Motor renovering.

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Brugeravatar
12walle
Junior knallert
Indlæg: 44
Tilmeldt: tors 6. dec 2007 16:07
Kontakt:

Motor renovering.

Indlæg af 12walle »

Jeg har jo lige købt den her 2gear, og må nok indse den trænger til nye lejer i motoren. Så det er weekendens projekt, men da jeg ikk vil stå Lørdag eftermiddag og mangle noget vil jeg lave en tjek liste med de ting jeg skal bruge.

Ny motor olie(men hvad skal jeg købe?)
Lejer
Simmeringe
Pakninger
Koblingsplader
Sodsæt

Tænding cylinder og stempel er ok, men er der andet jeg bør skifte. Eller er der noget jeg har glemt i motoren som kan overraske når den bliver åbnet, har ikk åbnet en motor i 10 år så er lidt rusten 8)
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Hej
jeg ville lige kontrolere at gearskifte og kickstarteraksel ikke har jævnet nuterne til pedalerne fandens ærgeligt at skulle skille den ad igen for at skifte dem og husk flydene pakning til midterstykket i motoren :)
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
12walle
Junior knallert
Indlæg: 44
Tilmeldt: tors 6. dec 2007 16:07
Kontakt:

Indlæg af 12walle »

Se det med flydende pakning havde jeg da glemt alt om, tak for det. :wink:
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Indlæg af Morten - Webmaster »

Hej du,

Mht olie, hvis du bruger "søg" funktionen i toppen af forummet og skriver "olie" får du blandt andet denne tråd frem (nederste hit)

viewtopic.php?t=42&highlight=olie

Du må ikke misforstå, jeg vil skam gerne finde svaret til dig :wink:

Men det er egentligt rigtig nemt og effektivt at bruge søge funktionen nu hvor vi efterhånden har så mange tråde at søge i :lol:

Husk nye skruer til koblingsfjedrene, nyt motor skruesæt og stik den alligevel en ny kondensator og et sæt platiner (Super) du vil IKKE fortryde at du skifter disse 2 SLIDDELE !!!

Husk at du har aftrækker til svinghjul hjemme og søgeblade til platiner.

Nye låseblik til fortandhjul & koblingsknast.

Evt en ny fjeder der holder skiftegaffelen ned mod skiftetromlen (den er tit træt og kan knække eller twiste rundt og skubbe istedet for at trække)

ellers som Johnny også nævner, check GRUNDIGT din stråler på akselerne.

God fornøjelse.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
12walle
Junior knallert
Indlæg: 44
Tilmeldt: tors 6. dec 2007 16:07
Kontakt:

Indlæg af 12walle »

Jeg gir snart op, og har ikk engang fået motoren åbnet endnu...
Alle skruer er skruet helt´runde så måtte igang med bore maskinen, nu er jeg så nået til og skulle have skildt kobling ad, her kan jeg slet ikk få løsnet møtrikkerne.. Nogen gode råd til hvordan jeg nemmest holder Primærtandhjulet mens jeg løsner? Må indrømme humøret er lidt i bund, da jeg ikk har nogen der kan hjælpe mig i omegnen. Og snart giver op, startede i Torsdags og har ikk engang fået motoren skildt ad :cry:
Billede
En god trekant er bedre end en ond cirkel!
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

..

Indlæg af Allan M »

Åh ja, det er jo en klassikker at huske at skille koblingen ad mens motoren stadig sidder på knallerten :?

Nå, Louis.de har et koblingsværktøj til det samme. Det hjælper dig ikke så meget lige nu....
Men: Så kan du bukke et stykke jern i form af et stort "S" så det kan gå ind gennem siden på koblingsskålen og gribe fat i koblingsnavets takker. Det er også sådan Haynes-manualen foreslår man gør.
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Hej

jeg har taget 2 af metal pladerne lagt dem sammen og har hæftet dem med svejseren og sat et hånd tag på og få nu håndtaget til at side rigtigt i sliserne min blev dsv lidt skæv


Billede


Billede

Håber det hjælper både dig og andre med det problem :wink:
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
12walle
Junior knallert
Indlæg: 44
Tilmeldt: tors 6. dec 2007 16:07
Kontakt:

Indlæg af 12walle »

Jeg var nød til og pille motor af for og komme til og bore skruerne ud. Tror måske jeg har taget munden for fuld, er alt for rusten til og gå i gang med et sådan projekt.. Må nok indse motoren ikk bliver lavet af mig selv, så er problemet bare og finde et værksted der kan hjælpe mig.. Jeg gir op :cry: Lidt træls den første oplevelse med yamaha efter 10år tager pippet helt fra mig... Ved godt i måske mener jeg giver for hurtigt op, men er lidt afhængig af at have en knallert der kan køre mig til og fra arbejde.. Og har ikk det store værksted/værktøjs kasse, så det hele skal foregå i carport og på køkkenbord, så har ikk engang mulighed for og lave et sådan S til og få koblingen af :x
En god trekant er bedre end en ond cirkel!
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

12walle skrev:Jeg var nød til og pille motor af for og komme til og bore skruerne ud. Tror måske jeg har taget munden for fuld, er alt for rusten til og gå i gang med et sådan projekt.. Må nok indse motoren ikk bliver lavet af mig selv, så er problemet bare og finde et værksted der kan hjælpe mig.. Jeg gir op :cry: Lidt træls den første oplevelse med yamaha efter 10år tager pippet helt fra mig... Ved godt i måske mener jeg giver for hurtigt op, men er lidt afhængig af at have en knallert der kan køre mig til og fra arbejde.. Og har ikk det store værksted/værktøjs kasse, så det hele skal foregå i carport og på køkkenbord, så har ikk engang mulighed for og lave et sådan S til og få koblingen af :x
Hej
jeg har med forsigtighed også prøvet at sætte håndtaget på en vandpumpetang igennem hulet til nålelejet i plejlstangen så krumtappen ikke kan drejehelt rundt og har så kunnet løsne primær hjulet på den måde men der skal være gummi af god kvalitet på håndtaget af vandpumpetangen så den ikke ødelægger plejlstangen og motorhuset og husk ikke voldtage det når du gør det på den måde den møtrik sider normalt ikke så hulens fast
Mvh Johnny
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
12walle
Junior knallert
Indlæg: 44
Tilmeldt: tors 6. dec 2007 16:07
Kontakt:

Indlæg af 12walle »

Sådan Johnny, tak for det.. det virkede 8) har nu fået kobling osv af.
En god trekant er bedre end en ond cirkel!
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

12walle skrev:Sådan Johnny, tak for det.. det virkede 8) har nu fået kobling osv af.
:) :wink:
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
12walle
Junior knallert
Indlæg: 44
Tilmeldt: tors 6. dec 2007 16:07
Kontakt:

Indlæg af 12walle »

Billede

Så er der bare rengøring og samling tilbage.. det har desværre kostet koblingsknasten livet, desværre en original, men en u-original kan vel bruges og den er jo ikk så dyr..
Har været meget tæt på og give op, men nu tror jeg jeg er på rette vej( med lidt hjælp her fra) :lol: :lol:
En god trekant er bedre end en ond cirkel!
Brugeravatar
NorwegianFS1
Site Admin
Indlæg: 310
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 21:04
Kontakt:

Indlæg af NorwegianFS1 »

Happy ending :D
Det gav meg inspirasjon. :D Tror søren meg jeg skal ta den ene motor ikveld :D

Einar
Mvh Einar

Yamaha SS K1 75 Fremtidsprosjekt.
Yamaha FS1 DX 77 special
Yamaha FS1 DX 78 skal restaureres til original look
Brugeravatar
12walle
Junior knallert
Indlæg: 44
Tilmeldt: tors 6. dec 2007 16:07
Kontakt:

Indlæg af 12walle »

Håber da på happy ending :D Glad for jeg har inspireret dig, håber dog du har lidt nemmere ved det end mig..
En god trekant er bedre end en ond cirkel!
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

12walle skrev:Håber da på happy ending :D Glad for jeg har inspireret dig, håber dog du har lidt nemmere ved det end mig..
Hej
Husk at smøre lejerne med lidt olie inden du samler den og pakdåserne ligeså så det glider nemt på ellers river du læberne på pakdåserne også er om igen da de risikere at blive utætte
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
12walle
Junior knallert
Indlæg: 44
Tilmeldt: tors 6. dec 2007 16:07
Kontakt:

Indlæg af 12walle »

Jeg har lejerne til og ligge i blød, og pakdåser får også en tur.. Så varmer jeg blokkene op når det hele skal monteres...
En god trekant er bedre end en ond cirkel!
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Indlæg af Morten - Webmaster »

en uoriuginal knast er fin nok efter min mening.

Til en anden gang så er en luftnøgle (som dem man bruger til hjulbolte på biler) perfekt til at løsne den med :wink:
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
12walle
Junior knallert
Indlæg: 44
Tilmeldt: tors 6. dec 2007 16:07
Kontakt:

Indlæg af 12walle »

Ja der skal nok en opdatering af værktøjskassen til, og konen er helt indfostået med der skal indkøbes lidt..
Hun har set på jeg skildte motoren ad, og set hvor mange gange jeg har revet mig i håret, banket i bordet og ellers bare været gal. Så hun syntes bestemt også jeg skal have købt noget mere :D ..

Ellers er motoren nu næsten rengjordt og så skal den samles igen i morgen eftermiddag, og meget gerne sættes på igen..
En god trekant er bedre end en ond cirkel!
Brugeravatar
palle
Stor knallert
Indlæg: 183
Tilmeldt: fre 24. aug 2007 19:38
Kontakt:

Indlæg af palle »

Hej 12walle
Du kan eventuelt sætte en klud i klemme imellem tandhjulet på krumtappen og koblingen,det plejer jeg at gøre og det virker.

Palle[/quote]
Yamaha fs1 78'k1 bygget som dx wineberryred, nummer match
Yamaha fs1 ss k1 72' drejeventil blå nummer & nøgle match
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Indlæg af Morten - Webmaster »

Hej Palle... problemet opstår i at du har taget koblings-trykpladen af, så er der friløb til krumtapstandhjulet (Jeg ved godt hvad du mente, det står i service manualen) men det gælder kun til møtrikken på krumtappen :wink:

Fedt at se din '69'er nået så langt i eftermiddags :D
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"