer fra og hvorfor de er eftertragtet til en Sting(motor) ?
Jeg aner ikke hvad der er så specielt ved de dersens Niche-cylindre, men amerikanerne er tossede med dem, så nu får jeg et par stykker hjem via én af mine kontakter. Så må vi se ;-)

PW60-cylindre er bare generelt eftertragtede (og uhyre sjældne). Jeg har aldrig været i nærheden af én, så jeg ved ikke hvordan de ser ud.

/Steen
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 866
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Twinsport »

12V skrev: fre 23. aug 2024 08:46 Gileraen er ved at være færdig :(y)

Jeg havde ønske om oplagt udstødning fra start, som den har haft original. Et Simson oplagt forrør, fra deres egen enduro model, passer helt uden tilpasning. Dertil en Jamarcol 32 mm cigar fra Kreidler og et stykke fladjern som ophæng.

Den render solide 90 km/t på GPS, og kører total blæret. Føler mig som Terence Hill når jeg drøner rundt på den :lol:
Lækker Gilera og godt set med det Simson forrør!

/Steen
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3504
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af 12V »

Tanken fik fire skylninger, de to første med en ordentlig håndfuld nye møtrikker og en masse rysten rundt. Nu håber jeg at der er ro.

Er spændt på hvor meget det "heatwrap" beskytter mit ben.

I får også lige et før billede af maskinen.
PS: Det tager meget længere tid at rense sådan en oversprøjtet maskine og konservere den, end at smide det hele i slyngrenseren og pulverlak ovnen på arbejde :P
Vedhæftede filer
IMG20240219003052.jpg
IMG20240219003052.jpg (132.7 KiB) Vist 9112 gange
IMG20240825220152.jpg
IMG20240825220152.jpg (231.67 KiB) Vist 9112 gange
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 866
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Twinsport »

I ved jo, at jeg for noget tid siden erhvervede mig en 1986 RD350N1. Skønt den var i glimrende stand, er der jo altid plads til forbedringer.
I dette tilfælde har jeg bare lavet lidt småting, som skift af bremseslanger fra stålarmeret til gummi, skiftet en stribe 13mm møtrikker til 12mm og skiftet nogle tilsvarende 8mm bolte, så de også fik de originale 12mm hoveder. Heldigvis kan det allermeste fås originalt for småpenge. Herudover har jeg fjernet malingen fra lydpotterne, så de nu har original finish. Det bedste af det hele er dog at jeg forleden fandt et originalt NOS sæde. Det særlige ved N1 er netop sædet der i modsætning til alle andre RD350 er rødt i stedet for sort. Røde sæder er ikke lette at finde, da der kun er produceret 700 N1 modeller, men det lykkedes altså :-)

Før:

Billede

Efter:

Billede


/Steen
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3957
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af kreidlerhansen »

Dælme fin, den der, Steen! 😄
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3238
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Jensmc »

Rigtig fin maskine.
Det sorte sæde er nu det pæneste. Smag og behag.
Jeg havde også sat det røde sæde på, da det jo er det originale.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1608
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert »

var ude af værkstedet og til pløje træf..vi køre ikke konkurence..ren hygge..volvoen og deutzen var afsted med langskov plove bagefter
Vedhæftede filer
deutz klar til pløjning fraugde plov.JPG
deutz klar til pløjning fraugde plov.JPG (223.56 KiB) Vist 8079 gange
lars pløjer d 30.JPG
lars pløjer d 30.JPG (222.89 KiB) Vist 8079 gange
lars pløler med deutz30.JPG
lars pløler med deutz30.JPG (226.77 KiB) Vist 8079 gange
volvo 320 lars justere.JPG
volvo 320 lars justere.JPG (254.23 KiB) Vist 8079 gange
461613419_1678766649578039_7711481840058166992_n.jpg
461613419_1678766649578039_7711481840058166992_n.jpg (46.19 KiB) Vist 8074 gange
Senest rettet af knallert tirs 1. okt 2024 16:55, rettet i alt 1 gang.
strynboen på test profil
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1608
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert »

hjemme på værkstedet var jeg i gang med en ballerup marster mixer,,,den skal lige ha et 50 års eftersyn..olien skal skiftes på snekkegearet..og broncebøsninger i motoren smøres op...alt smørelse var blevet til sirup tykt og sejt..så det var høje tid at få den serviseret...
men tænk at bygge en køkkenmaskine som kan holde 100 år..oliesmurt gear bakkelit og broncelejer..en dårlig forretning...de solgte kun en maskine pr 100 år..
Vedhæftede filer
ballerup navne.JPG
ballerup navne.JPG (158.93 KiB) Vist 8079 gange
ballerup motor.JPG
ballerup motor.JPG (171.64 KiB) Vist 8079 gange
ballerup snekkegear.JPG
ballerup snekkegear.JPG (198.22 KiB) Vist 8079 gange
strynboen på test profil
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1608
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert »

så er der nyt fra knallert værkstedet..tank sidedæksler og stødæmper kapper er retur fra maler...så nu kan vi samle den hærværks og tyveri ramte 76 yamaha..niels peter har valgt lidt anderledes end streng orginalt..det giver også lidt afveksling..og altid en god snak...
Vedhæftede filer
np yamaha tank.JPG
np yamaha tank.JPG (145.32 KiB) Vist 7981 gange
strynboen på test profil
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3957
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg har fundet en 44mm cylinder frem fra gemmerne, som jeg ændrede til 44mm slaglængde for nogle år tilbage.

Disse replica-cylindre har en tendens til at sende gasser i retning af udstødningsporten; dels pga. et lidt skævt "loft" på hovedskyllekanalerne (A-portene), men form og vinkel spiller også en rolle. Det har jeg rettet.
A-portene er også justeret, så de ikke sigter direkte ind i strømmen fra andre porte.
De ekstra og lidt mindre skylleporte (B-portene) sigtede oprindeligt længere frem i cylinderen og er nu justeret til at sigte ind over stemplet og "under" booster-portene (C-portene). De har tillige fået øget volumen betragteligt.

Jeg har forsøgt at visualisere det ved at holde cylinderen under vandhanen; det giver et indtryk af, hvad der foregår, selv om det ikke er 100% retvisende. Reelt er en blæselampe bedre egnet til formålet.

Før de viste ændringer, havde den en tophastighed på ca. 105km/t i 4. gear med 13/33 og 5. gear var reelt kun brugbart i medvind.
Efter er tophastigheden 110km/t + det løse i 5. gear. Den går stadig for fed, fordi ... et eller andet sted skulle jeg jo starte.
Men en peak på 19,2HK (på motoren!) ved 12.900rpm med 13/33 giver altså en topfart på 119-120km/t. 4. gear rækker til 110km/t, hvis man ikke er pivet.
Kort fortalt har jeg "fået mit 5. gear tilbage" og behøver ikke ændre gearing. 13/33 er den originale gearing til en 6HK fabriksmotor.

For god ordens skyld, vil jeg påpege, den også kan køres ganske behersket op til små 70km/t, idet motoren formår at levere 4-6HK mellem 5.500-8.000rpm og reelt har sammenligneligt drejningsmoment med den originale 6,25HK.
Bevares, vil man køre akkurat 80km/t, foregår det i 4. gear da det i 5. vil foregå midt i det lille dyk i effektkurven, inden den begynder at arbejde.
Middel-frisk bykørsel foregår mellem 8-10.000rpm præcis som med den oprindelige 50cc opsætning.

En fremtidig ændring vil være, at læggs 1mm på toppen af cylinderen og plejlstangen skiftes fra 85mm til 90mm og så en 4mm spacer under cylinderen (efter frisk nikasil). Det vil sænke skylletimings en smule og bør løfte hele mellemområdet. Der er skylleareal nok til at bevare peak effekt.
Vedhæftede filer
IMG20240928172818.jpg
IMG20240928172818.jpg (97.56 KiB) Vist 7786 gange
IMG20240928172931.jpg
IMG20240928172931.jpg (83.38 KiB) Vist 7786 gange
IMG20241002205539.jpg
IMG20241002205539.jpg (145.35 KiB) Vist 7786 gange
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Steen T
Stor knallert
Indlæg: 182
Tilmeldt: tors 10. sep 2020 21:00
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Steen T »

Spændende, hvilken udstødning bruger du til de 13-14000 omdrejninger?
Besvar

Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"